Cadillac coupe de ville -57 resto mod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Kalja imuri, 6.12.2020.

  1. Kalja imuri

    Kalja imuri 1st gear

    Aloitetaan uusi ketju mihin voin heittää raadille kysymyksiä mikä milloinki mietityttää rojektissa. Pussihousuille tiedoksi että kyseinen yksilö on lähes mahdoton entisöidä osa puutteiden takia. Ja hieman visiota mitä oon tekemässä, eli ulkopuoli ja verhoilu niin lähelle orkkista ku budjetilla pystyy ja koneeksi olen jo hommannut vm 2004 lm7. Laatikko th700 ja perä kavennettava chevyn 10 pulttinen. Jousiksi ilma makkarat jotta saa lähelle tonttia. Ja ensimmäinen kysymys kuuluukin että mitä raati on mieltä pyöränkulmista? Olen modannun käkkylän tukivarret niin että -91 astron nivelet ja navat istuu. Päissäni olen ajatellut milli aurausta, aste renkaan yläreuna sisään ja asteen verran alapallo edelle ylä palloon verrattuna. Lisäksi tarkoitus laittaa joku letukan hammastanko. Ei ole tulossa kilpa-auto mutta olis kova saada hyvä ohjaustuntuma. Mielipiteitä kuunnellaan ja varsinki perustelut että miksi.
     
    Muokattu: 6.12.2020
    JouniK ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuo asteen verran Casteria kuulostaa vähältä..o_O
    Nykykalustossa 2-3 astetta casteria on minimi ja 6 astetta ei mikään erikoisen iso arvo.

    Enemmän casteria, niin kulkee paremmin suoraan.
     
    1purehell tykkää tästä.
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    Laitoin Kalja sulle viestin
     
  4. Kalja imuri

    Kalja imuri 1st gear

    Kiitos vastauksesta, eli voin huoletta lisätä casteria tonne noin 6 asteeseen:D
     
  5. fmila

    fmila Gearhead

    ...ja jos Camber on asteen negaa, niin aurausta vois olla toinenkin milli, ettei eturenkaiden sisäreunat ala "paistaa" ennen elokuuta??

    t. AM
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Ihan oikeilla jäljillä minusta olet, kulmat silloin kun auto on ajokorkeudessa.

    Etujousituksen tyyppi vaikuttaa olennaisesti siihen minkälaiset kulmat niihin luontaisesti sopii.
    Tupla A tukivarret joita yleisesti US autoissa 60, 70 luvuilla käytetty;
    Caster ei ohjaustehostajaa 0.5-1 aste
    Ohjaustehostajalla 1-1.5 astetta
    GM performance rata auto; 1969 Veten caster 2 astetta (2 camber ja 2mm auraus) tehtaan ohje.
    Vanhaan -65 draagrace Vetteen oli muokattu ylätukivarsia Caster 3 astetta, suuntavakavuus varmaan syy.
    Camber siviiliautossa 0.5-1 astetta alkuperäisillä renkailla.
    Ennen tiet oli pyöreämuotoisia profiililtaan, joissakin vanhoissa oppaissa oli ohjeet miten kompensoidaan pyörien sivukallistumalla että saavutetaan optimi kontakti tien ja kulutuspinnan suhteen.

    Nykyajan leveillä vyörenkailla samat Caster säännöt varmaan pätee ja symmetriset Camberit myös.
    Auraus oli meillä yleensä viimeinen säätökohde, hieman kuljettajan mieltymysten mukaan 1-2mm.

    Joustintuki ratkaisuissa on sitten omat perversionsa MB Volvo ym ja näille on ominaista suuremmat Casterit 5-7 astetta.
    Cadissa ei taida olla mitään sellaista tulossa.
    Tällaisilla arvoilla muistaakseni mentiin silloin ilosilla -80 ja -90 luvuilla.
     
    dart -66 ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Kalja imuri

    Kalja imuri 1st gear

    Joo, päällekkäiset kolmiotukivarret on autossa ja tehostettu hammastanko tulee:)
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mulle tulee casteria a tukivarrelliseen n 5 tai joka ehkä enemmän
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    BELOW ARE OTHER TUNER'S SPECS FOR REFERENCE. THESE SPECS WERE DEVELOPED IN THE LATE 60'S AND EARLY 70'S. POSITIVE CASTER USE WAS MORE CONSERVATIVE, NOW NEW CORVETTES COME WITH 8 DEGREES POSITIVE CASTER, VIPERS ARE EVEN HIGHER.
    THE BELOW SPECS ARE FOR YOUR REFERENCE.
    Guldstrand recommends the following specs for a "touring car":

