Buick LeSabre Veronkierto-Bätmobiili

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja juha745, 18.8.2017.

  1. juha745

    juha745 Gearhead

    Jaa tota, yleisön pyynnöstä laitetaan jotaki juttua tästäkin laitteesta.

    Eli tulee tämmösiä pienen budjetin vehkeitä aina muuteltua enempi omaa silmää miellyttäväksi.
    Alkutalvesta 2016 hankin tämän raadon. Olds 307, kohtuu räpeltämätön tekniikka jopa, saastelaitteetkin mekein kaikki paikalla ja toimii (paitsi ei just nyt.)
    Auto näyttää tällä hetkellä siis tältä:
    [​IMG]

    Ja tässä nyt sitten jonkulaine esittely, mitä se vaati.
    Hankintakuosi/yäk :eek: :
    [​IMG]
    Peruskaavalla alotettiin, takasivulasit veks:
    [​IMG]
    Peltiä tilalle, liian ohutta (1mm) ja liian vähillä vahvike-latoilla ja ties mitä. Siipikin tuloillaan:
    [​IMG]
    Takapyörän aukkoja toin vähä alemmas:
    [​IMG]
    Jostain syystä halusin tehdä tähän irroitettavat skirtit, sinänsä ei mitään tarvetta kun rengasta jää aika paljon (liikaa) vieläkin näkyviin. No helpottihan tuo tietty muotoilua, kun sai räikällä aina irti naputtelua, tinailua ja kittailua varten.
    Siinä ruoto tekeytymässä (10mm huonekaluputki), taivutukset tehty sellasella 8e putkentaivuttimella:
    [​IMG]
    Siinä pintapeltiä sovittelemassa. Työkalutkin edelleen halvimmasta päästä...
    [​IMG]
    Takaoviin tein skirttien muotoa mukailevan vähän '54 Fomoco-tyylisen pahkan:
    [​IMG]
    Ois pitäny jättää noi päädyt ehkä tollaseks skoopiks? No ehkä muutan ne semmosiks joskus jos kerkeen.

    Ei mee ihan oikeassa aikajärjestyksessä nää, mut toisella puolella näytti tältä jossain kohtaa. Kittiä sotkettu, puskuriakin jatkettu 10 cm ja takavalojen kohtia muokattu.
    [​IMG]

    Takavaloiksi jo aivan liikaa käytetyt Cadillacin tuikut. Eihän niitä nyt perkele voi mitenkää pinta-asennuksena laittaa. Upotusta vaatii ja onhan kiiltävät osat hienoja. Eli koiranruokakupit sovitukseen:
    [​IMG]
    ....
     
    Muokattu: 18.8.2017
    viikinki75, emil knievel, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. juha745

    juha745 Gearhead

    [​IMG]

    Ruostekorjauksilla en jaksa juuri masentaa, muuta kuin kertomalla. Kaikki ovet läpimätiä, pohja mätä monesta kohtaa, rungossa kanssa sanomista, aika perusjuttu tän hintaluokan räppänöissä.
    [​IMG]

    Lisää skirttihommaa. Eli listat niihin. Kiinnikkeet ruuvi-prikka-yhdistelmällä:
    [​IMG]
    Ja ite listoiksi pätkin sattuneesta syystä ylimääräisiksi jääneet takasivulasin kehykset:
    [​IMG]

    Sitten suurta hämmennystä aiheuttanut homma. Auton alaosa maalattu telalla, ei tällä aikataululla mitään pohjia ois kerenny niin paljoa hieroa, että ois muulla menetelmällä kannattanukkaan.
    [​IMG]

    Katto oli kuosissaan, sen karhensin ja siihen ruiskutettiin punainen maali sekä....
    [​IMG]
    Fleikkiä! :D
    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.8.2017
    viikinki75, emil knievel, FuryIII '71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. juha745

    juha745 Gearhead

    [​IMG]
    Auton leimaaminen ei ihmeitä vaatinut, vähän oli ratin tiltti löysällä ja jotain muita pikkujuttuja. Kesä tällä on nyt tullu ajeltua. Nyt alko viime viikolla vituttaan suurehko bensankulutus, imusarjan tiiviste meni vaihtoon ja nyt metsästellään vielä muita vikoja, mutta niitä ei tässä nyt jaksa puida enempää.

