Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuon kaavion mukaan kaasuttimen alipaine kierrätetään ohjauspylvään turvakytkimelle ja sieltä sille sähköllä ohjattavalle kakkospulikalle ja sen jälkeen vasta sille moottorin lämmöllä ohjattavalle alipainekytkimelle. Nyt jos letku on vedetty suoraan kaasarilta jakajaan niin mitähän siellä turvakytkimellä on tehty? Jotain on tarvinnut tulppailla tai reititellä soveltaen. Onko noissa -71 Eldoissa myös alipaineella toimiva parkkijarrun vapautus ja toimiiko se normaalisti?
     
  2. matti R

    matti R 3rd gear

    Minusta se turvakytkimen kautta kulkeva alipaine on erillinen piiri eikä vaikuta parkkijarrun vapautukseen. Jos puuttuu nuo letkut ja turvakytkimeen tuleva liitin, niin tsekkaan löytyykö minun varastoista. 2 letkua menee tulipellistä läpi rattiakselin lähistöllä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Aika erikoista, että on kierrätetty sen alipainekytkimen kautta jos ei vaikuta jonkun muun sillä kytkimellä ohjattavan toimintaan. Voihan sen takana olla muutakin kuin parkkijarru ja varmasti onkin kun neljälle letkulle on liitäntä. Lähinnä ajattelin sitä kun aiemmin oli puhetta pätkimisestä ja mahdollisista ilmavuodoista niin onkohan siellä turvakytkimellä kaikki kunnossa niin ettei hörppää ilmaa jostain välistä. Laihalla käyminen nostaa myös lämpöjä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mikä hiton ohjauspylvään turvakytkin?
     
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Tuossa alla olevassa linkissä on toimintaa selitetty. Turvakytkimessä on parkkijarrun alipaineen tulo ja lähtö, ja tämän TCS kytkimen alipaineen tulo ja lähtö, eli ovat erillisiä piirejä. Lisäksi siinä on sähköiset pakkivalon ohjaus ja startin esto kun vaihde on päällä. Alipainevuodot toki on syytä tarkistaa.
    Turvakytkin eli Neutral Safety Switch on ohjaamon puolella rattiputken päällä tulipellin lähellä. Selälleen makaamaan etulattialle niin hyvin löytyy.

    http://cadillac.oldcarmanualproject.com/manuals/1971/1971 Shop Manual/07-Engine/image29.html
     
    Muokattu: 4.7.2023
    isalmela tykkää tästä.
  6. matti R

    matti R 3rd gear

  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eli nyt kun Harrilla on vedetty letku kaasuttimesta suoraan jakajalle ja jos niitä turvakytkimen lähtöjä ei ole tulpattu niin pienikin sisäinen vuoto siinä turvakytkimessä aiheuttaa alipainevuodon ja laihentaa seosta. Mikäli letkut on kiinni ja ehjät niin tällaisesta tuskin on haittaa. Se turvakytkin on sen näköinen viritys, että epäilen onko ollut täysin tiivis tehtaalta tullessakaan. Tosin rakenne on sellainen, että tiivistyy kun alipainetta tulee. Letkut paikoilleen tuon -71 kaavion mukaan on mielestäni se ensimmäinen lähtökohta. Nyt kun sitä kakkosmokkulaa ei ole niin sen voi mielestäni ohittaa kun vanhemmat mallit toimivat varsin hyvin ilman sitäkin. -68 manuaalissa on kuva missä näytetään mikä turvakytkimen portti on milloinkin tukossa tai auki, onkohan -71 manuaalissa samanlaista?
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näköjään voi kalliilla ostaa sen tcs-solenoidin: https://www.ebay.com/itm/225308079729?hash=item3475687671:g:lkYAAOSwnHZYeAyi

    Veikkaan, että ei vaadi paljon soveltamista jos hankkii halvemman, näyttää olevan vastaavaa käytetty useissa GM:n vehkeissä. Googlella löytyy tuolla osanumerolla hakemalla. Pikaisesti katsottuna eroja on kiinnityskorvakkeen muotoilussa mutta itse toimilaite liittimineen on sama monissa saman aikakauden autoissa.

    Vielä halvemmalla saa jos löydän oman ja se on ehjä mutta hyvin olen arkistoinut sen talliin jonnekin.
     