    • Caster: 3 - 4 degrees positive (+) PS = more, manual steer less.
    • Camber: 1/4 to 1/2 degrees negative (-)
    • With upper a-arm relocation Camber: 0 degrees
    • Toe-in: 0 - 1/8 inch
    Guldstrand recomends for racing:
    (assumes "Guldstrand mod" is done)

    • Caster 3 to 4 1/8 deg pos
    • Camber 1.5 to 2 deg neg
    • Toe in 1/8" out to 1/8" in (I would try 1/8" out first) more neg camber = more toe out.
    Yllä Corvette Ässän, Dick Guldstrandin, suositukset 1gen Camaron kulmien säätöön. Tuota olen yrittänyt noudattaa omassani jo 80-luvulta alkaen. Tykkään tukevasta menosta kaarteisiin, eipä pyri enää puskemaan ja palauttaa mukavasti. Viareilleet (aika harvat) kuskitkin ovat järjestään tykänneet.

    t. AM
     
    Gary Grand ja Kalja imuri tykkäävät tästä.
  10. Kalja imuri

    Kalja imuri 1st gear

    Noniin, rupee hitsailu korpeemaan. Uuden vuoden aattona tuli karmea (1600€) läjä osia koneeseen lootaan ja perään. Toissa viikonloppuna vaihdoin masterkitin askiin, onnistuiko ni on toinen juttu ja selviää aikanaan. Mutta nyt mosan kimppuun. Eli on uudet tasalakiset (4.8L) männät. Nyt jos mittaan ralli nokan peruskehän ja verttaan sitä orkkikkeen niin erotus jaettuna 2 voin laskea kansia ni orkkis tikut käy? Ja ruttu nousee, tai ainakin olis tarkoitus. Vanhat kansinahat on jo hävitetty ja on uusi fel pro tiiviste setti. Eli oletan kansibaffien olevan oikean paksuisia...
    Vielä kerkiää kommentoimaan ennenku mokaan

    Ps. Ikhn 6ton prässi on ihan soiva peli kun saat suoraksi ni vähän sähkölinnunkakkaa sinne tänne. Ne pultti liitokset kun elää vähän...
     
    Muokattu: 28.4.2021
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. trifive

    trifive 3rd gear

    Vielä noihin pyörän asentokulmiin, lähinnä takakallistumaan eli casteriin. 50-60 lukuisten autojen alustat on suunniteltu rättirenkaiden aikakautena. Myös ohjaustehostin oli harvinaisempi varuste. Siksi maltillinen Caster. Suuremmalla casterilla tulee toki suuntavakavuutta, mutta myös uraherkkyyttä. Suomessa uraisilla teillä korostuu.

    Periaatteessa mitä jäykempi rengas (matala profiili) niin enemmän casteria kestää ja suuntavakaus paranee.

    Moneen 50-60' autoon saa custom-tukivarsia, joilla casteria saa muutettua reilummin, kun säätämällä ei ihmeitä tehdä.

    Nämä tullut jo esille aiemmissa postauksissa, Eli nykyrenkaiden kanssa ei kannata noudattaa 60-luvun ohjeita.

    Vanhoilla tukivarsigeometrioilla kulmat muuttuvat jousituksen aikana. Kannattaa pitää mielessä ilmajousilla/korkeussäädöillä pelattaessa.
     
    isalmela ja Kalja imuri tykkäävät tästä.
  12. Kalja imuri

    Kalja imuri 1st gear

    Kaivoin tänää nenän ulos ja mittailin. Viri nokan peruskehä 1,3mm pienempi. Vien kannet kansityöhön ja pyydän höyläämään 0,65mm. Osaisko joku laskea mihin puristukset asettuu noilla tasalaki männillä ja höyläyksellä. Kone on 5.3 lm7
     
  13. Kalja imuri

    Kalja imuri 1st gear

    Nyt olis pata nipussa 5,3lm7. 4,8l tasalaki männät koneessa ja pipoja laskettu 0,65mm. Nokka 0,550 nostolla 261/269 lsa 112. Pitkät peltisarjat 3" kollektorilla. Loota th700r4. Perä välitys 3,73 lukolla ja pyörät 295/65r15. Millaista ja mistä voisin katsella sopivaa limppua ko kombinaatioon. Sais olla mukava ruisatessa ja irrota viivalta
     
    JouniK ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!