camino+olds 350 mosa. saako ö-pohjaa pois nostamatta mosaa??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 6.10.2008.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    elikkäs nyt on sellainen juttu, että kävi se mitä pelättiin... eli ko. moottori teki kasaamisen jälkeen sitä, että kun siinä oli "on/off" tyyppinen öljynpaineanturi niin se näytti (viisari-)mittarissa että tyhjäkäynnillä ei muka olisi öljynpainetta. no asiahan lähdettiin tietysti selvittämään koska kierroksilla kuitenkin kyseisen anturin mukaan löytyi öljynpaine niin ostin sitten viisarimittariin tehdyn anturin ja tänään sitten kokeilin niin eipä näyttänytkään kuin 2 kiloa painetta :(

    no eihän siinä, sitten tietysti tuli ensimmäisenä mieleen että mittaristo on rikki, eli ei muuta kuin rimpauttamaan kaverille jolla on ihan erillinen mittari ja se siis kiinni, no eipä näyttäny sekään kuin reilua kiloa :eek:

    joten siinä sitten pähkäiltiin erinäisiä vaihtoehtoja ja kun ei mm. vuotoja löytynyt ja laakereiden oikeinasennuksesta varmistuttiin niin sitten ainoaksi mahdolliseksi viaksi jäi, että öljypumpun täytyy toimia vajavaisesti, mikä tuntuu ihmeeltä koska kyseessä on aivan uusi pumppu :eek:

    mutta ei auta itku markkinoilla, eli avattavahan se on, mutta se, että onkohan se öljypohja mahdollista irroittaa ilman, että tarvitsee nostaa koko moottoria ylös? kun muuten moottorille ei vaikuta tapahtuneen vaurioita koska autoa on täytynyt siirrellä niin pienintäkään oiretta kiinnileikkautumisesta tai vastaavasta ei ole ollut ja kun kierroksilla kuitenkin löytyy se melkein 2 kiloa paineita niin ilmeisesti suuremmilta vahingoilta on toistaiseksi säästytty.

    joten tietääkö kukaan mahtuuko sen öljypohjan irroittamaan ilman moottorin poisnostamista?
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mulla on joku muistikuva, että antureita on pari eri mallia, siis mittareille tarkoitettuja. Ero on vastuksen ja öljynpaineen suhteessa. Kokeile ensin mekaanisella mittarilla, paljonko ölkjynpaine on, ennen kuin revit pohjaa irti, mikä muuten ei mun hataran muistikuvan mukaan onnistu, ennen kuin konetta nostaa vähän ylöspäin.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    juu, tiedän että antureita on eri mallia, mutta kiitos neuvosta kuitenkin. eli se mittari jolla siis mitattiin erillisenä eli joka ei tullut ollenkaan caminon omaan mittariin kiinni niin se olis siis letkupäässä oleva kello joka on siis täysin mekaaninen... joten vika ei siis ole anturissa.... oliskin

    mites, kun tuo kardaanitunneli on niin ahdas niin noinkohan se kone mahtuu nousemaan tarpeeksi ilman että vetää koko pakettia eteenpäin? kun oldsissa kuitenkin on tuo öljypumppu melko syvänmallinen...
     
  4. MK1

    MK1 Gearhead

    moro
    justiinkin kesällä tein kone svapin omaani (-80) ja kyllä se palkki on niin lähellä että ei kannata alkaa menettään hermojaan...konetta kun pitäis nostaa ainakin runkopukkien verran pumpun pic upista puhumattakaan...
     
  5. Nomad59

    Nomad59 1st gear

    Oldsin koneessa kumityynyt on osittain öljypohjan alla, eli konekorvat joutuu avaamaan, nostamaan konetta ylös ja irrottamaan kumityynyt koneen kyljistä. Sen jälkeen pohja kyllä mahtuu tulemaan pois, laatikosta ei tarvi irrottaa. Jakajan ja muuta pikkusälää muistaakseni joutuu irrottelemaan.
     
