Buickin murhekoodi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja buick8791, 6.10.2008.

  1. buick8791

    buick8791 1st gear

    Mites testata Buck Park Avenue 91:n nokan asennontunnistimen toiminta, kun heittääpi murhekoodia 41?

    Nokkarattaan magneetti on kyllä paikallaan ja johtoja ei pitäis olla poikki, koska niissä kaikissa kolmessa johdossa on jotain eloa, mutta kun ei tiedä mimmosta eloa just tuon pelin anturin piuhoissa pitäis olla. Ei löytynyt googlettamalla faktaa ei.
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Kiitos linkkivinkistä. Chilton on kategorinen eli vain cam sensor, mutta jotkut sofistikoidummat lähteet kertovat koodin johtuvan myös kampiakselin asennontunnistimen tai sytytysmodulin häikästä. Tämän vuoksi en juossut suoraa päätä kauppaan. Johtonipussa on samasta piuhasta haaroitus molemmille sensoreille, tn. referenssijännite tai sitten ei? Sinänsä auto pelittää hyvin, mutta päästöistä ei tiedä.

    Katselen tuon linkin tietoja, jos sieltä löytys piuhojen merkitys ja missä johdossa milloinkin pitäis olla mikäkin jännite.
     
  4. GMies

    GMies Gearhead

    "Sinänsä auto pelittää hyvin, mutta päästöistä ei tiedä."

    Oletko nollannut koodin ja tuleeko koodi uudestaan?

    Luulis noiden kaikkien vaikuttavan käyntiin?

    Cam sensor (CAM) failure
    Cylinder select error
    Tach input error
    Electronic spark timing (EST) circuit - open or shorted to ground during engine run
    Direct igntion system (DIS) fault - baypass sircuit open or shorted to ground during engine run
    Ignition system fault - loss of 1X Reference Pulse signal
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Jos auto on 91 3.8L VIN C niin ei sille koodille ole muuta herjaa kuin
    41 = Cam sensor signal was not received by PCM for the last 5 seconds while engine was running

    Jos on VIN L (88-90)>>> Cam sensor signal was not received by PCM for the last 2 seconds while engine was running.
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    Muistaakseni auto on VIN L ja varmana 1991 3.8L.

    On nollattu muisti moneen kertaan ja koodi tulee uudestaan ja uudestaan.
    Mitä olen jenkkifoorumeilta lukenut, niin ko. vika ei ratkaisevasti vaikuta kulkupuoleen, mutta saattaa olla jonkin verran vaikutusta taloudellisuuteen tms. Miten se sitten vaikuttaa päästöpuoleen rakaisevasti, ni eipä tietoa vielä. kumpa löytys ohjeet vianhakuun.

    Toki on mahdollista käydä hakemassa uusi sensori ja kokasta, mutta mutta...
     
  7. veksi

    veksi 1st gear

    Tähän väliin kysyisin kielimiehiltä, että mitä tarkalleen tarkoittaa "cylinder select error"?
    Itellä sama vikakoodi ilmesty myös.
    Auto alko käymään osa pytyistä pimeenä, ja kun anto kunnolla kierroksia
    tuli karstaa ja alko käymään kunnolla.
    Ei kai se karstasta konetta osaa tunnistaa?
     
  8. GMies

    GMies Gearhead

    Menee hieman sivuun aiheesta, mutta eikös 88 - 90 ollut koodi C
    ja 91 - 93 koodi -L ?
     
  9. rasse

    rasse 1st gear

    No tuolla perusteella (linkki) olis 91-96 C-body mutta kulkeeko sitten kuitenkaan tuo VIN koodi sen mukaan ??? http://en.wikipedia.org/wiki/GM_C_platform
    Tuolta voi sitte hakea sopivan koodin/eli sen mikä siellä auton VIN koodissa on se digitti... (heitin nuo kaksi mahdollista kun en tiennytautosta muuta kuin merkin ja vuosimallin....)
    http://www.troublecodes.net/GM/
    Juups kyllä se näyttää RockAuton catalogin mukaanki olevan -91 malli vain ja ainoastaan VIN koodi L jolloin se vikakoodi 41 olisi
    Cam sensor signal was not received by PCM for the last 2 seconds while engine was running eikä mitään muuta...

