camino-79 koneen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja buick-62, 3.9.2014.

  1. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear


    Morjens!

    Mulla on ollut tuo sama taistelu vastikään meneillään!

    Truck-korvakkeet (vaneissa ja full size-truckeissa) ovat reiän keskeltä korvakkeen "selkään" korkeudeltaan 3".
    Caminon korvakkeissa taas korkeuden tulee olla 2,5" - trukkikorvakkeilla kone asettuu vakiotyynyihin siten, että vaihteiston häntä jää vinoon ja kun sen pakottaa crossmemberiin, se jää alaviistoon niin, ettei kardaanin kulmia saa oikein.

    NYT TULEE PAHA: Caminon (g-body) kardaanin oikeat kulmat ovat edessä 1/4° ja takana 1 1/2° (± 1/2±°), KUN auton akseliputken päältä mitattuna etäisyys yläpuolella olevaan runkopalkkiin on 106mm (± 1.4mm).

    Eli autoa on kuormattava siten, että taka-akselin ja runkopalkin väliin jää mainittu 106mm. Itse käytin lavalla kahta lasten kylpyammetta, jotka täytin vedellä. Auton taka-akselin on tietenkin oltavat tuettuna ylös, jotta mittauksen pääsee kardaanin laakerikupeista tekemään.

    Ensin mitataan laatikossa olevan yoken laakerikupista, sitten kardaanin laakerikupista ja pienempi vähennetään isommasta.

    Takapäässä sama juttu - ja on oltava tarkkana, että akseli todella on laatikosta taaksepäin "alamäkeen". Noin pienten astelukujen kanssa pelatessa menee helposti sekaisin.

    Säätövaihtoehtoina esim. Hotchkisin säädettävät takaylätukivarret tai varaosina saatavat service-tukivarret (kahta pituutta, pitkä ja lyhyt).

    Laatikon päätä säädetään askin ja kumityynyn väliin tulevilla shimmeillä (mistä niitä saa?). Tarkoitukseen käy erinomaisesti Motonetin http://www.motonet.fi/fi/tuote/139999/pakoputken-yleisripustin-38-51mm

    josta sahataan tuo reiällinen osa käyttöön. Ne uloimmat reiät ovat täsmälleen sopivat askin takapään kahden kiinnitysruuvin alle. Bilhelvetissä on vastaava, sekin sopii.

    Mikäli auton jousitusta ei ole muutettu ja koneen korvakkeet ovat ne, jotka Caminoon kuuluu (korkeus 2,5") osanumerot GM 334970, GM 334971 (uusi numero GM 10213125) tai -72-81 Camaron korvake GM 332648(numero stanssattu lusikan kylkeen), kardaanikulman pitäisi olla oikein ilman säätöjä.


    Romiksista Suomessa noita ei yleensä saa mistään ja itse hädänalaisessa tilassa menin ostamaan diesel-truckin korvakkeet. Niiden korkeus on 2.25" ja sehän meni käteen taas niin että jysähti = moottori asettuu makaamaan "kyljelleen" eikä häntä sovi suoraan reikäänsä.

    Viimein tilasin USA:sta GM 334971:set ja ongelma ratkesi.

    Hauskana yhteensattumana sain noita odotellessa ostettua toiset sopivat GM 332648 -numeroiset arizonalaiselta romikselta ensimmäisiä odotellessa.

    Joten jos tällaisia kaipaat, lähetä yv:tä.....



    El Camino -81 490hp/660Nm 383 Stroker, Holley HP EFi, Edelbrock RPM Air Gap, Trick Flow 195 CNC heads, Scat rotating kit, 10:1 static compression (8:1 dynamic), Keith Black Hypereutectic pistons w 12cc Dish, Dynatech headers, Pypes performance 3" dual exhaust w x-pipe and Race Pro Mufflers, TCI TH2004R Trans, TCI 2200 stall turbine, G-Force Crossmember, Hotchkis Suspension kit, SSBC 2-piston caliber front brakes, SSBC rear disc brake kit, 10-bolt rear w Eaton True Trac diff, Moser 28-spline axles http://elcamino-holyshit.vuodatus.net/
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Hyvää infoa tuli taas, kiitoksia.

    Tietääkseni jousitus on takana vakio. Kardaanikulmaa joutuu kuitenkin mittaamaan, kun laatikoksi tulee TH700 ja alkuperäistä vaihteistopalkkia ei voi käyttää. Vaikka se toimisikin tuon laatikon kanssa, niin joku edellisistä omistajista on mennyt muokkaamaan sitä niin, että parempi tehdä uusi. Kardaaniakin saattaa joutua hieman muokkaamaan. En ole vielä päässyt mittaamaan miten pituuden kanssa käy.

    Mimmosella värkillä nuo kulmat mittasit?
     
  3. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    :poff:

    Ostin tuollaisen US-Partsista http://www.carcraft.com/howto/91758/

    Järkyttävään 118 euron hintaan http://www.uspartsperformance.fi/catalogsearch/result/?q=kulmamittari.

    Summit Racing on myynyt noita aiemmin 16 (!!!!) dollarin hintaan, mutta niitä ei enää ole saatavana. Suomesta kulmamittareita toki saa monenlaisia malleja työkalufirmoista, mutta niiden kanssa pitäisi usein olla joko firma tai avata tili, joten päätin kokeilla "helppoa" lähestymistapaa ja maksaa toistasataa tuollaisesta alumiinilätkästä, jonka päässä on vahva magneetti ja kyljessä asteikko.....

    Elämä on..... :poff:
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Hommasin nuo Camaron korvakkeet ja tänään koetin laitaa pakettia paikalleen vaan eihän se sinne istunut. Nuo Camaron korvakkeet on jonkin verran korkeammat kuin mallauksessa käyttämäni itse muokatut korvakkeet. Vaikka laitoin kumit niin korkealle kun ne vain reikien varassa sai niin silti en saanut kuin toisesta kumista laitettua pultin läpi. Toinen korvake oli liki sentin verran huti reiästään. Ja siis siten, että reikä oli sivussa eikä ylhäällä/alhaalla eli koneen ylös/alas liikuttelulla ei ollut merkitystä.

    Onko tuossa nyt joku mitä mä en huomaa vai mikä tuossa mättää? Kuvittelisin hieman paremmin nuo sattuvan kohdalleen. Kumit on samassa kohtaa kuin edellisellä sivulla olevassa kuvassa eikä ne oikein muissa rei-issä voi ollakaan.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Vastataan itse itselleni. Laitoin toiselle puolelle aiemmin muokkaamani korvakkeen. Nyt kone istuu täysin vaaterissa. Sitten vaan kardaanikulmaa mittaileen kunhan saa ekana teetettyä sen kardaanin. Tänään olisi tarkoitus mennä pituutta mittaamaan.

    Hieman uuno fiilis tuli, kun en nyt keksinyt kuinka tätä voi käyttää siinä laatikon säätämisessä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/139999/p ... in-38-51mm Kuva auttas kovasti.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, onko moottori pituussuunnassaan vaaterissa vai se kaasuttimen laipan tasopinta imusarjassa?
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Pituussuunnassahan se ei voi ollakaan (vielä) vaaterissa jos koskaan, kun vaihteiston kannatinpalkki upuu ja se määrittää koneen pikittäisen asennon.

    Mittasin koneen asennon suhteessa runkopalkkeihin. Huijasin hieman ja mittasin sytytystulpista kun se oli helpompi kuin imusarjan laipasta.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se imusarja/kaasarin tasopinta on aika hyvä merkki pituussuuntaiselle asennolle.
     

Kerro tästä muillekin!