Caminon seisontajarru

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Driver81, 4.5.2004.

  1. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Minkähänlainen mahtaa olla tälläisessa 1979 Caminossa seisontajarrun säätö. Onhan ne usempaan kertaan katsottu, mutta ei vain tule mieleen, kun on vähän jo aikaa edellisestä kerrasta. Sellaista vain kartoittaakseni, että puranko tässä kerrostalon parkkiksella, vai etsinkö jonkun paremman paikan.
     
  2. sbc350

    sbc350 Gearhead

    mulla on omassa vanhemmassa caminossa 1 vaijeri joka tulee polkimelta ja se yhdistyy sitten semmoseen lenkkiin mikä kiertää renkaalta renkaalle, ja siinä yhdistymiskohdassa on mutteri mitä kierrät kireemmälle niin kiristyy..
    edit:
    se säätö on siis siinä about kuskin penkin alla..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: sbc350 2004-05-12 21:48 ]</font>
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Caminon säätö on pirullinen. Sen saaminen tasaiseksi molemmlle puolille on lähes mahdoton (onneksi ei vaatimuskaan).

    Kuskin puoli ottaa aina paremmin kiinni, johtuen vaijeriratkaisusta.
     
  4. menu*

    menu* Gearhead

    Aina se järjestely on leimalla aiheuttanut jotain mutinaa, jopa siinä määrin että askartelin edelliseen caminaani vaijerinvaihdon yhteydessä oman järjestelyn.
    Tällä palstalla joskus joku antoi kuitenkin hyvän vinkin; pyydä leimalla mittaamaan se molemmilta pyöriltä erikseen.
    Edellyttää tietysti että molemmilla puolilla se jarru toimii, systeemin pitäisi siis mennä niin että ensin lukittuu kuskin puoli ja sen vaijerinkuoren liike vetää toisen puolen tiukalle. Siis toimiessaan.
     
  5. sbc350

    sbc350 Gearhead

    joo sehän on niin että se vetää suorempaa tietä sitä kuskin jarrua ja sitten mutkan kautta pelkääjän puolta. itse pakotin sen vaijerin vetämään vähän keskemmältä niin on tasaisemmat jarrut..
     
  6. menu*

    menu* Gearhead

    Niin näissä uudemmissahan on molemmille pyörille oma vaijerinsa eli ihan tuommoista säätöä ei voi tehdä.
     
  7. sbc350

    sbc350 Gearhead

    jaajaa. no sehän pitäs sitten olla parei..
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisitko halukas kertomaan tuosta omasta ratkaisustasi. Itelläni Camino (-79) seisoo pihalla ja leima on kiinni enää seisontajarrusta. Vasen puoli on ok, mutta oikeanpuolen vaijeria en saa millään liikkumaan tarpeeksi.
    Pitäisikö sen vasemman vaijerin olla jossain kohtaa runkoa tai tukivartta kiinni?
     
  9. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Ei Caminon seisontajarrun saaminen tasaiseksi ole mikään ongelma, jos vain viitsii tehdä sen säätötyön kunnolla.
    Useimmiten kaikki vain tahtovat oikaista ja säätää sitä seisontajarrua ainoastaan siitä vaijerista. Jos haluaa seisontajarrun toiminnan tasaiseksi molemmille pyörille, pitäisi ensin löysentää vaijeri ihan ääriasentoon, irroittaa jarrurummut ja aloittaa homma jarrukenkien ja rumpujen kunnon tarkistuksella. Rumpujen sisällä pitää kaikkien osien ja säätöjen liikkua herkästi. Jos siellä on kaikki kunnossa, jarrukengät säädetään niin, että rummut menevät paikoilleen hieman nihkeästi, mutta ilman suurempaa voimaa käyttämättä. Vasta sen jälkeen voi säätää seisontajarrun vaijerin säädöstä.
    Ihan turha kenenkään valittaa, että seisontajarrun säätö on mahdoton saada tasaiseksi, jos sen alkujaan jo tekee väärin.
     
  10. Tweek

    Tweek Gearhead

    Juu, kyllä se näin on! Eikä vaijerin rasvaus ja varmistus siitä, että se liikkuu kevyesti, ole pahitteeksi.
    Harvemmin on tarvinut vaijeria kiristellä, yleensä riittää että jarrut (siis ne kengät) ovat oikein säädetyt. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!