Caltracks vs Slide-A-Link

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 4Wheeler, 2.3.2008.

  1. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Olisiko jollain syvempää kokemusta molemmista tai jommasta kummasta, googletus ei oikein antanut vastauksia. Eroja toiminnassa radalla, kadulla yms. Voiko kummallakaan yleensäkkään ajella kadulla ilman välitangon irrotusta. Tarkoitus olisi ottaa askel ylöspäin traction barsseista ja saada näin perä lähdössä vielä paremmin hallintaan eri rataolosuhteissa. Auto on Moparin A-body ja sillä ajetaan brackettiä sekä jonkin verran myös kadulla.

    http://chucker54.stores.yahoo.net/catrbarsy1.html
    http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On sen verran, että toi slidealink ei oo yhtä tehokas kuin caltracs systeemi. Vai ootko nähnyt, että stokki äijät vetelis slidealinkeillä? Mut mut, homma ei ehkä oo ihan niin yksinkertaista, vaan pelkkä rauta siellä jossain ei tuo mitään hokkuspokkusta, jousitusten pitää toimia pakettina, ja se on tolla calvertilla aika hyvin hallussa. Eli jousi, rauta ja iskarikombinaatio. Väärät jouset, ja ei toimi, väärät iskarit, ja ei toimi niinku suunniteltu, ja sama pätee muihinkin jousitustyyppeihin. Ja voi ajaa kadulla ilman välitangon irrotusta.
     
  3. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Kiitoksia infosta. Calvertissa tosiaan viehättää sen kokonaisuus, yhdeltä luukulta löytyy tarvittaessa koko paketti ja kuulemma supportti pelaa. Joissain keskusteluissa kehuja on saanut kombo calvert + säädettävät iskarit + vakiojouset joko 6 tai 8-cyl. Monoleafit sitten kun on enemmän ruutia ja sitten onkin takajousituksen puolesta kapasiteettia pitkälle.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo. Pääasia, ettei käytä "kiihdytysjousia" niiden caltracsien kanssa. Ne ikäänkuin kumoaa toisensa, eli pelaa vähän eri filosofioilla, vakiot pitäis olla ok. Mulla oli joskus tollaset raudat SS jousien kanssa. Ei se nyt huonommaks mennyt, mut ei parantunutkaan. Iskareiks ainakin joskus aiemmin suosittelivat Ranchon RS99114 punppuja A-koppaseen, mut taitaa nykyään käyttää noita alsacoilovereita seteissään?
     
  5. martiar

    martiar 1st gear

    Caltracsista ja monolifsprinksistä on hyviä kokemuksia ....
    Hyvää niissä on että yksilöllisesti voi säätää .....
    Perus ohje joka tulee mukana ei välttämättä ole se ihanteellinen säätö ....
    Sen huomasimme itse ...
    "tasapainon" säätöön myös näitä voi käytää josta on myös apua ....
    Gregg Luniack sanoi että hänen jousten kanssa voi käyttää Caltrakseja mutta niistä ei ole apua kuin jos ajetaa erittäin kevyellä autolla ja jossa on todella paljon voimaa .....
    Mutta normaalien josuten kanssa en suosittele käyttämään Caltrackseja ..... vääntää liikaa norran etupäätä .....
    Rancon iskareista on kassa hyviä kokemuksia jo pitkältä ajalta .... säätö mahdollisuus on rajallinen mutta niitten "voiman sieto" on todella hyvä ja pelaavat hienosti .....

    AM-Racing
     
  6. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    A-koppaseen kans ois tarkoitus jossain välissä joku systeemi laitella, mutta onko nyt niin että traction barsseja ei kannata edes harkita vaan siirtyä suoraan caltrackseihin?