    Ja pitää vielä naureskella tälle ainaiselle "Nyt se on pilattu!"-jutulle.
    Auto oli minulle tullessaan tosiaan läpimätä, verot maksamatta, ei tietenkään leimaa, ruma, sisusta räjähtänyt (on edelleen). Pakoputkikin näytti erehdyttävästi virtahevon paskalle: [​IMG]
    Kyllä näitä pitkäkattoja vielä riittää mielikuvituksettomillekin autoasiantuntijoille älkää huoliko! Opetelkaa vaan noi hitsaamisen alkeet vaikka ensi?:confused::D
     
    Rotten, 12345678910, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. juha745

    juha745 Gearhead

    Ainiin nää vielä unohtu. Maski taiteiltu bilteman pylväänhatuista (2 oli hukassa tekovaiheessa enkä oo vieläkää jaksanu niitä laittaa paikalleen...):
    [​IMG]
    (Oli tossa kuvassa vähän perä matalalla, kun kontissa oli 318+tf727 Fury-projektiin)

    Antenninupotuksen tein kirpparilöytö-antennille sohvan jalasta (joo tein vedenpoisto letkunkin sille):
    [​IMG]
    Noi skalloppijutut tietty budjetilla kans. Maalarinteippiä ja sanomalehtiä:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mitähä vielä unohtu?
     
    Muokattu: 18.8.2017
    emil knievel, wilburi, ratrolla ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. jariha

    jariha Double Gearhead

    onseruma vaikka livenäkin oon nähny? mut se on hyvä, niinne on munni vehkeet;)
     
    juha745 tykkää tästä.
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Rumahan se tosiaan on mutta ainakin ennakkoluulottomasti rakennettu, ja varmasti herättää huomiota ja hilpeyttä.:lol:
     
    juha745 tykkää tästä.
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Käheä peli! Ja hienoja ideoita, esim. nuo tolpan hatut nokassa (jotka mulla tolpan hattuina) sekä koiranruokakupit :)
     
    juha745 tykkää tästä.
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    On tää kyllä hupaisa vekotin kattella kun tulee vastaan :rotfl:
     
    juha745 tykkää tästä.
  9. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    En mää tätä rumaksi hauku.
    Keula kaipaa rajumpaa otetta, kenties kallistusta juuri vastakkaiseen suuntaan kui Buickin alkuperäinen ja pyöreitä (tolkuttoman isoja?) etuvaloja? Ja eteen pyöränkaariin samaa muotokieltä kuin takana?
     
    juha745 tykkää tästä.
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuota keulaa minäkin mietin, että siihen muutosta.
    Mitenkäs ne farkun keulan tukirakenteet menikään tuon muovipalan alla? Muistaakseni se on 11 ruuvilla kiinni mutta mitä rautaa siellä oli alla?
    Putkesta vähän '58 corvettemaisia muotoja konepellin päälle ja ihan omansuunnittelun keula, siipiaikakauden tyyliin, kuten perässä? :)

    Hyvä antaa vinkkejä, kun itse ei osaa peltiä taivuttaa.
     
    juha745 tykkää tästä.
  11. juha745

    juha745 Gearhead

    Joo, noi on hyviä ideoita! Keula oli tarkotus vääntää pellistä kokonaan uusi, ja nimenomaan pyöreät valot, ja kallistus eteenpäin kanssa olisi oman maun mukainen, Forward look GM...:D
    Tuo taaksepäin viisto on suoraan sanottuna sairaan näkönen.
    Etukaaria meinasin myös ainaki puottaa vähän alemmas. -58 Corveten keula on kyllä monesta kohtaa hieno, siitä voisi ideoita varastaa.
    Mutta hyvä ajaa läjä välillä tallista pihalle, silloin monesti saa paremmin arvioitua, mitä muutoksia vaatisi lisää, jotkut jutut näyttää ihan toiselta ahtaassa tallissa ja kaupan parkkipaikalla. Eikä yhessä talvessa tietty ihan kaikkea kerkeä.
    Kahtoo nyt, millonka tätä ehostais lisää, alkanu tän auton tekniikkapuoli kyrpimään, liian monimutkaista näin yksinkertaiselle kuin minä. Pistän tähän saatana slänt sixin kohta, sen kanssa pärjäisin. :mad:
     
