C-luokan painot ym.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jenkkijuuso, 23.10.2006.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Mielessä käy kysymys, että mihin FHRA tarvitsee AKK:ta? Onnistuisko toi lisenssitouhu ja vakuutus ihan itsenäisestikin? Ei meinaan tunnu AKK:ta drag racing kiinnostavan hevon kukkua, ei ainakaan sitä noteerata kerhon sivuilla tai julkaisuissa.[/quote]

    FIA hallitsee EM-sarjan oikeuksia, AKK edustaa FIA:aa Suomessa ja kaikki autourheilu on FIA/AKK alaista. Jos emme kuulu AKK:hon, ei Suomessa ajettaisi EM-osakilpailua, eivätkä suomalaiset voisi käydä ajamassa ulkomailla eikä ulkomaalaiset Suomessa. Näin yksinkertaista se on.
     
  2. OL550

    OL550 1st gear

    FIA hallitsee EM-sarjan oikeuksia, AKK edustaa FIA:aa Suomessa ja kaikki autourheilu on FIA/AKK alaista. Jos emme kuulu AKK:hon, ei Suomessa ajettaisi EM-osakilpailua, eivätkä suomalaiset voisi käydä ajamassa ulkomailla eikä ulkomaalaiset Suomessa. Näin yksinkertaista se on.[/quote]

    Entä FIA luokkien ulkopuolella ajavat, pitääkö niilläkin yhtenäistää esim. lisenssikäytäntö? Vai mihin asiaan perustuu etteikö FHRA saisi tehdä päätöksensä itsenäisesti esim katuauto luokissa? Määrääkös AKK tai FIA niitäkin???? :eek:
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Taa on varmaa sama juttu kun pyora puolella. SML on FIM/UEM alainen ja sille kuuluu KAIKKI Suomessa ajettava kilpa-ajo mika suoritetaan moottoripyoralla (ja kelkoilla?).
    Mitas sille sitten voit?
    Jos on kilpailu, ja jaetaan palkintoja tai jotai cup yms pisteita, se kuuluu AKK;lle tai SML;lle. :wc:
    Jos ei jaeta mitaan ja ajellaan muuten vaan niin saa ajaa miten tykkaa ilman lisenssi/kilpailu maksuja. Eika ole pelkoa kenellekkaan lisenssin(kilapilu/toimitsija) menettamisesta.
    Tama oli Moottoriliiton vastaus kun tata aisiaa kyselin.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Niin kauan kun Street ryhmillä on Suomen Cup arvo, AKK pystyy niihin puuttumaan. Kertalisensseihin puuttuminen on muistini mukaan ensimmäinen kerta, kun AKK puuttuu katuautoihin.
     
  5. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tarkottaaks toi nyt sita ettei AKK;lla ole mitaan oikeutta puuttua esim WCSC kisoisiin??? Enpa oikeen usko tota. Eikohan ne saa puuttua kaikkeen autourheiluun suomistoliitossa.
     
  6. OL550

    OL550 1st gear

    Mutta itse lisenssihän on periaatteessa vain pelkkä vakuutus.. Eli oli se sitten kertalisenssi tai 10vuodenmääräaikaislisenssi, niin se on pelkkä vakuutus... Siitä miten ja minkälaisen lisenssin saa mihinkin (aika ja loppunopeus) luokkaan pitäisi olla se kynnys? No ehkä näitä asioita vielä hiotaan ennenkuin se on järkevä, niin vakuutusyhtiölle, FHRA:lle ja markkinavoimille, siis kuljettajille ja katsojille 8)
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Saavat puuttua kaikkeen autourheiluun, joka on heidän alaistaan. Tosin Suomessakin on kokeiltu autourheilua, joka on AKK:n ulkopuolella. Super Saloon kuskit alkoivat ajaa omaa SM(Seuran Mestaruus)-sarjaansa, kun AKK vaati autoihin turvavarusteiden päivityksiä. Kuinkas siinä sitten kävi. Ryhmä kuoli, kun ovet muihin lajeihin menivät lukkoon. Eli voihan sitä kokeilla ilman AKK:ta ja todeta häviävänsä.
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Toi lisenssi on tavallaan kaksi ''osainen'', toinen osa on vakuutus, toinen on AKKn lupa etta SAAT ajaa kilpaa heidan alaisissa kisoissa. Sen hinta muodostuu vakuutusyhtion maksusta ja AKKn kuluista.