    vai riittääkö tollaiseen 13(mielellään vähän alikin) sekunnin aikaan ihan normi jousitus 7 lehdellä niinkuin nyt?
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Varmaan riippuu monestakin asiasta toi, mitä tarvii olla. Meillä ei oo mitään kauheita pito-ongelmia yleensä ollut, tosin ei välttämättä oo autojen voimansiirrotkaan sellasia, että olis absoluuttisen terävää lähtöä edes saanut aikaseksi. 11.1 aikoja ajeltiin vakio A-koppasen jousilla, etupäät klämpättyinä yhteen, 60 jalkaset oli 1.6 pinnassa. Vaihto tossa vaiheessa SS jousiin ei vaikuttanut aikoihin yhtään mitään. Renkaina oli 10.5/26/15 ET Streetit, välläri 3.9:1 ja turbiini vähän vajaa neljä tuhatta stallia. SS jousilla taas ajeltiin ilman mitään lisälirpukkeita ja aivan vakioilla eturipustuksilla HD jousilla, 3.23 vällärillä ja 274/60/15 radial ET Streeteillä 1.55 60 jalkaa 9.5" turbiinilla. 13.5/30/15 renkailla, about suurimmilla mitä A-koppaseen menee runkoaisoja siirtämättä tai lokasuojia levittämättä, päästiin parhaimmillaan 1.40 60 jalkasiin 66 dartilla, ja 1.39 -69 valiantilla. Turbiinit noissa oli 8" ja välitykset 4.10, eikä edelleenkään ollut pitoradoilla ongelmia pidon kanssa. Preppaamattomilla lentokentillä saatto sitten noilla pikkuturbiineilla ja tiuhempivälitteisillä ollakin, mut vähän niinku talvellakin, ni ei sitä tarvi läpät levällään lähteä. Ja kaikki noi oli "keulapainosia" isolohko A-korisia. Ameriikan ihmeet sanoo, että just marginaalisemmalla pidolla noi caltracsit auttais ja tekis suorituksista tasasempia kun vaikkapa pelkillä SS jousilla. Oli mulla dartissa joskus tollasetkin alla, mut ei se niillä huonontunut, eikä parantunut. Kyllä mun mielestä 13 sekan katuauotssa pärjää vielä vakiojousilla, kun vaan laittaa lisäklampit etuosalle. Ehkä jopa ilman niitäkin.
     
  8. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Kiitos vipottaja jälleen kerran todella hyvästä ja kattavasta vastauksesta.
     
  9. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Kyllä traction barsseja kannattaa harkita jos lähtöjä kertyy kesän mittaan hieman enemmänkin kuin pari vetoa. Ne ovat halvat hankkia/tehdä ja helppo asentaa eivätkä haittaa siviiliajoa. Perä pysyy paremmassa kulmassa elikkä säästää ristikkoa ja pito paranee. Tuntuu siltä että A-bodyt lähtee viivalta yleisestikkin otettuna hyvinkin siististi joten en osaa sanoa miten paljon vaikkapa meidän kulkkineessa se on traction barsien ansiota.

    Saksasta on tulossa Caltracsit A-bodyn moppeen traction barsien tilalle joten ainakin kesän jälkeen pystyy sanomaan tarkempaa kommenttia noiden ratkaisujen eroista :lol:
     
  10. martiar

    martiar 1st gear

    Itse olen vipottajan kanssa samalla linjoilla että etupakkaan vaan ylimääräiset lehdet ja sen lisksi kunnollinen kallistuksen vakaaja taakse ....
    Toimii varmasti riittävän hyvin ton luokan autossa ....
    Caltracksesta on vasta silloin hyötyä kun ollaan pidon rajamailla ... niillä saadaan "lyöntivoimaa ja tasapainoa" taakse mukavasti .....
    Näissä nopeilla autoissa käytetään nykyään tracksion paarseja lisäksi .... ja sellaiset jotka antavat kunnolla elää alustan .... kovimmat ajat taitavat olla "stock" autoilla 1.29 tuntumassa 60 jalkaiset ..... (ei suomessa) etten väärin muista niin kovin aika olisi ollut jopa 1.27 ... mutta tämä on hatara muistikuva vaan .....

    AM-Racing
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mulla oli SS jousista vaan norra ja Valiantin orkkis lehdet lisaks. Aika vetela pakka siita vtuli mutta hyvin se toimi. Ja vaan etupaassa klampit. Iskareina saadettavat Spax merkkiset enklannin ihmeet.
    Mutta mitaan traction baarsseja en ikina oo kayttany. Mopar tuotteisiin on keksitty niin hieno juttu kuin pinion snubber, ja se tietenkin saadettavaksi niin silla parjaa. Pikkulohkolla 1.39 oli paras 60jalkaa.