  12. juha745

    juha745 Gearhead

    Pistin tän ny myyntiin, jos joku muu haluaa jatkaa tän pilaamista. o_O Ei jaksais vääntää tuon tekniikkapuolen (sähkö q-jet antureineen ja alipainehelvetti) kans oikein, kun tää on mun ainoa auto missä on leimaa.

    (Edit: saatiin taas pelittään jotenki tää, Lambda vaihdettu ja sytkää säädetty, vara-kaasari todettu pommiks, otin siitä vaan paremmat alipainekellot alkuperäseen Q-jettiin)
     
    Muokattu: 27.8.2017
  13. juha745

    juha745 Gearhead

    Tästä nyt tulee varmasti sanomista, mutta ihan sama, ei tämä ole alkuperäinen enää muutenkaan.

    Mikä mekaaninen kaasari (+jakaja?) kannattaa laittaa ton sähkösen quadrajetin tilalle? Ja onko jollain myydä edullisesti?

    Nyt ei riitä hermot noitten anturien ja muitten kanssa pelaamiseen. Auto ei meinaa toimia ollenkaan, jos kaikki anturit on kytkettynä, nyt joutuu ilman seos-anturia ajelemaan, muuten ei pysy käynnissä, sammuu heti jos kaasuun koskee yhtään. Bensaakin menee sen verran saatanasti, että varmasti kulutus pienenee jos mekaanisen laittaa. Eikä tahdo edes kiihtyäkään, ylämäkiin just 30kmh pääsee jos paikalteen joutuu lähteen. Ainoa auto jossa tällä hetkellä leimaa, joten en todellakaan ala tota kaasaria purkamaan atomeiksi.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itellä 600 edeli ja normi mekaaninen hei kaverina ja on päivittäisessä ajossa. Toki sitten joudut myös modaamaan turbiinin lukon ym. Kilkkeet että rahaa palaa siihenkin. Suosittelen pyörähtämään ilmavirran mikan luona lannevedellä niin samalla rahalla kun muutat mekaaniseksi ni tulee suurella todennäkösyydellä kuntoon ;)
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tavattiin joku aika sitten Western Partsin pihassa ja lupasin että voin sen kattoa joku hetki. Etenkin tuollaisessa autossa pitää olla alkuperäinen tietokoneohjattu kaasari ja kunnossa, siis jos se on jo vuosikymmenet siellä räpältämättä säästynyt. Se systeemi on ihan simppeli juttu loppujen lopuksi. Tule käymään niin voidaan kattoa joku ilta, kunhan vaan sopii molempien kalenteriin.
     
    12345678910 ja juha745 tykkäävät tästä.
  16. juha745

    juha745 Gearhead

    No tokihan sekin passaa! Jatketaan vaikka yv:llä tästä. :cool:
     
  17. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    PauliP nimimerkin takaa löytyy kanssa kaveri joka noista q-jeteistä tietää ja majailee laukaan suunnalla... Imuvuotoja ei ole?
     
  18. juha745

    juha745 Gearhead

    Asia hoidossa. ;)
     
    wiwwe tykkää tästä.
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    :):):) PauliP! Moon menny samaan vipuun vaikka oon soitellu Paulin kans;) Arvakkaas kuka on Substitute nikin takana :eek: .
    Oli ihan pakko :D:D
     
    juha745 tykkää tästä.
  20. juha745

    juha745 Gearhead

    Niin vaan saatiin Substituten kanssa Buicki toimimaan! Koko illan pysty nyt ajamaan ilman ongelmia! Kiitos vielä! Nyt sai poistaa myynti-ilmoituksenkin.
     
    wilburi, 12345678910 ja Herje tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!