Camaro + TH200

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jyrgen, 16.7.2010.

  1. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Suomalainen pyytelee aina anteeksi etukäteen tyhmää kysymystä (varsinkin aloitteleva harrastaja, kuten minä) :odroll:

    Vaihteistoista kyselisin, kun en niistä juurikaan mitään vielä tajua.

    Mun 2gen camaro projektissa on 350 kone ja tutkiskeltuani vaihteistoa, totesin sen olevan TH200.

    Onko tuo hyvä vaihteisto kyseiseen autoon/koneeseen?
    Auton alkuperäinen vaihteisto se ei kuitenkaan ilmeisesti ole...

    Kyselen vaan kun noita TH200 tuntuu jotkut haukkuvan kovasti. Nauraako pojat ens kesänä torilla? :poff:
     
  2. mirage

    mirage 3rd gear

    Nauraa.
    Mutta vain siksi etteivät tiedä kaikkea..
    kannattaa katsoa hakukoneilla tietoa kyseisestä askista.
    Riippuen käyttötarkoituksesta löytyy erilaista setuppia tohon askiin ja esim. alle 400hp:n saa kestää melko helposti.
    Hiukan on tarkka tv-cablen säädöstä, mutta on hyvä aski.
     
  3. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Mun ei oo aikomuskaan rakentaa mitään kiihdytyskatiskaa, vaan aivan perus-kruisailussa pelittävä vehje.
    Kenties museorekisteriin ois tarkoitus saada.

    Setuppia? Voitko selventää ?

    :)
     
  4. mirage

    mirage 3rd gear

    Setuppia=setup=kokoonpano.
    jos et meinaa konetta viilata sen erityisemmin, niin pienellä viilauksella saat askista jämäkämmin toimivan (lähinnä shift kit)ja jos haluut rivakampaa lähtöä voi turbiininkin vaihtaa >>n2300rpm stall. Jos haluat joskus mr-leiman, niin eihän tota askii kannata lähtee vaihtamaan ollenkaan. Tai no on sekin makuasia..
    Käsittääkseni ainoa aski joka menee samaan takakannakkeeseen on th350 lyhythäntäisenä. En kyl tiedä yhtään syytä miksi 200:n tilalle pitäs laittaa 350. Muitten laatikoiden kanssa joutuu takakannaketta muuttamaan ja sit kai mr on vaikeempaa tai ainakin muutos pitää tehdä nätisti..
     
  5. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Ai katoppas erkki pirua! kiitos neuvoista...
    alkaa aloittelijakin oppimaan uutta:

    http://www.transmissionpartsusa.com/TH2 ... 048930.htm

    Elikkäst joku tuollainen kannattais asennella?
    Voitko mirage kertoa vielä suomeksi miten tuollainen shift kitti vaikuttaa vaihteiston toimintaan/ajettavuuteen ja kannattaako edes itekseen alkaa yrittämään asennusta?
     
  6. ford59

    ford59 1st gear

    Mitäs siitä jos joku "asiantuntija" hymähtelisi laatikollesi, sano vaikka että neljäsatasta olet suunnitellut, mutta pistät sen vasta vanhan pauhkahdettua.

    Itse olen ajatellut pistää Fordiin 8.8 perän 9:sin tilalle ihan vaan sen takia kun se on niin huono ja heikko ja hajoaa heti kun painaa kaasua jne..
     
  7. mirage

    mirage 3rd gear

    Kyllä kannattaa ja voi itse asentaa. Toi kitti parantaa laatikon kestävyyttä ja kuminauhaefekti pienenee huomattavasti.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko se varmasti th200? Noissa on myös käytetty th250c-mallia. th250c on aika vastaava kuin th350c mutta sisäosiltaan kevyempi ja siinä on säädettävä panta.

    th200 -laatikossa (samoin th200 4R:ssä) on sopivan lyhyt ykkönen ja sen jälkeen kakkonen sopivan välituyksen jälkeen. On oikein hyvä laatikko normimoottoriin cruisailukäyttöön.
     
  9. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    hmmm... miten 200 ja 250c eroaa ulkoisesti?
    Mun camaro huoltokirjassa ei muistaakseni ollut kuvaa tuosta 250c mallista ollenkaan.
     
  10. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Sen verran olen saanut omasta autosta selville, että alkuperäisesti on nähtävästi ollut TH350 vaihteistona

    E:typo
     
  11. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... nsmissions

    joo, ei ole 250c. siinä on tuon mukaan 13 pulttia. Mulla 11
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo th200 on erityisen hyvä vaihdevälityksiltään, siinä on pieni ykkönen ja sille sopiva kakkonen.
    Ja ymmärtääkseni kestääkin ihan hyvin jos vaihteiden vaihto toimii oikealla tavalla. Eli että kaasuasentovaijerin säätö on oikein ja keskipakosäädin toimii oikein kyseisellä perävälityksellä.
     
