C1500 fleetside hammastanko muutos.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja caprice305, 3.3.2018.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kenellä tietoa, mistä autosta kävis hammastanko fleetsideen, ja vaatiiko muutos leimalle mitä? Vuosmallia 89
     
  2. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Tuossa pitää sitten olla tarkkana että geometriat menevät oikein.

    Muuten voi olla että kun ajaa kuopasta niin auto lähtee lepikkoon.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    No ei nyt ihan noinkaan... käy kurkkimassa rokkiralli/jokkisvehkeitä joskus ni kyllä sitä bump-steeriä on ihan vitusti ja silti ne pysyy radalla :D

    Mutta tottahan se on että kannattaa siihen huomiota kiinnittää, mutta ei ne nyt sentäs suoriltaan lepikkoon lennä ne autot jos nyt vähän muuttuu geometria, se kun näissä tuskin on tehtaaltakaan on ollu kovin optimi :p
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ehkä soralla jokkiksessa kun ei muutenkaan huussin tarvi mennä hetkeekään suorassa.
    Bumpsteer on kovassa nopeudessa asfaltilla hengenvaarallinen
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Vaan edelleen liikenteessä on vitusti kovakulkusia madallettuja vanhoja paskoja joissa geometriat vitullaan ja silti niillä pysytään tiellä. Joten liioittelu sikseen.... ko. Ongelma on edessä kaikissa madalletuissa vanhemmissa autoissa vaan niitäpä on nykyään harrastekalustosta varmaan vaatimattomat 70% noin persmutulla ja eipä siitä oo suurempaa haloota syntyny. En kiellä etteikö olisi ongelma mutta kannattaa kuitenkin pitää järki mukana ennenkun pitää henhenvaarallisena ;)

    Onhan nykypäivän mittapuulla auto ilman vöitä ja bägejäkin hengenvaarallinen :poff:
     
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    okei bumpsteer onkin stte ihan fain , vittuukos niitä kulmia säätää, kaikki ne on väärin kumminkin ja hyvin tiellä pysytään...
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    En sanonu että on fain vaan halusin lieventää sun pointtias että se ois hengenvaarallinen. Niinku aiemmassa viestissäni totesin niin onhan se ongelma vaan ei sentäs hengenvaarallinen :)

    Ei nyt hypitä laidasta laitaan kun keskelläkin on tilaa :D
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mitäs tää vaatii lain kannalta?
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Trafin sivuilta varmaan löytyy jokin ohjeistus aiheesta mutta muistelisin sen menneen pääpiirteittäin niin, että kiinnityspisteet ois oltava tehtaan vastaavat, eli simpukan/apusimpukan korvakkeista raudat joihin hammastanko pultataan kiinni.

    Mutta toki tässäkin kohtaa kannattaa kysästä paikalliselta konttorilta mielipide koska pykälät tuntuu olevan aika tulkinnanvaraisia :confused:
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Joo täytyy soitella. Jos on tietoa vielä jokin hyvä hammastanko mikä sopis ja kestäis? On kuitennii painava ja isompaa rengasta, kuin henkilöautoissa, et ei tarvis vaihtaa päitä koko aikaa, taikka koko hammastankoa. Helpointa tietty rokista tilata uus simpukka, mutta jos toi helposti onnistuu ,niin miksi ei....
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    mistään en mitään väitä tietäväni mutta konttorille on oltava kupongit että vaihdettava osa on tarkoitettu käytettäväksi ko autossa, eli valmiiden bolt on sarjojen kans pärjää mini byrokratialla.
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eli vaihtoehdot olis helpointa tietä uus simpukka n. 200e vs kit n.2000e?
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Käykös tommoseen farmarin simpukka kääntövarren vaihdolla, niitähän kun luulis olevan vähän jokaisella jemmassa o_O
     
  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ei toi mun simpukka niin paha ole, että se kannattaa käytettyyn vaihtaa. Tänään kokeilen että meneekö se kiristämällä vai..... itse se ei edes haittaa, vaan emäntä kiroilee kun ne on kaikki näitä paskoja :D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  16. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Aika haasteellista on lähteä värkkäämään jostain muusta hammastanko hässäkäästä, kuin valmiista, kyseiseen autoon tarkoitetusta kitistä. Tuo hammastangon pituus ilman raidetankoja tulisi olla saman mittainen kuin tuo alkuperäinen keskitanko. Hammastangon asennuskorkeus tulisi olla myös samalla korkeudella kuin alkuperäinen keskitanko, näin vältettäisiin tuo bumpsteer ilmiö.
    Rattiakseli pitäis värkkäillä uusiksi ja raidetankojen pituus yms. ei varmasti osu toleranssiin...
    Loppujen lopuksi katsastaja tyrmää koko viritelmän...
    Kannattanee laittaa vaan se ohjaus kuntoon alkuperäisiä systeemiä noudattaen, säästyy aikaa ja rahaa.;)
     
    Muokattu: 4.3.2018
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En lähtis muutokseen jos ei ole päämäärä saada "kunnon" ohjausta hinnalla millä hyvänsä.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hammastangollisissa taitaa järestään olla spindlen päässä lyhemmät kääntövarret, eli muutoksessa rajoittunut kääntökulma jää usein ongelmaksi.
    Ja bump steeriin kannattaa kyllä oikeesti kiinnittää huomiota, jos se ei nyt ihan hengelle käy, niin mukavuuteen vaikuttaa reilusti. Mustangissa hieroin sitä muutaman päivän centerlinkin korkeutta passailemalla, ja sainkin sen lähes olemattomattomaksi. Olipahan kannattava teko.
     
    4d sedan, caprice305 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    GMT400 escaladessa on käsittääkseni sama ohjaus kun sulla on jo, siinä ei ole hammastankoo.
     
    caprice305 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!