Cadillac 472 rakentelu ja korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 17.9.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mullakin vedossa ja ylämäissä pätki. Lopulta ei jaksanut enää omin voimin liikkua.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuohan tyyppivika noissa. Ei kuulemma kestä edes 100tkm hyvällä tuurilla.


    Niissäkin oli jenkkiläm foorumin mukaan eroja minkä sinne tilalle laittaa.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, olen myös lukenut tosta viasta ja ihmettelen ettei mun autoon ole vielä kukaan jakopäätä vaihtanut.

    Taitaa olla toi niitä ensimmäisiä suunniteltuja vikoja mitä autoihin on tullut millä on saatu rahastettua asiakasta...
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo nailonpinnoitettu yläratas on olut käytössä ainakin 63 vuodesta, todennäköisesti myös vanhemmissa. Sen tarkoitus tosiaan on hiljentää ääntä. Mulla on ollut harrastettavina monta Buickin konetta jossa se on yhä ollut paikoillaan, vanhin vuodelta 64. Muutamia 70-luvun alkupuolelta ja yksi 80:nen. Jakopään vaihdoin 64-malliin 90-luvulla, samoin useita Oldsin 80-luvun 307-koneita. Laitoin muuten sen 64 moottorin ylärataan tuohon vuoden 80 Buickin 350:seen budjettikorjauksessa, kun se oli vielä parempikuntoinen kuin koneessa ollut.
    Ei se voi ihan paska olla kun noin vanhoja alkuperäisiä vielä moottoreista löytyy :wink:

    Kovimmillehan tuo joutuu pakkaskäynnistyksissä kun öljyt on jäykkiä ja pumppua pyörittää nokka-akselista voimansa ottava jakaja/öljypumppuratas.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hiljentää ääntä tai rahastaa asiakkaita, oli miten oli. Epäilyttää vaan se että toi sama vika on ollut tuolta 50-60- lukujen taitteesta ainakin 80- luvun loppuun saakka eikä kukaan ole tehnyt sille mitään. Kuitenkin toi amerikka on sen suunnitellut hajoomisen kärkimaa enkä usko että autoteollisuus olisi jäänyt jotenkin paitsi tosta ajattelumallista. Varmaan silti joku tietty ääni sieltä on saatu muovijakopäällä pois, ainakin noifoordin V4 koneen ratasjakopäät mölyää teräksisillä enemmän mitä muovisilla. Siinä koneessa ei sillä mölyllä ole niin väliä kun se muutenkin on yks oikeen melutoosa koko kone

    No, vaihdan ton jakopään teräksiseen nyt kun ton mosan remppaan.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuuluisiko ton öljymittatikun putken lähteä ihan vetämällä tuolta pois? Tuntuu olevan hirmu piukassa...
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos se on timakasti tiivisteet ehjät niin vaatii vähän vetoja.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko se siis 2 osanen? Eli alaosa irtoo alaspäin ja yläosa ylöspäin? Alaosalla tarkotan sitä ölypohjan sisällä olevaa osaa.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  10. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Öljytikun suojaputki on yksiosainen ja jostain amerikkalaiselta cadillac-sivustolta (tai saattoi olla myös MTS:n paperinen julkaisu) lueskelin irroitusmetodiksi seuraavaa:
    Putken alapäästä työnnetään sisään sopivan kokoinen pitkä ruuvimeisseli, jonka kahvapäähän naputtelemalla saadaan suojaputki työntymään ulos yläkautta. Ruuvimeisseliä käytetään estämään putken taittuminen naputtelun aikana.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Lähtihän se mittatikun reikä kun vähän kosaanilla avitti ja koputteli ja taivutteli, eikä edes hajonnut.

    Nyt alkaa olemaan kaikki irti lohkosta pakkasproppuja myöden. Kohtalaisen paljon tota ruostemitäliepaskaa tuolla koneessa, ei ihme että syylärissä meni aina ihan ruskeet nesteet.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos lohko on vähääkään edeltäjänsä tyyppinen, on se vesitila tosiaan aika vittumainen huuhdellla.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Näytti aika paskamaiselta kyllä. No, koitan eka uittaa vettä sieltä läpi ja sitten painepesurilla sinne tulikuumaa vettä
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    :D hauskaa sinänsä että tollaseen lyöty lohko!
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja toi paskamäärä siellä sisällä...

    Itte jos lohkiksen pistän, olisin pistänyt vastukset molemmille puolille lohkoa, mutta kaimma tostakin joku hyöty on ollut.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    25 litraa kun huitelee vesitilavuus niin mitenhän lie yks lämmittäny edes puhtaana :D
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Päästin vettä tuolta lohkon vesirööreistä. Isoimmat lähti mutta kyllä siellä vieläkin tota ruostetta on...Mites jos pistäisi sitruunahappoa tonne? Löisi noi pakkasproput takasin, kääntäisi konetta pukissa sen verta että saisi ton toisenpuolen sylkkäryhmän täyteen sitruunahappoa. Antais muhia paripäivää ja sitten kaato pois, pesu ja huuhtelu.

    Koitan vielä kuumalla vedellä painepesurin kanssa pestä tota.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nonniin nyt on tänään kansista vedetty polttopillillä katkenneet pultit vekeen. Enää tarttis hommata kierretappi millä vetää noi sulaneet jämät pois mitkä jäi sinne.

    Olin porannut reikiä noihin pultteihin jo aiemmin ja yhdessä noista näytti olevan reikä. No, rehvakkaasti lämmitin ja puhalsin happea sinne, sulaa rautaa lensi joka puolelle, mukaanlukien haalarin ja T-paidan sisään joka aiheutti muutamia tanssiliikkeitä kun kekäle valuu ja kierii tuolla selässä ja jaloissa. Naapuri varmaan katto ikkunasta että hullu mikä hullu. Samassa meni myös koko suutin tukkoon... Olinsiis jostain syystä jättänyt poraamatta ton reijän loppuun asti
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Samaa vanhaa konstia suosittelen tuollaisten katkenneiden kierteen jämien poistoon; hitsaa niihin mutterit kiinni mutterin reijästä niin isolla virralla kun pystyt. Jos ei ekalla lähe jäähdyttyään niin tokalla, varsinkin tuollaiset mihin on reikä porattu, jos nyt ei ihan ohkoseks ole seinämiltään mennyt.
     

Kerro tästä muillekin!