  13. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Koputetaan ensin puuta ja ....
    Autossani on TH200, syksyllä tule 30 vuotta täyteen:
    laatikkoa ei ole kertaakaan avattu....
    - Se tämän laatikon heikkoudesta!
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hauska olis joskus nähdä vertailu jossa vaikkapa perus takapihaviritteisen sbc350 perässä olis testattu eri vaihteistoja ja mitä ne antaa sit takapyörille tehoo. Sillä vaan että eihän vaiheteiston tai perän kannta olla yhtään liian tukeva/painava siihen nähden mitä tehoo on käytössä, ainakaan noin karkeesti ajatellen?
    Pikkulohkoista puhuttaessa joku 283cid+th400+9" kuulostaa varmaan aika typerältä jos toisella on 427cid+th200R4+10bolt, sillä edellytyksellä että kumpikin pysyy läjässä ja on muutoin tehtäviensä tasalla?
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    menee vähän aiheen sivuun mutta...paitsi että mä ainakin ottaisin ton ysituumaisen jokaiseen harrasteautooni peräksi riippumatta tehosta tai painosta, ihan sen takia että se vaan on pirun hyvin suunniteltu kapistus jossa ei ole mitään huonoja ominaisuuksia.

    Tuli rakenneltua ihan Rahalla 10- ja 12-pulttisia GM:n periä ja syvennyttyä vielä letukan vanhaan 58-64 peräänkin, (samanlainen kuin ford 9"). Ennen kuin mä sain ostettua ensimmäisen 9", 12-pulttinen oli sairaan kova juttu. Sit kun se eka 9" tuli siihen viereen ja pääsi vähän sisälle sen rakenteeseen ei voinut kuin ihmetellä miksi piti hukata rahaa noihin c-clip periin.

    C-clipit sikseen, huonoin homma noissa GM:n yleisimmissä taka-akseleissa on tehoon, autoon ja käyttötapaan riippumatta se, että niissä on valurautainen kuori johon on prässätty teräksiset akseliputket ja varmistettu parilla pistehitsillä. Tervetuloa vääntyneet akseliputket. Noita on nähty ihan tarpeeksi. Mullakin on pari kappaletta "aihioita", joista näkee silmällä ihan selvästi että putket ovat liikkuneet vuosikymmenten saatossa niin että koko akseli on banaani. Pitäis varmaan vihdoinkin laittaa kierrätykseen nekin, tuskin kukaan tarvitsee laippoja niistä.

    Teräksestä hitsattu perän kuori navasta toiseen ei väänny pysyvästi yhtä herkästi eikä omaa kahden eri materiaalin liitosta.

    Asiaan: Jossain jenkkilehdessä oli kauan sitten esittely varttimailerista, joka ajoi matalia ysejä th200 askilla ja todella tiukalla pikkulohkolla jollain camarolla tai vastaavalla. Voisin veikata ettei askissa paljon tehdasosaa enää ollut, mutta kuitenkin.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    ^Ihan uteliaisuudesta, oletko vertaillut Buickin 8,2" perää ja Chevyn vastaavaan kestävyyden puoleen? Onkohan tuo akseleiden vääntyminen sama ongelma tuossa Buickin perässä, siinä näkyy olevan paksummat akseliputket koko matkalta kuin Chevyn vastaavaikäisessä ja valumurikan tukirivoitus erilainen. Mutta osien saatavuuden puoleenhan tuo Buick-versio on aika haasteellinen.

    Tuosta th200 laatikosta vielä, ainakin nimimerkki Jupe voisi varmaan kommentoida sen toimivuudesta välityksien suhteen. Oma kokemukseni on että th200 4R (jossa on samat 1-2-3 välitykset ainakin on oikein mukava.
     
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    En ole nähnyt livenä Buick-versiota 8.2" perästä (vain netistä löydettyjä kuvia), mun pajalta löytyy tällä hetkellä vaan letukan 7.5, 8.2 ja 8.5 (viimeistä useampia 70-90 luvulta). Joten kestävyydestä on mun paha sanoa mitään.

