Cadillac Seville STS

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja K.Vainio, 3.4.2009.

  1. K.Vainio

    K.Vainio 3rd gear

    Cadillac Seville STS 92-96

    Eli millaisia vehkeitä on?
    Onko paljon vikoja ja millaisia tyyppi vikoja näistä löytyy?
    Miten soveltuvat käyttö autoksi?

    Kiitos etukäteen
     
  2. yoko1

    yoko1 1st gear

    Hyvä käyttis
    Tehokas nortti (4.6) liikuttaa Sevillee mukavasti kulutuksen jäädessä kuitenkin n. 13-15l /100km
    Edusti aikoinaan innovatiota
    Poikii kuten nyt kaikki muutkin autot
    Kulutusosia saa helpolla ja suht halvalla
    Tosin jos nortti tai looda laukee on arvokasta touhua siinä vaiheessa
    Erinomainen valvontajärjestelmä (ei tarvi vikalukulaitteita)
    Ruostevaurioita saattaa syntyä takalasin alakohtiin (kosteus syö samalla lasinlämmitimen)
    Käynnistyy kuin palmun alta kovissakin pakkasissa
     
  3. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    On varsin mukiinmenevä käyttölaite. Kuten jo todettiinkin, liikkuu jouheasti mutta ei ole kovin janoinen, näin normiajossa. Toki jos rundikelloon hakee lukuja niin sitten alkaa maistumaan, mutta näinhän sen kuuluukin mennä terveessä bensavehkeessä.
    Vikoja ei ole juurikaan ollut että amerikkalaiseksi ainakin laadukkaasta päästä. Vertailussa jossain kohtaa tietty näkyy eroja vastaavan tasoisiin Bemuihin ym saksalaisiin, sisustan osat ei yhtä laadukkaita, takapenkki kehnompi, vetääkin piru etupyörillä....
    Mutta ihan ratin takana ei voi moittia.

    Koneeseen jos vääränlaiset litkut joku laittanut niin ongelmia voipi ilmetä ja ne sitten tuppaa maksaa. 4.9 koneesta en tiedä mitään. Takapään korkeussäätö herjaa helposti, mutta ei käytännössä aiheuta ongelmia. Sutimisenestoa ei saa mistään nappulasta pois, joskus liukkaalla turhankin terävästi puuttuu kulkuun. Koppa on varsin hyvää tekoa, ei helposti happane, eikä osat roiku. Kuluosat edukkaita, vakuutus edullinen.
     
  4. yoko1

    yoko1 1st gear

    99 mallisesssa on konsolissa nappi mistä saa sutimisen eston pois

    92-96 ei
     
  5. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mites jos on alumiininen vesipumppu tavallisessa moottorissa?
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Sille ei saa kertoa tuota! :soosoo:
     
  7. yoko1

    yoko1 1st gear

    :rotfl: :rotfl:

    Joo Punaista saa nykyään myös vihreänä
     
  8. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Omasta mielestä De Ville jotenkin juhlavampi, kuin Seville. Siis just NS ja vaikka 1995. Hieno käyttöauto. Osta erityisen ehjä, niin tuskin yllättäviä juttuja tulee. Vaikka saisit rikkinäisen puoli-ilmaiseksi, pysy kaukana.
     
  9. yoko1

    yoko1 1st gear

    Omasta mielestäni osta vaikka Lada Combi

    Oliko se org. kysymys
     
  10. eldorado1973

    eldorado1973 3rd gear

    Kyllä kunnon ruostesuojaus on paikallaan, jos auto on uustuonti, ei siellä ole kuin maalia pohjassa. Jäähdytinnesteet kannattaa vaihtaa useammin kuin ohjekirja määrää, muuten kansipahvi ruostuu ja alkaa vuotaa. Olen käyttänyt punaista Zeroa,jota suositellaan alumiinimyllyihin.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    DeVille laakerivikaisena 1500..oliko sopiva ?
     
  12. virta

    virta 3rd gear

    Entisaikaan tuo vihreä kävi alumiiniosillekin ja hyvin ovat toimineet.Varmaan punaisuus vain konsti kerätä ropoja enemmän.

    jenkeissä vesipumppu pisaroi kun ikä on tullut täyteen,,noin ollut niin kauan kuin muistaa :odroll:
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW 1st gear

    Oliko tuo vitsi..? Ainakin maku-asia.
    Mie inhoan etuvetoja. Aikoinaan oli etuveto Olds Cutlass Ciera 3.0 V-kutvosella. Saanee olla vimonen etuvetoinen käyttis. Jatkossa vaan on hankala saada oikeita autoja ("kardaani-luokka") suht uutena, tai sitten "muoti" tulee takas kuten yleensä, takavedot kunniaan.


    Voiko city mpg -kulutus olla noinkin suuri...5L ruisku-sämpylä Caprice ei meinaa syödä 15L yli samalla matkalla. Onkohan siinä Chevyssä vikaa? :)
     
  14. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Niin kävi ja hyvin pelas. Sitä mä vähän meinasin että onko tosiaan jokin muuttunut?
     
  15. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Se tarkoittaisi 80 vauhdissa yhden bensalitran kulumista 14 sekunnin välein.
     
