Buick le sabre 89. Ilmaiskarit täyttö?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Rouveri, 12.7.2017.

  1. Rouveri

    Rouveri 1st gear

    Huomasin vasta nyt että buikelissa on ilmaiskarit takana. Missähän mahtaa olla venttiili täytölle? Ja kuinka paljo painetta?
     
  2. hantta

    hantta Gearhead

    Ainakin sedanCaprisessa oli täyttö tankin täytön vieressä ja nappula kojelaudan alla.
     
  3. Rotten

    Rotten Gearhead

    Riippuu miten on vedetty. Pitää vaan löytää letkujen toinen pää! Miul on takakontissa irrallaan letkujen varassa mittari, (edellisten sätös:p) ja perus autonrenkaan täyttöventtiilin tyyppinen liitin!
    4bar mie käytin, ei pysy ilmat piirissä, kovinkaan kauan. Joten nyt menty tyhjillä!

    Tekeekö muuten lisähallaa, ajella ilman paineita?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Painettahan laitetaan sen verran kuin haluaa perän nousevan...
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Mulla on buikis se "tasapainoitus sydeemi" konehuoneessa kompura ja taka-akselilla korkeuden tunnistin hässäkkä. Ikävä kyllä :( säätö jämähtänyt jumiin joten piuha irti kompuralta. Tarttis laittaa kuntoon isossa huollossa.
    -87 Caprises oli täyttönippa rekkarin vieres.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Capriceen just asentelin ja säätöalue oli muistaakseni 1.5-9bar ja "pusseissa" toleranssialue merkattuna. Tällä hetkellä tyhjiltään ajellessa ~3bar todennut hyväksi
     
  7. toyopet

    toyopet Gearhead

    Jos on alkuperäiset, niin konehuoneessa kuskin puolella on ollut kompura ja siinä myös liitin.
    Jälkiasenteisissa voi olla missä vaan.
    Alkuperäinen kompura 1983 Electrassa lykkäsi rengaspainemittarin mukaan 10bar, mutta tyhjillään 1.5bar oli ihan riittävä.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Se painehan riippuu just siitä kuinka loppu ne omat jouset on.

    Noi on tarkoitettu antamaan lisätukea jos kuormataan kyytiin paljon kamaa, ei siihen että perä nostetaan taivaisiin.
     
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Neljässä autossa ollut ja aina on ollut mukavuuden kannalta paras nostaa ne niin korkeelle kun huoltikselta saa ilmaa. Eli ei siinä viittä minuuttia paineta ilmaa vaan kun huomaa että perä ei enää nouse niin jätetään siihen.


    Noita letkusettejä saa erikseenkin jos sattuu olemaan särki entiset. En sitten tiedä kuinka kauan ne pysyy ehjänä jos letkut rikki vai onko sillä väliä?

    Kuitenkin kyyti ollut aina kovin epämukavaa kun ei ole olleet iskarit ylhäällä.



    Saikohan rahteineen viime kesänä rokkiautosta just päälle sataseen iskarit letkuineen. Tai niissä letkut olikin mukana vaikka sain käsityksen ettei ole ja tuli turhaan letkusetti ostettua. No se jo kaverilla.
     
  10. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Meiän ex-buickissa oli kans tuo systeemi, siis 1992 Park Avenuessa. Tosi hyvä systeemi ja toimi kyllä sen kokoajan mitä se 4vuotta auto kerkes olemaan. Kätevä ku auto oli aina vaaterissa oli koppi täynnä 100kg ukkoja tai ajeliko yksistään. Kompura vaan pärräili välillä ja sääti tasot aina kohilleen. Pieni viive siinä oli aina miten se reagoi, oisko ollu joku puolen minuutin reagointiaika..
    Tankillakin käydessä, kun menit siis miltei tyhjällä tankilla tankkaamaan, se jossain välissä pariinki otteeseen sääti korkeutta hieman.
     
  11. toyopet

    toyopet Gearhead

    jaa, jos sinulla on ollut löysät jouset tai jotain.
    Kyllä se electra 10bar paineilla oli jo aikalailla joustorajan yläpäässä eli ulosjoustoa ei enää ollut ja sisäänjoustokin aika kova. Siis tyhjillään, Hirveää ryskytystä.
    Silläpä se systeemi ei alkuperäisenä pidä niitä paineita siellä ylhäällä kun ei ole tarvis.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu en mäkään kyllä yli 5baria laittais tyhjiltään ajellessa o_O

    Toki mulla kaverina hd-jouset edessä ja takana että on muutenkin jo ihan ryhdikäs ja jämäkkä... halusin vaan lisää kuormakykyä kun välillä on kaikki 8 paikkaa täynnä matkaeväineen ;)
     
  13. hantta

    hantta Gearhead

    Firman Wagoneerissa oli pakko pitää 8 bar, ettei 33 tuuman pallerot rapsuttaneet lokkarin kantteihin :)
     
  14. toyopet

    toyopet Gearhead

    No niin, tuommoinen ilmajousisarjahan se olisi jeepin jousien kaveriksi, airliftiltä 250$+rahti+tulli+alv.
     
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    Siks mä sanoinkin huom huoltoaseman paineet. Monestako saa esim 8bar??
     
  16. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Käytetään vaikka tätä tälläkertaa, kun lainailen aina ketjuja miten sattuu :D

    laitoin capriceen ilmaiskarit taakse (monroe ma717)

    muuten pelaa hyvin, pysyy ilmat ym sisällä, mut ei ns ”tasaa” perää mutkan jälkeen. Tai esim kun pihaan ajaa montun kautta niin koko kaara jää kallelleen.. pitäskö laittaa iskareiden välille joku sulkuventtiilin tapanen ettei pääse kallistuessa ilma toisesta toiseen? Menee sit vaan täyttö/tyhjennys vaikeemmaks.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Se on vaan ominaisuus, ellet sitten laita erillisiä tasonsäädöllä toimia kompuroita niille, mutta väitän että on aika vittumainen viriteltävä ja sithän se vasta vempula onkin kun tavallaan iskareista tulee eriarvoiset esim. Kuormauksen takia :D
     
    Aake-cc tykkää tästä.
  18. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Ei varmaan sit auta kun antaa keikkua, vaikka tuntuukin ihan pulkalta..

    Pakko lisätä vielä että tuskin tästä lullasta kyllä mitään race car tuntua saiskaan vaikka pysyiskin tasassa :D
     
    Muokattu: 29.7.2019
  19. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Onhan ainakin kompressorilla säädettäviin sarjoihin olemassa antiwank venttiili.

    Ehkäpä tuollaisen saisi tuohonkin sovellettua.
     
  20. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Vilkasin googlesta tolla hakusanalla, ja yhisteltynäkin. Tuli aika jänniä tuloksia, taijan kattoa huomenna uudelleen :rolleyes:
     

Kerro tästä muillekin!