Cadillac Escaladen rutiseva jarrupoljin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja audiq, 13.10.2012.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Kaverin Escaladessa rutisee jarrupoljin juuri ennen pysähtymistä ja liikkeelle lähtiessä joku luistoneston-valo tai vastaava vilahtaa (kaverin kuvailemaa).
    Ymmärtääkseni viittaisi vikaan jonkun ABS-tunnistimen antamassa signaalissa.

    Mites tuota vikaa kannattaisi lähteä selvittämään? Kaveri sanoi, että katsimies oli mulkku ja katsastuksen jälkeen ilmestyi tuo vika. Tiedä siitä sitten, mutta ei siis ole ainakaan minkään remontin jälkeen ilmestynyt vika. Kuulemma ensimmäinen vika autossa viiteen vuoteen. 2005 taisi olla vuosimalli ja joku kuusi litrainen bensakone.

    Pitääkö viedä piuhoihin, vai osaako auto kertoa huolensa itse?
     
  2. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Vikakoodit katsomalla selvii että minkä pyörän anturissa vika...
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Mites ne vikakoodit siitä saisi pihalle?
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    oliko neliveto? miten katsuri testasi jarrut?
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Oireet viittaavat ruostuneeseen hammaskehään/magneettiseen likaan anturissa jossain pyörännavassa tai vetoakselissa, missä nyt escaladessa sijaitsevatkaan abs-anturien hammasrattaat. Jos autossa hall-anturilla toimivat abs-anturit (ei tietoa, mutta induktiivisia ei enää käytettä ns. nykyautoissa) vika em. osissa ilman ABS-valon syttymistä on epätodennäköinen. Induktiiviantureilla erittäin yleinen vika, kun abs-tunnistin on täynnä ruostetta ja hammaskehät ruostuneet. Induktiivianturin siniaallon jännitehuipun arvo nousee kierrosluvun eli taajuuden noustessa, ja siksi hitaalla nopeudella ruoste anturissa ja/tai pahasti ruostunut hammasratas aiheuttaa häiriöitä jotka ohjainlaite tulkitsee poikkeavaksi pyörän kierrosluvuksi, ja yrittää korjata tilanteen abs-hydraulikoneistolla, jarrupoljin rutisee sähköhydraulisen pumpun painesykäyksien mukana.

    Korjaukseksi pyöränantureiden putsaus, hammaskehien tarkastus/vaihto.

    Hall-anturilla varustetut ohjainlaitteet ovat fiksumpia, koska hall-anturi antaa vain kanttiaaltoa ja yhden anturin epälooginen signaali voidaan tunnistaa paljon helpommin kuin induktiivianturilla (tasakaasulla tasanopeudella suoralla tiellä ei voi olla merkittävää taajuuseroa kanttiaallon signaalissa ilman mekaanista vikaa).
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Tosiaan ABS-valo ei ole palanut ajossa, jonka unohdin aiemmin mainita.

    Antureiden tyypistä ei ole tietoa. Ilmeisesti hall on kolmella ja induktiivinen kahdella nastalla, joista voisi anturityypin päätellä. Oireethan viittaavat mielestäni induktiivi-antureihin.

    Auto on neliveto ja ei ollut juttua, miten katsimies oli jarrut testannut. Katsimies oli sijainen, joten en tiedä hänen käytännöistään, mutta tuolla asemalla ei vakiukko rullille ainakaan quattroa ole ajanut. Lähinnä kaveri meinasi, jos olisi kohdellut kaltoin antureita tai antureiden johtoja, kun oli sivuvilkuistakin jostain syystä vinkunut, että ne pitäisi poistaa (vilkut, jotka on maahantuontikatsastuksessa vaadittu).

    Minun täytyy kokeilla linkin ohjeilla, jos siellä olisi sen verta huonoa signaalia tullut antureilta, että olisi koodin jättänyt.

    Olisiko se fiksumpi lähteä oskilloskoopilla sitten kaivamaan signaalin laatua antureista tai onko näihin joku testeri olemassa, josta suoraan näkee signaalit, kuin että lähtee ruosteisia antureita irroittelemaan, jos ei vikakoodeja antureista ole? Meinaan, että irroitellessa voi tapahtua lisävahinkoja, kun ei ole uusi auto enää kuitenkaan.

    Lisäys vielä aloitukseen, että koneesta laskee myös tehot silloin, kun se luistovalo taulussa vilahtaa. Tosin ne nyt vissiin on sama asia, kun valo kertoo, että luistaa ja kone vain tottelee samaa tietoa.

    Kiitokset tähänastisista!
     
  8. mike-79

    mike-79 1st gear

    Hammaskehiä itsekin epäilisin. Oli Luminassa samanlaisia oireita, rutinaa kuului normaalisti jarruttaessa. Korjaamon tumpelot ei jarrulevyjen/palojen vaihdon yhteydessä sille edes mitään tehnyt vaan väittivät "ei sieltä mitään kuulunut". Eivät todennäköisesti edes ajaneet autolla...

    No, kömmin itse auton alle ja hammaskehässähän se vika oli, kehä oli halki ja ehkä n. 1mm halkeama. Mutta se riittää siihen, että systeemi alkaa sekoilemaan. Luminassa kehää ei voinut vaihtaa vaan piti laittaa uusi vetoakseli. Marssin korjaamolle sitten vetoakselin kanssa ja sen jopa osasivat vaihtaa...

