Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Meillä emäntä on oppinut ottamaan melko rauhassa: pyrkii omalla olemuksellaan rauhoittelemaan minua joka hypin tasakäpälää ja huudan vittusaatanaa:confused:
     
    AVRO, kad_boost ja leivonharri tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Meillä toisin päin.
     
    AVRO ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Taisin rikkoa isalmelan asennuttaman pakoputken pätkän viime viikonloppuna.

    Lastasin 4 keski-ikäistä kyytiin ja maavara tipahti huolimatta ilmaiskarien täyttämisestä sen verran, että Martsarin ostarin kattoparkista ajaessa pakoputki poimi katukaivon mukaansa.

    Tänään olisi tarkoitus käydä Heurekalla möristelemässä. Vähän tämä lämpötila jännittää.
     
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    No voi paske. No se on sitten lähdettävä Marteliukselle tai muuhun pakoputkikauppaan. Ei se auta setämiesten herrasteluauton möristä :D
     
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Siis katukaivon kannen.
     
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    Tiittanen teki minun 66:een just sopivan putken, ja edulliseen hintaan.
     
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Persdynoa kulutuksesta taas.

    Heitin rouvan eilen Löylyyn johonkin työpaikan "palaveriin". Ajattelin, että mennäänpä Eldolla, kun kesä alkaa olla paketissa ja aika vähän tullut ajeltua. Tankkasin viidellä kympillä (22l) formulabensaa Rajatorpan Shelliltä, neula nousi 1/4 osaa mittaristolla, joka on ihan linjassa, kun on sadan litran tankki.

    Rouva kyytiin, Vihdintien ja Mechelininkadun kautta Hernesaareen. Huopalahdentiellä jumiuduttiin vartiksi ruuhkaan. Takaisin tullessa alkoi jonossaperässä ajelu harmittamaan, niin leiskautin Tarvontietä Bemböleen ja siitä Kehä 3:sta mukaillen takaisin Myyrmäkeen. (Bemböle-Träskanda-Juvanmalmi).

    Ilmastointi oli päällä ehkä puolen matkaa. Moottoritierupeamalla pari reilumpaa ohitusta ajosädeahdistuneista teslakuskeista. Matkaa yhteensä Guuglemapsin mukaan ehkä 55km. Perillä polttoainemittarin neula oli samalla kohtaa, kun ennen tankkausta.

    Joku melkein 40l/100km siis.

    En ehkä ollut edustavimmillani, auton päällä on parkkihallivarastoinnin jäljiltä reilusti mustaa paskaa, joka vielä kivasti laikuttui, kun taivaalta tuli noin 3 pisaraa vettä, sen lisäksi pakoputki pörisee.

    Ensi viikolla päättyy ajokausi ja alkaa kausihuolto, pari pikkujuttuahan tuossa olisi katsottavaa ja pitäis päästä pesullekin.
     
    rekkamies, hartsa69, LehtinenA ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Silloin kun sain oman Devillen eikä ollut tietoa missä kunnossa laite on ajattelin, että testaanpa ajamalla toimiiko auto. Ajoin matka-ajoa pääkaupunkiseudulta Kotkan kautta Itä-Suomeen ja takaisin. Melko tarkkaan 600 km. Bensaa meni tynnyrillinen eli tasan 200 litraa rauhallisessa matka-ajossa. Sitten vaihdoin virranjakajan alipainesäätimen ehjään ja säädin ennakon kohdalleen jolloin kulutus putosi tästä n. kymmenen litraa satasella, en kylläkään kovin tarkkaan mitannut.
     
    LPV, isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jaahans, päivitellään tätä välillä, vähän jälkijunassa.

    Elo-Syyskuun taitteessa siirsin auton Myyrmannista kaverin hallin pihaan pientä huoltoa varten. Oli kiirettä ja olen tosi hidas tekemään, niin huolto kesti koko kuukauden, paljoa ei tapahtunut.

    Pesu+ vahaus ofkoos.

    Kirjavan parkkipaikan mysteeriin ratkaisua. Ohjaustehostimen paineletku vuoti ja reilusti, pimeässä parkkihallissa yksin huono todentaa, mutta kun oli kaveri, niin toinen käänsi ratista ja toinen tarkkaili. Tarkkailija sai melkein öljysuihkun silmään.