    Muokattu: 4.7.2023
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Okei...
    ...mä käyn ottamassa monen monta kuvaa. Tuun loppuviikosta takaisin ihmettelemään.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tänään pyöritetty sormea nenässä konepellin alla.

    Miten näitä lähtöjä ei ole vapaana?

    Kun aikansa tuiotti ja vertaili, niin alkoi löytymään. Kriittisin löytö oli:

    EVAP väärin kytketty. Se kuuluisi mennä vapor canisterilta ilmanputsariin. Jostain syystä ilmanputsarin paikka oli tulpattu mustalla silikoonimömmöllä ja vapor kanisteri liitetty imusarjan lähtöön. On tankista lähtenyt kaasut haipakkaa tuolla kytkennällä.

    Tasonsäätö paikannettu. Kaksi huonosti vedettyä letkua lähtee koneelta hantin lokasuojan ja tulipellin väliin, missä pumppu. Ei tietoa toimiiko pumppu. Letkuista toinen kytketty PVC-venttiiliin, kuten kuuluu, toinen liittyy ilmapumpun letkuun ja on nyt paikkaa vailla. Kaavion mukaan kuuluisi ilmanputsariin, mutta sille ei ole reikää. (menisikö samaan tuon EVAPin kanssa?)

    Vacuum control solenoid paikannettu. Kolme haaraa, yksi meni vanhasta tottumuksesta Thermo valve switchiin (lienee oikein). Kaksi leadia tyhjänä, kuten Thermo valve switchillakin.

    Letku kaasuttimelta suoraan virranjakajan alipainekelloon.

    Ryypyn alipainekello sai myös paineensa suoraan kaasutimesta.

    Kaasuttimen takaa kolme lähtöä, kaasuttimesta, välikappaleesta ja yksi selkeästi imusarjasta.

    Imusarja liitos haarottuu kahteen: toinen menee vaihdelaatikolle. Toinen menee ilmanputsariin ja sitä kautta säätelee kuuma/kylmä ilmanottoa.

    Välikappale menee jarrutehostimelle.

    Ylin lähtö, kaasuttimesta menee suoraan taakse tulipellin läpi, siinä tulipeltiä ennen näkyy joku jatkokappale.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Etupuolelta poistin nyt suoran linjan alipainekelloon sekä EVAPin.
    Evapin vapauttamasta rei'ästä (imusarja) pitäisi vetää uusi veto Thermo Valve Switchiin.
    Toiseen reikään tulee veto Vacuum solenoidille. Vacuum solenoidilta on jo veto (vanhaan) Thermo Valve switchiin.

    Termo valve switchiltä pitäisi vetää linja jakajan alipainekelloon.

    Näillä eväin Thermo Valve switchillä on käytössä kaikki kolme paikkaa kuten kuuluu.

    Vacuum solenoidille pitäisi vetää yksi linja vielä. Kuvan mukaan se menee kaasarin taakse. Toisen kuvan mukaan siinä linjassa pitäisi olla vielä kiinni Neutral switch.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Noi kaasarin takapuolisetkin letkutukset on vissiin päin persettä.

    Vaihdelaatikon putki pitäis mennä kaasuttimesta, ei imusarjasta.

    Imusarjan lähdön pitäisi mennä osaan nimeltä Vacuum Check Valve. Tämä jakelee alipaineet sitten ilmanputsarin kuuma/kylmä laitteelle (sensorin kautta), lämppärille, neutral switchin kautta parkkijarrulle ja jollekin "control valvelle" joka vaikuttaa sitten olevan vastuussa aika monesta alipaivevirvelistä auton sisällä.

    Nyt se imusarjan lähtö jakautuu tosiaan vaihdelaatikolle ja ilmanputsarille.

    Jarrutehostimen letku menee oikeasta paikasta oikeaan paikkaan.

    Kaksi kysymystä:
    Kuuluisiko tuon Vacuum check valven olla konehuoneen puolella?
    MIKSI! Nämä on vedetty joskus näin?
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Ainakin 1970 takavetoisessa vacuum check valve on konehuoneen puolella. Siinä se on ruuvilla kiinni lämmityslaitteen kotelossa power servon alapuolella.