    Kehien kunto kannattaa tsekata ihan ensimmäisenä, Luminassa ainakin kehän pystyi katsomaan ilman sen kummempia osien irrotteluja, caddyssä voi tietysti olla ihan eri systeemit.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Hall-periatteella toimivat ABS-anturit ovat 2-napaisia. Niitä ei saa koestaa yleismittarilla vastusmittauksella, voivat mennä rikki. Oskilloskoopin dc-jännitemittaus 20v skaalalla ja vaikka 10ms näyttövälillä toimii hyvin. ABS-ohjainlaite antaa 12v joka anturille toiseen napaan, toisesta tulee sitä kanttiaaltoa maadoitukseen verrattuna.

    Autossa ilmeisesti vetoluiston esto/ESP, ja moottorinohjainlaite tiputtaa laskennallista moottorin vääntömomenttia abs-ohjainlaitteen ilmoittaman pyörän luiston takia. Sen takia tehot kateissa, eli järjestelmä toimii oikein.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, muijan Ponussa oli kans hammaskehä halki ja pyöri "vapaana" vetarin
    päällä. Abs valo ei palanut, mutta jarrut raksutteli ihan omaan tahtiin ja
    miten sattuu.
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Koitan käydä lähipäivinä kokeilemassa koodeja ja käsken tarkistaa nastat alle laitettaessa ne hammaskehät, jos en itse ala niitä tutkimaan. Palailen!
     
  12. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Tuossa caddyssä saattaa sitten olla ABS kehä etupyörän navan sisällä laakerin yhteydessä.. Jos rakenne on samanlainen kuin muissa gm truckeissa. Tällöin vastaavaa oiretta aiheuttaa kulunut pyöränlaakeri.
     
  13. ip

    ip 3rd gear

    Se on siellä navansisällä ja niinkuin edellinenkin tuossa sanoi niin laakeri siellä pitää ääntä mulla oli sama vika omassa Avalancessa! paketin hinta oli 100€ luokkaa kun ostin! ettei paljon kanata rupeen ropaan tohon hintaan vanhaa!
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Kävin ihmettelemässä. Kaverilla oli hoppu, niin sellainen viiden minuutin vikadiagnoosi kerettiin tekemään. Eturenkaista tönimällä alkoi kuulumaan klonksahtelua oikeasta etupyörästä. Otettiin vanteesta kuppi irti ja huomattiin, että puuttuu yksi renkaan kiinnitysmutteri. Tarkistettiin loput ja oli aavistuksen löysällä, mutta kuitenkin vielä kiinni. Klonksotus jatkui muttereiden kiristämisen jälkeenkin ja hiljeni, kun painoi jarrua. Tarkistin vielä, niin tosiaan ABS-anturin johdot näyttävät menevän laakerikehälle.

    Vasenta puolta en sitten sen tarkemmin enää tarkastanut, vaan suosittelin vaihtamaan molemmat laakerit samalla kertaa tai ainakin tarkistamaan vasemman puolen paremmissa olosuhteissa.

    Metrossa omistaja on autoaan käyttänyt, paitsi renkaat on vaihdettu Järvenpäässä autokorjaamossa, joka on sitten mutterin löysälle jättänyt. Minulla ei oikein talliin mahdu tuo ja ei ole prässiä, että löytyisikö Tuusulasta osaavaa korjaamoa? Panzeko teki vain ohjelmointeja, vai pulaako muutenkin noiden kanssa?

    Ja mistäs laakeria lähtisi etsimään? Onko hintoissa eroa niin paljon, että kannattaa lähteä kauempaa tilaamaan?

    Mitä tuo paketti tarkemmin ottaen tarkoittaa?
     
  15. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Ei tarvi prässiä... Todnäk pulttikiinnitteinen napa. Sisäpuolelta kiinni.
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

  17. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ottaa pyörän pois. ottaa satulan pois. ottaa levyn pois. ottaa kys. osan pois. laittaa uuren. laittaa levyn. laittaa satulan. laittaa pyörän. nii ja työntää sähköliittimen toiseen. parkkikksella voit tehdä ton kaverillesi, kunhan on kunnon tunkit.
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Joo, lisäilin videon tuohon aiempaan viestiini. Siinä ilmeisesti sama rakenne. Mistähän löytäisi kiristysmomentit, Nm:ssä? Laakeripetin kolmen pultin kiristysarvot ja napamutterin kiristysarvot etenkin kiinnostaisi. Jos siis jollain olisi parempi kielipää tai olisi hollilla nuo arvot. Minulla tuo etsiminen kun on niin hiton hidasta. :/
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    laita niihin pikkupultteihin kierrelukitetta ja vedä tiukkaan, vedä isompi mutu tiukempaan, sehän tulee metalli metallia vasten niin mitä sitä ihmettelemään (pieni promillevaraus tähän :oops: ) eikö se ollu neliveto ja mutteri pyörii mukana, vai olenko jo täysin pudonnU :eek: :rotfl:
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    On edelleen neliveto. Jotta pysyisikin sellaisena, niin meinasin ne kiristysmomentit jostain selvittää :D Juu, ja lukite on tarkoitus laittaa. Hyvä että varmistit asian!

    Sillä keskimutterilla ei muuten ollut peltikuppia niin kuin tuossa videossa, vaan mutteri näkyi. Tiedä sitten, onko hukkunut pyöränmutterin kanssa. Vanteen keskiö oli löytynyt kotitieltä sentään. Se irto-pyöränmutteri vissiin hakannut irti kupin vanteesta.
     

Kerro tästä muillekin!