Buick Wildcat -65 convertible

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja pastem, 4.1.2015.

  1. pastem

    pastem 1st gear

    Terve kaikille

    Hommattiin tuossa joulukuun alussa veljen kanssa tuollainen Buickki harrasteeksi ja kruisailu peliksi. Tämä on ensimmäinen jenkki kummallekin, että siltä osin tekniikka on meille uutta, mutta ainakin tuo ruosteiden korjaus on sujunut samaan tapaan kun aiempiinkin kulkineisiin. Auto on jo jonkun vuoden ollut suomessa ajossa ja joku on siihen ehtinyt jo jarrut laittaa ja ainakin sytkävehkeitä on uusittu.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Suunnitelmat on edetä siten, että talvella laitetaan se mitä laitetaan ja kesät ajellaan. Nyt tälle talvelle otettiin työn alle peräkontin pohja ja kuplivat kittihelmat. Katsotaan mitä muuta ehditään jos saadaan näitäkään kuntoon.

    Peräkonttia oli jo Amerikan Joe tai Suomen Pentti kerennyt parsia ratsupaikoilla ja jollain purukumilla, mutta nämäkin ”korjaukset” oli jo ruostuneet puhki ja kontti täynnä pölyä ja kuraa.


    [​IMG]

    [​IMG]


    Ja kun ihan käyttöpeliä tehdään niin korjauspalat löytyi arkkitavarasta.
    Tulihan siitä vähän tilkkutäkki, mutta jospa pysyisi nyt kurat paremmin ulkopuolella. Pikkasen vielä saumojen siistimistä ja putsailua ja ei ku maalia niskaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Toisen takavalon ympärys oli kanssa siinä määrin näkkileipää, että siihen piti vähän uusia peltiä.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tästäpä se sitten jatkuu :wink:

    [​IMG]
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno valinta ekaks jenkiks :D
    Mukava katseltavaa peltitöitten jälki.
     
  3. hevimies

    hevimies Gearhead

    hyvältä näyttää nuo peltityöt. :)
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Parempaa jälkeä peltityöt, kuin joissain museorekisteröidyissä...
    Joita tehdään perinteiseen suomi-tyyliin, vähän peltiä, paljon pakkelia ja vitusti massaa!!!
    Noista kun vähän lamellilla sipaisee saumoja, niin ei juuri maalin alta huomaa!
     
  5. pastem

    pastem 1st gear

    Tässä on onneksi hyvää aikaa tehdä noita peltihommia niin voi ottaa kaikessa rauhassa ja jos alkaa tuntua siltä, että jälki ei miellytä niin lopettaa siihen ja jatkaa toisella kertaa. Tuo on myös mukavan paksua peltiä ainakin tuon kontinpohjan osalta että ihan hyvä sitä on ollut turailla.

    Tällähetkellä pientä päänvaivaa aiheuttaa takalokasuojan kaaret. Yritetty ohikulkevista autoista ja netistä etsiä jos jossain olisi pokkauksessa lähelle sama profiili, mutta ei ole ainakaan vielä löytynyt mieleistä. Jos jollain on ideoita tai jopa korjauspalaa niin laittakaahan viestiä.

    [​IMG]

    Tästä siis kyse
     
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Kurkkaas mun prokkista. Osuisko nuo sprinterin pokkaukset lähelle.
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Pari letukkaa tiedän missä on 123 mesen kaaret.
    Käy ainakin omaan silmään ihan hyvin :wink:
     
  8. B 50

    B 50 Gearhead

    Suosittelen ostamaa kutistin/venytin-härvelin. Saa just sellasen kaaren ku sattuu tulemaan. :D
     
  9. pastem

    pastem 1st gear

    Kiitos lokarinkaari vinkeistä. Vielä vähän mietinnässä miten nuo tehdään, mutta vielä piisaa tuota muuta tekemistä niin näitä voi vielä hetken suunnitella.

    Viikonloppuna oli meninki saada peltihommia oikein kunnolla eteenpäin, mutta meiningiksi se jäikin. Yllätys yllätys kaasu loppui lauantaina heti alkuunsa.

    Jotain saatu kuitenkin aikaiseksi ja koska kuvat on kivoja niin tuossa muutama.

    [​IMG]

    Ja ensimmäinen harjoittelu paikka pintapelteihin.

    [​IMG]


    Ja sitten taaempi osuus

    [​IMG]

    Tämä se sitten jäi kesken

    [​IMG]

    Kuva vielä tuosta toisesta taka nurkasta jota oli jo aiemmin ehditty paikkailla

    [​IMG]

    No vaikka se kaasu loppui niin ei sitä siihen masennuttu. Piti keksiä muuta hommaa, kun kerran talliaikaa oli käytettävissä.

    Kickdown kytkin tuli elvytettyä toimintaan ja töötti pelaa kanssa tätä nykyä. Tuon Kickdownin kanssa oli vähän enemmänkin jumppaa, kun siinä ei ollut oikeen piuhatkaan paikallaan. Parin tunnin istunto googlen kanssa auttoi tähän ongelmaan sen verran, että nyt se pelaa ainakin siten kun internetti väittää, että sen pitäisi pelata? Näkee sitten kun joskus pääsee ajamaan.

