Cadillac -50 modernisointi

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja puusilmä, 6.7.2019.

  1. Mites taka-akseliksi Chevyn pickupin 12-pulttinen? Se on aika sopivan levyinen:

    [​IMG]
    Ja ymmärtääkseni 5x5" jaolla, mitä Käkkylä on myös käyttänyt. Ja välityksiä on monesti kolmen pintaan ja akselin saatavuus on ihan hyvä?
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Eilen illalla tuntui commercial alustalle tehtynä täysin järkeen käypältä
     
    isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  3. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Sehän tässä onkin ongelmana, itse tuli käytettyä samaa vanhan liiton remonttimiestä 25-30 vuotta. Kaikki onnistui, äärettömän taitava käsistään, tämäkin projekti olisi varmasti onnistunut kunhan olisin vaan raahannut sopivat osat tontille. Valitettavasti on nyt lopettanut hommat ja tässä onkin ollut haastetta löytää korjaajaa tilalle.

    Tampereella vaikutan ja tuohon olkatappihommaan kyselin täälläkin tekijää, mutta ei muistaakseni tullut muuta vihjettä kuin Sunilan metallisorvaamo, joka siis ei ole korjaamo mutta sieltä löytyy apua kun vie irto-osina. Itsekin jouduin teettämään siellä osaa kun vaihtohommassa tuli ongelmia korjaajalle.
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Joo kiitos tästä muistutuksesta, en ollut tuotakaan ajatellut vielä näin pitkälle. Ja kiitos muutenkin Poropeukalokselle näistä taka-akselimitoista
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Minusta sille etupäälle kannata tehdä mitään. Sen taka-akselin vaihtaisin tuohon Chevyn pickupin 12-pulttiseen akseliin. Siihen saa välityksiä, lukkoja, jarruosia jne. ihan hyvin.

    Pikagooglauksella joku semmoinen raato on Nettivaraosassa, jossa voisi olla sopiva akseli.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Oho, kaikkea sitä näköjään rahalla saa. Tuo jäi mietityttään kun alusta oli tarjolla juuri vain -50:een Cadillaciin, onko näissä vuosimalleissa sittenkin jotain eroa alustan suhteen, kun olen pitänyt 49-53 samanlaisina?
     
  8. LPV

    LPV 2nd gear

    Tuo jonkun 80-luvun Capricen perä sopisi tuohon kaiketi myös ihan helpohkosti. Caddyssa taitaa olla lehtijouset U-pulttikiinnityksellä takana. Noissa kasari-capriseissa on usein perävälitys 3.08 - 2.5... väliltä. toimisi oikein hyvin tuon SBC350+TH350 kanssa. Jos etupää on jo "tikissä" niin ei se ihan heti hajoa jos sen välillä rasvaa. Jos on etupääkin ihan romu, tuollaisen Kasarin eturipustus olisi melko sopiva, ainakin autojen fyysiset mitat on lähellä toisiaan. Sitä en tiedä kuinka helppo ne olisi sovittaa toisiinsa ja kuinka se olisi paras tehdä. Mutta osia olisi ainakin saatavilla hyvin. Ajettavuudenkin noilla saa ihan kuntoon, pehmeästä perus farkusta SS-Impalaan saakka perus alusta on sama. Meillä on ollut noita erilaisia vuosien varrella, nyt on -94 Roadmaster STW ollut 9 vuotta käyttiksenä ja samalla harrasteena.
     
  9. Tämän mukaan pikkulohkomalleissa on 4.75" pulttijako ja isolohkoissa 5" Käkkylässä on ymmärtääkseni tuo jälkimmäinen. Että jos haluaa sen pitää samana, niin kannattaa huomioida se seikka.

    Tiedän, että tähän kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan riippuu moottorista, autosta ja kuskin ajotyylistä, mutta kysympähän silti. Mikä on paras peränvälitys TH350 laatikon kanssa? Tässä toisessa ketjussa tuli aika synkkiä kommentteja 2:lla alkavista välityksistä.
     
    Muokattu: 12.7.2019
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Caprice sedan 4,75", sedan HD/taxi/police alustalla 5", farkku 5" jaoilla. Suomessa lie 4,75"jakoiset harvinaisia, jos/kun puhutaan 77- uudemmista
     
  11. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Jep Caddyssa on lehtijouset U-pulttikiinnityksellä. Tuollainen Caprice-tekniikka olisi kyllä ihan ideaali jos etupäänkin saisi siihen istutettua. Reilu kymmenen vuotta oli siinä -83 Custom Cruiserikin niin tuli sekin jo hieman tutuksi. En ole vaan löytänyt vastaavasta swapista esimerkkiä onko se kuinka mahdollinen.
     
  12. 12345678910

    12345678910 3rd gear

    Eihän se oo mikää älytön homma.

    Mulla forwardlook-MoParissa Capricen eturunko, oli se sen verran toivoton metsälöytö mistä toi on leivottu ajopeliksi, toi oli kaikista järkevin ratkaisu.
    Capricen raadon hain Tuusulasta, oli just menossa paaliin...

    Siihen tuli sitte tekniikaksi 350 TBI ja TH700. Jarrujärjestelmäksi Hydroboost.
     
    Muokattu: 14.7.2019
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. LPV

    LPV 2nd gear

    Tuossa mun Firebirdissä on edelleenkin 2,5.. perä ja siinä oli SBC305/TH350, toimi oikein hyvin. Ei tietenkään mitään asiaa kiihtari kisoihin, mutta matka-ajossa ihan toimiva.
    Cadillac 1950 ei kaiketi ole tulossa kiihdytyskäyttöön, ainakaan SBC350:lla...
    Tietenkin, jos hommaa kasari farkun elimenluovuttajaksi, siinä saattaa tulla TH200R4 mukana. Silloinhan tietenkin voi vähän tiheämpääkin perää ajatella matka-ajoonkin.
     
  14. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Joo ei tosiaan ole suorituskyky se tärkein kriteeri, lähinnä olisi tavoitteena vain käyttövarmalla tekniikalla oleva auto jolla viitsisi lähteä myös reissuun. Ja eipä häiritsisi edes tuo TH200R4:nen ja harva perä, mikä silloin Custom Cruiser aikaan hieman otti pattiin välillä.
     

Kerro tästä muillekin!