Buick Electra sedan 1977-1984

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 7.4.2010.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Montakos täällä on? Etenkin kun kotiinpäin vedän kiinnostaa nuo 403 pataset orkkismallit.



    Tiedän että suomessa on ainaki yksi 403 79vm puikula oman lisäksi mutta missä muut?


    Limited, park avenue yms !
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Tiedän, että Suomessa on myös 1980, jossa on 455 (v.1971). Sillä ajaminen oli hieno kokemus!
     
  3. Simo

    Simo 1st gear

    Korimalli muuttui vuodesta '80, niin kuin useimmissa GM:n vehkeissä.
    Itse pidän '80-'84 korista enemmän.

    Itselläni oli käyttöautona, 80-luvun lopulla, '80:nen Limited, Buickin 350 koneella. Erittäin hieno ja mukava auto.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muuttuiko se vain ulkoisesti vai mitat myös? Näyttää ne uudemmat pienemmältä mutta lienee näköharha?

    Varustetasoista limited oli alhaisempi kuin park ave? Kun limitedissäkin jo kaikki sähköllä niin mitä listoja ja palikoita p-a tarjosi?
     
  5. kingrat

    kingrat Gearhead

    Ei ihan Electra, mutta köyhällä on köyhäilymalli :rotfl:

    Eli mulla on -77 Le Sabre 2D "Coupe", joka siis oikeasti on 2 ovinen tolppa ja kaukana coupesta! Alun perin auto on ollut kutvosella, nyt 455 vuodelta -73, saastemosa siis, mutta tuohon koppaan vähintään riittävästi vääntöä :rotfl:
    Ihan kiva sliipperi siis varsinkin, kun kuskina on tämmönen viiskymppinen "pappa", thyyninkipojut pääsee pettymään pahan kerran tulevana kesänä, jos saadaan taas liikenteeseen :poff:
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    mm. runko, pohjalevy voimansiirto ja kojetaulu ovat uudemmissa pääpiirteittäin samat, mutta ulkopellit muuttuivat. Tuossa vanhemmassa on ne coolit alumiinipohjaiset mittarit, uudemmissa mustapohjaiset.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Heh, itelle se 455 kelpais kanssa...

    Onko missään enää toimivaa ja täydellistä vin decooderia millä sais jokaseen numeroon selvityksen, moottori, tehdas, vuosi jne malli ja ovien määrä löytynyt mutta loppunumerot esim vaihteisto uupuu. Itsellä th400 mutta taitaa olla jälkiasennettu? Kun wiki ei ainakaan sitä alkup.vaihtoehdoksi laske.



    Odotellaan sielunveljiä...:)

    Samassa kylässä on ollut myynnissä muistaakseni 81 ellu. Myös alkup kuntoinen 403 79 sama kuin mulla yhdessä autoliikkeessä ollut vuosia...
     
  8. Simo

    Simo 1st gear


    Kyllä omassa "uudemmassa" Electrassa oli nuo hienot kiiltäväpohjaiset mittarit. Eli liekö Park Avenuessa, tai sitten '81 eteenpäin malleissa mustat.



    LeSabre on lyhyemmällä akselivälillä, kuin Electra (vrt. Olds 88<-> 98 )



    [​IMG]
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo minun esittämä mittarien värin muuttuminen oli selvästikin luulo, ei tieto. Pojalla on 81 Regal, siinäkin on vielä metallinväriset mittarien taustat.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitenkäs nuo ovivalot muuten? Mulla ihan johdottomat ja tyhjät joka muovin alta. Sulla tossa ovi auki kun valot palaa? Ettei niitä ole ajossa tarkotettu palamaan? Pimeetä kun sisällä on..
     
  11. tammercity

    tammercity Gearhead

    Itse vois sen verran muistella kyseisestä automallista, että kun aikoinaan 18-vuotiaana oman ensimmäisen vuokrakämpän sain, niin kämpän ja kaupan välissä oli parkkis missä seiso viininpunanen electra.

    Tulihan siinä kohtaa usein hidastettua ja joskus jopa pysähdyttyä sekä sisään kurkattua, kävellen kun kaupassa kävin.

    Aamulehdestä myös bongasin jokunen aika sitten tämmösen ja tuli otettua "talteen".

