Caminon jarrut nytkyttää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maddis, 22.6.2025.

Tags:
  1. maddis

    maddis Gearhead

    Kyseessä on -79 Camino jonka kunnostin reilu 10 vuotta sitten. Melkein alusta asti siinä on ollut ongelma, että jarruttaessa se 'nytkyttää' eli jarrut ei ota tasaisesti. Leimalla näkee, että oikean takajarrun voimakkuus vaihtelee.

    Tähän asti tehty:
    - Hommasin uudet rummut kunnostuksen yhteydessä
    - Sorvautin em. rummut kun aattelin että kiinan rummut on kierot
    - Ostin käytetyt rummut

    Viimeksi nuo käytetyt rummut ostin ja niistä muistan että aluksi jarrut otti tasaisesti kunnes se nytkytys vähitellen palas.

    Olen myös testannut, että vaikka kuinka runttaa jarrua niin heti sen jälkeen jarrut vapautuu kyllä ok eli jarru ei jää kantamaan. Myöskään jalkajarru/pysäköintijarru (tunnetaan myös käsijarru nimellä) ei pitäisi olla liian tiukalla, kun kengät ei laahaa rumpua normaalisti.

    On muutama vuosi tuossa mennyt, etten ole jaksanut asialle mitään tehdä, mutta nyt taas mietin että vois jotain asian eteen tehdä.

    Kunnostuksen yhteydessä vaihdoin perään myös välityksen ja laitoin sinne eatonin torsenin(truetrac) entisen aavikkovälitys/kitkalukon tilalle. Vaihdoin myös vetoakselin laakerit ja akselit ei näyttäneet kuluneilta siitä kohtaa mihin akseli ottaa kiinni, että en usko että siellä on välystä joka tuon voisi aiheuttaa.

    Voisiko kiero vetari aiheuttaa tuon? Voisi tietysti ens leimalle vaihtaa vetarit päikseen ja katsoa siirtyykö nytkytys toiselle puolelle. Hieman hankala itse tuota muuten testata.

    Toinen, radikaalimpi, vaihtoehto on laittaa levyt taakse, mutta taitaa joutua vaihtaamaan etujarrutkin samalla ettei tule liian takapainoiset jarrut ja se on taas isompi projekti.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ennen kuin vetarien vaihtoon ryhdyt niin heittokellolla saat tarkastettua onko vetareissa heittoa.
    Jarrurumpu irti ja mittaat vetarin laipasta mahdollisen heiton.
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Se on käynyt mielessä joo, että täytys tehdä.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllä se kiero vetari voi sen tehdä, eikä tarvitse paljon olla kiero.
    Minulla oli entisessä toyossa kiero vetari ja oli aika hankala saada säädettyä kohdilleen.
    Tosin siinä oli sitten lisäksi jarrukengät, tarvike, pinnaltaan muutaman millin liian kapeat, niin se kenkä pääsi kampeamaan lisää vinoon ja sopivalla kohdalla jumitti pyörän kokonaan.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on mitattu. Päittäisheittoä oli 0.2mm puoleltaan, mutta C-clips perässä hankala tuota tietysti mitata kun tyhjää liikettäkin on millin verran. Aksiaalista heittoa en saanut mitattua kunnolla. Koetin mitata siitä minkä läpi pyöränpultit tulee mutta toisessa akselissa se oli sen verran karkea ettei siitä oikein kunnon lukemaa saanut ja minun mittarissa on liian lyhyt pää että olis siitä pinnasta saanut mitä vasten rumpu menee.

    Sen huomasin, kun mittausten jälkeen olin laittanut rummut/renkaat takas paikalleen ja pyörittelin renkaita että kumpikin puoli hinkkas jarrua samaan aikaan. Eli ehkä puolikierrosta meni vapaasti ja sitten kumpikin puoli kuulosti että otti rumpuun kiinni. Eli joku siellä on kiero enkä nyt keksi mitään muuta kuin vetarin. Ei ne kauhean kovaa ottaneet että kun antoi vauhtia renkaalle niin pyörähti yli mutta yleensä tuohon kohtaan sitten lopulta pysähtyi.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Voi olla koko perä kiero.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, ei sekään ole pois suljettu.

    Tähän epäsuorasti liittyvä niin miettinyt että minkähän isomman perän tuohon laittas jos joskus haluaa enemmän voimaa. Käsittääkseni tuo 7.5" ei ihan kauheita kestä. Tosin Caminossa kevyt perä ja suht kapeat renkaat mulla, että ei liene kovin kriittinen ongelma.
     
    Muokattu: 22.6.2025
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mielestäni kiero perä ei aiheuta tuommoista, veikkaan kieroa akselia tai tärskkyn saanutta laippaa.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos rumpu kuluu käytössä kieron vetoaxelin päässä siitä tulee epäkesko. Jos semmoisen epäkeskon rummun asentaa avauksen jälkeen eri asentoon kuin missä se aiemmin oli, syntyy rummulle uudenlainen heitto ja jarrut alkavat jarrutuksessa täristää.

