California-auton alkuperäisen pohjan säilyminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja vahvis, 6.2.2016.

  1. vahvis

    vahvis 1st gear

    Miten Californiasta tuodun auton pohja kestää Suomen kesässä ajelua ilman öljyämistä/massausta? On siis peruspuhdas ja vain pintaruostetta, ei kunnon syöpymää lainkaan mutta pohjamaali ei enää näy. Autolla olisi tarkoitus ajella kesällä säällä kuin säällä, eli ei vain aurinkoisina päivinä. Ihan laiskuuden vuoksi en haluaisi suojata sitä. Ehkä sitten harkitsen suojausta jos noilla on tapana tuhoutua nopeastikin. Tuskin autolla silti yli 5000 km tulisi ajeltua /vuosi. Säilytystilakaan ei ole mikään umpipullo ilmanvaihdon kannalta.
     
  2. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    1991 vuodesta saakka kesäkäytössä ollut 1965 Le Mans avo ei ole mennyt miksikään.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu varmaan vähän autostakin. Jos vimosen päälle niin kannattaa laiskuus taittaa mutta jos ei niin älä suojaa ja tee jos joskus ruostuu.
     
  4. litres

    litres Gearhead

    eikö sinne jonkun öljy litkun vois ruiskuttaa, hidastaa ainakin punertumista...
     
  5. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Kuusi vuotta kesäajeluita säässä kuin säässä ja muutama talvikeikkakin eikä mennyt edellisessä Mercuryssä miksikään. Oli paikka paikoin vielä maalissa mutta sieltä täältä kuivassa pintaruostehileessä. Talvisäilytys kaksi vuotta ladossa loput lämpimässä tallissa. Kotelosuojaa ruiskutin runkopalkkien sisään ja muistaakseni muutamaan pintaruosteläikkään.
     
  6. vahvis

    vahvis 1st gear

    Kyllä sinne sen öljylitkun voisi laittaa, ja laittaisinkin jos olisi helposti paikka missä saisi auton nostettua ylös. Ei ole muutoin kovin herkkua pohjan suojaaminen. Kotelosuojaa olen myös ruiskutellut runkopalkkien sisään ja tarkoitus on vielä ruiskia ovien sisälle ja muihin koteloihin.

    Eikös öljyn voi vetää hiukan huonomminkin putsattuun pohjaan vaikka sutilla ilman että koteloituu kuten massa ja alkaa muhia?

    Kuitenkin hyvä tietää ettei se välttämättä ihan heti ala mätänemään, jos muidenkin autot on hyvänä säilyneet. Ehkä se joskus tulee suojattua mutta voi olla että siirtyy vuodella parilla ja tulee nyt ensin keskityttyä enempi tekniikkaan.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jättää sen öljyn laittamatta ja ruiskuttaa sinne pohjaan kerroksen koteloainetta. Vaikkapa hiukan ohennettua. Tästäkin on 100 ja 1 kertaa jauhettu. Öljy kuuluu sinne moottorin ja voimansiirron sisään, ei ulkopuolelle.
     
  8. Toope

    Toope 2nd gear

    Ja varsinkin,kun se vesi ui sinne öljyn alle varsinkin kotelomaisissa rakenteissa.Siellä se sit toimii enempi ruostuttajana,kun ei kuivu pois,koska öljykerros sen estää.Mut on tietysti öljyjä mitkä on vettä raskaampaa,niillä ei ongelmaa ole.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, koteloöljy kuulemma painavempaa kun vesi jollon ei vesi pääse ton kotelomössön alle ruostuttamaan.

    Mulla on tollanen California-auto jolle ei ole suomessa kukaan tehnyt mitään ja toinen takajalkatila sinne jouduttiin tekemään kun oli täällä jostain syystä ruostunut. Runko on pienessä pintaruosteessa. Kuulemma talviajoa ei ole harrasteltu.
     
  10. artz

    artz Gearhead

    Jos täällä vaan aina uusista asioista puhuttaisiin, niin olisi kyllä aika paljon hiljaisempaa, eikä montaakaan ketjua aktiivisena. En tiedä keskustelun avaajan taustatyötä mutta ite huomannut ettei se Googlekaan aina löydä vanhaa topiccia.

    Aiheeseen.. SDFSD: Minuakin aihe kiinnostaa, niin montako vuotta pohja kesti "Suometusta" ennen kun ruoste tuli?
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jos ajetaan lähinnä asfaltilla niin kelpo teräs kestää hienosti. Eipä tuo pintaruosteessa ollut 70-lukuinen pohja mennyt 15 vuoden latosäilytyksessäkään miksikään, vaikka kosteutta riitti varmasti. Sitä ennen ajeltiin muutama vuosi ilman mitään suojausta. Yhtä ruosteessa oli mielestäni jo -94 kun ton ostin. Muutama vuos sitten mielenhäiriössä sitten suojasin pohjan.

    Mutta jos sattuu olemaan maanantaipeltiä niin sitten on ihan eri juttu. Sitten sen näkee kun kokeilee. Joku pelti kestää ikuisesti ja toiset häviää silmissä.

    Muuten sanoisin, että te kommentoijat ootte niiiiiin pihalla. Mutta olkaa vaan, mitä näistä vääntämään kun elämässä on muutakin tekemistä.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En tota tiiä, auto oli 90- luvun alussa tullut suomeen ja olisko ollut 2012 tai 2013 kesällä kun auton ostin ja takalattia oli kirjaimellisesti hävinnyt. Auto oli kiviset ja soraset mallia. Fenderin alta oli myös ruosteessa, ja voi olla jo amerikan peruja mutta toisen takalokarin sisällä takaluukun puolella oli sellasta mutapohjaa joku 12cm, auto siis -69 mallia.