    Linkki
     
  12. Simo

    Simo 1st gear


    Takaovi on auki ja siksi valot palaa. Muistaakseni valo oli myös punaisen osan takana, eli kun ovi on auki niin taaksepäin näkyy myös punaista valoa.

    En muista (auto myyty '93) valokytkimien toimintaa, mutta eiköhän se ollut se tyypillinen jenkkiratkaisu, eli valokatkaisijan himmentimen kun kääntää ääriasentoon, niin sisävalot sytyy.
     
  13. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kotimaassa kaupan olevat yksilöt näyttävät usein aika masentavilta. :cry: Yks siisti 1984 CDN-mallikin näyttää päätyvän nettiautoon niin taajaan, ettei varmasti pysy kauaa siistinä.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Juu, ovet palavat punaista, vertailuautona siis Electra, mutta farmarisellainen. Mustapohjaisilla mittareilla sekin.
     
  15. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Ihan näin sivulauseena mainitsen että löytyy ylimääräinen Shop Manual raamattu -77 malliseen jos jotakuta kiinnostaa. Varmaan hyvin paljon samoja juttuja tuoreemmissakin vehkeissä. Ilmastoinnistakin varmaan kymmeniä sivuja muistelisin.

    Tiedän että väärä paikka tällaiselle asialle mutta kirja ei olekkaan myynnissä vaan ostettavissa.. :)
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Vilkuna olen huomannut saman. Eikös joku täällä aloiitanut topin kun oli ostoaikeissa just tuota Buickkia? Se ei sitä silloin ostanut. Kiertänyt se on. Vielä siisti. Toiv saa hyvän kodin. Simo kaimani mun. Tervetuloa ulos kaapista moparmiäs. :rotfl:
     
  17. Simo

    Simo 1st gear


    Heh, tervehdys vain, pitempi kaima! Juu on minulla ollut toinenkin Buick, '84 Estate Wagon.
    Täytyyhän sitä kokeilla muitakin, kuin Mopareita, että tietää valinneensa oikein :D

    Mutta, jos GM:n joutuisi valitsemaan, niin kyllä se olisi ilman muuta Buick.
    Ja viiskasi on erityisesti mieleen, nimen omaan LIMITED- mallina tök tök :wink:

    Niin ja viimeisimmässäkin hankinnassa (Sea Ray) on (valitettavasti) GM:n kone. Sitä joutuu joskus väkisin tinkimään jostakin..


    Verrattuna Sedaniin '84 farmari oli aivan eri planeetalta! Tietysti tekniikkakin on eri, mutta farmari Electra on myös lyhyempi akselivälisellä alustalla, kuin sedan, vaikka pituus on suunnilleen sama.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mukavaa keskustelua syntynyt ainakin, kohtalotovereita ei vaan vielä ole ilmennyt :(


    Näköjään juu aikalailla saman pituiset stw ja sedan, paitsi caprice lyhyempi jo ja olds, jännää kun luulin että kaikki saman mittaisia stw:sta.


    Moni hyvä auto kiertää turhaan / seisoo myymättä, omanikin on ollut rankassa käytössä ja omistajien määrä huikea. Ei vaan amerikanplyyssi pahastu kovassakaan kalja/tupakka/ruoka sotkussa.


    Jos se autokaupan yksilö tulee taas myyntiin, kehotan sen ostamista ja pelastamista. Onhan se hyvässä huomassa sielläkin mutta ajoa se kaipaa ja se luonaa. En tiedä stw malleista mutta caprice sedaniin verrattuna buickin ajo-ominaisuudet ovat kilpatasoa :)
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Muistaakseni nuo alustan pituudet menivät silleen että Electra/Park Avenue ja Cadillac olivat viimeisiä oikeita Isoja Fullsizeja (iso jarrut yms.), LeSabre, Delta88, Caprice ja Parisienne ovat Pieniä Fullsizeja.

    Mulle on jäänyt auki tuo 77-80 Olds Ninety Eightin akseliväli, oliko sekin pitkällä akselivälillä?
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    98: Wheelbase 119.0 in (3022.6 mm) 77-84
    88: Wheelbase 116.0 in (2946 mm) 77-85 lesabre ja estate w samalla.

    sanoo wikipedia.
     

Kerro tästä muillekin!