c1500 88-98 4/6" madalluksen katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja NickKane, 15.8.2018.

  1. NickKane

    NickKane 2nd gear

    Mulla on 1991 chevy c1500 jossa taka-akseli ns. flipattu eli jousi kiinnitetty akselin alle + runkolovettu & vahvistettu ja etupäässä belltecin 2" madallujouset ja 2" droppi olka-akselit . nyt katsastuksessa tuli hylky ja vaativat madalluksesta ohjauskulma mittapöytäkirjan sekä todistuksen jotta ko. madallus on tähän autoon tarkoitettu, en tiedä mitä lappusia mahtoi tulla jousien / droppiakselin mukana mutta mikähän tässä olisi nyt ongelmanratkasu konsti. takapään madallus on tehty asiallisesti mutta siitä ei ole mitään lappusia tms. olemassa koska on mallia diy madallus. katsuri mainitsi että maksimi madallus olisi nykyään 51mm ?

    lisäksi tuli hylky päästöistä sekä ajovalokatkasija muuntui katsastuksessa kumipallo napiksi eli valotkaan ei pysy enää päällä ...kele

    heittäkääs ideaa miten tuon madallus saataisin hyväksytyksi ( jousituksen takaisin korotusta ei oikein haluttaisi tehdä)

    Mikko
     
  2. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Konttorin vaihto?? Ja unohdat mainita koko madalluksen :D
    "tällänen tää on ollut aina" jos joku jotakin kysyy
     
    KajS, Rotten ja xarper tykkäävät tästä.
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Noi on hankalia, kun jollain konttorilla menee läpi ja toisessa ei mene.
    Peräpäätä voisi hieman tilapäisesti nostaa ilma-avusteisella iskunvaimentimella katsastuksen ajaksi. Etupäässä voi jättää mainitsemasta droppiakseli, ainoastaan madallusjousi. Peräpään madallus ei mielestäni tarvi lupia. Ruuvi liitokset akselissa ja runkoa voi muokata ja hitsata, ok. Etupäässä näyttää kasurille jousien ostokuitit ja soveltuvuuden ko.autoon, ok.
    Pyöräkulma mittaus pöytäkirja tulee esittää katsastuksessa, kun alustan korkeutta on muutettu. Pöytäkirja tulee olla mittauslaitteen tulostama, käsin värkkäilty ei kelpaa. Pöytäkirjasta tulee pyöräkulmien lisäksi selvitä jokaisen pyörännavan ja lokasuojan välinen etäisyys (alustan korkeus) pyöräkulmien mittauksen hetkellä.
     
    Muokattu: 16.8.2018
  4. timant

    timant 2nd gear

  5. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kuinkas tuo rungon muutos? Kysyin kontorilta asiasta just saman tyylinen muutos taka-akselin kohdalle. Sanottiin ettei käy muuttaa ilman valmistajan hyväksyntää ko muutokseen...
    Ruostevariot saa korjata mutta alkuperäinen muoto kuulema pitää säilyttää..
     
  6. NickKane

    NickKane 2nd gear

    juu raakatotuushan on se että olisi pitänyt vaan antaa olla ja jos olisivat kyselleet onko madallettu niin oikea vastaus olisi että joo on jo ennen vuotta 1993 jolloin muutoskatsastusta ei vaadittu madalluksista, noh parit kikkakolmoset on nyt vireillä (suuntauslappu on nyt olemassa ja madalluksista belltecin asennusohjeita yms. joiden avulla katsastusetä pystynee pesemään kätensä ja siirtämään vastuun tekijälle / meikäläiselle o_O) joten katsotaan saadaanko menemään läpi / peukut pystyyn huomenna se totuus paljastuu
     
  7. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Pidp449008928

    11 §
    Akseliston muutokset

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

    a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

    b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

    c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

    d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

    e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

    f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

    2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.

    3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

    4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

    5. M1-luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etuja sivutörmäyslujuusvaatimukset, akseliston muutokset saa muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

    15 §
    Auton korkeuden muuttaminen

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

    2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

    3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

    4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.


    -Belltechin osat tehdasvalmisteiset
    -runkorakennetta muutettu. Vahvistettu tehdastekoisella osalla.
    -jouset alkuperäiset

    PYYDÄ KATSURIA NÄYTTÄMÄÄN OMILLE VÄITTEELEEN LAKITEKSTI

    Ymmärtääkseni heillä on myös näyttö velvollisuus. Ei mitään "muistaakseni laki meni näin...."