  16. Hai

    Hai Gearhead

    No kuka sinne edes ilmaiseksi haluais. :)
    Onneks kun itse siellä käy, niin saa sentään kilsakorvauksen ja päivärahan. :wink:
     
  17. willalande

    willalande 2nd gear

    on meinaan 3.0 v6 olds cutlass etu vetoisena vähän huono kokemus verrattuna etuveto cadillaciin. oldsin jälkeen jos päättää että etuvedot on huonoja niin väärässä on hän.
     
  18. dean66

    dean66 Gearhead

    tuhannen kilometriä takana -93 Eldoradolla. ymmärtääkseni ainakin keulapuoleltaan sama peli kuin tuo STS ?

    kyllä on mainio laite ajella.

    kaupunkikulutuksesta ei ole vielä pahasti kokemusta, tällä hetkellä ajoista 99% on ollut maantietä. ihan karvan verran yli kympin näkyy vievän.

    joku väittää, että etuvetoinen "vetelee" kiihdytyksissä tai on muuten jotain levotonta... höps sanon minä. normikiihdytyksessä punaiselle rajalle poljettaessa ei ole tarvinnut pelätä, että metsään menee. erittäin loistava ja liikkuvainen laite :)

    omat kokemukset talvesta ovat minimaaliset. parina pakkasaamuna kokeilin, ei mitään ongelmaa. käynnistyy hyvin ja lämpenee passelisti.

    en silti varmaan raski tätä talveen ottaa jatkuvasti, jos vaikka kuitenkin köyhäilisi suolakauden.

    -a-
     
  19. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Täällä myös vm. -99 STS ympärivuotisena käyttiksenä.

    Talviautona tämä on mitä parhain, keskieurooppa-kitkoilla on menty eikä mitään ongelmia. Auto on täynnä sähköisiä hyviä henkiä jotka tasoittavat kuskin pienet törppöilyt :)

    Jos takakontti on tässä uudemman mallisessa Sevillessä (98-04) märkä niin kyse ei ole kondenssivedestä. Kontti vuotaa, ja mahdollisia vuotokohtia on paljon. Todennäköisimmät ovat viallinen tiiviste ja takavalojen luona olevien korin saumojen vuotaminen.

    Vanhemmassa mallissa konttiin vuotaa tosiaan takalasin alta, ja tämä on myös herkkä paikka ruostumaan. Tyypilliseen GM-tapaan vanhassa mallissa takavalot ovat lähes poikkeuksetta täynnä vettä tai ainakin pisaroita.

    Tämä uudempi malli kuluttaa omassa seka-ajossa n. 12-13 litraa sadalla, riippuen maantieajon määrästä. Maantiellä menee helposti alle kymppiin, motarilla kesällä helposti taas hieman yli. Kulutuksessa ei ole isoa eroa vanhemman ja uudemman Northstar-koneisen välillä.

    Ei ole omakohtaista kokemusta tuosta vanhemmasta mallista, mutta jonkin verran on tullut asiaa tongittua. Muutamia mutuja ja haja-ajatuksia seuraavassa, saa korjata tai olla eri mieltä vapaasti:

    Uusi on n. 80 kiloa painavampi, lyhyempi, leveämpi ja matalampi. Sisätiloissa uusi vetää pidemmän korren, vaikkakin ero on pieni.

    Vanhan mallin moottorin tuenta on parempi. Vanhassa on moottorin yläosassa perinteiset "koiranluut" tukemassa konetta, uudessa on vain kaksi isoa tukea moottorin alaosassa. Uuden kahden ison tuen systeemi on lähes suunnittelumoka, etutuki on lyhytikäinen ja moottori heiluu paljon silloinkin kun kaikki on ehjää. Järjetöntä.

    Vanha malli ei ole yhtä järjettömän herkkä renkaiden pienelle epätasapainolle kuin uudempi malli. Uusissa on joku rakenteellinen ominaisuus joka korostuu iän myötä ja autosta tulee tärinä-allerginen jopa vanteisiin tarttuneelle lialle. Tätä mysteeriä ei ole vielä pystytty selvittämään, sama rakennevika koskee myös uudempia Deville ja DTS-malleja joissa on vastaava moottorin tuenta.

    Uudesta puuttuu kiusallisesti joitain vanhemmasta mallista löytyviä hyviä varusteita kuten sähköllä sulkeutuva takaluukku. Vastaavasti uudessa on iso liuta leluja joita ei vanhemmassa ole, kuten adaptiiviset istuimet, portaattomasti säätyvät iskarit ja tosi scifin näköinen digitaalinen nopeusheijastusnäyttö.

    Uudemman mallin vakiostereo on huomattavasti vanhemman mallin stereota tasokkaampi.

    Uudemman mallin alustaa on sanottu huomattavasti vanhempaa mallia mukavammaksi ja paremmin terävät töyssyt suodattavaksi. Äänieristyskin on karvan parempi. Ei uudempi ässämersuille vielä pärjää, mutta jenkiksi kokonaisuus on varsin onnistunut.
     
  20. willalande

    willalande 2nd gear

    aika monessa autossa tuo sama kondenssi ilmiö.menee se ilman vaihto takapenkin takana olevista ritilöistä kontiin, ja sieltä sen pitäis kai poistua taka oven aukoissa olevien ritilöiden kautta,tai jostain muusta reiästä. näin ainaskin vm 90 fleetwoodissa,eikä se toimi kuin huonosti.liekkö sama sydeemi noissa sts malleissa.
     

Kerro tästä muillekin!