Buick Grand National -juttu Mobilistissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja PauliP, 10.5.2007.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olipa hieno juttu Mobilistissa Grand Nationaleista ja muistakin Buick turboista. Ja mikä hienointa, siinä tuotiin esiin mallin todella merkittävää Suomi-historiaa. Kiitos kirjoittajille, etenkin Mr. Grand National -Jukalle ja lehdelle jutun julkaisemisesta.

    Kohtuuharvalla autolla on tuollaista erikoisuusarvoa.

    Kuka muuten toi maahan noita B4Black Turbo Regaleita, niitä Sport Coupeja? Oliko se Metro auto vai Aro yhtymä?
     
  2. Elevator

    Elevator 1st gear

    Aro-yhtymä niit tais tuoda. Jukan kanssa just juttelin puhelimessa, mies ihmetteli että "nii se on 20v mennyt, tuntuu ku olis just tulleet autot markkinoille" :lol:
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Niinpä, aika kuluu. Joskus sitä ihmettelee, että "tää auto on ollut silloin uusi kun lähdin inttiin" ja Mobilistia lukiessa että noi GN:t oli Aro-yhtymän pihassa kun olin töissä siinä Ruosilankujalla vastapäätä. Voi hemmetti sentään.

    Oikeat Autot ne vaan paranee vanhetessaan.
     
  4. Elevator

    Elevator 1st gear

    se on jotenki sääli että tässä on itte reilu parikymppinen, harrastelee vuoden 69 autoa ja ei pelkoakaan että mikään nyky auto nappaa pätkääkään. Moni itteeni kymmenen, kakskyt vuotta vanhempi harrastaja löytää vaikkapa auton omasta syntymävuodestaan jota harrastelee. Ittelle sitä pelkoa ei ole, kasarin alku oli aika perseestä :poff: Ainakaan tuo ameriikan ihmemaa ei tunnu tarjoovan mitää riittävän kiinnostavaa :cry:
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Hauska juttu kun Roadmasterin kanssa GN stoorista juteltiin kerroin innoissani omistaneeni suomenkielisen arosta saadun GN prosarin. Jukka siihen vain totesi; joo mun aikoinaan tekemä.. 8)
     
  6. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    pikkupoikana tuli kotokylillä kuolattua tollasta uudehkoa grand natikkaa, musta ja menevän oloinen. vanha rakennusliikkeen omistaja sillä ajeli, hyvin vähän, mutta kuitenkin. ei ollut varmaan montaa tuhatta mittarissa kun se vaihtoi sen uuteen mustangiin joskus 90? silläkään tuskin ajoi senkään vertaa, kun alkoi hapan maistumaan sen verran reippaasti. sittenhän se pappa kuoli, ja kuin pakasta vedetty musse myytiin kuolinpesän toimesta kuulemma pilkkahintaan.. ja sitten menikin taas vaihteeksi offtopikiksi..
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minulla on vieläkin jossain tallessa Aron esite, tarttui käteen FHRA:n näyttelyssä 1987. Yksi kuvista pisti silmään, se joka on otettu kuskinpuolen oviaukosta sisälle päin. Mun mielestä siinä on vedetty etupenkki etummaisimpaan (?) asentoon, jotta takana näyttäisi olevan edes jonkinlaiset jalkatilat.
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kyseinen esite kannattaa pitää tallessa. Sitä aikoinaan välitti eräs tunnettu keräilijä Suomesta isoja nivaskoja jenkkeihin, se on nimittäin ainoa GN:stä tehty erillinen esite, sitäpaitsi kuvat kun taitavat olla Suomessa otettuja niin se on vähintäänkin erikoisuus. Yllttävää sinänsä että jutussa ei sitä mainittu. Ja kysessähän siis lie tämä:
    http://www.automotivechronicles.com/art ... nal-87.jpg
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllä sen pitäisi tallessa olla. Muuttaessani vuosituhannen vaihteessa meinasin nakata esitteen paperinkeräykseen mutta säästin kuitenkin. Valitettavasti esite ei ole virheetön kunnoltaan.
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Hieno artikkeli kaikenkaikkiaan mutta oli se hiukan ylitseampuva tekstin osalta.

    Varsinkin kun jaksetaan hehkuttaa että se pieksi Corveten mitä se ei tehnyt koska B2K koodilla saikin sitten jo tuolloin GNänkin aikaan Callaway Twin turbon joka hoiti kyllä GNXkin.
    Tästähän oli ennekin juttua ja vaikka vartin aika oli GNllä alempi (0.1 s) kuin normaali L98 Vettellä,niin GNllä oli alempi loppunopeus joten ei kauaa tarvinnut kisata kun GN oli jo hoideltu, maantiellä kiihdyttely kestää yleensä hiukan kauemmin kuin 400m.