    "The vacuum check valve and connector assembly, located on the front surface of the heater and air modulator case in the engine compartment...."
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    [​IMG]
    Mun järjen mukaan sen vacuum check valven pitäisi olla tuossa tulipellissä, paksumman letkun alla, missä näkyy läpivienti ja ovela jatkos.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Innokas asentaja on tehnyt remontin korjuuta eikä ole käynyt mielessä merkata mikä kuuluu minnekin koska kyllähän sen nyt muistaa. Sitten ei olekaan muistanut ja on napsittu paikoilleen jotenkin ja mihin ne letkut sattuvat yltämään. Auton ikä huomioiden niitä asentajia on varmasti ollut matkan varrella useita. Villi arvaus vaan...

    Omassa ei ole tuo alipaineletkuviidakko noin pahasti sekaisin mutta kehitettävää siinäkin on. Joskus selvittelin ja pääsin siihen pisteeseen että kaikki ei mielestäni täysin aukottomasti selvinnyt tehtaan manuaalista. Omat selvittelyt liittyivät kylläkin enemmän automaatti-ilmastoinnin toimintaan.

    Ei ehkä pitäisi sekoittaa pakkaa lisää mutta joku luova kytkentä on Harrille tehty myös lasinpesimeen. Alkuperäinen liitin on napsaistu pois ja sokeripalalla laitettu jatkot+abikot päihin. Nämä on sitten kytketty jonnekin mistä en saa selvää mutta ei ainakaan alkuperäisen liittimen paikkaan. Mahdollisesti tarkoituksena ohjata lasinpesuria niin, että tulee jatkuvana suihkuna eikä ruikkimalla pyyhkimien moottorin tahdistamana kuten alkuperäinen. Onko tuossa peräti joku lisämoottori tätä tarkoitusta varten.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kappas! Onjoo, hyvä kun huomasit, en ole vielä siellä asti. Toi selittää sen, että auto herjaa pissapojan nesteen vähyyttä vaikka purkki on täynnä.
     
  17. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Nyt taitaa ollakin sillä lailla, että 1971 Cadillacissa ei ole vacuum check valvea.

    Varaosaluettelossa lukee seuraavaa:
    "8.850 CHECK VALVE ASSY.- TEE. HEATER VACUUM
    For 1971 thru 1974 check valve function, see Relay. Checking. Group 9.277."

    Eikä sitä myöskään löydy varaosakuvista.
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    No, tässä kaaviossa kyllä lukee 1970 all except eldorado and fleetwood...

    Tuolla Shop Manualissa ei ole tämmöistä koko kaaviota ollenkaan. Ei noissa mitä mulla on koneella, eikä tuossa netistä löytyvässä, joka tännekin linkitettiin.

    Koko vacuumidiagramin selvästi nyt tarviis.
     
  19. matti R

    matti R 3rd gear

    Pissapojan nesteelle on oma anturi säiliön sisällä ja siellä yleensä koho vettyy niin ettei pysy pinnalla. Yhteen autoon korjasin kohon kuivaamalla 4h uunissa 105 asteessa.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tää on nyt vähän niinku yrittäis ymmärtää naisia vanhoja jalluja selaamalla. Se ei toimintu 90-luvulla eikä tää toimi nyt...

    Mulla on...
    65-74 Master parts book
    70-75 Parts book
    72 shop Manual
    72 Fisher body SM
    74 Vacuum diagram
    76 SM
    76 Fisher SM
    76 wiring diagram
    77 schematics
    77 SM
    77 Fisher SM
    78 Schematics
    78 SM supp
    78 Vacuum diagram
    1970 vacuum diagram
    71 folding top supplemet
    74 SM
    74 fisher SM
    74 SM supp
    75 SM supp
    75 SM supp
    76 Fisher SM
    78 SM supp
    ja
    Q-jet manual

    Lisäksi tuolta linkistä netistä löytyy 71 Shop Manual, mutta siinä, niinkun noissa muissakaan Shop Manualeissa ei ole koko kaaviota.

    Eilen vertasin olemassa olevaa 70 takavetoisen diagramiin, nyt kun taas kahlasin noita läpi, niin 74 näyttäisi olevan aika saman näköinen kytkentä.

    Kiitti Matille känny-kuvista!

    Koska alkaa jo lievästi tuntumaan idiootilta (kuten 90-luvulla), niin en kyllä suunnittele jatkoa tälle projektille, ennen kun mulla on oikean vuotinen, oikeaan autoon kuuluva vakuumidiagrammi kädessä printattuna.
     

Kerro tästä muillekin!