Cadillac 429 jakopäänkoppa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 14.11.2011.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Projektina tuollanen -64 kone ja siinähän on toi öljypumpun pesä suoraan jakopään kopassa. Olemassa oleva koppa on kovasti akselin porauksen kohdalta kulunut ja hyvää siitä ei tule vaikka uuden ratasparinkin siihen hommais.
    Uutena ei vissiin saa ja Ebaysta ne käytetyt on varmaan ihan yhtä sohloja, ja ei ilmasia kuitenkaan sielläkään?
    Pumpun akselin porauksen holkitus jo kävi mielessä mutta ei sillä sitä pesää entistä, pumpun ratas on raapinut jo sinnekkin. Voihan olla että pesän kuluneisuus ei niin haittaa mutta kuitenkin..... Eikä se holkituskaan sinne itsestään synny.

    Onko jollain myydä hyvää käytettyä tai vihiä mistä sellasen sais ostettua?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikö kellään ole havaintoo asiasta? Onko joka 429:iin laitettu vanha ja onko ne ollu kunnossa vai oletteko holkittaneet öljypumpun akselin holen?

    Ei yhtään kiinnostais tuota alkaa holkittaan kun pesäkin on jonkun verran kärsinyt, rattaan laitaan nojatessa ja sen takia siitä ei uutta tule kuitenkaan.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Laitas kuva siitä kopasta, niin se auttais paljon, että voiko sille tehdä mitään.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voin siitä jossain kohtaa kuvankin laittaa. Ongelmahan on sen porauksen kulahtaminen josta toi öljypumpun akseli tulee läpi, ja sitä myöten hammaspyörä on laappinut pesäänkin kiinni.
    Reijän voi toki aarporata ja holkittaa jolloin siitä saa siltä osin paremman kuin tehtaalta tullessa, mutta pesä jää silti väljäksi, eli ainakin parempaa ahiota tässä kaivataan....
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]


    Öljypumpun pesä näkyvillä, toi poraus on se missä akseli pyörii -> väljä. Reijän voi tietty holkittaa mutta pesäkin saanut siipeensä. Pesänkin vois varmaan täytöshitsata ja uudelleenkoneistaa mittoihinsa mutta kun kyseessä on kuitenkin varmaan yleisin Cadillacin moottori niin jotenkin uskoisin vielä että sellanen parempi käytetty löytys, rahalla maksaen :odroll:
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Periaatteessahan öljypumpun tuotto on suurempi kuin mitä se volyymi joka kiertoon lähtee, eli ylimääräinen tuotto palaa takaisin öljypohjaan tai pumpun imupuolelle pumpun painesäätöventtiilin kautta, että kyllä kai se antaa anteeksi jonkun verran kulumaa.

    Sama ilmiö on Buickin alumiinikopissa, niihin kylläkin saa sen jälkiasenteisen High Volume sarjan pidemmillä hammaspyörillä. Aika kuluneita niissäkin näkyy usein tuo pumpun pesä olevan ja silti toimii ihan ok kun vaihtaa vaan uudet rattaat ja se akseli tulee samalla. Tuossa kuvassa näyttää siltä että pumpun pesän pohja ei olisi ollenkaan pahasti kulunut.

    Yhden pesän pohjalta kuluneen korjasin silleen että liimasin hiomapaperia rattaiden sisäpäähän ja hioin sen pesän pohjan kuntoon niillä rattailla. Sitten saman verran tavaraa pois pumpun rungon yläpäästä, niin päittäisvälykset osui kohdalleen.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo ei toi olekaan paha noin päittäin, ei suurta kulumaa. Vaikka asia ei kuvasta näy niin nyt on tilanne sellainen että hammaspyörän voi painaa laitaa vasten, ja se onkin kuluttanut 0,5-1mm ainetta tosta pesästä. Alumiinisilppua sit pyörinyt toisenkin hammaspyörän ympärillä ja pesä hieman naarmuinen sieltäkin, ei kuitenkaan mitään dramaattista. Uudet sisuskalut(hammaspyörät) on kaiketi jo tulossa.

    Jos osottautuu että toi on viimeinen olemassaoleva koppa niin kyllä kai se sit täytyy holkittaa ja katsoo että tekeekö se painetta. Moottorin edestakaisin nyppimisineenhän, holkittamisineen, ym. toi vaan tarkoittaa kymmeniä tunteja töitä, ja sehän siinä mietityttää.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Uutta koppaa ei kävellyt vastaan ja uudet rattaat mitkä tulivat moottorinkorjauspaketissa olivat isommat, siis vanhat oli kuluneet myös harhoiltaan kun seinämään nojanneet. Siis toi käyttävä pyörä, toisen tilanne ei juuri muuttunut miksikään.
    Holkitin kopan ja nyt se vaikuttaa että on ihan kohtuullinen välyksiensä puolesta. Tuolla kaiketi kokeillaan, täytyy tarkkailla öö-painetta :odroll:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!