    On siina SMLn ja AKKn touhuissa sitten hieman eroa. SML ilmoitti etta heille kuuluu KAIKKI suomessa ajettava MP/kelkka kisailu.
    Niiden nettisivuilla oli etta mikali joku on kuljettajana TAI toimitsijana laittomissa(eli ei liiton alaisissa) kisoissa, menettaa kilpailu/toimitsija lisenssinsa maara-ajaksi. Jo lopussa vanhaan hyvaan DDR henkeen kehoitettiin kaikkia etta ''kannattaa ilmoittaa liittoon jos tietaa jonkun olleen tammoisissa tapahtumissa mukana.''
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Onks tossa kummiskaan sitten eroa? Eikös tollasia samanlaisia uhkailuja oo kuulunut autopuolellakin jo katuautojen kisailua koskevissa jutuissa :eek:
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä autopuolellakin menettää lisenssin, jos jää kiinni villeistä kisoista. SS miehet ajoivat jonkin aikaa omillaan, mutta kun piti päästää mukaan AKK:n alaiseen kisaan, ei enää ollutkaan asiaa mukaan. Eli voi kyllä yrittää villinä, mutta sen jälkeen pääsy "virallisiin" kisoihin on tukossa ja paluukin voi olla vaikeata. En tiedä, onko pyöräpuolella kukaan yrittänyt tosissaan päästä eroon SML:stä, mutta lopputulos olisi varmaan sama kuin SS-kuskeilla.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    En oo ainakaan kuullu moisesta yrityksesta. Kyllahan siina varmasti hopeelle jaa. Eikos tommonen monopolin hyvaksikaytto pitas olla tassa tasa-arvon edellakavija maassa kiellettya?
    Pyorapuolellahan noi maksut on kaikenlisaks ihan vammasia, kertalisenssi 35e :eek: ja halvin kausilisenssi 155e :eek: Ja lisaks kilpailun jarjestajalle kilpailulupa 455e :mad: Toi maksu siis pikkukisoisiin, S/M kisoisiin tais olla jotain 600e;n kintaalla :poff:
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä villeistä kisoista on varoiteltu ja muistutettu olemaan osallistumatta niihin. Suurin osa katukuskeista on ajanut kertalisenssillä ja silloinhan lisenssin poisotto on hankalaa. Kenties uudella systeemillä pyritään saamaan kuskit kausilisenssien pariin, jotta kontrolli olisi helpompaa. Tässä kohtaa en tiedä asian laitaa, kunhan arvailen.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Meillä AKK:n ja SML:n monopoli on semmoinen, että sitä ei varmasti missään kansainvälisessäkään oikeudessa pystytä kumoamaan, koska systeemi on maailman laajuinen. Voidaan verrata muussa urheilussa Olympiakomitean ylivaltaan, ei sitäkään taida pystyä kumoamaan.
     
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    On siina se ero etta mehan ollaan FHRAn jasenkerhoja ja ajetaan FHRAn hyvaksymissa kisoissa, siis tarkoitan nyt WCSC jarjestajia ja kisoja. Ainakin nama ovat siis AKKn silmissa ''laillisia'' kisoja.
    Ja luonnollisesti FHRAn omat kisat ovat laillisia :rotfl: Vitsia pukkaa :poff:
     
  15. OL550

    OL550 1st gear

    Osaako joku vastata minkälaista painoarvoa on sitten FHRA:n sanomisilla AKK:lle kun näitä FIA luokkien ulkopuolisia asioita neuvotellaan? Eli onko marssijärjestys =kilpailijajäsenten ehdottamat muutokset-FHRA:n päätökset-AKK:n päätökset?

    Vai mistä perustaa tuo lisenssien yhtenäistämis juttu (kertalisenssin poisto suunnitelma), luulisi sen olevan ihan selvä tuommosessa lajissa missä ei aja kuin 2 autoa kerrallaan radalla määräytyvän riskien, eli vakuutusyhtiön määrittelemän riskin mukaan, siis lisenssin eli vakuutuksen? Eihän se nyt voi olla sama riski 13.0s autolla ja 7,5s autolla?
    Eli johonkin perustuu vakuutusyhtiön myöntämät vakuutukset ja eikös FHRA ne neuvottele?

    Minulle se on ihan sama ,itse hankin jokatapauksessa kv-lisenssin ensikaudeksikin, mutta ettei tehdä turhaa hallaa niille jotka tulisivat ajamaan "kertalisenssillä" Nyt tuntuu että suunta on kokoajan tehdä vaikeammaksi mukaantulo lajiin :eek:
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi olis muuten ihan mielenkiinnon vuoks kiva tietää millä laillisella perusteella joku voitais laittaa kilpailukieltoon jos osallistuu johonkin epäviralliseenkin kisaan mut virallisiin kisoihin osallistuessa olis kuitenkin niin auto kuin lisenssit ja kaikki muutkin jutut sitä varten kunnossa. Kai näihinkin asioihin jotkut ihan oikeat lait ja asetukset vaikuttaa, siis Suomen sellaset (tai jotkut EU:n direktiivit :odroll: ). Kai tommonen rankaisu jotkut syrjinnän perusteet täyttää :poff:
     
  17. mceläin

    mceläin 1st gear

    tutkailin noita c painoja ja totesimpa ruiskustakin tulevan 25kg punttia lisää :eek: , mut eipähän tarvii keventää niin paljon tai sit lisää niitä painoja oikeeseen päähän autoo. ja tää keltanokka hinkuu kovasti ens kesäks novalla radalle :oops:
     
  18. gremlin

    gremlin Gearhead

    Juukylla se tuntuu hankalaksi menevan. Mutta eikos lisenssit tule aina AKK;lta eika FHRA;lta? Eli kylla se taitaa olla AKK kuka ne vakuutukset neuvottelee/hinnoittelee. Ja onhan niita erihintaisia lisensseja eri nopeus luokille. A,B,C, sportsman, junior tai jotain
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei suinkaan mikään :oops: vaan :D
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Lisenssejä on erihintaisia ja käsittääkseni kaikkien FHRA:n jäsenkerhojen katuautokilpailuissa myymät kertalisenssit tulevat AKK:lta ja ne merkitään FHRA:n käyttämiksi. Toisinaan kertalisenssien määrä ylittää kausilisenssien määrän ja kenties tähän epäsuhtaan on AKK puuttunut. Moni kuski ajaa koko kauden kertalisensseillä.
     

Kerro tästä muillekin!