Cadillac 1960 jarrutehostin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja starcraft, 7.4.2013.

  1. starcraft

    starcraft Gearhead

    Nyt törmäsin sellaiseen vikaan ettei omat eikä tallikavereiden avut meinaa riittää. Elikkä cadillacin jarrutehostimeen vaihdoin uudet tiivisteet talven aikana ja nyt autoa testatessa huomasin kun jarrun painaa pohjaan niin sinne jää. Ei tule edes polkimesta nostamalla ylös ennenkuin sammuttaa auton. Purkasin tehostajan uudestaan ja katselin sisällä olevaa venttiiliä (poppet valve?) jota tuli kokeiltua vähän erilailla kasattua mutta aina sama lopputulos. Nyt kasattuna juuri niinkuin korjausopas neuvoo. Osaisiko joku kertoa tarkasti kuinka kyseinen tehostin kuuluu toimia? Kun jarrua painaa niin alipaine tehostaa jarruttamista mutta kun polkimen päästää niin pitäisikö alipaineen päästä ulkoilmaan vai tehostimen männän takapuolellekkin joka kumoaa tehostuksen > poljin nousee ylös?

    Tehostimen sisällä on letkun pätkä joka on myös vaihdettu mutta saattaa mennä ruttuun kun poljinta painaa. Täytyy käydä viikolla hakemassa erilaista letkua jos löytyisi apua. Tosin maalaisjärjellä ajateltuna jos poljinta painettaessa alipaine vähenee niin sen pitäisi auttaa vikaan eikä pahentaa sitä.

    Pikkuisen on tällä hetkellä ideat loppu.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kumpi tehostin? Delco vai Moraine?
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Eikös poljinta painettaessa alipaine lisäänny, eikä vähene?
     
  4. starcraft

    starcraft Gearhead

    Bendix mallinen tehostin. Eli se joka purkaantuu ruuveilla.

    f34: Tarkoitin alipaineen vähenemisellä jos jarrua painettaessa alipaineletku menee ruttuun > alipaine pienenee.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Sinne tehostimen kalvon toiselle puolellehan pitää tulla jostain ihan normaali ilmanpaine, eli yhteys ulkoilmaan. Kantsii tarkastaa mistä se yhteys on ja ettei se ole tukossa. Törmäsin samaan ongelmaan kun asensin 66 chevelleen jarrutehostimen; laitoin epähuomiossa sen polkimelta sylinterille menevän tangon kumisen pölysuojan sitten siihen tehostimen "kaulalle", eli samaan paikkaan missä se oli ollut tehostamattomassa sylkyssä....ja oireet oli samat kuin tuossa caddyn tapauksessa. Pienen pähkimisen jälkeen totesin, että kun sen kumisuojan jätti pois ( tehostettuun ei edes taida kuulua sellaista ??) niin tehostin toimi normaalisti...
     
  6. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    niin, useissa laitteissa esiintyvä vaahtomuåvi ko.paikassa ei suinkaan ole pehmuste vaan ilmansuotatin..
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ...juu, näin totesin olevan... :oops:
     
  8. starcraft

    starcraft Gearhead

    Niinpä näytti olevan tehostimen taka-osasta suora yhteys ulkoilmaan. Ja se vanu on uusi joka tuli korjaussarjan mukana. Senverran väljästi on vanu paikoillaan että varmasti toimisi vaikka vanun läpi ei ilma pääsisikään. Edelleen on epäselvää kuinka tehostimen sisällä oleva venttiili toimii kun se on luultavasti syypäänä tähän vikaan. Mihinkään muuhun ei ole koskettu kuin tehostimeen talven aikana.
     
  9. kapa

    kapa 3rd gear

    senverran lähellä liippaa että kysäisenpä ideoita kun en ole vielä ehtinyt aiheeseen perehtyä, eli mulla vuotaa uus pääsylinteri jarrunesteet tehostimen sisään pikkuhiljaa. pääsylkkä on uusi eikä vanhaa ollu auton mukana.
    onko näitä montaa eri mallia? jos on niin sopiiko sylkät keskenään? ideoita?
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Rockauton sivulta kun äkkiä vilkaisin, niin siellä näyttäis olevan ainakin kahta eri sylinteriä 60:seen. Bendixiä ja Morainea. Tuolta minä omani tilasin ja hyvin se paikoilleen sopi.
     
  11. kapa

    kapa 3rd gear

    harmittaa kun en pysty meneen purkaan sylkkää irti. oon koittanu muistella oliko siinä tehostimesta törröttävässä tapissa (männässä) mitään tiivisteitä kun jälkikäteen muisteltuna sylinterissä oli vaan yks kumi...
     
  12. kapa

    kapa 3rd gear

    noniin vika selkis, nyt tarvisin korjaus sarjan moraine jarrupääsylinterille tai ainakin ne 2 jarrukumia mitkä on sielä tehostajan sisällä olevassa männässä
     
  13. starcraft

    starcraft Gearhead

    Löytyipä se vikakin lopulta. Onneksi tutulla oli ylimääräinen tehostin jonka pystyi purkamaan ja katsomaan mikä omassa mättää. Eikä ollut kuin yksi kumi irti joka kuuluu olla liimattuna metalliseen prikkaan. Oli ainoa kumiosa joka ei tullut korjaussarjan mukana. Nyt tehostimen venttiili toimii oikein ja jarrut palauttaa normaalisti.
     

Kerro tästä muillekin!