Buick Skylark ´70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja shr1, 23.10.2024.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Korissa ne alatukivarretkin on kiinni ja toinen pää akselissa, kun niihin varsiin pulttaa riittävän paksun raudan niin yhtälailla se pistää taka-akselin kuriin joten miksi ei toimisi vakaaja noinkin.

    3 gen trans am ja iroc camaroissa on paksuimmat tangot edessä 36 mm ja takana 24 vaikka se ei ole painavampi auto, n. 1600-1650 kg. Minusta alle 34 mm eteen ei kannata harkitakaan ja taakse vähintään 22.
     
    Muokattu: 27.2.2025
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aika tymäkät tangot on. Lxcdy yms Mopareissa isoin edessä taitaa olla 32mm ja takana 22mm. Ja tietäen kuinka läskejä nämä on, eli +2000kg.
     
  3. shr1

    shr1 Gearhead

    Mumisin vaan itekseni, että vaihtoehtoja a-bodyn takavakaajaksi on perinteisen tukivarsiin liitettävän lisäksi, josko aivan varmasti tähän sellainen riittäisi. Joillain argumenteilla näihin niitä koriin/akseliin pultattavia kovasti kuitenkin myydään, yksi lienee mahdollinen säädettävyys, mutta ei sekään varmaan ainoa ole. Tarvitaanko tähän autoon sellainen, se onkin vallan toinen juttu. Erityisen hyväksi sitä orkkistangon toteutusta ei varmastikaan kuitenkaan voi kehua. :D Aloituspostauksessa muotoilin, jotta hiukan pro touring henkeä jos saisi, tahtoo sanoa, että Ahveniston kiertoon hommaan tarvittaessa ihan toisen vehkeen...;)

    Oliko sulla Procharged Vette millaiset etujouset noin niinkuin numeroina?
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Etujousista pystyn sanomaan vain että paksun näköiset ja jouduin lyhentämään niitä pari senttiä jotta ei näytä gasserilta. Kuitenkin olisi jäänyt löysäksi perusiskareilla, jouduin säätämään konit edessä jäykimpään asentoon kun takana ovat varttia vaille löysimmässä. Takana jouset nelilehtiset ja täytyy sanoa että tällaisen auton epäbalanssi etu ja peräpään välillä ei helposti onnistu ilman säädettäviä iskareita.
     
  5. Vide

    Vide 1st gear

    Ilmeisesti joku pieni ero niissä sitten on.
    Tosin Summitin mukaan Prothane 7-225 puslat käy sekä Skylark -70, että Tempest -67 (johon nuo Energyn puslatkin käy). Eli luultavasti nuo Energytkin olisi laitettavissa Skylarkiin. Eiköhän orkkis kumipuslatkin ole ihan samoja Tempest vs Skylark vs kaikki A-korit.
     
  6. shr1

    shr1 Gearhead

    Jos pääset Vide mittailemaan puslista ulkohalkaisijan ja vaikka varoiksi pituudenkin, niin laitatko yyveetä hinnan kera? Ylävarsien takapuslat on tässä ainakin kuutta muuta inasen isommat halkaisijaltaan, eli jos sun satsissa kaikki on samankokoisia, niin eivät sitten ainakaan sovellu.
     
  7. Vide

    Vide 1st gear

    Kyllä ne on mulla kaikki saman kokoisia. Eli ei ne sitten taida käydä.
     
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Täällä päässä mittausvirhe, my bad. Nyt akselissa kiinni olevissa puslissa se levennysosa ulkohalkaisijassa on hiukan tukivarsissa olevia isompi, mutta kapeampi osuus kaikissa sama. Tällä ei ole merkitystä, jos muuten mitat natsaa...

    Laitan sulle yv.
     
  9. kuula

    kuula Gearhead

    Pitää muistaa lässytyksen seassa että f body on lehtijousi perä, ja buickula kierrejousila ja tukivarsilla. Toimivat tyystin eritavalla. Molemmat saa kyllä huikeelle ajoominaisuudelle.
     
    maxvo2 ja three hundred tykkäävät tästä.
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Minusta toimii kyllä hyvinkin samalla tavalla kun jouset ja iskarit ovat kyseiseen autoon sopivat. Jousien rakenne on tyystin eri. Corvettessakin on lehtijouset ja sen parempaa ajettavuutta en ole vielä kohdannut Amerikanautoissa.
     