    Viispulttisen rummun saa vetoaxelin päähän viidellä eri tavalla.

    Tästä syystä (kai) Dartin eturummut olivat navassa kiinni niin, että oikeampi tapa avata jarrut oli purkaa laakerit auki, ei poistaa rumpua pyörän navasta.

    Jos tämä olisi se täristyksen syy, niin rumpua voisi yrittää eri asentoihin löytäen sen niistä, missä se rumpu vähiten tahmaa pyöritettäessä.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Täytyy tuota kikkaa testailla. Eipä maksais ainakaan mitään. Tietysti vois katsella jos löytäs vetarit jostain. Varmaan joutus/kannattas sorvauttaa rummut suoraksi kans siinä kohden.
     
  11. Forester

    Forester 2nd gear

    Eikös ne vetarien laipat voisi sorvata suoriksi suhteessa akseliin? Noin on itselle yhdet entisöity.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Mahdollisesti, jos löytää jonku osaavan sorvarin joka suostuu moisen tekemään. Samalla voisi ne rummutkin sorvauttaa niin olisi suorat nekin.

    Jollain konepajalla joku vuosi sitten käytin noita rumpuja jo muutaman viikon hyllyssä seisottamassa ja kävin hakemassa takas kun eivät ne tuntuneet niille mitään aikaiseksi saavan.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ainakin vetoakseleille löytyy seppä; Karpiola Vilppulassa. Löytyy netistä sorvaamokarpiola.fi

    Nämä jopa tekevät vetoakseleita jos joltakulta semmoiset puuttuu.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Kas, tuon olinkin unohtanut. Tuttu nimi nyt kun tuli vastaan. Eikä tuo kauhean kaukanakaan olisi.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kysäise voisko ne tarkastaa samalla ne rummut.

    Karpiolat on rouvan koulukavereita 60-70 luvuilta. Käytiin vuosi sitten katsomassa sorvaamoa ja tunnistihan sorvari rouvan heti ovelta. Mulla on siellä päin mökillä jemmassa Hiluxin lukkoperä ja kävin tiedustelemassa, josko siihen saisi moparin pikkupulttijaon. Saisi.
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, aattelin kysästä. Saa nähdä kuinka kiirettä niillä pitää. Itsellä olis aikaa kun loma alkaa ens viikolla.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Karpiola onkin hyvä paja, varmasti onnistuu kaikki vetovehkeiden entisöinti tai valmistus.

    Olen noita rumpuja ja levyjä mahdollisuusksien mukaan sorvannut kiinnitettynä omaan pyörännapaan tai vetoakseliin, ja jollain tyylillä sit merkannut asennon. Kellotus nelileuassa vaikka laakerin kohilta, niin tulee ainakin niin hyvä kun pystyy.

    Uudet rummut vaan tahtoo olla sellasta ainetta että jollain aikavälillä menenvät kieroksi, siis eivät kestä lämpösyklejä lähellekkään niin kuin ne vanhat.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Chinesiumia? Pitäisi ostaa hyllyyn vanhenemaan tai olla lämpösyklausuuni plus sorvi. Voi tosiaan olla sekin, että oikuttelevien jarrujen rummut on ovaalit ihan omaa ansiotaan. Mut siitähän ne sorvilla suoristuu.
     
  19. Toi voi myös ehkä liittyä myös valutekniikkaan ja mahdollisiin päästämiseen sen jälkeen. Tai sekäettä. Arvaus, ei tieto.
     
  20. fmila

    fmila Double Gearhead

    Nytkyttäviin rumpuihin on tullut joskus "törmättyä". Sorvaaminenkaan ei välttämättä auta jos/kun valussa on "sulkeumia". Näin vastasi ja havainnollisti "wanhan-liiton" sorvari mulle aikoinaan. Vaikka rumpu oli jo suoraksi todettu sitä sorvattaessa, oli siinä kohta joka suorastaan "kiljui" kun terä siitä kohtaa rumpuun otti. Sorvauksen jälkeen jarrut toimi moitteetta sen "pyhättömän viikon" ja taas alkoi nypytys ja ravistus. Samanlaisiin ihan uusiin Biltsun rumpuihuin tutustuttiin myös 90-luvun lopulla. Samaan Kadettiin haettiin jopa kaksi settiä rumpuja viikon välein ja sama ilmiö molemmissa. Muutaman päivän ihan hyvät ja sit alkoi nypytys. Molemmat setit meni toki takuuseen, mutta jälkimmäiset vaihdettiin jo muuhun tavaraan kun luotto meni. Pantiin ne alkuperäiset takas, "sorvailtiin" vain huulikantti pois ja ajettiin niillä ongelmitta seuraavat 100000 km.
    t.AM
     
    JYR tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!