    [​IMG]

    Saas nähdä miten kiire tulee vielä ennen vappua.
     
  10. JuhoS

    JuhoS 1st gear

    Hyvältä näyttää kyllä peltitöitten jälki :)

    Se näissä projekteissa on kyllä aina hyvä et jos rupee ketuttaa tai joku loppuu ni aina löytyy jotain mitä voi värkkäillä :D

    Jatka samaan malliin
     
  11. pastem

    pastem 1st gear

    Päivitelläänpäs välillä

    Kontti saatu maalattua. Tuli ihan kohtuullinen. Äkkiä kertyy tuota pölyä, kun on ollut luukku auki

    [​IMG]

    Kaasupullo saatiin kanssa täyteen ja peltityöt olisi tältä talvelta tehty, ainakin toivottavasti. On siellä nyt ainakin paremmin peltiä jonka päälle pakkelia levittää ja toivottavasti sitä pakkelia ei tarvitsisi ihan niin ähmänä tuonne leipoa. Vielähän noita korjattavia kohtia jää seuraavallekin kaudelle, mutta nuo akuutimmat olisi nyt hoidossa. Muutama kuva aiheesta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuota takakaarta ei tullut sitten vaihdettua vaan parsittiin se parhaamme mukaan kasaan. Aivan tolkuton homma ja lopputuloskin on mitä on, mutta onneksi suurin osa jää listan taakse piiloon.

    [​IMG]

    Seuraavaksi sitten maali ja kittihommia opettelemaan. Tarkoitus on maalata vaan nuo parsitut kohdat ja sitten vaan myllyttää koko auto.

    Laitan tähän listaa osa tarpeista jos joltain vaikka jotain löytyisi

    - takapuskuri
    - konepellin etureunaan ja pitkittäin keskelle tulevat listat(käynee myös -65 Electrasta)
    - apukuskin puolen lokarinkaaren lista
    - takakontin luukun reunaan lista
    - kaasupoljin
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hyvältähän toi näyttää, ei tartte mitään kittipalloja. Hyvältä näyttää :)
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko sulla Pastem tietoa, mistä noi takaosan kolhut on tulleet...? ;)
     
  14. pastem

    pastem 1st gear

    Eipä ole tietoa, mutta jos arvata pitäisi niin veikkaan, että joku on kajauttanut persiiseen. Ja varmaan parikin kertaa.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tarina on paljon villimpi. :rotfl: Laitan yv:tä.
     
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Siistiä jälkeä ja kaikki kunnolla pellistä!!! :)
     
  17. pastem

    pastem 1st gear

    Päivitelläänpäs tätäkin. Tänään saatu tuore leima paperiin.

    Ja tältä se näyttää nyt!

    [​IMG]

    Kuvassa kyllä näyttää paremmalta kuin luonnossa, mutta niinhän ne aina. Harmi kun ei tullut otettua lähtötilanteesta parempia kuvia niin paha verrata, mutta kohtuu tyytyväinen voi olla siihen mitä saatiin aikaan.

    Kitti ja maalihommista ei tullut paljon kuvia nappailtua, mutta ns. pohjien teko oli kyllä ylivoimasesti tympeintä hommaa tähän astisista.

    Tuossa yksi otos puskurin "säätämisestä". Sen verran solmussa tuo puskuri, että eihän se ihan istu, mutta onpahan nyt suunnilleen paikallaan edes.

    [​IMG]

    Vielä pientä fiksausta sinne ja tänne ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Ja jossain vaiheessa pitäisi ajokorkeutta saada vähän alemmaksi ja vannehommia miettiä, mutta saa nähdä jääkö ensi talvelle. Listoja puuttuu kanssa vähän sieltä ja täältä, mutta täytyy niitäkin koittaa jostain hommailla.
     
  18. pastem

    pastem 1st gear

    Päivitelläänpäs tätä aihetta välillä nyt kun ollaan jo uudella tallikaudella.

    Viime kesänä tuli mittariin joku vajaa 5000 mailia ja minkäänlaisia teknisiä ongelmia ei matkalle osunut. Jossain vaiheessa kesää alle löytyi 20" vanteet samalla letkeän rento ajettavuus oli historiaa. Saatiin kyllä siedettäväksi pyöränkulmia säätämällä, mutta tänä talvena laitettiin keulaan puslat ja iskarit ym. uusiksi. Vielä kun raaskisi ostaa vähän korkeammat ja kapeammat kumit eteen niin paranisi varmasti paljon. Mutta koitetaan vielä noilla "vanteen suojilla", jotka mukana tuli. Uudet jouset tuli vaihdettua jo viime kesänä, sattuneesta syystä. Ei osunut madallus ihan kerralla kohdalleen :D Toistakertaa ei kesken ajokauden uskallettu enää kokeilla ja loppukesä menikin sitten keulien.

