Camaro gen1 ja wilwood 4-mäntäsatulat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja T.U.P, 28.12.2011.

  1. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Jos autossa on ollut alunperin rumpujarrut edessä, niin vaatiiko noi 4-mäntäiset wilwoodit erilaisen pääsylinterin? Takana on normirummut.
    Vahvasti veikkaan että tarvii, mutta mistähän sellaisen saisi kohtuu nopeasti?
     
  2. CAD54

    CAD54 3rd gear

    no ainakin se paineen säätö/paine ero venttiili pitäs
    laittaa mikä on noissa levyjarrullisissa autoissa
    siinä tehostimen alla rungossa
    mulla ei skylarkissa -66 tuota oo ja oon
    laittanut levyt eteen niin jotenkin laahaa kuumana hiukan.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tarviit levy/rumpu pääsylkän joko tehostimelle tai ilman ja levyt/rummut yhdistelmäventtiilin. Orggistyyppisen yhdistelmäventtiilin voi korvata jakotukilla etupiiriin ja paineenkuristimella takapiiriin, jos sylkkävalinta osuu nappiin, eikä tarvitse merkkivaloa varoittamaan piirien paine-eroista. Osat löytynee kaupasta. Mulla on alumiininen sylkkä jouten, mutta männän halkaisija jäänee liian suureksi rumpujen ja Wilwoodin satuloiden kanssa, niin polkimesta tullee liian jäykkä. Sopiva halkaisija lienee luokkaa 1".




    Rumpupiireissä on monasti jäännöspaineventtiilit, jotka levyjen kanssa aiheuttavat jarrujen laahaamista.
     
  4. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Nyt alkaa selvitä... auton etupää on ilmassa ja huomaa selvästi miten jarrut lahaa tuolla rumpujarrujen pääsylinterillä... Huomenna soitan lähiseudun kaupat läpi, jos joltain löytyisi moiset kalikat hyllystä...
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Alkuperäinen sylkkä 4-mäntäsatuloilla on näköjään 1-1/8" halkaisijalla, esim. Wagner MC73342
     
  6. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Soitin Us-partsille ja kerroin mitä oon vailla... Neuvoksi tuli uudemman camaron sylinteri. Ja sellaisen sieltä hain. On selkeesti isompikin
    Piti olla bolt-on... mutta tehostimelta tuleva tanko on liian pitä uudelle sylinterille ja lyhensin sitä n.38mm. Takapiiri sopi suoraan ilman toimenpiteitä. Etupiirinlähtö meni pääsylinteriltä ensin 50x50mm mötikkään jonka päättelin olevan se mikä jättää pienen paineen etupiiriin ja pitää kengät lähellä rumpua... Avasin moisen ja totesin että on parempi jättää se kokonaan pois, mahdollinen vuotokohta taas... Asennus jäi toistaiseksi tuohon kun tarviin "isoilla"päillä olevan jarruputkenpätkän...
    Mitä raati sanoo? Meneekö taas metsään?
     
  7. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Levyjarru rummun tilalle

    Levyjarrulle suositellaan 2psi "jäännöspaineventtiiliä" kun taas rumpujarruille suositus on 10psi. Siinä voi olla syy aiemmin mainittuun jarrujen laahamiseen.
    Esim. tuommoinen käy levyjarrulinjaan (2psi Residual Valve):

    http://www.speedwaymotors.com/Wilwood-D ... ,1377.html

    Vanhaan 2piiriseen Levy+rumpu järjestelmään on suositeltavaa laittaa takajarrulinjaan säädettävä paineensäädin (Proportional Valve), sillä voidaan säätää etu/taka-jarrujen balanssi sopivaksi.

    Tuossa yksi levy+rumpu jarrukaavion esimerkki:

    http://static.speedwaymotors.com/images ... echTip.gif
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ei tarvitse levyjarrupiirissä jäännöspaineventtiiliä, ei edes 2 psi, jos on hyvin yhteensoiva paketti ja pääsylkkä on pyöräsylintereitä ylempänä. Rumpujarrupiirissäkään ei välttämättä tarvita jos on "modernit" rumpujarrut (esim. Mopar '74>) ja pääsylkkä pyöräsylintereitä ylempänä. Autotehtaat on aikoinaan mitoittaneet järjestelmät joka automalliin sopiviksi. Nykyään tarvikejarruissa käytetään "yleismallisia" komponentteja, niin jäännöspaineventtiileillä "kikkaillaan", jotta saataisiin toimivimpia systeemejä. Autoja, joissa pääsylkkä jää pyöräsylintereitä alemmaksi - esim. rodeissa jossa sylkkä lattian alla - voi jäännöspaineventtiileillä olla levyjarrupiirissäkin käyttöä. Jotkut jälkituotantojarrusatulat saattaa vaatia pienen jäännöspaineen toimiakseen tunnokkaammin. Myös autotehtaiden 70-luvun lopulla yleistyneet "low drag" jarrusatulat toiminee tunnokkaammin pienen jäännöspaineen kanssa silloin kun ei käytetä satuloiden kanssa yhteensopivaa pääsylkkää.
     
  9. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Kasasin systeemin uudella pääsylinterillä ja ilman jäännöspaineventtiiliä... Nostin polkimelta lähtevän tangon ylenpään reikään. Ilmailin jarruja aikani ja mielestäni sain kaiken ilman pois.
    Poljin painuu aika syvälle, mutta ei jää ylemmäs vaikka pumppaa. Takana oli kengät melkein vaihtokunnossa. Jarrut tuntuu olevan joka pyörässä käsi tuntumalla.
    Millainen tuollaisen 68 camaron tehostetun poljintuntuma kuuluisi olla ilman että auto käynissä(omaa ei voi vielä käynnistää)?
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Käynnissä polkimen pitäisi painua vähemmän ja muuttua tunnokkaammaksi, "tiukemmaksi"

    Mikä pääsylkkä?

    Jos kenkien uusimisen ja/tai säädön jälkeen käynnissä ollessa poljin painuu liian alas, niin kokeile laskemalla välitanko alempaan reikään.
     
  11. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Pääsylkkä on Us-partsilta "uudenman" camaron pääsylinteri, joka sopi vanhaan tehostimeen... No se välitanko piti lyhentää...
     
  12. Ade62

    Ade62 3rd gear

    Mulla on Camarossa edessä wilwoodit ja takana alkuperäiset rummut. Pääsylkkä ja tehostin on vaihdettu. Jäännöspaineventtiileitä ei mulla ole käytössä, ainoastaan se säätöventtiili mikä kuristaa taakse menevää jarrupainetta. Tossa linkissä mainitaan että venttiilin käyttö vaikuttaa polkimen liikerataan, mulla poljin menee melko pitkälle jarrutettaessa. Kaikki säädöt on kyllä kohdallaan.
     

Kerro tästä muillekin!