    Periaattehan tuossa sensorissa on se että antaa ECM:lle tietoa ns. akselin asentotiedon ja pyörintänopeuden. Tuolla tiedolla ECM säättää sitten syttyä ja ruiskutus ajankohtaa. Yleisimmät viat tuntuu olevan itse johdotuksessa tai sitten huonossa maadoituksessa.
    Sensorin herjat voi myös johtua syttypuolen sytytysyksikön tai kelan ongelmista.
    Miten sitten tutkia onko kunnossa...
    Magneettinen anturi:Sensorihan antaa ns. sahalaita aaltoa (jännitetietoa) asennosta ja kierroksista... kierrosten noustessa jännite nousee 0 V>>>5 V ja pulssien tiheys kasvaa, riippuen akselin pyörintänopeudesta...
    Hall anturi:
    Tieto on ns. kanttiaaltoa eli joko 0V tai 5V. Kierrosten noustessa pulssien tiheys kasvaa (taajuus) mutta pulssin amplitudi on joko 0V tai 5V...

    Tuota ei juurikaan pysty katsomaan anturilta muuta kuin oskiloskoopilla..
    Mutta jos siellä jotain elämää on niin tod.näk kunnossa...

    Tässä kyseisessä autossa on tod.näköisesti juuri Hall anturi...
     
  10. buick8791

    buick8791 1st gear

    Juu kiitokset. Maadoituksen tarkistin ja kaikissa johdoissa on jonkinlaista elämää sensorin läheltä mitattaessa, joten siitä päättelin, että johtoja ei ole poikki. Yhdessäkään ei ollut tuota GM:lläisille tyypillistä 5V ref. jännitettä. taisi olla, niin, että yhdessä koko aika lähellä nollaa, toisessa koko ajan 9V??! ja kolmannessa 9- 0V. olisko tuo 0 silloin, kun magneetti oli sensorin kohdalla ja nousi taas 9V:iin, kun pyöritti konetta edelleen. Tämä n. 2 viikkoa sitten mittailtaessa, eli muisti voi pätkiä yhden johdon mittaustuloksen osalta. Noi jännitteet ei tunnu nyt oikein loogisilta.

    Ennemminkin niin, että yksi on selkeä maa ja yhdessä 5 V referenssi ja Ecm.lle menee 0 tai 7V(kylläkin Hall- anturisysteemissä). Mutta mutta, olis jotenkin motivoivampaa mittailla, jos tietäis mistä piuhasta odottaa mitäkin. Eri asia on sitten, jos ei tuota magneetilla triggroitavaa anturia voi mitata yleismittarilla mitenkään. Jos sitä Rasse tarkoitit, niin olisko se sitten viisaampaa käydä vain kylmästi hakemassa anturi, kun ei ole oskilloskooppia omassa käytössä?
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

    Ai nii, se johto, joka lähettelee sensorilta ECM:lle jännitepulssia on tietty osin mittaamatta. Eli meneekö pulssi oikeasti ECM:lle saakka. Sen toki voi mitata ihan raakasti päästä päähän vastusmittauksella. Mutta homma kokonaisuudessaan on horjuvaa ilman "speksejä".
     
  12. rasse

    rasse 1st gear

    Sitä on aika vaikea mitata paikallaan (moottori seis) koska arvot ei ole samoja kuin koneen käydessä.
    Idea siinä on sellainen että kun kierrokset on alle 400 rpm niin silloin käytetään sytkäboksin perusasetuksia jolloin enakko on vakio 10 astetta.
    Kun sitten kierrokset ylittää 400rpm eli kone pyörii niin aletaan ECM:n ohjaamana säätään ennakoa ja muita toiminteita...
    Tällöin vasta aletaan saamaan/hyödyntään tietoa
    -kampiakselin asento (CSP)
    -moottorin kierrokset (rpm)
    -moottorin lämpö (CTS)
    -kaasuläpän asento (TPS)
    -vaihteen asento
    -auton nopeus (VSS)
    -knock sensorin tieto (ESC)

    Sieltä sensorilta lähtevät piuhat menee seuraavasti.
    CAM SENSOR:
    Rusk/Valk>>>>> sytkämodulin J nasta (CAM signal in)
    Harm/Pun >>>>> sytkämodulin M nasta (maa)
    Valk/musta >>>>> sytkämodulin N nasta( 10V supply out)

    Tuo 10 V tulee sytkäboksin H nastaan ja sen sisällä jaetaan N nastalle.
    H nastan jännite syötetään polttoainepumpun sulakkeen kautta..