    Latosäilytyksessä ei ole hiekkapuhallusta, kiviä yms. muuta mitä näin nykyään jo asfalteillakin tuntuu olevan kun hiekotussorat siivotaan heinäkuussa jo pois. Kelpo teräs varmaan kestäiskin mutta kun autot on olleet noita kaikkein halvimmalla tehtyjä iät ja ajat jollon tuskin mitään kovin kelpoa näissä ole. On vaan paksumpaa paskaa ja ohuempaa paskaa.


    Jotenkin vois silti kuvitella että tota suojausta tähdellisempää olis pestä se pohja joskus, ettei runko ole täynnä kaikkea tomua ja paskaa ja kolot on tyhjiä että pääsee kuivumaan

    Jaa viisauttas niin me muutkin ollaan sen jälkeen viisaampia :)
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tarkoitinkin sitä, että ei mene kuin hetki, niin joku on ehdottamassa auton "ruostesuojaamista" jollain teräketjuöljyllä. Asiasta voi kysyä, mutta sitä samaa vanhaa paskaa jobbarineuvoa on turha totena levittää.
     
  14. artz

    artz Gearhead

    Ok. Pieni väärinkäsitys.

    Mitenkä sitten tuon kotelosuojan kanssa kun sitä kerran laitetaan koteloihinkin joissa voi olla likakerrostumaa pohjalla, niin ei varmaan tarvitse nuolemalla pohjaa puhdistaa?

    Sitten aineista: Kannattaako tuonne laittaa ennemmin tosiaan sitä kotelosuojaa, ruosteenpoistoainetta kuten Annitrolia vai jotain ruosteenmuunninta? Vai olisiko paras ensin ruosteenmuunnin/poistaja ja sitten kotelosuoja? En aio massata saati mitään epokseja mutta joku suoja mahdollisimman pienivaivaisilla aineilla olisi hyvä.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä oon yleensä aluksi pessy pohjan kunnolla, jos on ollu tarvetta. Sitten antanut kuivaa hyvin ja pitkään. Kotelot ja palkit oon puhallellu paineilmalla ja jos jotain on jäänyt, niin "viemärinavausrassilla" ja painevedellä. Sitten pari varvia koteloainetta. Ensin joko ohutta, hyvin tunkeutuvaa ainetta spraypurkista tai sitten ohennettua Tectyliä tms. kannutavarana. Riippuu pohjasta, vetääkö sen eka kerroksen yli asti vai vain saumoihin ja koteloihin. Antaa sen imeytyä ja kuivaa. Sitten toinen varvi paksumpaa koteloainetta. Sitä sitten ohkainen kerros yli asti. Siihen päälle voi vetää sitten massan, jos haluaa. Yllättävän hyvin kyllä pysyy ihan pelkkä kotelovahakin, varsinkin kesäkäytössä. Liika monta hyväpeltistä tuontiautoa on ruostutettu, kun ei olla tehty alkeellisintakaan ruostesuojausta. Meidän ilmasto nyt vain vaatii sen. Eri asia on, jos autolla ajaa vain ainoastaan kuivalla kesäkelillä ja se seisoo väliajat tallissa, niin eipä se sitten ruostu.

    Yks tärkeimmistä on ottaa välillä ne matot pois sieltä lattioilta ja kuivattaa ja tuulettaa niiden aluset.

    Sämpy voi kertoa, mistä asioista ollaan niiiiin pihalla? :eek:
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kun tohon suomidelttaan lähin suojausta tekeenpesin kaikki paikat. Helpotti kun oli kuumavesipesuri niin kuivu äkkiä. Sitten vähän jouduin porailemaan vedenpoistoreikiä kun joku suomifixaaja oli tehnyt takarungon sisään vesisäiliön.

    Sen jälkeen ML dinitrolia kahteen kertaan tonne, kerta aamulla ja kerta illalla, sen jälkeen sai päivän olla paikallaan ja sitten vaan ajoa.

    Mulla meni mitä? Joku vajaa neljä pulloa tota ML eli siis joku 40€ ja joku 5 tuntia työtä koko hommaan. Kannattaa mun mielestä tehdä, ei ole iso satsaus jos sillä tosiaan saa sen 10 000 euron ameriikantuonnin pelastettua. Tarttis toi omakin tuontipeli suojata kunhan saan koneen kuntoon.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tiedän eräänkin sepän pesseen autostaan kaikki ruostesuoja-aineet liuottimilla pois, eikä remontin jälkeen uusia laittanut. Syynä oli se, että on niin paskamaista hitsata, kun sitä ainetta on siellä saumassa. No, mies oli muutenkin sitä tyyppiä, että ruostutti auton melkeinpä tahallaan, että saa sitten kerralla tehdä kunnolla. :rotfl:
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ne on niitä suomisankareita. Mahdetaanko missään muualla yhtä paljon pilata huonolla hoidolla autoja kun täällä?
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Sanoisin, että tuollaisessa kesäkäytössä suurin osa ruostumisesta tapahtuu talvella, jos säilytyspaikka ei ole lämmitetty tai ainakin lämpöeristetty. On taas lauhtumisten myötä nähnyt, miten märiksi ulkovarastossa olevat metalliosat menee kosteuden tiivistyessä niihin.

    Itse kyllä pesisin pohjan ja irtomaalien harjaamisen jälkeen laittaisin kotelosuojaa kerroksen. Jos myöhemmin haluaa jostain syystä palauttaa takaisin, niin se lähtee sieltä pois liuottimella.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nykytalvilla kun tuota lauhtumista vielä jatkuvasti perkele. Rapauttaa sisustankin äkkiä.
     

Kerro tästä muillekin!