Cadillac 472 rakentelu ja korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 17.9.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tota olen myös käyttänyt sellasissa pulteissa jotka on umpireijässä. Nämä kaikki oli läpireijässä joten lähti komeesti pillillä.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt tuli pestyä, muuten lähti ihan kohtuullisesti kuumalla vedellä ja painepesurilla mutta tuolla lohkon sisällä vesitilassa on jotain ihme kattilakiveä ihan törkeet määrät. Millä sen sieltä oikeen saa pois? Onko siihen olemassa jotain ainetta mikä vois jättää muhimaan kunhan eka tukkii kaikki reijät?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kattilakiven saa pois hapolla, mm sitruunahapolla mutta vesitila pitää neutralisoida homman jälkeen.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Neutralisointi hoituu huuhtelemalla reilulla vesimäärällä?

    Mimmosia sitruunahappo prosentteja noissa on käytetty? Nopeuttaako lämmitys tota prosessia? Eli jos kosaanilla vetäisi lämpymäksi niin että toi rauta oikein varaisi sen lämmön, pysyisi todella kauan lämpymänä.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Emäksellähän happo neutralisoidaan?
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pitääkö sitten kaataa lipeetä tonne ja neutralisoida emäs sen jälkeen taas hapolla :rotfl:
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Taidat saada seuraa. Tänään löin oman tulille ja vittu veivin laakeri se siellä taitaa hakata.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Luin juttuja missä korkeepuristeisen ja matalalampipuristeisen koneen välillä trho-eroa olisi n. 30hp ja vääntöä joku 50nm.

    Jos tämä totta niin miksi tämänkin koneen kohdalla ssnotaan että lisää puristuksia?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nonniin tervetuloa joukkoon

    Mulla ei ole edennyt homma mihinkään, tarttisi noits tulppia hommailla noihin anturin reikiin että saa hapot muhimaan ja kattilakivet pois tuolta vesitilasta.

    Puhuin yhden cadillac tyypin kanssa ja se sanoi että ne 70- vuoden männät olisi parhaat. Niissä olisi rutut tasan 10 kun -69 männissä on 10.5. Sano että noilla 10.5 männillä pitää koneen olla todella hyvissä säädöissä ettei nakuta ja voi silti helteellä nakutella. 10 rutut antaa kuulemma vähän varaa enemmän kaasarin ja sytkän säätöihin ja on turvallisempi valinta. 8 ruttusista männistä sano että täytyy olla todella vääntönokka että niistä on johonkin (ts. saadaan silti korkeat dynaamiset rutut) tai ei keksinyt muuta syytä miksi joku laittaisi tollaset.

    Sitten se kerto että sillä oli ollut Cadillac 500 sillä cadillacin omalla ruiskulla ja oli kuulemma saanut sen käymään 300 rpm tyhjäkäyntiä pienimmillään, mutta sammu kun pisti Dn päälle
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eikös tuossa pienemmässäkin ole mäntien lisäksi palotilojen koossa eroa korkeapuristeisen ja matalapuristeisen välillä. Ainakin 500cid koneissa on näin, eli pelkillä männillä ei homma hoidu.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    76 ja 96 cc palotiloja on (ei pakosti ihan luvut mulla oikein) ja sitten tuo 120cc mikä mulla. Noi aiemmat käy ristiin mutta 120 kanssa ei oikeen taida auttaa mikään kun siihen ei korvausmäntiä ollut.

    Kannethan tämmösiin ei ihan ilmasia ole.

    Myös luin että vakioimarin sais virtaamaan 90-95% edelbrockista jota kehuttu oikeasti hyväksi. Vakioimarille tää temppu ois sen väliseinän jyrsintä pois kurkkujen välistä. Edelin imarilla kun on 3" lisää korkeutta eikä vakio ac kompura käy.



    Muutenhan jos koko paletin uusii niin ei paljon ole eroa tekeekö tehoa jonkunverran lisää vai pitääkö vakiona.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, mutta se muuttu joskus -74 tai jotain niin että on kansissa isot palotilat ja tasalakiset tms. männät. Ennen oli männissä isot montut ja palotilat oli kansissa pienet.

    Eli olisko ollut -74 samat kannet ja 74- ne eri kannet mitä mulla. Sitten oli sen 42jotain koneen kannet vielä sitten 70-luvun lopussa, 80-luvun alussa.

    Tosta väliseinän kairauksestakin ihmiset on montaa mieltä, yhdet sanoo että kannattaa ja toiset sanoo että ei koska se huononsi jotain ominaisuutta.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai se alavääntöä vähän haukkaa mutta ei kuulemma huomaa. Dynossa noi vääntönotkahdukset jotain 30-40nm luokkaa alhaalta ja se tullut ylemmäs. Huomaakohan sitä jos +500nm koneesta kyse kuitenkin.



    Cad companyn dynotestissä vakio 500 mosa 8,5 rutulla anto 300hv ja aika paljon piti tehdä töitä 60 lisähepan eteen, mäntiin ei kajottu mutta kannet meni uusiksi.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    -70 luvun alussakin oli kahta eri kantta. En muista vaihtuiko se -71 vai -72. Ainakin -70 ja -73 kannet on erillaiset jo ulkoisestikin. Itselläni kun on -73 eldo ja ihmettelin kun oikein mikään ei täsmää koneen kanssa. Ei kaasarit, ei öljymäärä, pakuutkistokin vääränlainen. Sytkäpuolikin heitti... Laitoin kuvat MTS:lle niin jo pältäpäin sanoivat notta sinulla on -70 kone vaihdettuna autoon. Tuolta perusteelta vaikkaisin että kannet on vaihtunut -71 ja -74 ainakin tässä isommassa koneessa. Ja eroahan tuohon 472 koneeseen ei paljoakaan ole.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös eldossa ollut vähän paremmin virtaavat pakosarjat ym kun oli cadillacin "performance"malli. Siis hienoisia pikkujuttuja vrt devillet ym.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niinjoo, 70 kansissa ei ole ilmapumpun putkia, se ero ainakin o.
     
  17. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Cad Company on tehnyt parin sivun koosteen 501-perheen moottorien eroista ja tunnistamisesta.

    Muutakin tietoa kyseisiin moottoreihin liittyen löytyy heidän sivustoltaan.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nonniin nyt on blokin toinen vesitila hapotuksessa, tein 5% sitruunahappla.

    Kuuluuko noi hapot muuten mitata painon mukaan? Eli 5 kiloo vettä ja 250g tekee sen 5% seoksen? Nyt jo nousee kuplia koko ajan tuolta vaikka ennen on ottanut kauemmin aikaa. Mitä noissa kuplissa muuten on? Onko suljetussa tilassa räjähtäviä kaasuja tai muuta mikä tarttis ottaa huomioon?

    Ei varmaan haittaa vaikka parissa kannenpultin reijässä on tota happoa, ei se tota metallia mitenkään tee hauraaksi?
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kohta sulaa sulle vesikanavat sylintereihin :lol: Ei vaan.


    Joko kesäks nippuun?
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo tai kesällä, jos hommat menee hyvin (ts. Saan kesätöitä, saan myytyä autoja pois pihasta yms.) tai ei jos hommat ei mene hyvin

    Aika rajusti kyllä kuplii, kuuluu sellanen kihinäkin, oonkohan mitannut ton vahvuuden oikein vai muistanko vaan väärin ettei sen kuuluis noin paljoa kuplia
     

Kerro tästä muillekin!