    Hauskaa on myös se että itse pieksin sen ylioppilaslahja GNän omalla "ylioppilaslahjalla"..61 Vettellä, vuosi taisi olla 1989
    Sen koommin sitä Buickia ei olla nähty, toki Vettekin pysynyt tallissa kun ei noita "vanhoja romuja" vaan jaksa sompailla.

    Villit huhut kertoo että olisi purettu osiksi ja ostettu toinen 85 mallinen kovakattoinen kori koska Targa nitisee ja natisee ja vuotaa ja muuta einarinaria. Korin myyjältä tämän tarinan kuulin.

    Tämä targaominaisuus on myös että itsekkään en ole innostunut aitoihin Suomi GNiin ja nykyään niistä ei enään käyttöautoiksi ole muutenkaan.

    Yksi mikä todella häiritsi oli "puutteellinen" mittaristo..tuntuu kun vuoden 69 GSstä ei oltaisi muutettu mitään ergonomian suhteen.
    Mitä tulee ajettavuuteen tyypillinen lulla se ajaa on...ei eroa Caminosta juurikaan ajoltaan ja sekin paranee kummasti kun tukevoittaa jousitusta WS6n palikoilla.
    Ei laske keula ei jarrutuksessa eikä taivu kaarteissa sen jälkeen joten sinänsä erittäin helppo harrastuskohde tuo G ja A-body. Pehmeämpi se on normiajossa kuin F-bodyt ja C4 Vettet mutta verrata GNää Vetteen on täysin turhaa markkinahuuhaata.
    Se ei pärjännyt Callawaylle eikä L98lle muutakuin varttimaililla ja silloinkin niukin naukin oli sitten alla GN tai GNX.

    Vielä kun muistaa että GNssä jarrut on "täyttä paskaa" (ihan kuten 2gen F-Bodyn) niin kirstun viimeinekin naula on naulattu. Aika on mennyt nopeasti ja auttamattomasti auton ohitse.
    Kyllähän sitä vielä 10v sitten mietti kannattaakos ostaa mutta ei tullut hankittua koska samalla vaivalla tekee aidon muskelijenkkiin myös samat modaukset mitä GNään joutu tekemään ajettavuuden suhteen ja talliin tuli se mistä kaikki Buickilla alkoi...65 GS avo.
     
  11. jylhä

    jylhä 1st gear

    jotkut vaan on yliampuvia...
     
  12. gn

    gn 1st gear

    http://www.gnttype.org/media/gnxvette.MPG

     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eikö nuo kiihdy edes 120 km/h:iin 400 m matkalla - aika mopoja minusta. Vai puhuitko kenties Saksan maanteistä?
     
  14. kole

    kole 3rd gear

    Kyllähän artikkelit oli aivan täyttä tavaraa. Kerrotiin asiallisesti mutka-ajetavuuden sekä jarrujen ongelmatkin. Taidettiin jopa mainita pari kertaa se todellinen voimakin :poff: Mullakin T-typeen tuossa hyllyssä koko eturipustus uusinen jarruineen odottamassa paikalleen laittoa. Ei auto muuten pysähdy, ei millään.
    Kyllä se pien pala suomalaista muskelihistoriaa on tuo GN aivan varmasti, puuttumatta siihen että pesikö se vaiko eikö corvetet.
    Vaikka sivuja oli siitä paljon niin tais jäädä hyviä juttuja vielä kertomatta. Muistan joskus kuulleeni mitä se gnx-tekniikkainen farmari sai aikaan liikennevalolähdöissä, ja yllättäen vastapeluri oli taas se corv... :rotfl: :rotfl:
    Oli vähän sekava kommentti mutta nyt on kiire katsomaan suomen mm-kultaa aivan kohta.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Joopa... Joka tapauksessa se pieksi perus-Corvetten se perus-GN. Jutun pointti ainakin minulle on, että Suomessa on noita legendaarisia ensimmäisiä uuden sukupolven muskeliautoa GN:iä, kaikissa maissa niitä ei ole.

    Corvettejahan sai ostaa vaikka Neuvostoliittoon (vai saiko?) kuka vaan jolla taaloja riitti ja optiota varmaan oli ihan riittävästi saatavissa ja muutenkin tilaajan haluihin räätälöityjä.
     
