Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tosiaan, ihan turhaan panettelin "heitä, jotka harrastivat minua ennen". Tutustuin tuohon '74 kaavioon ja se täsmää letkujen asennusten kanssa.
    [​IMG]
    Tää on silleen käsittämätön juttu. Sama kone, sama kaasutin, enimmäkseen samat lelut marginaalisesti erinäköisessä autossa... ja noi lähdöt kaasarilta on IHAN erilailla.

    Enivei, laitoin nyt '74 mallin mukaan myös omat letkut. Huomaa, että se sytytystä vaudin/vaihteen mukaan säätävä laitos puuttuu tuosta seittennelosesta.

    Koitin miettiä, mitä on tapahtunut 71 ja 74 välissä. Aika paljon, on siirrytty lyijyllisestä korkeaoktaanisesta polttoaineesta lyijyttömään, paskimmillaan kait 70 oktaaniseen.

    Niin tai näin, nyt Cadillac toimii vähintään yhtä hyvin kun ennen remppaa. Kun matalalla nopeudella tökkää nopeasti lämän tiskiin, niin se vielä köhäisee lievästi (vähemmän kun ennen).

    Asia, jota en ymmärrä, on luettavissa tuosta kuvasta, kun oikein tiiraa: tuo Thermo valve switch, idea on, että kuumana ottais "kovempaa alipainetta" imusarjasta ja normilämmössä käytäis sit kaasuttimen alipainetta. vm 70 mukaan kun olisi laittanut, niin paikat oli kaasari-välilevy kaasarin ja imarin välissä. Vm 74 noi molemmat lähdöt on kaasarista, joten mikä ero sillä paineella on? Okei, toinen puoli jakaa paineen tuon jonkun ryypyn alipainekellon kanssa.

    Thermo valve switch oli lähdöiltään erilainen mitä se alkuperäinen kytkin, joten kylmä/kuuma alipaineet joutui arpomaan, mutta tuntuu toimivan, niin ehkä ne sitten meni oikein päin?

    Ilmapumppu (se rikkinäinen) vuosi myös alipainetta, joten se piti jättää tästä piiristä pois.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Käytiin koe-ajollakin. Tällä kertaa uskallettiin Lepsämästä Klaukkalaan tankille ja takaisin. Reissu sujui hyvin, sisälsi sekalaista ajoa, liikennevaloissa seisomista, täysiä kiihdytyksiä. Auto toimi hyvin ja muutamalla tarkistuspisteellä konehuone tuntui käsikopelolla huomattavasti viileämmältä mitä ennen. Vesiä ei hävinnyt, kaikki OK.

    Pihaan pysäköinnin jälkeen siinä 10 minuutin ihmettelyn jälkeen (siis auto sammuksissa) se alkoi porisemaan jostain syvyyksistä. Miten hitossa tommoseen pääsee vaikuttamaan, kun eihän siinä vaiheessa enää vesi kierrä? Ehkä se poisti jonkun ilmakuplan? Noh... jätin sinne jäähtymään.
     
    isalmela ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    Noh, parempaan suuntaan on menossa. Nuo Harrin alipainevuodot ovat kylväneet minuun kammoa 70-luvun jenkkiautoihin :odoops:
     
    leivonharri tykkää tästä.
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tässä oli kyllä isompi paini Harrin ja dokumentaation välillä, kun varsinaisesti noiden lähtöjen laitossa. Oikean vuotinen kirjallisuus jeesaa yllättävästi. Väärän vuotinen vei kauas harhaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Yhdyn tähän ajatukseen.

    Toisaalta olen lukenut suurella mielenkiinnolla tätä. Siinä on jotain hienoa ja perverssiä, kun jakajan alipainekin menee ihmeellisten rimpuloiden läpi, jotka tekee jotain. Jos tekee.
     
    isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ensimmäinen mikroprosessori julkaistiin 1971. Melko nopeaan ne tulivat autoihin ja veivät venttiili yms valmistajilta voin leivän päältä.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Se, kun keksinnön tekninen ikä alkaa lähestyä loppua, niin sen kylkeen pitää viritellä mitä ihmeellisempiä laitteita, jotta se vielä yhden vuoden menisi läpi viskaaleille ja kuluttajille.

    1975 tuli mainio GM HEI-jakaja ja teki juuri tuon asian, mitä Slant Sickness tuossa yllä kirjoittaa.

    80-luvun sähköohjattu Rochester on samantyylinen kasa viritelmiä, jonka monipisteruisku sitten lopulta korvasi myös Ykän päällä.

    Nyt eletään bensamoottorin viimeisiä hetkiä. Joku kevythybridi on loistava esimerkki siitä yli-insinööreilystä: Hikikarpalot otsalla sen kolmipyttyisen polttomoottorin kylkeen on viritelty pari erikokoista turboa ja kampiakselin päähän sähkömoottori ja vaihteita pitää olla kuin maastopyörässä, että se turboista huolimatta kapea vääntöalue saadaan vaikuttamaan leveältä.

    Yksinkertaisempaa olisi jättää polttomoottori agregaattorin virkaan sähköä tuottamaan ja viedä autoa eteenpäin jo sähkömoottoreilla.
     
    LPV, Ilel83 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Eikös Fisker Karma ollu tällanen. Ja laivat missä ne sähköiset azimuth vetolaitteet.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jep, se oli aikaansa edellä. Ja kun muut alkoi tekemään hybridejä, niin mä oletin, että ne olis samalla reseptillä, mutta ei sit...
     
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Enivei, tänään olis Stadin kruisingit ja oon vähän kahden vaiheilla...

    Toisaalta olis kiva käydä ja ehkä vähän jo alustavasti sovittiin, että treffiä Malmilla. Sais vähän ehkä varmuutta tolla ajamiseen ja löytäis ehkä seuraavankin vian...

