Caddyn kiertokangista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 1.9.2021.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Osaako joku sanoa onko -63 390 samat kanget kuin -64 429 koneessa? Iskun pituus on eri ja se tietysti kampiakselilla tehty. Männäntappi ja laakerit on samoja mutta sen kangen pituus..onko täällä caddy tietäjiä? Pitäs talvella tehdä 429 kone mutta kanget puuttuu. 390 kanget ois niin kävisköhän ne? Siinä säästyis pitkäpenni..
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    En ole tietäjä, mutta varaosanumerot ainakin ovat eri:

    Rod, connecting, engine-standard size
    59-63 3511503
    64-67 3632962
     
  3. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    No joo.. kai ne sit erilaisii on. Mut kiitti!
     
  4. SBM

    SBM 2nd gear

    6.500" pitkät on molemmat, niin 390 kuin 429 kangetkin. Ja leveys/paksuus myös sama molemmissa kangissa.
    Puristuskorkeus 390 vs. 429 männissä eri.
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mikä noista kiertokangista sitten tekee erilaiset?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Caddydaddy myi noita kahtena eri tuotteena. Pikagoogletus ei mulla onnistunut, miksi. Olisko eri painoiset?
     
  7. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Jos toi on varma tieto niin sittenhän ne on samat.
     
  8. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Minäkin ollu siinä uskossa että joku ero niissä on mutta ebayssa joku myi kankea ja väitti sen käyvän molempiin koneisiin.siksi kysyinkin josko jollain ois varmaa tietoa aiheesta.
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Selvittelin tuota kun itsellä on 429 niin asia alkoi kiinnostaa. Jos kiertokanki olisi täysin sama, niin ei sille olisi annettu eri osanumeroa.

    Tuolla foorumilla (alempana) on juttua asiasta, joku on asentamassa 429:n kampiakselia 390:een. Tuon mukaan 390:n veivit sopivat 429:n akselille mutta tuossa yhdistelmässä ilmeisesti kiertokangen alapää osuu lohkoon pienemmästä porauksesta johtuen. Mainitaan kuitenkin, että sen voi helposti hoitaa (hioa vähän jotain jostain)?

    390:n poraus on 4" ja isku 3.875"

    429:n poraus on 4.125" ja isku 4"

    Arvaukseni on, että ero löytynee kiertokangen alapään muotoilusta, pulttien päistä tms. siten että on haluttu välttää pidemmän iskun aiheuttama törmääminen lohkoon. Yksi mahdollisuus on hankkia alkuun yksi 429:n kanki malliksi, ja katsoa missä ero on. Tai koekasata mäntien kanssa ja pyöritellä ja katsoa, että kampiakseli pyörii kiertokankien osumatta mihinkään, ja pieni välyskin jäisi. Saattaa olla pienellä hiomisella (lohkon tai veivin) hoidettavissa oleva asia. Itse kokeilisin jotain tämmöistä aluksi ennen uuden veivisarjan tilaamista.

    https://6364cadillac.ning.com/profiles/blog/show?id=6543066:BlogPost:22090&commentId=6543066:Comment:22450
     
    Muokattu: 2.9.2021
  10. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Tota voisi joo kokeilla! Ja jos pienellä hionnalla niistä saa sopivat niin viilaa käteen vaan. Ne maksaa noin 70e kappale ta-motorssilla ja sen kun kertoo kasilla niin varmaan tekee mieli viilata. Tosiaan jos yhden saisi niin voisi vertailla lähinnä se pituus on ratkaiseva mutta tossa ylempänä sanottiin että se ois sama. Sitäkin mietin jos laittais 390 kampuran ja veivit 429iin mutta männän tappi on 390 ja 429 eri korkeudella en nyt muista miten päin se oli mutta ykk kohta tulee joko liian aikasin tai myöhään.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Eihän se osien uudelleen yhdistely muuta ykk:n ajoitusta mutta mitä ykk:ssa tapahtuu puristussuhteen, männän venttiileihin mahd. törmäämisen ym. kanssa, en tiedä. Tuon lähettämäni linkin mukaan 429:n männäntappi on 2.54 mm lähempänä männän lakea ja isku 3.175 mm pidempi, 390:een verrattuna
     
    Muokattu: 2.9.2021
  12. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Joo noin se oli. Se on ylempänä 429n männässä. Tässä nyt koko talvi aikaa miettiä miten ton tekis. Ostin keväällä 429 lohkon ja sen mukana tuli pari kampuraa ym.sälää. Se on identtinen -63 lohkon kanssa paitsi pytyt tietysti isommat jos ne kanget sais tosta vanhasta niin ei tarvis muutakun männät uutta ja vähä koneistamolla käyttää.
     

Kerro tästä muillekin!