Cadillac 1959 Coupe De Ville - Bolts & Nuts resto

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 28.11.2012.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ala-aste ikäisinä pojanviikareina kuljimme pyörällä pitkin kotipaikkakunnan kujia. Eräänä iltana päädyimme yhden lähiön talon edustalle töllistelemään jotain käsittämättömän isoa autovanhusta. Auto oli selvästikin jenkki, siitä ei ollut epäilystä, olinhan kuunnellut jo pitkään isäni kokemuksia nuoruusvuosiltaan Kanadasta. Jättimäiset siivet ja sulava ulkonäkö oli jotain sellaista, mitä ei ollut niissä piireissä ennen nähty. Jostain syystä tämä kyseinen kulkupeli jäi vaivaamaan, ja sitä käytiin sekä kavereissa että ihan yksikseenkin salaa vilkuilemassa. Teini-ikäisenä autohaaveet kohdistuivat tuohon toiseen miellyttävään eurooppalaiseen merkkiin, mutta silti jossain takaraivossa kyti ajatus tuon sittemmin Cadillaciksi selvinneen auton omistamisesta. Aika kului, mutta auton luona käytiin aina välillä katsomassa että se on tallessa. Täysi-ikäisenä päätin tehdä asialle jotain, joten soitin omistajalle. Tietenkään auto ei ollut myynnissä, vaikka siinähän se oli maannut leposijoillaan jo pitkälle toistakymmentä vuotta.

    Vihdoin vuonna 2008 se tapahtui. Olin juuri myymässä silloista pitkäaikaista harrasteautoani ja tilalle oli saatava jenkki. Sen jenkin oli myös oltava Cadillac 1959. Olin jo pitkään seurannut myyntipalstoja, mutta vielä ei ollut tärpännyt, eikä taloustilanne olisi mitään hankintoja mahdollistanutkaan. Oli kuitenkin selvää, että vanhasta autosta saatavilla rahoilla olisi mahdollista hankkia edes aihio. Kyselin monilta välittäjiltä auton tuottamista Suomeen, mutta kovat kulut hirvittivät. Törmäsin sattumalta pieneen ilmoitukseen veekasi-lehdessä, jossa mainittiin yksinkertaisesti: harrasteautoja. Melkoinen yllätys kuitenkin oli että firman sivuilla oli kuva vielä amerikassa majailevasta viisysistä. Auton kuvat eivät antaneet kovinkaan mairittelevaa mielikuvaa kunnosta, olinhan kuitenkin etsimässä ajokuntoista yksilöä, eikä tämä ollut sellainen. Pidimme myyjän kanssa yhteyttä muutaman viikon ja parempia yksilöitä etsittiin USA:sta. Yrityksistä huolimatta ei tärpännyt. Eräänä päivänä kaveri mainitsi ihan kuin ohimennen, että se nettisivujen auto oli nyt Suomessa ja ainoastaan 60km päässä nykyisestä kotikunnastani. Seikkailumielellä lähdimme tyttöystäväni kanssa katsomaan autoa eräs lauantaipäivä alkusyksystä 2008 ilman minkäänlaista hinkua kaupantekoon. Siinä pällisteltäessä liikkeen tarjontaa syrjäisen kylän laitamilla olevalla maatilalla, ei Cadillacista näkynyt jälkeäkään. Myyjän saapuessa paikalle, kertoi hän auton olevan vielä merikontissa lukkojen takana. Se hetki, kun kontin ovet aukesivat ja pöly hieman laskeutui, jäi ikuisesti mieleen; pinkki. Olin koko ajan kuvitellut että menen katsomaan valkoista Coupe De Villeä, jonka olisin ehdottomasti halunnut muuttaa Vegas turqoise- vihreäksi, mutta että aito pinkki Cadillac. Tyttöystäväni mainitsikin paikanpäällä pidetyssä pikapalaverissa, että jos väri pysyy niin osta pois. Myyjä pudotti vielä varsinaisen pommin ja tiputti hinnan kertaheitolla kohdilleen - olin myyty, ja niin oli autokin. Haave oli toteutunut!


    Seuraa blogia aiheesta täällä! --> http://garage59.blogspot.fi/
     
  2. Porsas

    Porsas 3rd gear

    Hyvää duunia !
     
  3. aric-z

    aric-z 3rd gear

    hienon näköistä jälkeä ja asiallinen blogi
     
  4. Visa

    Visa 3rd gear

    Mukava blogi seurata ja hyvät kuvat kaikista hommista. Komiaa jälkeä!
     
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitosta! Projekti etenee tässä taustalla ja blogia päivitellään aina kun ehtii.
     