    Salhydron palvelualtis väki ei pystynyt tuottamaan ehjää letkua, mutta he tekivät ns. patentin, jossa vanhan letkun päät liitettiin toiseen letkuun. Onneksi tuo letku jäi varalle, koska Southwest tradesta löytyi oikean mallinen letku.

    Vuoto sotki kivasti puolet konehuonetta, mutta sen lisäksi letkun päällä oleva vuotokohta oli aivan ilmanputsarin imutröötan suun kohdalla, eli koneella oli ysärirallisubaru tyylinen öljysuihkutus suoraan ilmanputsariin. Oli sitten musta ilmanputsari!

    No, vaihdoin letkun, putsailin konehuonetta, irroitin ilmanputsarin, putsailin senkin, tarkistin alipaineletkut.

    Huohottimet oli molemmin puolin vähän huonot, kuskin puolella on semmoinen ihme tyyny(?) filtteri oli jo vähän falskannut ja venttiilikoppaan menevä kumi oli mennyt todella huonoksi. Hantin puolella on joku PVC-venttiili(?), vena näytti uudelta, mutta se letkumutka, mihin se tuli kiinni oli viritetty epämääräisesti, ilmeisesti liian kapea letku oli halkaistu ja patentoitu parilla nippusiteellä kiinni.

    Laitoin ilmapumpun takaisin paikoilleen, mutta en löytänyt yhtä tukirautaa, joka tulee alareunan ja koneen väliin. oletin, että rauta on tarpeellinen ja sen puuttuessa alkaisi hihna kitisemään, kuten edellisellä omistajalla, joten en vielä vaihtanut pidempää remmiä, mutta kytkin alipaineen ja ilmaletkun kiinni. Ilmaletku on sen mallinen spiraali, ettei ainakaan helposti löytynyt uutta.

    Yleiskommenttina todetaan, että on se Caddy ihanan ehjä peli! Muita öljyvuotoja ei tällä reissulla löytynyt, vaihteistokin oli jokapaikasta puhdas ja siisti, kun pyyhkäisi tehostinöljyt pois. Sana "vanhempi entisöinti" tuli mieleen, kun konehuone, apulaitteet ja jopa letkut on maalattu kiiltävällä mustalla. Laatikko taitaa olla vannehopealla maalattu? Olisiko 90-luvun lopun museotarkastaja vaatinut "moitteetonta ulkonäköä" ja sen takia kauhtuneet letkutkin on suihkittu kiiltäviksi? Suurin osa tästä kiiltävästä mustasta ei ole kestänyt koneen lämpöä ja enemmän ja vähemmän hilseilee irti.
     
    rekkamies, isalmela, Vuppe ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Syys-Lokakuun taitteessa piti sitten viedä auto talvisäilöön. En alkanut enempää taivasalla toisten pihassa sitä purkamaan. Samalla päätin pyörähtää autolla Hyvinkäällä ja elvistellä työkavereille.

    Aamulla kurakeli-suizalla tallille, Mambo tulille, Klaukkalasta taas 50e bensaa ja Hyvinkäälle töihin. Vanhaa tietä (130) oli ihan idyllistä ajella, kun ruska oli parhaillaan ja autokin tuntui toimivan, laitoin vähän Hokytonk Angelssia soimaan Loretta Lynnin muistolle (oli männä viikolla menehtynyt. Radiohan toimii, mutta ainoa kanava, jonka löysin (tuulilasiantenni oli "one year only" varuste) oli Radio Nova, joten suljin mankan välittömästi.

    Se perkeleen ohjaustehostin vuotaa edelleen.

    Harvempi työkaveri varsinaisesti vittuili (ainakaan päin naamaa), ihan positiivista läppää, "jotain-jotain 350 päivää vuodessa nollapäästöt" taisi olla päivän rohkeimmat. Lounas Mestasta palatessani vasemmalle käännyttäessä kuului ujo "frrrrrt" jostain. Nytkö se tehostin hirttää kiinni? No ei, mutta hain silti tehostin öljyä Motonetista lisää. Omituisen äänen aiheutti huolimattomasti vedetty alipaineletku kun hankasi laturin jäähdytyspyörään. Letku ehti mennä puhki. Hävetti virittää nippusiteillä ja jeesusteipillä se museoautoon, mutta matka jatkui taas.

