By pass/ohivuoto suodatus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karck, 5.12.2015.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Törmäsin tämmöseen kesksuteluun ja heräsin siihen, että tarvitsen tämmösen järjestelmän.
    Normaali öljyn suodatinhan ei oikeasti suodata läheskään niin hyvin kuin sitä luulis, sekä myös ohivuotaa öljypohjasta suodattamatonta öljyä kun filtterin sisällä paine kasvaa tarpeeksi.

    Tämmöinen ohivuoto öljynsuodatushan on ollut olemassa jo pitkään eikä ole uusi juttu, mutta sitä ei siviili autoista ollenkaan löydy. Syitähän voi spekuloida ja varmaan oikeasti se on se, että menee öljyn vaihtajilta ja osa myyjiltä työt kun moottorit ei kulu ja uudet autot myy. :rotfl:

    Niin näitä siis on rekoissa, kaivureissa, paateissa ja isommissa Diiseleissä melkein aina.

    Täähän toimii siten että otetaan noin 10% öljypumpulta tulevasta öljystä, suoadatetaan se ja palautetaan kiertoon. Tällä tavalla öljy puhdistuu pienemmässä virtauksessa parhaiten, ja noin 10minuutin kuluttua on koneen kaikki öljy kiertänyt suunnilleen systeemin läpi. Kun taas pelkällä tavallisella filtterillä, ei välttämättä edes saada koskaan niitä pienhiukkasia suodatettua.

    Kiinostais asentaa omaan projektiin, vaikka ehkä joistakin turhan hieno systeemi olisikin.

    https://www.youtube.com/watch?v=klcBRnyCSvo Tossapa hyvä demonstraatio.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei ole totta Ainakin mersun om601 om602 ja om603 koneissa on ollu. Samaan patruunaan rakennettuna ku pävirta suodatuskin. Se sivuvirtaus osuus patruunasta on jopa suurempi vaikka sen öljy kulkeekin noin 2mm reiän läpi.

    [​IMG]
     
  3. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Toi sivuvirtasuodatinhan oli ihan nykypäivää '40-'50-luvuilla...
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    Paluu menneisyyteen siis! Saksassa onkin selvästi enemmän ajatusta taas. Tommosen systeemin ku sais nyt värkättyä kasillekkin. Eikös tommosen sais kanssa helposti vaihteistolle esim jäädytin linjan väliin?
     

Kerro tästä muillekin!