    Mutta, suurin ongelma ei mun mielestäni ole sen "banjon" eli valurautaisen kuoren tukirivoituksessa (viittaat varmaan niihin eteenpäin suuntautuviin valuripoihin pinjonin vieressä joita buickin perässä on enemmän kuin letukan). Sen sijaan, vaikka isompi akseliputken halkaisija parantaa tilannetta, perusrakenne on kuitenkin sellainen että ongelma ei koskaan poistu täysin, oli akseliputken halkaisija isompi tai pienempi. Pituus millä akseliputki on tuettu valurautaisen (ohuen) kuoren sisään on varmaan jokseenkin sama. Näissäkin perissä pitää muistaa että tuoreimmat ovat vuodelta 1970 +-2v, joten auton käyttöhistoria 40v ajalla pitää pitää mielessä.

    Esim. GM:n 10.5 14-pulttinen ei varmaan omaa samaa ongelmaa, eikä varmaan Dana 60/70, mutta niissä on myös vetoakselien laakerointi täysin erilainen, käyttötarkoitus eri ja ne painavat niin paljon että en laittaisi niitä minkään henkilöauton alle. Puhumattakaan kitkahäviöistä ja liikkuvista massoista.

    Samaa mieltä siitä, että th200 eri versioissa on oikein mukava aski, mutta vakiokuntoisena siltä on turha odottaa ihmeitä? Yksi th200 makaa tallissa jolla ajelin vakiolla G-body Cutlassilla ja Olds 350:llä, se toimi oikein hyvin mutta moottorissa ei kyllä mitään ihmeitä ollut voimavarojen puolesta, sillä oli vaikea saada "pinta lämpimäksi" :rotfl:
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kiitos, eli ne tukitangot ja alukoppa olisi varmaan aika hyvä ensiapu, mutta aika kallista touhua sekin.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Samanlaisia ajatuksia kyllä teillä akselien suhteen. Mulla pikkukakkosessa tollanen 8,2" 10 bolt C-clip eliminaattoreilla ja lukolla ja se on kuitenkin kestänyt ihan hyvin noita 11sek ajeluja ja on aika kevyt verrattuna ford 9" akseliin.
    Kyllähän se fjoord hyvä on mutta tarkoitin aikasemmilla puheillani sitä että eiks se riitä jos se riittää. Tarkoitus ens talvena jatkaa virittämistä ja uskon ston 10-naulasen vieläkin kestävän???
    Tollasta th200R4:ää joka tehty kestämään olen haaveillut nykyisen th350 tilalle että sais matka-ajosta mukavampaa ja kulutuskin tippuis.

    Ooteenä tekis mieli kysyä että saako sellasesta viritettyä ahdetun sbc 400cid koneen kestävän?
     
  20. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    8.5" perään laitan aina alukopan varmuuden vuoksi, jos sitä lähdetään kiusaamaan. Mutta kerronpa tarinan:

    Vuosia sitten, kun mä luulin että pystyn tekemään mitä vaan parannuksia insinöörien huonoon rakenteeseen, tein G-body 7.5" letukan perään (surkean kuuluisa kaikista mahdollisista ongelmista kiusattuna) teräksestä itse ns. tukikopan, joka siis oli tälläinen varsin koetellun alumallin kopio jossa tulee vielä ruuvit poskilaakereiden päälle tukemaan. Jatkoin sitä jenkkiläistä perusmallia vielä niin että hitsasin kopan (joka tuli noin 10cm vanhasta kopan tiivistepinnasta taaksepäin) kylkeen vielä 15 cm pitkät "sivuttais" sillat akseliputkien suuntaan ja hitsasin akseliputkiin näihin istuvat vastakappaleet, lopuksi pulttasin sillat ylhäältä alas putkiin kiinni. Viimeisenä kokeilin vielä hitsata seospuikolla kuoren kiinni akseliputkiin ympäri reunoistaan (Tuskin saavutin minkäänlaista tartuntaa valurautaan)

    Kopan "pulttikehä" itse perään oli 10mm teräsplootua, varsinainen tasauspyörästön suojakoppa oli 4mm teräsplootua suunnilleen kuusikulmion muodossa ja sillat 5-6mm C-palkkia.

    Kaikesta tästä ei ollut mitään hyötyä loppujen lopuksi, koska vaikka putket eivät voiman alla enää taipuneet auton pituussuunnassa, takaa eteenpäin katsottuna akseli silti vääntyi banaaniksi eli banjo oli alempana kuin pyörännavat.

    Kaiken kaikkiaan tästä peräkokeilusta jäi todellakin uudenveroiset:
    richmond 3.73 välitys, auburnin lukko, kaikki uudet laakerit, uudet jarrukamat pl. rummut, Moser vetoakselit, ARP 7/16 pyöränstudit jne. Ostakaa?

    :)
     

Kerro tästä muillekin!