Camaron tilttiratin lonkslonks murehdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja jakulepi, 19.6.2016.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Hilse on lentänyt tänään tallilla, kun olen pohtinut Camaron tilttiratin suunnatonta sivuttaisklappia, joka on ilmaantunut kuin Irak -paperit Jäätteenmäelle!

    Mainittakoon, että ennen rattiputken purkamista autosta (armon vuonna 2012) tuollaista heviklappia ei esiintynyt. Korkeintaan pientä merkkiin ja malliin kuuluvaa millin heittoa...
    Rattiputkea olen purkanut alkujaan vain vilkun kytkimeen saakka, koska siellä oli vähän korjattavaa.
    Rattiputken alapäästä oli taasen purettuna se isolla jousimaisella sokalla kiinni oleva mikä lie laakerin suojarinkula. Mutta noin muilta osin rattiputki on minun toimestani koskematon.

    Olen purkanut sen ennenkin yläpäästään mm. virtalukon vaihdon yhteydessä ja hommassa ei sinänsä ollut mitään uutta. Silloin rattiputki oli tosin kiinni autossa.

    Mutta mikä voi yhtäkkiä aiheuttaa tuollaisen väljyyden etenkin sivuttaissuunnassa?
    En usko että tässä on mistään rakettitieteestä kysymys. Laakereiden kulahtamiseen en usko. Joku asennukseen liittyvä säätöbugi tässä nyt varmaankin...

    - Tiltin torxit, siis ainakin ne kaksi joihin pääsi käsiksi, olivat ihan asiallisessa kireydessä.
    - Kun rattiakselia työntää alhaalta ylöspäin, niin yläpään klappi kyllä vähenee kun sisimmäiset laakerisa tukeutuvat skooleihinsa. Paikalleen asennettuna rättinivelen kanssa klappi palaa ennalleen. Eli asennettuna siihen ei ilmeisesti saada sellaista "preloadia" joka tuohon vaikuttaisi?
    - Tuo laakeri, joka melkein leviää tuossa pätkän lopussa, ei vaikuta tähän klappiin millään lailla.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joskus aikaa sitten oli sama yhdessä vastatulleessa autossa. Tarkkaan en enää muista, mutta olikohan joltain purkajalta unehtunu sellanen jousi pois, joka painaa yläpalan laakerit "kasaan" sopivan tiukalle. Voishan se katketakin.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kyllä mulla pitäis kaikki palikat olla kasassa. Yläkerrassa on tosiaan jousi, joka tulee äänimerkin muoviosan ja rattilukon "rattaan" alle puristukseen, mutta silläkään ei ole mainittavampaa vaikutusta tuohon välykseen. Se kun liikkuu akselin kanssa yhtälailla mukana.

    Sitä jousta ei kyllä oikeasti pysty unohtamaan, koska se tekee häkkyrän purkamisesta ja kasaamisesta just niin hauskaa, ettei tuota haluaisi jatkuvasti olla purkamassa...
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Onko tiltin/rattiputken asennolla vaikutusta välykseen ?
    Oletko kasannut ohjauspylvästä vielä ihan "rattia-vaille-valmiiksi" asti ?
    Mulla ei ole enää kuvia tallella, mutta muistan kyllä miten paska sitä rengassokkaa oli laittaa siihen akselin ympärille (jos on sama rakenne tiltillisessä mallissa). Jos sen sokan jälkeen on vielä välyksiä, niin sitten puuttunee osia/kasausvirhe ?

    IS
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Juu olen kertaalleen koekasannut autoon rättiakselin ja ratin kanssa. Ei vaikutusta.
    Yläpään olen kasannut useammankin kerran ja siellä ei pitäisi olla kyllä puutteita. Ei myöskään räjäytyskuvan perusteella.

    Rättiakselin päätyä täytyy vielä tutkia onko siellä vahingossakaan jäänyt jotain uupumaan. Kuten videostakin näkyy, niin sieltä päästä painamalla on pystyklappia ehkä sentin verran. En tiedä kuuluuko se asiaan vai nou.
     
  6. 455STW

    455STW Gearhead

    Viime kesänä nyt jo ex. omassa Camarossa oli sama klappi. Siinä syy oli se yläosan alempi laakeri, joka oli hukannut kuulansa. Heilui ihan samaan tapaan kuin sulla. Apu, eli uusi laakeri löytyi Jamant:ilta Espoosta. Rattiakseli oli remontin jälkeen vähintään yhtä tiukka kuin uutena, ellei jopa aavistuksen tiukempi...
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla on useammassa tiltissä joissa klappia, ollut ne kolme pitkää torx-ruuvia löysällä jolla tiltin runko-osa kiinnittyy itse putkeen. Joutui purkamaan aika lailla lähes kaiken että pääsi kiristämään. Tiltin saranatappeihin löytyy pini ulosvetäjä, youtubesta ohjeet.
    :)
    - Jani -
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja on niitä lisää edelleen....
     
