Cadillac Fleetwood Brougham 1993 Tutina/Tärinä/Värinät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja coupedeville, 29.7.2014.

  1. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Ongelmana on auton täryytys / hyppyytys / tutina tietyillä nopeuksilla. Joskus tuntuu että ei tutise juuri ollenkaan mutta joskus taas tuntuu että tutise ja täryyttää enemmän pienemmilläkin nopeuksilla. Suurilla nopeuksilla joskus on tuntunut rajuakin tärinää ja jurinaa.

    Kardaani akseli on tasapainotettu kerran KO-MET Oy Espoossa.

    Yksi kaveri meinasi että iskarit huonot ja alkaa hypyttämään. Autossa on edessä normi-iskarit ja takana ovat ilmaiskarit sillä autossa on automaattinen tasonsäätö.

    Mistäköhän löytäis sellaisen ammattihenkilön joka osaisi paikantaa ongelman ja ei varmaan olisi pahitteesi jos autoa pääsisi ajamaan vaikka jossain rullilla niin näkisi mistä värisee / tutisee / täryyttää / pompottaa...

    Kiitos etukäteen kaikkille jotka uhraavat aikaansa auttaakseen tässä asiassa.

    Pasi
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Iskarit jos on löysät voi sitä tehdä, miten renkaat/vanteet, onko tsekattu?
    Nivelet jos loppu, voi vemputtaa.
    Kardaanin väärä asento saattaa jyristää.
    Onko lootan hännän hela tsekattu? Jarrulevyt/rummut täristääkö jarruttaessa?
    Kampea palat kauemmas levystä, väheneekö tärinä? Vaatii tuplapolkaisun jarrua, varovaisuutta!

    Minkä alan ammattimies pitäisi olla? Itsellä ei ammattia ole, mutta kaiketi silti voisin osata auttaa?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alkoko yhtäkkiä?

    Kardaaneja ei tunnu moni osaavan tasapainottaa, renkaiden kudosvauriokin pomputtaa hyvin.

    Jos iskarit on vaan kiinni niin harvoin on mulla ainakaan jenkeissä tehnyt mitään vaikka ois kuinka loppu. Niveletkin tärryyttänyt yleensä vain hyvin vähän ja isommissa tärinöissä ollut aina kardaani/kudosvaurio omassa tapauksessa kyseessä.
     
  4. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Moottorin/vaihteiston kumityynyt?
    Tukivarsien helat?
    edellä mainittu kardaanin asento, tosin taitaa olla ilman liukua ja tukilaakeria?
     
  5. Karck

    Karck 3rd gear

    Mites ois semmonenki perusjuttu kuin huono pyörän laakeri. Mulla on vasen vähä huono ja se jurnuttaa välil, enimmäkseen kyl kovemmil vauhdeil ku on alkavaa.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos etujarru vähänkin ahdistaa tekee sitä.kahdesta hypyttävästä autosta tasapainotuksen,iskareiden vaihdon jne jälkeen vika ollut ahdistavissa satuloissa.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla tuli käyttöhylsyyn kesken ajon niin hirveä tutina etupäästä että piti pysähtyä ja tutkia onko pyöränmutterit löysällä. Ei ollu mutta toinen jarrumäntä oli jumissa.
     
  8. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Jurina/Tärinä on oikeastaan ollut autossa koko ajan kun se minulla on ollut eli reilun 4 vuotta. Nyt tuo niin sanottu tutina on uudempi ilmiö.

    Auto on juuri täydellisessä vaihteistoremontissa joten se puoli on kunnossa. Täytyy kokeilla kardaania toiseen asentoon perän puoli päässä.

    Täytyy tarkistaa noi etujarrusatulat ettei ne jumi.

    Iskarit on kyllä vähän heikot mutta ei minusta liian huonot toki ne voisi vaihtaa. Tässä täytyy kuitenkin tehdä tilaus Rockautoon niin sieltä samalla muutakin.

    Kiitos tähän astisista vinkeistä.
     
  9. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Perä ääntää kyllä hieman mut voihan se olla siellä jokin pyöränlaakerinkin tiensä päässä tai tulossa siihen...
     
  10. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Vielä sen verran että rattiin ei tule mitään tärinää/värinää tai muutakaan.
     
  11. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Eihän tukivarren puslat ola antaneet periksi tai tukivarren kiinnityspultit löystyneet? Vaimokkeen ajokissa oli tukivarren kiinnityspultti löystynyt mystisesti ja aiheutti tutinaa ja omituista huojahtelua kaupunkinopeuksissa.

    Omassa -97 Devillessä huojahtelua aiheutti huono pallonivel. Ei ollut pahastikaan väljä, mutta aiheutti jänniä hetkiä varsinkin lumella.
     

Kerro tästä muillekin!