C1500 lavakate-->lavakanneksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Visa, 8.5.2012.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Täällä kun on paljon ollut puhetta, jos laittaa pick-upin lavalle kannen, niin mäjähtää verot maksuun. Omani on paku + katsastettu lujitemuoviselle korotetulle lavakatteelle, niin mitenkäs tässä tapauksessa? Saakos lavalle laittaa katteen sijasta kannen, ilman pelkoa veroseuraamuksista?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Verot tulee. Ja välittömästi jos sen poliisisetä huomaa/ tajuaa.

    Tavara tilan korkeus ei täytä vaadittua korkeutta.

    Siksi sinulla on KOROTETTUkate koska hytinkorkuinen ei vielä riitä.
     
  3. Visa

    Visa Gearhead

    niimpä tietenki.. taidampa ajella vähemmän tyytyväisenä lava paljaana. :mad:
     
  4. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Ite pitänyt käydä kysymässä kyseisestä asiasta konttorilta. Kun rekisteriotteessa on maininta lavakatteesta:

    Vaihtoehtoisesti varustettu umpinaisella lujitemuovikatteella, jolloin omapaino...

    Millasta katetta tämä sitten tarkottaa?
    Auto siis 89 C1500 pickup ja verovapaa.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Käytännössä ihan millaista vaan. Joko perinteinen koppa tai sitten ihan kansi, kunhan teet lasikuidusta. Kate on kate.

    Ideanahan on se, että aikoinaan nuo kovat katteet hyväksyttiin verottomaan pikkariin tilavuudesta huolimatta, kunhan lavanpituus täyttyi.

    Sitten hyvän suomalaisen aaltoilevan hallintotavan tyypillisesti päätettiin, että päivästä x. ei saa enää asentaa kovia katteita, ellei umpipakun tilavuusvaatimus täyty. Vanhoja katteita ei kuitenkaan voitu vaatia poistettaviksi, kiitos Perustuslain takautumattomuusvaatimukset. Siksi ne vanhat merkattiin otteeseen konttorilla, jos muistettiin/ omistaja tajusi vaatia.

    Aikoinaan hyväksytty kate oli ihan varerilevy yms. Jos otteessa lukee, että kate saa olla, niin itse näkisin, että toteutustaa on aika vapaa. Jos noista ole otteessa kuvia tai esim. katteen tyyppitietoja..
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Jos autosi on ollut katteella varustettu ennen niiden asentamisen kieltämistä ( siis sitä tilauusvaatimusta) ja se on merkitty otteeseen "katteena".

    Silloin sen kaiken järjen mukaan voi korvata vaikka kannella. Vaikea on kenenkään todistaa millainen se otteeseen merkitty "kate" on. Tosin ei kannata kaduilla liikaa huudella.

    Jos kyse on uuden säännöstön katteesta, joka täyttää umpipakun tilavuusvaatimukset, niin eipä sitä kannella voi korvata ilman verojen maksua.
     
  7. mke77

    mke77 3rd gear

    1969 vanhempiin saa laittaa "kovan kannen"...ja nyt sit oisko ollu 2005 uudempiin pakuihin?? "kuormaautoissa" tietty kate o sallittu, ja ns."kaks käyttö autoissa" tai muissa "henkilöautoverotetuissa" pakuissa...
     
  8. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    entä jos heittää lavakaukalon väärinpäin,niin että se lähtee lavan laidoista ylöspäin ja pohja toimii kattona. poliiseille leikkii vaan tyhmää ja sanoo,että mä luulin että tää kuuluu tulla näin :D :D :D
     
  9. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mulla oli '90 C1500:ssa katon korkuinen pömpeli, siitä oli leikattu katto irti ja siellä oli pressu päällä. en tiedä oliko laillinen vai ei kun otteessa luki jotain "lavan reunojen korkeus 490mm". en koskaan uskaltanu leimalle sen pöntön kanssa mutta ei se poliiseja koskaan ratsiassa kiinnostanu. seuraavaa omistajaa ohjeistin että taitaa mennä aikalailla omalla vastuulla sen pömpelin kanssa
     
  10. tw

    tw 1st gear

    Jäännää on myös se että mun sportsidella saa ajaa ilman katetta 100km/h mutta kopin kanssa 80km/h.

    Omapaino kun muuttuu niin muuttuu samalla säännötkin.

    Leimamiehen kanssa kun keskutelin niin se sano että katteessa pitäis olla 80 lätkä :mad:

    Hyvä Suomi!!!
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  12. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Lainaus tuolta samaiselta Trafin sivulta:

    Kate

    Autoverovapaan pakettiauton avonaiseen tavaratilaan voidaan ilman autoveroseuraamuksia asentaa muusta kuin jäykästä materiaalista valmistettu kate. Jäykästä materiaalista valmistetun katteen autoon on voinut asentaa ilman autoveroseuraamuksia vain ennen 15.7.1993, mikäli auto on tuotu Suomeen ennen 15.6.1990 ja auton omamassa on vähintään 1 800 kg. Tämän jälkeen asennetut jäykästä materiaalista valmistetut katteet aikaansaavat sen, että autoon tulevat sovellettavaksi autoverolain 23 §:ssä olevat umpinaisella tavaratilalla varustetun pakettiauton mittavaatimukset, ts. auton yhtenäisen tavaratilan tilavuus on oltava vähintään 3 kuutiometriä ja sisäkorkeus vähintään 1,3 metriä sekä kokonaismassan ja omamassan erotus vähintään 525 kg. Tällaisella katteella varustettu pakettiauto rinnastetaan umpinaiseen pakettiautoon siinäkin tapauksessa, että kate olisi irrotettavissa ja asennettu esimerkiksi pikalukitsimilla. 1.4.2009 jälkeen ensiverotettuun alennetun autoveron alaiseen pakettiautoon kate voidaan asentaa ilman autoveroseuraamuksia.


