Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Amerikan caddyvirittäjät haukkuvat chevyn profiilien mukaan tehtyjä akseleita. Ja niitä on luemma lähes kaikilla valmistajilla. Luemma Cad Company on ainoa firma, joka osaa hioa (hiotuttaa?) nokat caddyn koneelle. Siksi tulikin itselle yllätyksenä, että tilaamani:
    CTA 300 H Low compression (9.2:1 or less) hot-rod street performance cam.
    Hot rods, gear box airboats, etc. Good ignition and exhaust recommended. OK Idle, Good choice for truly streetable performance, onkin Iskyn hioma.

    Itse olen täysin tumpula nokkien kanssa ja tämä on tilattu pelkästää luottamalla "guruihin". Omaan koneeseen pitäisi olla paras mahdollinen. Lompakko ei halunnut koneeseen enää lisää koneistuksia.

    Kuvassa edellisen nokan tietoja.

    [​IMG]

    Olisin erittäin kiitollinen nokkatietäjien kommenteista.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Millä vipusuhteella sun keinut on?
    Tuon vanhan ja uuden nokan nostot on ilmoitettu eri vippasuhteella.

    Uudessa on siis vähän enemmän nostoa kun lasketaan samalla vipusuhteella, vaikka nokkakortit kertoo "valve liftistä" päinvastaista.
    Ja uusi nokkahan on symmetrinen imu- ja pakonokkien suhteen, imupuolella enemmän .050" asteita vanhaan verrattuna.
    Molemmissa sama nokkien välinen kulma.

    En epäile etteikö uusi nokka ole hyvä 500ci Cadillaciin, eri asia kuinka paljon se eroaa vanhasta käytännössä, ei ainakaan radikaalisti.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vipusuhde on vakio Cadillacin (1:7?)

    Toinen ongelma tuli jousien kanssa. Uudet vakiot ei kuulemma riitä? En ymmärrä miksi ei riittäisi?
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Olisiko enemmän nousua kun suhinanokassa.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tällä uudella nokalla tulee nostoa 1.7 vipoilla .549", vakiojouset voi ensinnäkin mennä lähelle pohjaamista ja toisekseen jousipaineetkaan ei varmaan riitä.
    Tarviit ehdottomasti jouset jotka toimii tuon nokan kanssa, muuten voi pahimmassa tapauksessa tulla vahinkoa, tai ei tule toivottua voimaa kierroksilla.
     
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Okei. Sitten saakin ihmetellä mistä jouset :(
     
  7. Kun satuit jättämään tuommoisen kysymysmerkin, niin pikkugooglaillulla löytyi myös toisenlaisia tuloksia. Esim.

    "Congratulations … You are the proud owner of one of the best rocker arm assemblies available
    for the Cadillac 472/500/425 engine family. Though ‘bulletproof’ by design, special precautions should be taken to ensure a long and trouble free life for these assemblies. For reference, these rockers are 1.6:1 ratio, compared to the stock 1.65:1. "
     
  8. Toi Iskyn nokan ilmoitettu venttiilinnosto on 1.6 keinulla ja tuon vanhan arvot 1.72 keinuilla.
     
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Stock siis 1.65. Ok.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eläpä hättäile, multa saattas löytyä sulle jouset ja myös teräsretainerit + lukot.
    Poropeukalo vois "pikkuguuklella" kattoo suuntaa asennuskorkeudesta, jousen halkaisija tais olla 1.25" ja lukot 1-uraiset 11/32 varrelle..
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. artsiracing tykkää tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ihanaa!!! Mulla on nyt ne isohkot Ferrean venttiilit.
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos saisit mitattua mikä sulla niissä on suunnilleen jousen asennuskorkeus, sitähän voi sitten tarvittaessa kiristää shimmeillä ja vaikka vielä -.050 lukoillakin.
    Mulla olis 1.25" ulkohalkaisijan jouset, joissa 1.8" asennuskorkeudella n. 100lbs ja aukipaine sun nokalla n. 340. Jousen pohjaamiseen jää vielä matkaa näillä asetuksilla .100".
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mä mittaan korkeuden. Kiitos paljon.
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    50mm.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika paljon tarttis shimmata (n.4mm) että noi mun jouset kävis, eikä oikein ole tarjolla ton kokosta jousta pitempänä.
    Mutta jos jousipesässä olis tarpeeks korkeutta vaikka kahdelle .060" shimmille ja laittais vielä -.050" lukot, niin silloin oltais alueella. Tosin noilla eri retainereillakin vois saada korkeutta pois.
     
  18. Sekoittamatta liikaa artsin bisneksiä, niin onko sen jousen oltava tuolla halkaisijalla? Tuossa ylemmässä kuvassa on 1.450 halkaisijan jousia. Katselin, että semmoisella löytyy Summittilta esim. 1.950 asennuskorkeuden jousia.

    Älkää antako tän kysymyksen liikaa häiritä..
     
  19. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Kyllä muuten rupes tää kysymys nyt häiritsemään. Älä kysele
     

Kerro tästä muillekin!