    Joskus illasta sitten matka jatkui tihkusateessa kohti Karkkilaa. Vanhat renkaat + märkä tie + puuskainen tuuli + tuomiokirkon aerodynamiikka teki ajamisesta ajoin jännittävää.

    Perille pääsi ihan nätisti. Poissa olivat lämpöongelmat, käyntihäiriöt, prötäämiset. Toki ilma oli 15-20 astetta celciusta viileämpi mitä helteillä. Bensamittari jäi vähän ylemmäs, mitä ennen tankkausta. Noin 100 kilsaa ajoa, 90% maantiellä 80 km/h, keskikulutus persdynolla siis joku 22l/100km. Käytännössä pelkällä ilmanputsarin vaihdolla 50% tiputus kulutuksessa!

    Uunotin vielä pari kaveria hakemaan mut sieltä korvesta tallille, joten illan pimetessä tarjosin joviaalisti vielä pizzat matkan varrella huoltsikalla. (kiitos Pauli ja Terho!)
     
    Muokattu: 24.10.2022
    rekkamies, isalmela, hartsa69 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Työlistaa keväälle
    - Akun kiinnitys (nyt kuormaliinalla)
    - Ilmapumppu (oikean hihnan asennus, tukiraudan paikannus (olen vakuuttunut, että se tuli kaupassa mukana))
    - pakoputki pitää ehkä Cadillacin arvokkuuteen huonosti sopivaa meteliä (tarkistus)
    - renkaat ovat jo aika vanhat
    - vinyylikatossa jo pari kohtaa vähän irvistää ja saatoin bongata ruostereiän, kurtistuu jo sateella
    - ohjaustehostimen vuodon paikallistaminen ja korjaus (taas), konehuoneen pesu (taas)
    - jarrut, jarruneste vuotaa ainakin pääsylinteristä ja takarenkaalta
    - huohottimet, letkujen/kumiosien uusinta, uusi filtteri
    - vilkkuviiksen ehjääminen (vilkkurele ja sulake uusittu)
    - mittaristovalojen löytäminen (vika luultavasti valokytkimessä)
    - moottoriöljyjen vaihto
    - muoks: uusi alipaineletku rikkoutuneen tilalle
     
    Muokattu: 24.10.2022
    rekkamies, isalmela, Vuppe ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. matti R

    matti R 3rd gear

    71-72 Eldoissa akun kiinnitys on alunperin toteutettu paksusta rautalangasta muotoillulla pidikkeellä joka puristaa akun alareunasta akkutelineeseen kiinni. Noita rautoja on tosi vaikea löytää, en edes netistä kuvaa löytänyt. Toisessa mun Eldossa sellainen oli, on oikeastaan nerokkaan yksinkertainen kiinnike.
     
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kuulostaa hienolta!

    Löydänköhän mä tuolta sun antamista manuaaleista kuvaa sellaisesta?

    Jos ei laittaisi samanlaista, mutta saman tyylisen (ei ole orggis-akkukaan).
     
  14. matti R

    matti R 3rd gear

    Lähetin kuvan tekstarina.
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kiitti, kuva saatu!
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Näyttäisi taivutetulta raudalta, koko matkalta pyöreää? Kuten sanoit, niinku paksua "rautalankaa".

    Challenge excepted!
     
    matti R tykkää tästä.
  17. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Kauppalankaa tarjoaa k-rauta ym, liekö sopivaa kiinnikkeeksi?
     
  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Se on noin 7-8 mm paksuista lankaa
     
    leivonharri tykkää tästä.
  19. isalmela

    isalmela Gearhead

    Se Pcv-venttiilin nippusideviritys on minun jäljiltä :rolleyes: Tulin reissulta kotiin ja venttiili roikkui letkun varassa, venttiilikopan liitos oli haljennut. Aattelin että "teen tämmöisen ihan tilapäisesti ja ihan lähiaikoina laitan kuntoon" :p
     
    leivonharri tykkää tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    No, mä katselin, että Nippeli-Tepolta saisi oikeanlaisia mutkia.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!