  6. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    parin tunnin jeesustelut ja se oli mulla irti...

    tosin kone ei oo oldsi eikä koppa ole sama mutta kuitenni camino ja koneen irrotus 8)

    [​IMG]
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei se uus pumppu kyllä valitettavasti ole tae sen toimivuudesta,mutta saattaahan siinä olla vaan paineensäädin juuttunut auki asentoon osittain...

    En kyllä usko et onnistut ilman koneen pois nostoa öljypohjaa irrottamaan :)
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kerran aikoinaan öljypohjan irrotin koneen ollessa paikoillaan. Edellytti tosiaan moottorityynyjen irrottamisen, koneen nostamisen mahd. korkealle jne.

    Ja se kyllä hatutti, että pumpun vaihtamisen jälkeen ongelma oli sama. Ja sitten kone irti, osiin ja kampura koneistamoon.

    Onhan sulla siinä bensakoneen vetolevy ja startti? Mahdollinen epätasapaino saa aikaiseksi pahimmillaan yllättävän nopean laakerivaurion.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko varmasti oikeat laakerit, esim. pykälää väärä koko runkolaakereissa aiheuttaa juurikin tollasia oireita eli paineita löytyy 1-2bar. Likipitäen omakohtaisia kokemuksiakin aiheesta, tosin 4-silinterisessä laitteessa.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    laakerit ja vastaavat on kyllä 99% mahdottomia ja se, että tässä nyt elätellään toiveita kun sellaistakin pelkoa on kuulema ollut että öljynsuodatin kun on oikein tukkoinen niin se pudottaisi öljynpaineet....

    perustelut siihen että se olisi tukossa on siinä, että ensinnäkin öljyt on (liiankin) puhtaat kun ajatellaan että kone on uusilla renkailla ja laakereilla ym. hilppeillä kasattu ja nokkarasvaa tuli laitettua niin paljon kuin nokassa vaan pysyy niin sen pitäisi kuulema kuitenkin värjätä öljyä jonkin verran mutta niinkuin mainitsin niin öljyt olivat liiankin puhtaat...

    eli tilanne on siis se, että nyt ensi viikonloppuna vaihdan öljyt ja suodattimen ja jos edelleen sama tilanne niin sit saa seisoa ainakin talven yli kun ei oikein tähän hätään saa mistään tiloja/vehkeitä koneen nostamiseen kun talli on toistaiseksi täynnä isäukon ja pikkubroidin rojekteja niin sit on pakko antaa olla....

    mutta minkäs teet, voihan toki olla, että esim. öljypumpun ohjuritapit onkin vaikka puoli milliä tai vaikka millinkin liian pitkät ja niitä ei ole huomannut katsoa niin siellä olisi vaikkapa pumpun välissä sisäinen vuoto, kuka näistä tietää tiisselin venttiileistä...

    mutta ensi viikonlopun jälkeen tulee lisää infoa :-?

    ja lisäksi vielä paulin kysymykseen niin vetolevy ja startti ovat kyllä oikeat ja startin välys vetolevyynkin on tarkistettu joten siltäosin asia on hoidossa, että vaihtoehdoiksi jää lähinnä se tukkoinen suodatin,öljypumpun "asennusvirhe" tai rikkinäinen pumppu :-?
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Suodatin tukossa nokkarasvasta,
    tuntuu aika kaukaa haetulta mahdollisuudelta.

    Mutta jos suodattimen jalka on jäähdytinversio ja mallia tulpatut lähdöt niin se saattaapi paineita pudotella reilusti, mä en sen ohivirtaus venttiilin avautumispainetta tosin kyllä muista mutta taatusti ahdistaa jo pienen virtausaukonkin takia.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Pari tapausta on ihan tältä kesältä tiedossa et suodatin on aiheuttanut paineen laskun,et toivotaan et sulla ois sama vaiva!