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Jotain taas tehty, tai minä muuta ole kuin teettänyt ja jotain tilaillut. Iso käsi 4d sedanille rungon parissa viettämistään hetkistä! Nyt on boxattu rungon keskiosa sekä takana poikittainen palkki osittain. Tukivarsien kiinnityspisteisiin pantiin samalla vahvikelappuja ja tehtaan saumoja on liimailtu sieltä täältä uudestaan. Pieni oikomishoito ihan ensiksi repsikan puolen palkille. Sitten kuskattiin runko naapurikylään hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Normadur 65 tuli maalarin suosituksesta pintaan ja hyvältä näyttää.

    Takatukivarsiin ostin pu puslat nimim Videltä, kiitosta vaan sinnekin suuntaan. Corveten satulan kiinnikkeet sain leikkuusta, odottelevat pintakäsittelyä ja muita jarruosia. Näitä adaptereita onkin nyt yhdet ylimääräiset...

    Niinhän siinä sitten kävi, että vaihdelaatikoksi hommasin aiemmin aikomani 4L60e:n sijaan ZF 8hp70 vaihteiston. Tämä laatikko on lähtöisin 2014 Jaguarista ja 3.0 dieselin perästä. Ovokolta ja Latviasta tuo roikale nyt tuli jo valmiiksi varastoon. Kilometreistä ei ole tietoa, mutta ei voi olla paljoa, kun on vaan saaressa ajeltu...:D Rhd autosta siis tämä.

    Vaihteistohommeli vaatikin hiukan salapoliisityötä, kun esim Maxxecu ei tue kaikkia näitä tämän tyyppisiä laatikoita. Toki muitakin vaihtoehtoja on vaihteiston ohjaukseen, mutta pitää yrittää vähän miettiä myös budjettia ja kokonaiskuvaa. Aftermarket eculla saisi ohjattua samalla myös moottoria, niin olisi kiva jos se taipuisi juttelemaan vaihteiston tcu:n kanssakin. Sain ongittua suoraan Maxxecu valmistajalta sellaisen tiedon, että jos vaihteiston luovuttaja on tehtaalta varustettu start/stop-toiminnolla, niin tcu:n pitäisi tällöin olla riittävän fiksu kommunikoimaan Maxxecun kanssa. Purkuauton vin nron takaa löytyi tieto start/stop varusteesta ja kaverin ”kapulalla” sitten saapuneesta laatikosta vielä varmistettiin, että yhteys todella löytyy. Pitää tuohon vaihtaa öljyt sekä suodatin sitten aikanaan ja hommata vaihteenvalitsin jne.

    Jaguarin vaihteiston valintaa puolsi sekin, että sen ja LS:n väliin saa adapterisettiä huomattavasti edullisemmin, kuin BMW vaihteistoon. Jagge kun ei yksinkertaisemman turbiinin kiinnityksen ansiosta tarvitse turbiinille erillistä sovitekappaletta laisinkaan. Näitä Jagge laatikoita on tosin kahdella erilaisella turbiinilla, neljän sekä kuuden pultin kiinnityksellä.

    Muutakin on tullut oivallettua, esim sellainen juttu, että tässä ´70 Buickissa on sen sorttinen 8.2” 10bolt taka-akseli, ettei siihen tahdo saada osia ollenkaan.En tätä aiemmin tiennyt, mutta juurikin ko. 68-70 Buick akseliin ei löydy tuosta vaan esim tasauspyörästöä/lukkoyksikköä, saati välityksiä. Juurikin nuo ovat mulla viallisia. Usassa on yksi ukko, joka valmistaa vaihtelevalla aikataululla osia näihin ja häneen onnistuin yhteyden saamaankin. Hän varmisti asian, osia ei juuri nyt ole ja noinkohan hetkeen tuleekaan. Nyt näyttääkin siltä, että on helpompaa haalia jostain toinen akseli, esim 8.5” 10bolt ´71-´72 Skylarkista tai Cutlassista, tai 8.2” 10bolt Chevellestä. Saa tarjota akselia, jos semmoinen sattuu ylimääräisenä olemaan. Tokihan vaikka Ruotsista saa a-bodyyn valmista Ford 9” aksilaa, mutta kartoitan ensin muita vaihtoehtoja.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Turnn, Gary Grand, teippi-mikko ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Isamu