    Pressun saa siis laittaa mihin vai?
    ja ennen 90 rekisteröidyn ja painaa vähintää 1800kg, ni saa asentaa haluamansa katteen? Mutta olis pitänyt asentaa ennen 93?

    Auh. Ton tekstin ymmärtäminen sai aikaan päänsäryn.
     
  13. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Oli laillinen, koska tilavuus on "ääretön" silloin kun katto on pressua.

    Ja pressu lavalle on sallittu kaikkiin pikkareihin, koska tilavuusmääritelmä koskee vain kovaa katetta.
     
  14. fordor50

    fordor50 1st gear

    mahtaisiko olla sallittua laittaa lavan kokoinen laatikko lavalle missä on kova kansi? :) Ei kai sitä oo kielletty että mitä lavalla saa kuljettaa kunhan se on vaan asiallisesti kiinnitetty esim.sidonta liinoilla.
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Itse miettinyt joskus samaa. Mut en tiedä, kannattaako koittaa onneaan. :rotfl:
    Jos paska tuuri käy, voi tulla kallis kokeilu.
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep. Jos on ollut paikalla ennen 1993 saa olla yhä..
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä suomi! ...tu mitä sekoilua.
     
  18. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Tämä on osa kummalisimpia määrittelyjä joita kotimaiseen lakitekstiin on päätynyt. Missään ei aseteta numeerisia raja-arvoja katteen materiaaliominaisuuksille eikä missään määritellä mitä tarkoittaa "jäykkä". Tulkitsijalle on annettu suuri valta ja sekä vastuu. Kysyin aikanaan tarkennusta sekä LM:stä että ARK:sta (nykyään LVM ja TraFi parin välilyhenteen jälkeen) ja vastauksena molemmista tuli ehdotus käyttää järkeä. Pyyntö järjenkäytön laajentamiseen ohjeistuksen muodossa myös katsastustoimipaikoille ja ajoneuvoliikennettä valvovalle viranomaiselle sai aikaan vain tummaa hiljaisuutta.

    Konttoreilla ehdotettiin pressua, kyselin kuinka paksua saa olla ja mitä materiaalia. Mappien plaraamisen jälkeen ei löytynyt lainauksen lakiviitettä parempaa tulkintaa. "Pressu" on vajavainen määrittely koska se ei ota kantaa materiaalin ominaisuuksiin, ainostaan subjektiiviseen tulkintaan ja siinäkin tapauskohtaisesti. 2mm paksu, 80g/m2 rovinkista halvalla polyesterillä alipaineessa laminoitu levy taipuu myötämättä 20degC lämpötilassa toistuvasti R=100mm mutta moneen muuhun käyttöön se ei ole riittävän jäykkää. Onko tuollainen rakenne "jäykästä" materiaalista valmistettu vai ei, työläisvarpusena ei ollut paukkuja haastaa koneistoa otteluun ja tutkia kuka saa viimeisen sanan.

    Japsilaviksissa näkyi myöhemmin ohjaamonkorkusia katteita alsaputkirungolla joka tuki ohutta kangasta, kauempaa näytti farkulta. Laki ei ota kantaa kuinka tiheästi kaaria tai muita rättiä kantavia osia saa olla. Niitä katteita myytiin kotimaisina valmisteina ja kai joku niillä leipänsä tienasi, hyvä niin.

    Kuitusen kuutioksi kutsuttiin joissain porukoissa pykälistä edelleen löytyvää tilavuuden ja katetun lavan mittojen suhdetta kuvaavaa laskentatapaa. 130cm korkeus ei yksistään riitä vaan sen sekä lavan muiden mittojen suhde määritellään matemaattisesti. Herra Kuitunen on käsittääkseni virasta eläköitynyt, olisi hienoa lukea kuinka aikanaan lainsäädännön nikkarointi oikeasti eteni. Muistelmakirjalle on ainakin yksi ostaja.
     
  19. fordor50

    fordor50 1st gear

    käväsin tossa konttorilta kysymässä et mikä on heidän mielestä sallittua, niin vastaus oli vaan että lavalla saa olla ihan mitä vaan kunhan lavan tilavuus on 3 kuutiota.. saa olla vaikka laatikko mikä peittää lavan, mutta siinä sitten pitää osata selitellä setäsiniselle että laatikko on vain kuljetuksessa lavalla..
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei kai Kuitunen vielä mihinkään eläkkeelle ole lähtenyt? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!