    Se on hienoa kun on muiden rojekteja itsensä tiellä :mad:
    Mut sitä en usko et maltat talven yli seisottaa,siis caminoasi :poff:
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no toivon mukaan olis tossa suodattimessa se vika juu... muuten alkaa mitta kyllä olemaan täynnä noilta vastoinkäymisiltä kun aina tuntuu uutta vikaa puskevan sitä mukaa kun vanhoja korjaa, mut sillä kai sitä hot roddingiks kutsutaan :D ainakin hermot on hot jos ei muuta :poff:
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    nonniii.... elikkäs pahin pelko toteutu ja asia ei korjaantunut sillä öljyjen ja suodattimenvaihdolla... nyt siis pitää keskiviikkoon mennessä(kun olen vielä kotosalla) yrittää saada sen verran aikaiseksi että kokeilisi josko se ö.pohja tulisi pelkästään koneen keventämisellä ettei tarvitsisi koko konetta nostaa pois :-?

    mikäli joltain löytyisi jotain öljykanavien poikkileikkauskuvia tai jotain niin olisi ihan jees, kun kuitenkin sen verran tutkittiin että yläkerta (siis venakoneisto tässä tapauksessa) oli märkä kun sen verran pyöritettiin sitä konetta että nähtiin josko se olisi nostanut ne öljynpaineet...niin nyt olisi ihan mielenkiitoista saada jostain tietoon missä ja mitä kautta ne ö.kanavat kulkee niin vois vielä miettiä josko siellä olisikin vain tukos tuolle anturille tulevassa linjassa?

    tuossahan anturi on siis ihan siinä lohkon etupäässä imusarjan edessä... eli tuleekos siihen öljynpaine siis nostajakanavan kautta?
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ota anturi irti ja starttaa.
     
  16. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    ainakin 80 caminossa 305sta mahtuu oljypohja pois kun irrottaa koneen korvakkeet ja nostaa vaan niin ylös kuin saa....
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    siis kyllä sinne anturille asti öljy tulee mutta olisiko siellä ennen anturia jossain mahdollista olla jonkinlainen ahdistava tukos? sitä lähinnä mietin :-?

    ja olikos tuo 305 chevyn kone? kun oldsissa ja chevyssähän on siis erilaiset moottorinkannakkeet niin noinkohan nuo oldsin kannakkeet mahtuut tulemaan? ja eikös oldsin kone ostu vielä taempanakin? mut täytynee (mahdollisesti tänään) kokeilla josko se nousis tarpeeksi kun irrottaa virranjakajan niin sais vähän ylemmä....
     
  18. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    juu, siis chevyn konehan se 305 oli. kun kaveri on vaihtanut yhdet laakerit alakertaan just poistamalla öljypohjan ja konetta nostamalla mut sitä en tiedä että toimiiko sama oldsin koneessa. mut ilmotele miten käy... :D
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no kyllähän tuo ö-pohja lähti ihan konetta keventämällä ja tuli vaihdettua vanha öljypumppu takasin jotta nähtäisiin kuinka käy öljynpaineiden... no huonostihan siinä kävi, eli edelleen vain n. 1,5 kiloa :-?

    joten nyt siis lähinnä olisin erittäin tyytyväinen hyvistä neuvoista, oisko kellään moisia? kun nythän homma alkaa siis kääntyä laakerien väärinasentamiseen mutta kun luonne ei oikein anna periksi sen suhteen sillä kyllähän runkoset ja kiertokangen laakerit on melkolailla mahdoton asentaa väärin ja kun runkopukitkin menivät oikein timmisti paikoilleen. nokkalaakerit taasen on laitettu hiomo kantasella joten sekin vaihtoehto on hyvin epätodennäköinen joten edelleen tekisi mieli väittää että jossain on tukos mutta kun ei oikein mistään muualta pääse kokeilemaan ö-paineita kuin tuosta yhdestä kohtaa joten olisiko kellään mitään hyviä ideoita?
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos anturille tulee öljyä, niin se paine on sama kuin pääöljykanavissa. Tämä siksi, että anturilta öljy ei mene enää minnekään eteenpäin ja silloin anturilinjan tukos ja sen aiheuttama heikko virtaus ei voi painetta alentaa pelkästään antruilla/mittarilla.

    Oliko ekoissa öljyissä laakerimetallia tai oliko sitä öljypohjassa?
     

Kerro tästä muillekin!