Buick Grand National -juttu Mobilistissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja PauliP, 10.5.2007.

  1. lesabre

    lesabre 1st gear



    Eikös noissa ollut 225 hv noissa PonyCarien (TansAm ja Camaro) L98:eissa+enemmän painoa verrattuna Vetten L98:n 245 hv:een ja vähempään painoon vuonna 1987? Hieman oudot loppunopeudet tätä taustaa vasten..Ja mitä enemmän vauhtia tulee sitä enemmän hyötyy aerodynamiikan osalta muovipulkka.

    Vaikka ei noista ota erkkikään selvää,lehtien testaajien väliset ajat saattaa samalla autolla heittää sekuntikaupalla jopa varttimaili-ajoissa.

    Mitäs noista väittelemään koska näyttää aika loputtomalta juupaseipäshommalta. GM on tehnyt kautta historiansa sen ainoan Amerikkalaisen urheiluauton,Corvetten. Moparilta sellainen saatiin lopulta 90-luvun alussa Viperin muodossa(vaikka sekin on aikaa myöten lipumassa enemmän ja enemmän sinne muskeligenreen=isosti voimaa,ääntä, räyhäystä ja näyttää syötävältä+suoralla tiellä mennään kovaa) ja Fordilta sellainen saatiin sitten pari vuotta sitten rajattuna Lemansin voittajan muistelomallina..

    Sitten se missä jenkit ovat olleet dominoivia,on juuri nuo muskeligenren autot joista klassikoimmat ja mahtavimmat(lienee turha mainita malleja) tulivat joka konsernimerkiltä ennenkaikkea 60-ja vielä 70-luvun alussa. 80-luvulla tuota genreä edusti rehellisesti USA:ssa ainoastaan Buick noilla turbo V6-malleillaan(varmasti sekin yksi syy niiden hohdokkaaseen maineeseen,eli ei ollut muita),mikäli jätetään laskuista yleisölle jo 80-luvulla vuosikymmenten ajan varsin tutuksi käyneet GM:n Ponycarit(ja niistäkin vain 5.7 litraiset versiot).

    Olen ilahtuneena seurannut kuinka aivan viimevuosina on vihdoin USA:ssa alkanut tapahtua sitten 60-70-luvun alun muskelivuosien tuolla rintamalla konkreettisesti: On rehellisellä isolla kasilla ladattuja muskeleita taas saatavilla tehtaalta,Camaro SS:stä lähtien. Koko kehitystä pohjusti onnistuneesti DaimlerChryslerin onnistunut kokeilu Hemi-koneellaan(vaikka pikkulohkoksi jäikin) perhe-automalleissaan.

    Vähän meni OT:ksi mutta en taida olla ensimmäinen................ Taitaa olla sarjassamme "voittaja ei selviä koskaan"-juttu. Mitä aiheeseen tulee,Buicki oli aikanaan kova peli ja sykähdyttää tänä päivänäkin jos jossain alkuperäiskunnossa törmää. Allekirjoittanutta tosin puhuttelee mikä tahansa Vette enemmän muotoilultaankin jo,puhumattakaan sitten muista ominaisuuksista. Legendoja ne on kumpikin,vähän eri tavalla vain.
     
  2. Alóha

    Alóha 1st gear

    80-luvun alussa oli muistaakseni Metro-Autossa myynnissä 79 tai 80 tai 81 -mallinen Buick Regal Sport Coupe Turbo. Auto oli väriltään kahta eri ruskean sävyä ja silloin hyvin vähän ajettu. Kilvet olivat N -alkuiset ja lyhyet ts. kaksi kirjainta ja kaksi numeroa.

    Buick myytiin Metro-Autosta Kouvolaan eräälle pesula-alan yrittäjälle. Hänellä Buick oli todella vähäisellä käytöllä ja siihen hankittiin varalle toinen vastaavanlainen moottori. Buick vaihdettiin Kouvolan Bernerillä (VW-Audi-Seat piirimyyjä) uuteen Audi A4:een 90-luvun lopulla. Sieltä se myytiin melko nopeasti jollekin harrastajalle. Mutta mihin ja mitä autolle kuuluu nykyään.

    Se lukijoista, joka muistaa 15 vuotta sitten kuopatun Uusi Suomi -lehden muistaa myös lehdessä 70- luvun lopulla ja 80-luvun alussa olleen vaihtoautokuvaston. Yhdessä kuvassa näkyy ao. Buick tietoineen. Kirjastoissa on mahdollisuus tutkia ns. mikrofilmiltä vanhoja sanomalehtiä ja saada haluamastaan sivusta kopio, joten sitä kautta Buick -ja monta muuta mielenkiintoista autoa löytyisi.

