Buick V6 231 "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauksia"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jamppaa, 28.7.2014.

  1. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    tulupat saa päältäpäin vaihdettua kun ottaa jarrutehostimen varsineen irti
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Komeeta, noi kannet on ne uudemmat, eli '80 ja eteenpäin. Ne on periaatteessa samat kuin GN:ssä ja T-Typessä.

    Kyllä toi näyttää leveämmältä kuin se pikkunaulapää Buick/Rover 215 V8, mutta tuo on tehtykin 350-koneen kansa samoista palikoista, paitsi tuossa tietysti se porauskin on pienempi. Kaverilla on tallilla työn alla V8 Amazon sillä 215-koneella, ahdas sekin on.
     
  3. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Löytyykö lohkosta jostain jokin sarjanumero tai jokin mistä sais moottorin iän ja koon selville ihan vaan mielenkiinnon vuoksi.
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Tuolta lötyy lohkon numerot.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    231 (3,8) -koneissa valunumero on startin yläpuolella sylinteriryhmässä, samoin siinä vaihteistolaipan ulokkeessa koneen tilavuus isoilla numeroilla esim, 3,8 tai 4,1.
     
  6. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Lohkossa on imusarjan jälkeen koodi 25506397 eli taulukon mukaan 3,8l vm.1983
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Onko siellä startin yläpuolella mitään? Eikös se periaatteessa voi olla myös sama valu kuin 3,8:ssa mutta porattu vaan pienemmäksi.
    Tuo sama numero on myös '81 vuoden kaasari-turbollisessa moottorissa.
    http://www.beforeblack.net/casting.htm
     
  8. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    No niinpä onkin, eihän sinne startin päälle pääse mitenkään näkemään paitsi jos jotenki peilillä on senverta ahdas
     
  9. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Mulla on ollut vessalukemisena vanha Sa:n kirja jenkkikutosten virittämisestä. Siinä kerrotaan että 3.0 litran kutonen on identtinen 3.8 litraisen kanssa, vain kampiakseli = iskunpituus on erilainen. noista kutosistahan tehtiin aika rankkoja vaparikoneita 80 luvulla Buickin tehtaankin toimesta. Taisivat toimia jenkkien formuloidenkin voimanlähteenä. maksimikierrokset huiteli jossain 8-9000 seutuvilla.

    Itsellä tulee 79 Regaliin alkuperäinen turbomoottori takaisin nokalle. (kaasuttimen paikka vaan tulee eri kohtaan) Sillä tuo yllämainittu kirjakin on selattu hiirenkorvalle. Lisäksi uudemmasta Buick viritysoppaasta löytyy ohjeet 350 Buickin = V6 moottoreiden kansien modifiointiin.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Onnittelut että se on 3.8,i eikä vain 198. Kun tietäisi mikä nokka siinä on?
     
  11. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Vielä kun tietäisi öljy tilavuuden ja mitä öljyä ja onko hydrauliset nostajat.
    Öljyksi aattelin gulffin 20-50W tai 10-40W
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Tuosta nostajalaaksosta rätin alta näkyy mitkä nostajat. Rullanokkiakin on hydraulisia. Pitäisi työntötankoja koittaa kovaa painella. Hydraulinen antaa periksi, mekaaninen nostaja ei ja niissä säädettävät venttiilit. Laita mulle pari lähikuvaa ilman tota rättiä. 10-40 ok jos ei kuluta sitä.
     
  13. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Yläpää jo kasassa, nyt vuorossa ketju kotelo. löysin saman näköisen nostajan kuvan kyllä se hydraalinan on.
     
  14. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Kyllä se muuten öljyä syö, koska tupla ventiilin jousien takia ei saa ohjarin kumeja paikalleen
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Buickin Indy-moottori oli uudemmasta 60-asteisesta 3800-lohkosta tehty.
    Tuosta 90-asteisesta 3,8:sta oli ne turbomoottorit ja niitä käytettiin sarjatuotannon lisäksi Nascar pace-car:ssa, ei varsinaisessa kilvanajossa. Kutosen kampiakselilaakerit joutuivat liian koville noissa turbomoottoreissa pitkissä kisoissa ja eivät olleet riittävän luotettavia, kasikoneissa voima jakautui useammalle laakerille.

    Turbokutosista oli muutama erikoisversio, mm. '84 vuosimallin skevenssiruiskuinen tuplaturbo 400hp-tehoilla. Ebayssä oli myynnissä yksi ajamaton varamoottori noista tuplaturbomoottoreista jokunen vuosi sitten, siinä oli mm. osissa leimat Nascaria varten.

    Hienoa kuulla että kaasariturbo palaa Regalin keulille, meillä on myös sellainen alkuperäiskuntoinen '81-mallinen Turbo Regal.
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Laita Gulf 20-40 kokeeksi ja katotaan miten käy? Purkki STP:tä ei tee pahaa ja töi ööli on suosittua vanhoissa Jaggeissakin satunnaissisa talviajoissakin eli ei liian paksuva.
     
  17. Jamppaa

    Jamppaa 1st gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Eihän tämä ala onnistamaan. Jakokopassa oli kampiakselin stefa kankainen ja kun tilasin tiiviste sarjan niin mukana oli uudenlainen kumimetalli stefa mistähän noita kankaisia löytyy.
     
  18. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Laita vaan se oikee stefa jos sopii / jos on oikean vuoden tiivistesarja....
    niin vuotaa vähemmän.... :odroll:
    US-partsista löytynee stefa mittojen mukaan jollei sovi ko. tiiviste.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Puikit on niin kivikautisia että ei niissä vielä -70 luvulla stefoja ollu :rotfl: . Tiipparisatsissakin tulee vain huovan pätkä :poff: .
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Buick V6 198 jotain "pieniä kysymyksiä ja suuria vastauk

    Jamppaa, vaihda toi otsikko Buicin 231 3800 litreksi.
     

Kerro tästä muillekin!