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    No kattosku ne torxit oli kyllä kireällä, kuten alussa mainitsin.
    Kun katotte tuon mun videon ekassa postauksessa, niin ekan viiden sekan aikana nostelen sitä akselia ylöspäin, ja ihan ylimmäiseen asentoonsa työnnettynä on klappikin vähän sievempi. Sitä tosin en videolle saanut ikuistettua.
    Funtsin että jos se sisimmäinen/alempi laakeri olisi sylkenyt kuulat mäelle, niin luulisi niitä irtonaisia kuulia tulevan jostain vastaan kun tuossa touhuilee...?

    Eli mun hypoteesi on, että akselin pitäis olla tiukasti ylimmäisessä mahdollisessa asennossaan, jolloin klappia ei esiinny. En vain ymmärrä, että miten sen saisi kiristettyä ylimpään mahdollisimpaan asentoonsa, koska jos rattiputki on paikoillaan ja akselit kiini rättinivelessä plus rattikin asennettuna, on klappi on edelleen hervoton. Rättiniveleen kiinnittyvä ohjausakseli kun joustaa, jolloin rattiputken sisällä olevan tiltin akseli(t) elää omaa elämäänsä pystysuunnassa.

    On muuten ihan helvetin vaikea yrittää selvittää näitä ymmärrettävästi kirjallisesti. Hiki tulee.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se yläpätkän laakerointi pitää olla ihan yhtä tiukka, oli alapää kii jossain tai ei. Jos laakereissa on kuulat tallessa, niin sulla puuttuu jotain, joka kirraa ne ylälaakerit kasattuna oikeaan asentoon. Tai sitten joku rupu akselissa estää jonkun osan menon oikeaan kohtaan.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Yhessä Astrossa oli ylälaakerin sisäkooli hitsattu kiinni akseliin. Tuossahan ei alalaakerissa ole sisäkoolia, se akseli hoitaa sen homman, ylälaakerissa on sisäkooli ja se jousi siinä hammaslevyn alla pitää sen tiltin yäläpuolisen ala- ja ylälaakerin vireessä, eli jos akseli klotaa tiltin yläosassa, mutta itse tiltin ylärunko ei heilu, jotain puuttuu....
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Niin ja voi siitä alalaakerista puuttua kuulat, vaikket niitä mistään löydä, ne on tipunu lattialle ja et oo vaan huomannu ja ne kulkeutuu ovesta pihalle (pahimmillaan)...
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Täytyypä varmaan purkaa se tiltti ja varmistua asiasta, ellei nyt jollain hammaslääkärin peilillä sattuis pääsemään sen verran tsiigaamaan että miten sillä alalaakerilla oikein hurisee.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei pysty!!
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    No nyt kun jaksoi videonkin katsella niin aina se akseli on klotannut siihen asti kun on putken saanut kasaan asti eli rattilukkolevyhän painaa jousta joka painaa välkykset pois laakerista.
    Mulla on rattiputkia osina ja nipussa jos haluat tutkia tarkemmin...
    :eek:
    - Jani -
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kyllä kyllä, mutta kun sivuttaisklappi säilyy myös silloin kun rattilukko jousineen on asennettuna. Kuten aiemmin mainitsin, niin olen sen koekasannut ihan autossa, jolloin rättiakseli ja ohjauspyöräkin ovat olleet kiinnitettynä. Ratin sivuttaisklappi oli varmaan kahden sentin luokkaa...

    Jotain sieltä on nyt pakko puuttua.
    Täytyy tänään mennä auton vierelle taas tutkimaan, mutta rupesin funtsimaan.
    Ja kiitos tarjouksesta. Jos tämä ei tästä nyt selkiydy, niin otan rattiputken kainaloon ja tulen vertailemaan...
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Hm, multa taitaa puuttua noi numerot 10 ja 11, eli upper bearing seat ja upper bearing race.
    Lienevätkö ne irrallisia kilkkeitä?
    Jos ovat tippuneet...

    [​IMG]
    Tällä hetkellä mun setup näyttää siis tältä, ja mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä. Eli laakerin ympäriltä/sisästä puuttuu ehdottomasti jotain. Lienevät juuri nuo edellä mainitut.

    [​IMG]

    Mistäs mä saisin noi puuttuvat osat helpoiten?
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    jakulepi tykkää tästä.
  19. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Saatavuus huono, siinä syy... Mulla on hyllyssä!!
     

Kerro tästä muillekin!