    Tietty tämä Buick on se "lehmänhenkäyksen paineella" puhaltava Turbo, mutta kenellä pirulla on muka niin kiire, etteiköä ehtisi huomioida myös tämän, näillä leveysasteilla sangen erikoisen ja ainakin 90-luvun lopulla erittäin hyväkuntoisen auton. Ja mihin meni se varatekniikka?
     
  3. kole

    kole 3rd gear

    Noista vartin ajoista vaan sen verran että eikös Lamminen ajanut vakiolla 14.1 jsokus silloin. Paljos kumipää ajoit sillä mun vanhalla T:llä vaikka oli kone aivan lopussa, eikös sekin ollut sama aika?
    Mulla on kahden eri t-typen kokemus ja täytyy kyllä sanoa että autot oli kun yö ja päivä. Just tuo kumipään t oli nopea, tää nykyinen on paljon miedompi. Hyvä että kerkee ärrällä käymään :rotfl: Lamminen kyllä sanoi että näissä on ollut aika isoja tehoeroja uusista lähtien. 50 hp eroja on mitattu autoista.
    Ei mene men kyllä maallikon järkeen tuo tehoero. Miten se kone voidaan tehdä näin eri tavalla. No nyt on oma kone kasauksessa ja katsotaan :poff: :poff:
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

  5. Kumipää

    Kumipää 3rd gear

    Juuh kyllä se kole oli 14.1, ihan vaan d:llä ajelin, ei laiska mies jaksa ite kepittää. Niihän nuo lähöt meni turhaan sutailuun, ku ei tullu kovin hääviä aikoja, oli varmaan emäntä opettanu tietokoneen kauppareissuille, ku tasasesti ajat parani muutaman kympin joka vejolla.
    Välläri ois voinu olla vähä parempi orgiskumeilla, sillon oli lainasa mummun rollaattorista 275/60-15 valakoset ympyrät "ainaki valakosta savua tuli" :-?
    Ainiin, sitähän oli trimmattu, semmonen tuuninki ilimanpuhistin ja kauhian isot pakotket, muttei se käyny ennää ku kuuella.
     
  6. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    :argue: :argue: :argue:

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    eikös täs hetki sitten pohdittu, että erottaako corveten metelistä???

    -no, corvetteKUSKIN ainakin :wink: :poff:
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Toi Buick seisoo ulkona kaverin pihassa. Mun piti ostaa se mutta liikaa puuhaa. Pari tyyppiä on sitä käyny katomssa kun siitä olen täällä maininnut. Edelleen se on vähän ajettu,
     
  8. John Doe

    John Doe 1st gear

    Moro. Piti oikein rekisteröityä foorumille, kun löytyi näin mielenkiintoinen juttu.

    Olisko rebel58:lla antaa enemmän tietoja tästä kyseisestä autosta, vaikka yv:llä?

    Asia kiinnostaa, koska tämä ruskea Buick tuli meidän samanlaisen, mutta valkoisen yksilön kanssa tietääkseni samalla laivalla aikoinaan Suomeen. Taisipa olla vielä rekisterinumerotkin peräkkäisiä.

    Yritin tätä vanhempieni entistä Buickia hommata takaisin "kotiin" muutama vuosi sitten, mutta se oli valitettavasti jo myöhäistä siinä vaiheessa...
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    toihan on juurikin se korimalli jolla Nascarissa ajeltiin...Buickin menstys loppui vuoteen 1982 radoilla kuin seinään.
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Se valkoinen majailee nykyään naapurikorttelissa...
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ja tuon ruskean haen kotiin ens viikolla. 21.000km ajettu. Taitaa olla kaikki GN Buickit enemmän veivattu?
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    ...no eikös jokaisella GNllä ole satku lisää niskan päällä...
    Ai haet sä Ruskean kotio...
    Sillälailla :D
     
  13. kole

    kole 3rd gear

    Satku lisää ilmoittamattomia hepoisia, ei heppoisia. :D
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Toikin on totta..ainakin satku hepoisia ;-)
     
  15. JJ

    JJ Gearhead

  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    The one and Only Nascar korimalli...
    Ei siis uudempi vaan juuri tuolla maskilla.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    onkos tässä esikuva?

    [​IMG]

    Ja tässä vähän nuoruusmuistoja...

    Joutsenlauluhan Regalin tähtihetki oli...tai tähdenlento ihan kuin vaan.

    http://home.flash.net/~rjgeorge/nascar.htm
    http://www.welovebuicks.com/motorsports.html

    Mutta silti lähellä sydäntä ja vieläkin muistan kun tuollainen räjähti silmien alla käyntiin ja alkoi lähestyä neloskaarteen jälkeen lämmittelykierroksella täydessä sotahuudossaan.

    that´s Racing folks.
     
  19. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nii, äänet ja meno vaan oli "pilattu" väärällä koneella. Noissa ei valitettavasti ollut Buickin ahdettua V6- konetta.
     

Kerro tästä muillekin!