    Ja onnea konttorille

    Btw mistäs tiedä mikä on alkuperäinen korkeus ;D
     
    Muokattu: 16.8.2018
  8. NickKane

    NickKane 2nd gear

    juu näinhän se menee ja tuota orkkiskorkeuttahan ei mistään saa selville kun trafin tiedoissa ei moista ole. eilen vietin 2 tuntia konttorilla ja nyt ollaa siinä vaiheessa että pitää saada belltecin etujousista vielä massalaput sinne koska nuo belltecin sivuilta löytyvät tiedot ei kuulemma riitä vaikka kaivoin sieltä kaiken tiedon mitä olemassa on mutta taidanpa kysellä belltecin maahantuojalta josko he voisivat auttaa kun katulaillisina nuita 2" madallusjousia myyvät niin pitäähän siihen lain mukaiset paprutkin sitten matkaan saada. prosessi vaatii pitkää pinnaa eikä se ainakaan auta jos alan katsurille kiukuttelemaan toki tyhmiä kysymyksiä ei ole ikinä liikaa vaann yleensä ne on niitä parhaita kysymyksiä
     
    Terok tykkää tästä.
  9. NickKane

    NickKane 2nd gear

    niin ja se tieto vielä että nuo muutoskatsastuksethan tuli pakollisiksi vasta vuonna 93 ja sen jälkeen tehtyihin madalluksiin joten jos auto on vanhempi pääsee helpoimmalla kun sujuvasti tietää että madallus tehty jo vuonna -92 tai aiemmin :D , ko ajankohta on jo niin kaukana ettei niistä saa edes kuitteja / muutakaan kirjanpitoa mistään eikä tuota ole auton rekkaritiedoissakaan koska ei ole vaatinut muutoskatsastusta tuolloin
     
  10. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    jaaha taas tälläinen katsuri :mad:

    Osathan ovat tehdasvalmisteiset.
    Ja valmistaja on ilmoittanut mihin autoon ne on tarkoitettu.

    Heitä katsurille kysymys.
    Jos vaihdan autooni tarkoitetut motonetistä ostetut jouset vanhojen jousien tilalle, niin tarvitseeko toimittaa massalaput? :D

    Tuskin tarvitsee?
     
    Muokattu: 18.8.2018
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Katsastus setä pystyy kyllä halutessaan selvittämään auton orkkiskorkeuden, heillä kun on mahdollisuus saada tietoa sieltä, mistä tavallisella kuolevaisella ei ole.:confused: Korostan" halutessaan"...
     
  12. NickKane

    NickKane 2nd gear

    jahas ja auto ois tänään sitten leimattu ja suurkiitos belltechin maahantuojalle US-Partsille josta sain tarvittavat sopivuus todistukset ko madallus hilppeille ilman sitä paprua ois jääny haaveeksi
     
    tukkijulli, cdv70, belair54 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Terok

    Terok 1st gear

    Hieno homma! Tarvii tulla hämmästelemään pikkistä.:cool:
     
  14. Vellu71

    Vellu71 Gearhead


    Hyvä homma!
    paljonkos sitä on nyt laillisesti madallettu? Se 51mm vai 100mm/150mm?
     
  15. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mitäs rungon muutoksesta sanoivat?
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hienoa että sait leimattua vielä nykysäännöillä 4/6" :odcool:

    Aikanaan kun noita tehtiin ei ollut mitään väliä paljonko madalteli, eikä tarvinnut katsastella...nykyään jos aletaan tuijottamaan uusia pykäliä, niin eihän noita voisi tehdä enää ollenkaan :odconfused:
     
  17. NickKane

    NickKane 2nd gear

    joo 2 tuumaahan tuo madaltui o_O
     
    Morbidelli tykkää tästä.
  18. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    no onneksi jouset olivat sen verran kuoleutuneet että edestä lähti alkuperäiseen verrattuna 4" ja takaa 6" :D
     
  19. NickKane

    NickKane 2nd gear

    juu on se ihmeellistä kun pahvilaatikossa ovat tovin kuljetuksessa niin se rasittaa ponnevoimaa jousissa :D
     

Kerro tästä muillekin!