Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hälytin kaverit hätiin. Siinä odotellessa talsin Motonettiin apuvirtakaapeleita ja kuivalihaa ostamaan. Ensin paikalle pääsi sähköautoileva ystäväni. Apuvirtaa joutui siis hieman vielä odottamaan. Alkoi tulla pimeä.

    Sankari saapui 1992 Corollalla. Viritettiin klemmareiden väliin vähän enemmän entistä letkua ja liitos vihdoin piti. Corolla luovutti elämänvirtaa Caddylle. Nyt päästiin pimeydessä jo Hyvinkään ulkopuolelle. Oikeastaan onni loppui mutkaisella pikkutiellä alle 10 kilsaa ladosta. Mörönpersepimeää. Pimeä lentotukialus mutkassa, jossa paikalliset ajaa kuin omistaisi tien.

    Corollaheppu oli jäänyt karavaanista Hyvinkäälle kahvittelemaan. No, uusi soitto, "nymme ollaan täälä". Viritin työpuhelimesta taskulampun päälle ja sen Caddyn keulaan konepellin alle. Niinjoo, alkoi satamaan.

    Odoteltiin sähköautossa ja järsittiin kuivalihaa. Apuvirtaa saapui. Sitten istuttiin kolmeen pekkaan sähköautossa sateen suojassa ja odotettiin, kun corolla luovutti sähköä isommalleen. Kuivalihapussi tyhjeni oudun nopeasti.

    Ja matka jatkui viimeiset kilometrit pimeässä sateessa. Valot tuossa on "releistetty" niin hyvin, että täydellä latauksellakin ne ovat semmoista hautakynttilän luokkaa. Viimeisellä hiekkatiellä vielä missasin pihaan kääntyvän käännöksen ja ajoin ohi. Pakille vaihtaessa loppui taas akku, joten auto jäi siihen. "Tarpeeks lähellä" totesimme ja lähdimme Vihdintien mäkkäriin nuolemaan haavoja. Olin kotona joskus yhdentoista jälkeen.

    Sunnuntaina liikkeelle lähtiessä huomasin, että tasku oli täynnä kuivalihaa. Olin siinä hässäkässä onnistunut paketoimaan herkkupussin suu ylösalaisin taskuuni ja se oli tyhjentynyt sinne. Uudella akulla vihdoin suojaan ajaessa kampasin caddyn sisätilat, tuollaiset herkut aiheuttaa tömäkän jyrsijäongelman välittömästi.

    Illalla vielä muistin laittaa sähkishepulle viestiä, että kurkkaa penkin alle; näin lämmityskauden alussa saattaa harmittaa, jos aina kun laittaa pakaragrillin päälle, jostain leyhähtää teriyakin tuoksu.
     
    AVRO, teippi-mikko, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    https://en.wikipedia.org/wiki/Manbo_(Vodou)
    Mambo on näköjään alunperin tarkoittanut jonkin sortin voodoopapitarta, vaikka tämä on valkoinen hupultaan, taitaa silti olla musta sydämeltään.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Koska hyvä päivä töissä on kuitenkin huonompi kuin huono päivä kalassa, niin mua ei yleensä harrasteautoon liittyvät vastoinkäymiset vituta. Myönnän, että veekäyrä oli jo työviikon jäljiltä hieman koholla.

    Kyllä tuolla bussipysäkillä jo aika pahasti höyry nousi omistajastakin.
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin se hermo lepää kun saa harrastaa ja ajatukset pois stressaavista asioista.
     
    isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  5. SK

    SK Gearhead

    Jos ajattelee positiivisen kautta, niin ehkä se alkuperäinen jäähdytysnesteen katoaminen/ylikuumeneminen/jäähdytysveden pörinäongelma johtui nyt räjähtäneestä, mutta tn. jo aiemmin piilohalkeaman sisältäneestä letkusta.
     