  6. EVO X

    EVO X Gearhead

    Jees, pitkästä aikaa vähän päivitystä. Vaikka blogi ei ole päivittynytkään on hommia kuitenkin painettu. Nyt syksyn mittaan päivitän blogijuttuja parhaani mukaan taas ajantasalle. Paljon on ehtinyt tapahtua sillä auto on maalattu ja siitä tuli varsin upea. Sähköt on tehty uusiksi erään Etelä-Suomalaisen yrityksen avulla ym. Paljon paljon pienempää osakokonaisuutta on pinnoitettu, kasattu jne. Nyt kun auto on taas kotona yritetään saada tekniikka paikalleen mahdollisimman pian jotta kokoaminen voi alkaa. Ehkäpä tämä vuoden -14 loppuun mennessä valmistuu? tai sitten ei ;)
     
  7. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Se joka sanoo tekevänsä tuon ikäisen Cadillacin täyskunnostuksen "yhdessä talvessa", joko ei ole koskaan kunnostanut autoja, tai sitten ei todellakaan tee sitä kunnolla. :rotfl: Teet hienoa työtä ja upea auto valmistuttuaan.
     
  8. EVO X

    EVO X Gearhead

    Amen :D
     
  9. Rusty

    Rusty Gearhead

    No varmasti.. ¨pohjan vesihionta..¨ :eek: :D
     
  10. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tarinaa maalauksesta lisätty blogiin. lisäjuttua tekniikan asennuksesta tulossa piakkoin 8)
     
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

  12. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Mulla kävi tuon turbiinin väliin tulevan spacerin kanssa ihan sama juttu. Löytyi jostain mutterikupista ihan sattumalta.
     
  13. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kohtuullisen ärsyttäviä nuo tuollaiset pikkuhilut kun ne huomaa tuossa kasausvaiheessa ja sitten on taas hommat jäissä. Noo onneksi kummallakin kävi tuuri tuon kyseisen osan kanssa että löytyi! Sen olen ainakin tän rojektin kanssa huomannu että mitään ei saa heittää pois ennenkuin auto on valmis.. vielä kun muutkin perheenjäsenet ymmärtäisi sen ennekuin nakkelevat kamoja kaatiskuormaan :odroll: Onneksi mitään korvaamatonta ei ole vielä kadonnut.
     
  14. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Pakko kyllä kehua, että ihan pirun siistiä jälkeä.
     
  15. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    tätä on seurattu ja tais olla mersufoorumillakin ja miettiny että mistä rojekti löytyy
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    Kohteliaimmin tiedustelisin vanteen reunan muotoa viisysissä.Onko se ulommaisin huuli aivan suora?
    Mulla on näet viisysin pölärit ja meinasin ne viisysiin laittaa mutta valssit on perimätiedon mukaan 70 luvulta ja niissä on suora reuna.Sen olen kokeillut etteivät viisysin pölärit mene normaaliin stw/pick-up vanteeseen paikoilleen kun se reunahuuli on aavistuksen mankeloitu sisäänpäin.
     
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    Moi vaan, kyllähän se kovera on se uloin huuli. Sen ansiosta se kapselin kiinnike narahtaa sinne paikalleen. Suorassa ne kapselit eivät pysy. Itsekin voisin ostaa 3-4kpl orkkis pellejä vuosilta 57-61 joihin siis nämä pölärit sopii.
     
  18. sbf

    sbf Gearhead

    Täytyy sitten rakentaa trim ringeillä 14 kapselit sopimaan.
    Täähän on todellinen ongelma jos haluaa 15 renkaat paremman saatavuuden ja isomman koon takia orgis lookilla.Tarkoitan sisarmerkkejä.Pontiacissa on kyllä 15 vannetta vanhemmissa ja uudemmissa muttei väärän vuosikymmenen pöläri istu tyylillisesti.Cadin pöläri olis ollu tyyliin sopiva.
     
  19. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juu nuo kyseiset 15" pellit on vähän kiven alla ja kokonaisia sarjoja on melko harvoin tarjolla. Tokihan voisit kysyä vaikka L-Weldiltä lappeenrannasta www.l-weld.fi että pystyvätkö ajamaan suoralippaiseen peltivanteeseen tuon sisennyksen..!? En usko että se noille kavereille olisi kovinkaan suuri ongelma ja tuskin kovin kalliskaan. Siinä tapauksessa voisit ostaa esim. Wheel Vintiquesilta uudet 15" pellit ja ajaa niihin tuon kourun.
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Kiitosta vaan tiedoista mutta en mä talvikäyttikseen ala mahdottomia investoimaan kun vein noi nykyiset valssit jo puhallukseen ja maalaukseen.
    Lienee mun sarja eri vuosimallien sekoite kun yhdessä on erilaiset kynnet reunassa.
     

Kerro tästä muillekin!