    Isamu Gearhead

    On komeeta tekemistä buickissa
     
    shr1 tykkää tästä.
  13. shr1

    shr1 Gearhead

    Menee vähän sivuraiteille, mutta jos muutama sananen ja pieni raapaisu tuosta Novastakin hiljaisen topikin täytteeksi. Auto on ollut mulla lähes 20 vuotta ja Arizonasta tuon aikoinaan ostin. Ekat pari kesää ajelin sellaisenaan, 383 stroukki pikkulohko oli aika laiska, mutta muuten kiva kärry kyllä. Turbon halusin ja hiljotellen jalostui Nova tähän nykykuosiin.

    Tavoite oli ensin saada 10 sec aikakortti vartilta ja säilyttää auto pitkälti alkuperäisen kaltaisena sekä helposti liikennöitävänä matkamallina. Tuo jälkimmäinen toteutuu edelleen, mutta aikatavoitteet sitten kyllä muuttui siitä, kun ekan 10.9 lapun sain kouraan, vaikka hieno oli fiilis siinäkin kohtaa. Ysin puolelle meni vielä melko helposti, liimaradalla toki. Sitten seuraava steppi ja kasilla alkava kuponki ottikin amatööriltä enempi aikaa sekä yhden liki täystuhon moottorille. -23 kauden viimeisessä testitapahtumassa Motoparkissa tuokin tavoite toteutui pitkällisen hieromisen jälkeen ja isompaa hinkua ei radalle nyt oikein enää ole ollut. Enkkavetoa edeltävistä lähdöistä on piirongin laatikossa mm. 8kpl 9.0X lapuskoja. Tiukassa oli viimeiset sadasosat ja kasi tulikin sitten kokeilemalla lähtöä kakkosvaihteella. Tämä konsti syö näillä tehoilla 60 jalkaisesta kymmenyksen, mutta rengas ei menetä pitoaan. Ajan parantaminen tästä vaatisi tänä päivänä kehikkoon pari putkea lisää ja runkokatsastuksen. Ehkäpä myös radial renkaat. Paria 10.5” sliksimerkkiä on kokeiltu, mutta ei tahdo toimia niillä tämän paremmin.

    Auto on ´70 mallia ja aloittanut taipaleensa kutoskoneella. Nyt moottorina 400cid sbc Dart shp lohkolla ja afr 210 kansilla. Kannet on venttiileitä lukuunottamatta ”out of the box”. Männät on Diamondit ja veivit Howards/Carrillo I-profiilit. Scat kampura ja LJMS custom nokka. Ahtimena yksi Borg Warner S400 sarjalainen billet. Vesimetanolia ruiskitaan tarpeen mukaan ja ecuna Megasquirt. Tankissa hölskyy 98E polttoaine. 12 bolt lehtijousiakselissa 3.08 välitys ja momenttia sinne välittää TH400, ptc 9,5” turbiinilla ja Griner trans brakella.

    Keventelyyn en ole ryhtynyt, eli kaikki on tässä rautaa ja lasia. Mitään isompaa ei ole tarkoitus tähän enää touhuta, kun on nyt kokolailla omien mieltymysten mukainen. Viimeisin detalji on nuo period correct vanteet ja dog dish kapselit.

    [​IMG]
     
    LPV, FuryIII '71, Akit ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. kuula

    kuula Gearhead

    Kyllä on kasin lappu kova juttu autolla millä,oikeesti ajetaan kadulla, ja all steel! Thumb’s up!
     
    LPV, FuryIII '71, Akit ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!