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    En kyllä tiedä oliko letku oire vai sairaus.
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kyllä tässä topikissa alkaa tosiaan vaikuttaa siltä :) jos miettii minun ja Harrin aikana ajettuja kilometrejä ja niitä varten nähtyä vaivaa niin alkaa tosiaan tuntua harrasteelta :rotfl:
     
    leivonharri tykkää tästä.
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Jos letku ei ollu syyllinen? Vaan uhri, sitten systeemiin täytyy tulla painetta jostain... Ja sitähän tulee kun viallisen kansipahvin kautta sylinteripaine siirtyy jäähdytysjärjestelmään. Buicin LT1ssä oli joku vuosi sitten paffi viallinen. Pikkuhiljaa lisäsi paineita ja kävi normaalia lämpösempänä. Syylari ja toinen sähköflekteistä antautui ja vaihdettiin... Sitten kun uusilla osilla jatkoi lämpöilyä, vaihdettiin paffit ja nyt mittari pysyy alle puolenvälin kesäkuumallakin.
     
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Näissä vekottimissa on vielä se kiusallinen ominaisuus että jäähdytysnesteen lämmölle ei ole mittaria. Ilmeisesti ajateltu että herrojen ei tarvitse tämmöisistä teknisistä asioista huolehtia ;)
     
    LPV ja leivonharri tykkäävät tästä.
  10. Cadillac on vain antanut omistajilleen mahdollisuuden toteuttaa itseään. Tässä yksi toteutus:

    [​IMG]
     
    leivonharri tykkää tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tämä on tässä itselläkin käynyt mielessä. Taidan käyttää yläkerran auki keväällä.

    Olin vielä havaitsevinani kosteahkon ovaalin pakoputken kohdalla asfaltissa bussipysäkillä apua odotellessa.

    Joo, tosiaan, insinööri ei tarjoa kuin kansipahvin vaihtovalon, koska jos on varaa Cadillaciin, niin luultavasti ei ole kiinnostunut mitä konepellin alla tapahtuu, niin kauan kun tapahtuu.
     
    teippi-mikko, LPV, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Oletko kurkannut öljykorkin alle ja vaikka reiästä venttiilikopan sisään näkyykö siellä majoneesia? Mikäli siis olisi pahvi sen verran hajalla, että sotkee öljyjä ja vesiä.

    Oli omasta Devillestä "uutena" valmiiksi vasemman puolen kansipahvi hajalla kun sen pihaani sain. Ovelasti valutti pienestä yksittäisestä kohdasta moottorin takaosasta nestettä lohkoa pitkin alas niin, että tippa näytti tulevan vaihteiston turbiinikopan reiästä. Tämä vuoti pelkästään ulospäin eikä sotkenut öljyjä ja vesiä.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Vedet ja öljyt on vielä pysyneet omilla puolillaan.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Onkos mitään pulputtelua syylärissä ollut?
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ks. yllä. Joo, pulputtaa noin 10 minuuttia sammuttamisen jälkeen, silloin tällöin. Olin yhdistävinäni oireen moottoritienopeuksiin, joten luulin, että virheellinen sytytysennakon alipainesäätö aiheuttaa tämmöistä kuumenemista.

    Enivei, on se nyt sen verran monta kertaa päässyt lämpöiseksi, joten pahvit vaihtaa jo varmuuden vuoksi.
     
  16. Ai sori. Se on mennyt jotenkin ohi.

    Kannattaisko samalla sotkulla viritellä lämpöanturikin. Voi tehdä enemmän ja vähemmän väliaikaisen lämpömittarin siihen sitten.
     
    isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joo, täytyy laittaa lämpömittari.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Pontiacissa sama homma. Siinä suunnittelija taasen miettinyt, että lämpömittari on turhan kallis. Pontiac oli GM:n toiseksi halvin brändi niin ostajakunta lienee ollut sen verran simppeliä että valon ymmärtävät….:D
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Kurvaileeko Harri tässä?

     
    Muokattu: 19.10.2023
    Vuppe ja leivonharri tykkäävät tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aijai, kun on komeeta meininkiä!
     

Kerro tästä muillekin!