  16. kanuuna

    kanuuna 1st gear

    [quote="MadMike"

    Tästähän oli ennekin juttua ja vaikka vartin aika oli GNllä alempi (0.1 s) kuin normaali L98 Vettellä,niin GNllä oli alempi loppunopeus joten ei kauaa tarvinnut kisata kun GN oli jo hoideltu, maantiellä kiihdyttely kestää yleensä hiukan kauemmin kuin 400m.

    mulle ainakin maantiellä riittää 0-100 riittävä kiihtyvyys. (kortti lähti jokunen vuosi sitten 100 alueella 160)

    Hauskaa on myös se että itse pieksin sen ylioppilaslahja GNän omalla "ylioppilaslahjalla"..61 Vettellä, vuosi taisi olla 1989
    Sen koommin sitä Buickia ei olla nähty, toki Vettekin pysynyt tallissa kun ei noita "vanhoja romuja" vaan jaksa sompailla.

    tuskin vetessäsi oli vakio moottori kuten gn:ssä. vanhoja romuja ???

    Tämä targaominaisuus on myös että itsekkään en ole innostunut aitoihin Suomi GNiin ja nykyään niistä ei enään käyttöautoiksi ole muutenkaan.

    miksi ei oon ajanut monet kesät ja lomareissut (kuluttaa vähemmän ku mun bemari)

    Yksi mikä todella häiritsi oli "puutteellinen" mittaristo..tuntuu kun vuoden 69 GSstä ei oltaisi muutettu mitään ergonomian suhteen.

    ei kannata antaa häiritä, lisämittareita saa (mullakin 3 kpl.) erkonomia mikä se on kun jenkeistä puhutaan


    Vielä kun muistaa että GNssä jarrut on "täyttä paskaa" (ihan kuten 2gen F-Bodyn) niin kirstun viimeinekin naula on naulattu. Aika on mennyt nopeasti ja auttamattomasti auton ohitse.
    Kyllähän sitä vielä 10v sitten mietti kannattaakos ostaa mutta ei tullut hankittua koska samalla vaivalla tekee aidon muskelijenkkiin myös samat modaukset mitä GNään joutu tekemään ajettavuuden suhteen ja talliin tuli se mistä kaikki Buickilla alkoi...65 GS avo.[/quote]

    jarrulla oon pärjännyt kun pinnoitin palat paremmalla matskulla (eihän kyseessä oo mutka peli)
    aika ohi ??? sun autoista vai? :eek:
     
  17. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Oli mikä auto tahansa nopeampi toista niin on se gn buick kuitenkin pala muskelihistoriaa....V6 sellaista. Itse kyllä ottaisin kyseisen auton milloin vain. Vaikka joku corvette olisi nopeampi niin on buickissa vaan munaa.

    Lehden juttu oli mainio ja mitä olen autosta lueskellut niin vähemmä siinä liioiteltiin auton suorituskykyä, eikä siihen taida olla edes tarvetta.
     
  18. kole

    kole 3rd gear

    Tätä minäkin hain, tuli vaan se vitun peli vastaanja siinä mokasin.Tul turpaan.
    JA on kokemusta muutamasta gn:stä ja taitaa olla Miken corvetestakin. Tais8in päästä Jukan kyytiin kerran sillä enkä häpee kyllä kyytiä. Hyvin lähtee noin muoviautoksi :lol: Mutta kyllä ne vakioluvut on synkkää kerrottavaa puikin hyväksi. Kun autoja aletaan laittamaan niin asiat muuttuu. Mulla on nyt pikkuisen paranneltu t-type tulossa kesällä kadulle ja uskon että sillä ajetaan matalat 12 sek ajat. Vähän parempi nenä, turbossa siivet vähän harittaa enemmän ja tietty suuttimissa vähän reikää enemmäm, ja sitten kävi pora noissa kansissa. Eikä kuitenkaan ole tehty mitään älyttömiä ja silti mennään. Tosin vielä on palikat kasassa joten voin vaikka joutua syömään nää puheet
     
  19. lumlum

    lumlum Gearhead

    Pisteet Buickille. Vette on Vette, mutta GN on susi lampaan vaatteissa - yksi autoiltaan tylsän 80-luvun piristeistä. Ihan sama miten se pärjää urheiluautoja vastaan, mutta siinä on kunnon sleeper -mystiikkaa...

    -Mikäs auto sulla on?
    -Corvette
    -JUMA! :D

    Mikäs auto sulla on?
    -Buick Grand National
    -Jaa, millanen se on, joku vanha? :odroll:
    -Joo.

    Taas saa pitää matalaa profiilia ja elää villiä kaksoiselämää!!!

    Eläköön GN, tuo matalapalkkatyöläisen Batmobile!
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    itseasiassa Darth Wader...
     

Kerro tästä muillekin!