    Mutta ne etupaan klampit varmaan tarttee olla loysalla, Jos on esim. 2 lattaa ja ne ruuvattu piukkaan niin saattaa tulla pikkusen tonkko takapaa.

    Vanhassa Moparin korikirjassa oli hyvat ohjeet lehtipakan teolle. Onkohan uudessa kirjassa enaan mitaan lehtijousista?
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mulla on muuten Mopar Musclesta skannattu juttu minka nimi on ''Getting hooked''. Siina on juttua noista CalTrackseista ja muustakin auton saatamisesta.
    Voin laittaa meililla tulemaan jos joku haluaa moisen jutun lukea.
     
  13. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Totta, se on kätevä vehje mutta kannattaa muistaa että se vaatii oman tilansa eikä enää mahdu jos on vaikkapa pudotuspalat. Silloin traction barsit on seuraavaksi helpoin tapa pitää perän kulmaa aisoissa.
     
  14. Fastback

    Fastback Gearhead

    Onpas mielenkiintoinen keskustelu. Arvoin itse hetken aikaa slide-a-linkkien ja caltracsien välillä. Slide-a-linkkiä puolusti lähinnä tilaamisen helppous summitilta, eipä se tainnut Calvert Racingiltä sen vaikeampaa olla. Kaveri tilasi koko hoidon monoleaffit, ranchot ja caltracsit, minä tyydyin pelkkiin caltracseihin.

    Moparin kopissa ei taida esiintyä esim. Mustangeille tyypillistä wheel-hoppia? Kaverien kokemusten mukaan Caltracsit eliminoivat tämän mustangien ärsyttävän oireen. Alunperin aioin myös klämpittää oman taka-akselini etupuolen, mutta päädyin noihin Caltracseihin. Enää tuskin kannattaa klämpittää jousien etupuolta?
     
  15. martiar

    martiar 1st gear

    Se on tapauskohtaista ....
    Mutta uskon että "sitominen" kannattaa varsinkin jos on "pehmeät" jouset ... mutta akselin takpuolelta en suosittele sitomaan ellei sitten auto nouse liian korkealle .... riski tässä on että saattaa menettää pidon kun jousi ei enää joustakkaan riittäävästi ....
    Minusta kannattaa norra ja ensimmäinen lehtijousi sitoa yhteen ennen Caltraksien etupuolelta ... (eli vääntäpisteen ja lehtijousen kiinikepisteen väliltä) ....
    Koska muuten norraan kohdistuu liiallinen voima ...
    Monolifsprinksit on suuniteltu että niihin tulee kova vääntö etupäässä ja ne eivät anna jälkeä niin paljon kuin perinteinen norra ....

    AM-Racing
     
  16. Fastback

    Fastback Gearhead

    Kiitos vinkeistä. Ajattelinkin etukiikkua katsellessani, että saattaapi tuo lehteä väännättää aika paljon. Pitää tehdä latasta kinnikkeet lehdille, sidon alkuunsa vain ensimmäiset lehdet ja testailen toimintaa kunhan aika koittaa.
     
  17. Ct

    Ct 1st gear

    Lueskelin vanhoja topicceja ja tämä kenties vastaa parhaiten kysymystä.

    Kysymys koskee ladder bars settiä mikä on myynnissä täällä.. olen yv:llä viestinyt myyjän kanssa, mutta edelleen on tiedon vajausta.

    Yleensähän ladder barit on tarkoitettu asennettavaksi lehtijousien kanssa, mutta tossa setissä on coil overit. Eli miten tuo on tarkoitettu?

    http://chassisengineering.com/shopDetai ... uctId=1393 tossa linkki valmistajan sivulle.
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä ladderit yleensä on nimenomaan coil overien kanssa, tai sitten lehtijousten pitää olla floater mallia. Ja Ladderithan ei taida olla leimakelposia kun ne ei oikeen salli pyörien eriaikaista joustoa. eli kun otata vaikka noi coil overit pois ja nostat oikeeta takapyörää, niin vasen nousee samalla.
     
  19. Ct

    Ct 1st gear

    Oolsprait, tää selvensi asiaa. Kiitän
     

Kerro tästä muillekin!