c bodyn johdotus starttireleelle??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tedt, 1.11.2010.

  1. tedt

    tedt Gearhead

    voisiko joku valaista kuinka eroaa vuoden-75 johdotus -77 johdotukseen (joo värit kyllä erotan mutta käytännön toiminta :lol: ). Siis ratilta starttireleelle. Johtojen värit puoliksi samoja.
    Releet eroavat napojen määrällä ja niiden sijainnilla releessä.

    Kyseessä swappi jossa -77 rattiputki johtoineen sijoitetaan -75 vuoden tekniikkaan, ensimmäisestä johtojen välisestä lattaliittimestä eteenpäin (ratilta katsottuna)
    (vielä selvennykseksi, että tuossa -77 mallissa on se kaareva liitin ja -75 vielä suora liitin)

    kiitos jo etukäteen

    8)
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

  3. tedt

    tedt Gearhead

    joo olen noitakin tuossa "pälyillyt" mutta vaikuttaa siltä että tuo vuosi -77 (jota ei valitettavasti löydy mymopar:in sivuilta) on tuonut muutoksia noihin johtoihin/liitiimin/releeseen ja siksi ei oikein voi verrata.

    eli jos jollain olisi -77 "skemat" sekin voisi auttaa

    eli itse ongelma on siis se että startti ei saa "käskyä" virtalukolta/ avaimesta. (rele on uusi)
    starttaa kyllä suoralla virralla..

    8)
     
  4. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jossain uudemmissa starttireleessä on yksi iso muoviliitin, missä melkein kaikki liittimet samassa paketissa Vanhemmissa kaikki liittimet yksittäin releessä kiinni. Onko kyse nyt tällaisesta uudistuksesta?

    Jos siellä ei ole kytkennät vallan muuttuneet 76-77 vuosien välillä, niin virtalukolta pitäisi tulla käynnistysasennossa virta releelle keltaista johtoa pitkin (Eikö tulekin?). Löytyykö keltaista johtoa releen tuntumasta? Mittaile liittimet ja katso tuleeko 12V kun avaimesta kääntää.
     
  5. tedt

    tedt Gearhead


    Jep, juuri tällainen eroavaisuus niissä releissä.
    Ja joo, keltaistajohtoa pitkin lähtee 12v virtalukolta startti asennossa.
    ja siinä sitten katoaakin.. eli releeseen ei tule keltaistajohtoa.
    En vielä päässyt mittaamaan mihin se käynnistysasennon 12v menee.
    Mihinkä napaan sen kuuluu mennä, tuossa vanhemman mallin releessä?
    (jossa kaikki navat siis erillään)
    Voisi tietty olettaa että virtajohdon (punainen 12v) alapuolella olevaan napaan, johon tulee kaksi johtoa. nämä navat yhdistämällä ainakin startti pyörii..
    Mutta näin kytkettynä avaimesta kääntämällä mykkä..
    Nyt tietysti tulee mieleen vaihteiston P asennon tunnistin?? eli mistä se mahtaa löytyä?
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    P- ja N-asennon tunnistin (Neutral safety switch) löytyy vaihdelaatikon kyljestä kuskin puolelta. Sama mötikkä toimii peruutusvalokytkimenä. Uusia osia saatavilla.
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Siinä releesssä pitäisi olla merkitty joka napa BATT, ING ym? Neutral safety swicth maadottaa startti releen.


    '76 vuoden startti releestä löytyy seuraavat liittimet: B virta akusta, SOL startti solenoidille, I virtalukolle G neutral safety switch
     
  8. tedt

    tedt Gearhead

    Ainakin N.S.switch oli vailla yhtä nastaa.. Eli yksi kolmesta "piikistä" poikki. Huomenna jatkuu


    kiitos kimmeli, shittimaticci ja L.P. vastauksista

    8)
     

Kerro tästä muillekin!