    CRANKSHAFT SENSOR:
    2 piuhoista on liitettynä noihin edellisten kanssa ja menevät siis sytkämodulin M ja N nastoille
    (harm/pun >>> M nasta)
    (valk/musta)>>> N nasta)
    loput eli...
    Sin/Valk >>> sytkämodulin G nasta (18x signaal in)
    Vaal Sin/Valk >>> sytkämodulin H nasta (syn signaal in)

    Ei olis mikään ihme vaikka vika löytyis sytkämodulilta...
    Tarkista ainakin liitokset (puhdistus ja kuivaus)
     
  13. buick8791

    buick8791 1st gear

    Kiitos rasse!

    Lähen noilla tsekkaamaan lisää. Sytkämodulin/puolapaketin maadoitukset katoin ja putsasin jo aikaisemmin, eli otin modulin pois telineestä ja putsasin telineen sekä modulin pohjan. Modulikin vo tosin olla särki, mutta monasti se kyllä tekee myös sen, että ei tule kunnon tavaraa puolapaketille ja kone alkaa pätkimään tai ei käynnisty enää. mutta toki vikoja voi olla monentyyppisiä.
     
  14. buick8791

    buick8791 1st gear

    Johdotukset on ok.? Sytkämodulilta tulee n. 9.6V cam sensorin plugille ja maa on ok välillä cam sensor-runko, samoin pulssijohto sensorilta moduliin on ok(siis johto ok). Murhekoodi tulee edelleen. Onko mahdollista saada jokin tolkku yleismittarilla siitä, mitä infoa sensori lähettää sytkämodulille koneen ollessa käynnissä. Tarkoitan, että sais poissuljettua sen,että onko ongelma sytkämodulissa vai cam sensorissa. En päässyt tän pidemmälle testihommassa tänään.

    Kiitos taas!
     
  15. rasse

    rasse 1st gear

    En usko että yleismittarilla pääset kiinni... oskiloskoopilla kyllä.
    Vaihtoehtoja ei taida olla kuin sytkämoduli tai itse anturi...
    Jossain vaiheessa lukiessani juttuja aiheesta oli myös tarinaa siitä että tuon anturin etäisyys itse magneetista mistä saa sen infon on aika kriittinen..
    Ensin vaihtaisin sen anturin ja jos ei auta niin sytkämoduli tai uusia ajatuksia....
     
  16. darttipilotti

    darttipilotti 1st gear

    Täällä myös Buickista saatu koodit ulos. Kirjoja tms. ei ole, joten mistä suunnilleen löytyy:

    Cam sensor

    Sytkämoduuli ja Quad Driver chipin nastat

    Koodeja tulee 26 (QDM chip), 41 (Cam sensor) ja 44 (lambada).
    Bensa näyttäs kelpaavan reippaasti, mutta onneks se on vielä halpaa ja kaverin auto kyseessä

    :rotfl:
     
  17. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, ei tainnut tulla järkeviä tuloksia yleismittarilla. Eli siitä signaali out from the sensor to Ignition module- johtimesta koneen käydessä tuli jännitteitä seilaten välillä n. 10.78- 10.88V. Magneetti ei mun mielestä ole ruhjoutunut siten, että sen etäisyys olisi muuttunut sensorin suhteen ja sensorihan ei mene kuin yhteen asentoon jakokoppakiinnityksessä. Mitä ole jostain lueskellut, niin magneetti joko on paikallaan tai sitten puuttuu kokonaan eli häippässy öljypohjaan tai jonnekin. Tiä sit....

    Liitokset ovat puhtaat sekä sensorissa että sytkämodulissa.

    Eli oskilloskooppimittaus tai aloittaa sensorin hankinnalla?
     
  18. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nykii, nypyttää.. varsinkin lämpösenä ja kierrosten ja ahtopineiden noustessa---> heikko kipinä tai jää väliin. Samanlaista vikaantuneen puolapaketin kanssa.
     
  19. buick8791

    buick8791 1st gear

    No niin, vikakoodin 41 arvoitus ratkesi eli nokan asennontunnistimen vaihto oli ratkaisu asiaan. Päädyin hankintaan(toki sen olis voinu heti hankkia ja kokeilla) oikeastaan siten, että löin yleismittarin kiinni sensodin ja puolan väliseen piuhaan ja laitoin koneen käymään. Aikaisemminhan testailin vain pyörittämällä käsin konetta.

    Ekaksi jännite vaihteli nokan asennon mukaan, mutta koneen lämmetessä olkoi pysymään vakiona n. 10V ja lopuks vielä jännite tippui tuosta n. 8V:iin ja pysyi noin samana nokan asennosta riippumatta.

    Tuosta päättelin, että sensorin hankinta ei ole turha.
    Kiitokset kytkentäkaavioista ym. vinkeistä!
     

Kerro tästä muillekin!