    Tuollaisella työlistalla mennään tänä talvena

    [​IMG]

    Nuo pallolla merkityt on sellaisia jotka ainakin olisi saatava tehtyä ja aika hyvin niitä on saatu jo hoidettua. Muut sitten jos aikaa/intoa piisaa

    Putket päätettiin laittaa uusiksi, kun vanhat roikkui vähän miten sattuu ja ei muutenkaan olleet oikein mieleiset, ehkä suurimpana syynä se että äänet oli vähän turhan vaisut.

    Tuollaiset niistä sitten tuli. Valmiista mutkista kasattu, vaati ehkä sen 4 osanhaku reissua joista viimeisellä otettiin sitten jo niin paljon mutkia, että varmasti riittää. Muutenhan tuo oli melko suoraviivaista hommaa, mutta taka-akselin ylitys vaati muutaman erehdyksen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Keväämmällä tietää sitten äänistä tarkemmin kun tiet vähän sulaa, että pääsee koittamaan.

    Viime kesä meni vain arvaillessa miten kuumana kone käy, kun minkäänlaista mittaria ei ollut ja valokaan ei pelittänyt. Mitään tuning mittaria ei tuohon haluttu asentaa niin päädyttiin tuollaiseen alunperin MP käyttöön tarkoitettuun. Sen sai kivasti tuhkakuppiin piiloon.

    [​IMG]

    Vaikka lämpö ongelmia ei kai viime kesänä ollutkaan, niin kun kerran tuollaiset flektit löytyi sopivasti ja kun vielä kokokin passaa melko hyvin syylärin kanssa niin askarrellaan paikalleen.

    [​IMG]

    Tuossa vielä yksi tallikuva koko komeudesta

    [​IMG]

    Jatketaan taas tästä kun saadaan jotain aikaiseksi.
     
  19. pastem

    pastem 1st gear

    Nostellaanpas välillä. Ja saakelin Photobucket on näköjään hävittänyt kuvat. Muutan nuo linkeiksi joskus.

    Mutta viime talven turailut näkyy jääneen päivittämättä, mutta ainakin nokka-akseli nostajat, venttiilin jouset ja jakopää tuli uusittua ja jakaja taisi muuttua kärjettömäksi. Ja varmaan jotain muuta pientä. Kuvia ei ole muuta tallessa ku tuosta nokka-akselin ajoituksesta.

    https://drive.google.com/file/d/1qqsMeyCrEASjVYGnbFJfVF8e3l4Kwij7/view?usp=sharing

    Tälle talvelle on sitten vähän enemmän suunnitelmia.

    Toinen pakosarja halkesi jossain kohdassa kesää niin laitetaan peltisarjat. Hirveästi ei tähän Nailheadiin tuntunut vaihtoehjoa löytyvän ja itsekään ei viitsitty alkaa väsäämään, mutta tuollaiset sinne nyt tulee.

    https://drive.google.com/file/d/1rNFJ204oj4eDXJf2F_HXI-cbzkzMKO4p/view?usp=sharing

    Samalla tehdään pakoputkille pieni päivitys. Ne on ottanut maihin moneen otteeseen ja viimeinen niitti oli kun nappasi toinen pönttö ramppiin kiinni Ruotsinlaivalta pois tullessa. Vähänhän se käänsi Helsingin keskustassa päitä kun toisen puolen putki loppui suorana etupenkin kohdalle.

    Peltisarjojen lisäksi nakataan tuo vaihtelevalla menestyksellä pelaava Edelbrokki hyllyyn ja
    tuollainen on nyt menossa paikalleen
    https://drive.google.com/file/d/1JBEq3LBBOz60UEI7p7dgHxYI9Zvnma8V/view?usp=sharing

    Bensapumpuksi tulee tuollainen.
    https://drive.google.com/file/d/1WgZpCjNasFpWNRz3axE80FhBeZGD7fhz/view?usp=sharing

    Ja se onkin saatu jo paikalleen asti
    https://drive.google.com/file/d/1xRhxuDCOHPMK-XNO3xkGGmyIwTKHhEja/view?usp=sharing

    Peräkontin pohjaan joutui tekemään vähän tilaa, mutta samalla tuli huoltoluukku jos pumpulle tulee asiaa.
    https://drive.google.com/file/d/1CTpj2dXJfNIP_dffL06LdCQ89geI3UJK/view?usp=sharing

    Bensalinjat on vielä suunnitteilla ja sähköjä pitäisi kanssa vähän päivitellä. Alkaa olemaan niin paljon ranetuksia sähköissä, että ei oikein meinaa enää pysyä kärryillä mikä mistäkin on ryöstetty. Osa toki omiakin tekosia jotka on ollut tarkoitus tehdä sitten joskus paremmin eli oliskohan se sitten nyt.
     
    Muokattu: 20.11.2017
    Filth, palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla ei jostain syystä auennu noista kuvista kuin yksi, tuo peltisarja kuva.
     

Kerro tästä muillekin!