C-clip eliminatoreista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pas(i)kiainen, 22.2.2015.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tarvii prässiä mutta se helpottaa hommaa.
     
  2. 383

    383 Gearhead

  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Itse mietin kans noita c-clip eliminatoreita ku rakentelin Novaan 12-pulttista taka-akselia, tuli kuitenkin vaan Moserin uudet vetarit c-clipeillä muiden uusien osien kanssa. En usko että ikinä taka-akseli mulla porsii vetareista, mutta oishan ne menny siinä "samalla" ja jos ois suunnitelmia ajaa autolla kilpaa niin eikö nuo jossain määrin vaadita kisakatsastuksessa? Turvallisuustekijä, ettei katkennut vetari lähde renkaineen liikekannalle, eikä ne siis varmasti mitään haittaa siellä.

    Kun tuossa kyseltiin niitä paikkoja joista taka-akseli hajoaa voiman edessä, niin ilmeisesti vetareiden katkeamisen/kiertymisen lisäksi hampaat voi lähteä vetopyörästöstä kävelemään, pikkurattaat säpäleiksi, keskitappi voi mennä poikki ja/tai carrier murtua keskitapin kohdalta?

    Miten porukka on ratkaissut jarrutasapainon jos on laitettu aftermarket-levyjarrut taakse ja muutoin on orkkissysteemit? Joku kuristin takajarruputkeen?
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jarrupaineensäädin. On laillinen, mutta ei saa ajaessa olla säädettävissä. Eli konehuoneessa tai alustassa pitäs olla ok.

    Kiltisti kun pyydän, niin pitäs päästä kyllä jonnekkin painamaan prässillä. Jos ei pääse niin sit varmaan lämmitän vähän laakeria ja koitan saada vetaria viileämmäksi. Kattelin youtubesta yhtä asennusvideota, jos american joe löi puukalikalla ja vasaralla, hyvin tuntui uppoavan niinkin.

    Nyt on levyjarrutkin myyty alta pois, niin on euroja hankkia ne perkeleen eliminaattorit :rotfl:

    Ja noi c-clipsit on tosiaan siitä paskoja, että ne ei vissiin vaadi aina hirveesti edes voimaa pettääkseen. Pahimmillaan kun heittää perää sivulle donitsissa tai jossain muussa laittomuudessa, niin osaa pettää sit ja sit se on tosiaan pahimmillaan jossain ihmisjoukon keskellä.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ne petä! Kurvissa ulkovetari painuu aina keskitappia päin ja ottaa suurimman kuorman vastaan, sisäpuolen vetarilla ei ole paljon kuormaa mikä vetäis sitä ulos.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vetoakselin katketessa boorien jälkeen lienee se yleisin syy milloin kaivataan eliminaattoreita.
    Vaikka Joe saikin puukalikalla kamat kasaan niin suosittelen silti että prässi on saatavilla kun asennus alkaa.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Juu, prässi on saatavilla :)

    Ja siis, c-clipsit kestää, mutta jos vetari katkeaa, niin mikään ei pidättele sitä kun se lähtee johonkin suuntaan? Ainakin 7,5 vakiovetarit ei oo kamalan paksut, varsinkaan siitä c-clipsin kohdalta. Onko kuinka yleistä et vetari katkeaa siitä ohuimmasta kohdasta? Vai katkeaako se siitä boorin juuresta?
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noin yleisesti vetari katkeaa siten että se booriosa vetoakselista jää sinne tasauspyörästöön ja loppu tulee sit ulos jos klipsit on käytössä. Kyllä se klipsi itsessään on kestävä, ja vetari sen urankin kohdalta, mutta jos siis vetoakseli katkeaa siitä yleisimmästä kohtaa niin sitä ei mikään pidä päittäin.
    Mutta varmasti löytyy joku jolla vetarit menee poikki jostain ihan muualta kuin tuosta boorin jälkeen, se nyt ei olekaan pointti tässä...

    Ei mikään fiksu systeemi koko klipsikiinnitys mutta jos katsoo esmes AMC:n vastaavaa keksintö niin ihan kohtuulliseltahan tämä vaikuttaa :)
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei sillä katkeamiskohdalla ole merkitystä, pihalle se aina tulee. 12bolt vetareita meni joskus mettäkäytössä muutamia ja ne katkes mistä sattuu. Yksi jopa silleen että katkeamiskohta oli aabaut 15cm pitkä.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko niin että tuohon vetarin katkeamiseen vaikuttaa myös se perän akseliputkien/murikan notkuminen, eli niin että vetoakseleihin tulee samanaikaisesti vääntö- ja kiertovoimaa ja ne sitten vielä yhdessä kovien kierrosten kansa. Se valualumiinikoppa vähentää myös tuosta ilmiötä.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kaverilla oli muistaakseni volvon perä drifting autossa vetarit alko kestää kun niitä sorvattiin ohuemmaksi ja samalla joustavammaksi pitemmältä matkaa
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mersu on tehny tosta lähes taidetta. Unimogissa on 4 erimittaista vetaria ja mitä lyhyempi niin sen ohuempi. Oletan että kaikki on silti yhtä kestäviä.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Huiman näköinen viritys tommonen irtonainen laakeripesä jarrukilpeä varten olevassa laipassa. On joskus revennyt vastaava laippa akselista, eikä siinä silloin ollut kuin jarru kiinni.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Luulisi että noita on mittailtu aika paljon että kestää tuossa. Onhan se laippa kuitenkin aika paksu. Ja eliminaattorithan on pakolliset vissiin noissa ämerikan kiihdyttelykisoissa, et luulis että se on aika varma systeemi...
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi laakeripesähän nojaa sekä akseliputkeen että siihen laippaan jolla jarrukilpikin on kiinni. Ei kai sitä sen enempää saa kiinni, ja melko ripeissäkin peleissä on systeemi toiminut.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Niin noi eliminaattorit kai pitää just sen akselin paikalla ja renkaan suurinpiirtein oikeessa paikassa jos vetari katkee mutta jos pelkää että kasia pyöritellessä tulee liikaa sivuttaisvoimia ja clipsi pettää niin mikähän sen akselin pitää paikallaan eliminaattoreissa? Onko se puristusliitos sivusuunnassa clipsiä vahvempi?
    En kyllä väitä että sellasia voimia nyt syntyis.

    Itse laitan sitten eliminaattorit kun samalla tulee vahvemmat vetarit tai jos sitä ennen karkaa vetari ja pyörä vastakkaiselle kaistalle :)
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eliminaattorin laakeri on samalla tavalla vetarissa "kiinni" kuin perinteinen kartiolaakeri.
    Löytyhän se kuvakin, krymppirengas sen siellä pitää.
    [​IMG]
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onks vinkkejä mistä noi eliminaattorit sais fiksuun hintaan? 330e uspartsilta :(
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Beebaut 50-100egee säästät kun tilaat jenkkilästä.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ok. Pitää varmaan. Korjauslaakeritkin maksaa suomessa 80e näköjään ja jos ei pidäkkään niin si harmittaa.
     

Kerro tästä muillekin!