C-kortin päivitys C1E:ksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja juhamann, 5.9.2013.

  1. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Moinen ruljanssi tulisi suorittaa, jotta välttyisi sakoilta tien päällä hinatessa jarrullista kärryä Exculla.

    En ole tällä hetkellä mitenkään kärryillä ajokorttisäännöksistä. Onko ainoa vaihtoehto ilmoittautua autokouluun ja käydä tuo lähes 1500 euron arvoinen kurssi? Löytyykö edullisempia vaihtoehtoja?

    Ja siis EN OMAA ajokokemusta väh.12t painoisesta autosta viime vuosien aikana.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    No mahdolisesti firman kautta voisit päästä työtehoseuran järkkäämälle kurssille.
    Sillee mulle just koitetaan saada ammattipätevyys.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    aja pelkkä pikku e ,kirjalliset,omalla kärryllä inssi.
     
  4. BaTTman

    BaTTman 1st gear

    Eikös tuo 1E juuri sitä meinaa?

    edittiä.
    Eikun onkos tuo nyt niin päin että C on pikku c. Eli C1E1 oikea kirjainyhdistelmä?
     
  5. toony69

    toony69 1st gear

    pikku e ja C1E kortit ovat ihan eri kortteja!!!! jos en ihan väärin muista niin pikku e oikea merkintä on BE

    Jos sulla ei oo tarvittavaa ajomäärää alla (en muista km määrää) niin joudut käymään sen n.1500€ kurssin joka sisältää 8 oppituntia ja 10 ajotuntia.
     
  6. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Eipä taida olla oikotietä onneen. Rohkeasti autokouluun vaan. :)
    Autokoulu tai virkavalta saattaa haluta terveystodistuksen, mutta sitä ei oikeasti tarvita sillä C on korkeampi luokka kuin C1E.
    BE C1E C näyttää varsin häröltä ajokortissa. :p
     
  7. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Joo kyllä se ainut keino näyttää olevan tuo autokoulu, mitä tässä tehnyt tiedustelua. Tosiaankin, tuo "pikku e" on BE ja eri juttu, kuin C1E. Sitten on vielä "oikea rekkakortti" CE :)

    Ihan mielenkiinnosta kattelin korttien/kurssien hintoja virossa ja vängälläkin tulee mieleen, että autokoulujen ja valtion raha-automaattejahan nämä asiat täällä suomessa ovat. Virossa esim.CE:ksi korotus C-luokasta ainoastaan 450 euroa!
     
  8. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Riittähän sulle C1E?? Kärryn rekisteriin merkitty maksimi kok.massa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

    Jos meinaat saada vetää "maksimit" mitä esim. koukku kestää niin ainakin allekirjoittanut joutuisi ajaan CE -kortin. Tää on oikeesti ihan hirvee viidakko täällä kekkoslovakiassa
     
  9. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Ei ole tuota omamassarajaa enää. Poistui vuodenvaihteessa.
     
  10. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    OK, kiitos päivityksestä. Auttaa omiin tarkoitusperiinkin.
     
  11. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Muistaakseni viime vuoden puolella Trafin sivuilla tosiaan luki tuosta omamassarajoituksesta, mutta enää ei sitä löydy. :)

    C1E-luokan ajokortti
    C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

    1. Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg, hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on yli 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg.

    2. Vetoauton kokonaismassa on enintään 3500 kg, hinattava ajoneuvon kokonaismassa on yli 3 500 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg.
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Joo se tyhmä omamassa-lauseke poistui samalla kun uusi ajokorttiasetus tuli voimaan tammikuussa. Huomaa trafin sivuilla tuo 2. kohta. Enintään 3500kg autolla ja perävaunun ollessa yli 3500kg tarvitaan C1e. Eli tässä on kysymyksessä perus "hiluxin" perään laitettava puoliperävaunu joka tulee lailliseksi lokakuun alusta.
     
  13. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Onko tästä vielä lisätietoa jossain? Mitä vaatii vetoautoon?
     
  14. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear


    Erityisesti kiinnostaa minkälaiset jarrut vaativat kärryyn
     
  15. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  16. bbford

    bbford Gearhead

    "32 §
    Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot
    1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-
    luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai
    O2-luokan keskiakseliperävaunun, O2-luokan
    puoliperävaunun taikka O2-luokan varsinaisen
    perävaunun. Henkilö- ja pakettiautoon
    kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen
    perävaunun jarrujärjestelmän on oltava kyseiseen
    kytkentään soveltuva sekä täytettävä
    perävaunun ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana
    tai myöhemmin voimassa olleet tekniset
    vaatimukset. Henkilö- ja pakettiautoon
    kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen
    perävaunun, joka on otettu käyttöön ennen 1
    päivää tammikuuta 2011, on täytettävä 1 päivänä
    tammikuuta 2011 tai tätä myöhemmin
    voimassa olleet jarrujärjestelmää koskevat
    tekniset vaatimukset. "

    Henkilö ja pakettiautoon saa kytkeä mutta ei kuorkkiin?
    Luulis tommosen ison jenkki pick upin olevan paras vetolaite kuitenkin?

    No,on tämmöisiäkin tehty. :)

    http://youtu.be/56XL0TysIn0

    EDIT. Itse ajoin tuon C1E lisäyksen normi C kortin päälle viikkoa ennenkuin hinnat pompsahti. Maksoi huimat 156e koko hoito. Mahtava maksuautomaatti tuokin.
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Uusi kärryasetus ei salli gooseneckiä k-autoon. Tai siis ei salli amerikkalaista mallia.

    Toi kupla on ymmärrettävästi jenkkimarkkinoille, nehän ei tunnetusti osaa peruuttaa. Noin on helpompaa...

    Olis kyl hieno nykypäivänä..
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Joo siis puoliperävaunu on ollut jo "aina" sallittuna kuorkkiin. Eli siihen jenkkipikuppiin. Lähinnä jarrut ja vetopöytä olleet ongelmana.

    Jenkkimallin goosenekki eikä vetopöytä edelleenkään oo sallittu mikäli sillä ei oo täkäläistä hyväksyntää.

    http://www.fifthwheeleurope.eu/en/produ ... ilers.html

    Näiden tekemät kärryt sinänsä kelpaa. Jarrut ja gooseneck on hyväksyttyjä. Ainoo mistä toi jää vielä kiinni on ton kuulan kiinnitys autoon. Siihen tarvitaan jonkinmoinen todistus. Tuolta firmasta ilmeisesti sellaisenkin saa mutta hinta kiinnityslaitteelle ja asennus on aika kovan hintainen. Ehkä joku täkäläinenkin laitos sais sellasen kiinnitystodistuksen tehtyä?
     
  19. bbford

    bbford Gearhead

  20. umpio

    umpio 3rd gear

    Joo on, mutta ei suostunut kertomaan että miten, kun sitä kysyin. Pitäköön tunkkinsa %€#"!
     

Kerro tästä muillekin!