    Toisaalta toi on nyt vielä melko projekti, sisällä on kojelauta levällään, maali on paskainen sormenjälkineen ja siitepölyineen. Sillä on nyt ajettu joku 20 km kun todettu toimivaksi, toi olis reilu 100 km rykäisy... keittääkö?
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Konttiin riittävästi jäähynestettä varalle mukaan ja kokeilemaan. :odwink:
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo just mietin että mikähän vuosimalli pitäisi olla että saisi luotettavan harrasteauton ;) Oon hieronut kauppaa 64 Oldsmobilesta, mutta alipainevuodot kuulemma vaivaa :p
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Alipainehässäkkää olen itsekin katsellut jo vuosia. Mulla -68 Polarassa Atomatic Temperature Control (ATC). Upea yhdistelmä alipainetta ja ”laatikollinen” erilaisia -60 luvun loppupuolen sähköhärpäkkeitä repsikan A-pilarin alapuolelle. Olen nostanut kädet pystyyn.
    Samaan sarjaan kuulunee -70 luvun Imperialin lukkiutumattomat jarrut.:eek:
    Löytyipä jopa linkki moiseen hienouteen:
    http://www.fuselage.de/imp71/surebrake_b.jpg

    Sorry nyt karkasi aiheesta.
     
    Muokattu: 8.7.2023
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Stadin kruisingeissa käyty, FuryIII morjesteltu, paljon jaahasteltu. Auto pelasi varsin kohtuudella koko matkan.
     
    Seevu, FuryIII '71, Concarne ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Oliko muuten testattu, että jakajan alipainesäätimen kalvo on ehjä? Omassa oli hajalla ja sen lisäksi ajoitus oli säädetty -68 moottorin mukaan vaikka keulalla on -72 mallinen. Aika hengetön oli ja joskus harvoin aivasteli myös joissain tilanteissa mutta muuten kävi hienosti. Bensaa meni luokkaa 10 l satasella enemmän kuin sen jälkeen kun laitoin nämä kuntoon.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Oli kiva nähdä, niin auto ku omistajakin. Kesää ja cruisingeja vielä jäljellä, joten ehkä törmäämme vielä. Mutta ei kuitenkaan sananmukaisesti. :eek:
     
    isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kesän mittaan tuli ajeltua melko harvakseltaan. Joskus prötäsi kylmänä, toisinaan kuumeni moottoritiekoitoksen jälkeen... Silleen mystinen vaiva, että kokkailu alkoi aina 10 minsaa sammuttamisen jälkeen? Ihan kuin tuo lammikko olisi siirtynyt paisarin alta toiselle puolelle autoa? ...Valuu varmaan jotain pitkin?

    Parit kruisingit, pari kertaa Bodomin ympäri, kerran käytiin Snackyllä arki-iltana.
     
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Enivei, viime perjantaina piti viedä auto talvisäilöön. Päätin tänäkin vuonna pyörähtää töissä Hyvinkäällä ja viedä siitä Vihdin rajamaille säilöpaikkaan. Aamulla odottelin vaimon pyynnöstä pikkupakkaset plussan puolelle ja lähdin lounasaikaan Hyvinkäälle. Vaihdoin lämpötila-anturin (sen sytytyksen ennakkoa ohjaavan) alipaineletkut toisinpäin ja kylmänäprötäämiset hävis. Hieno homma!

    Matka töihin meni hienosti, country soi ja yhden lentotukialuksen karavaani kulki pikkuteitä myöden. Pihassa vielä kurkin tilannepäivitystä konehuoneesta: ei ongelmia, vähän jopa viileaämpi mihin totuttu, vettä paisarissa, kaikki OK.

    No, taivalsin puoli kilsaa siihen päätyyn aluetta, jossa piti tehdä töitä. Lounaalta palannut kolleega laittoi varttia myöhemmin koodia, että "sun autos valuu". OK, se taas heittää paisarista ylimääräiset ulos, en mä sille enää mitään voi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kolmen jälkeen oli idea käydä etätyökaverin kanssa nopeet kahvit ja sit suunnata ladolle. Olin uunottanut sinne kaverin mua vastaan, että pääsen takaisin kotiin.
    Tarkistin, että paisarissa on järkevä määrä nestettä ja lähdin liikkeelle. Ekoissa valoissa sit hirvee usva konepellin alta. Jäin jumiin Läntiselle yhdystielle, jossa Hyvinkään mittakaavassa helvetin kova liikenne siihen aikaan päivästä. Ylävesiletku räjähti, yli 20 cm halkeama. Siihen kerääntyneiden työkaverien kanssa sit hinattiin lotjake Cranesin parkkikselle, käytiin juomassa kahvit vitutukseen, motonetista putkea ja klemmaria. Viritin semmoisen kaksiosaisen korvikkeen motonetin pisimmästä haitariletkusta ja vanhan ylävesiletkun rippeistä. Sopivat kelmmarit oli loppu, joten otin seuraavaa kokoa vähän hassun mallisia, mutta järeitä klemmareita. Virityksestä tuli alkuperäistä korkeampi, joten uudet vedet koneeseen, hetki käyntiä, että vesi löysi putkeen, varovaisesti kansi kiinni ja liikenteeseen.

    No, se liitos osui sit just virranjakajan päälle ja alkoi vuotamaan, kun temari aukesi ja vesi liikkui kunnolla. Eka käännös ja sammui.

    Kuivattelin, asemoin letkua uudelleen (taas siinä vitun ruuhkan keskellä) ja uusi yritys, nyt pääsin jo vanhalle kolmostielle. Tällä kertaa loppui akku.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Oletko suututtanut yläkerran isännän..
     
    isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!