Caminoon tekniikka Vanista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja maddis, 13.6.2014.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Syksymmällä olisi tulossa ajankohtaiseksi etsiä moottori/tekniikka(eli moottori/vaihteisto etc.) -79 Caminoon.

    Hieman sivusilmällä katsellut 350 pikkulohkotarjontaa ja käynyt mielessä 'luovuttajan' ostajan josta siirtää tekniikan.

    Yhtenä vaihtoehtona olisi Chevy Van 5.7l bensakoneella ja automaatilla. Noita on näkynyt harvakseltaan myynnissä.

    Onko tuossa Vanin tekniikassa jotain miksi se ei tuohon kävisi? Kaasuvivusto/vaijeristo ainakin menee uusiksi, mutta jotain muuta?

    Kunhan tässä tiedustelen etukäteen yhtä vaihtoehtoa. Paljon mahdollista että päädyn johonkin muuhun, mutta mieluusti ottaisi ajokuntoisen tekniikan kuin jonkin mitä ei pääse testaamaan etukäteen.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mittatikut on vähän pitkähköt. Muuten ei ole sopivuusongelmia.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    caminossa mekaaninen nopeusmittari, ruuttakoneiset vanit kaiketi kaikki sähköisellä.

    yhteensovitus vaatii puuhastelua, helpoimmillaan ehkä adapterin joka muuttaa pulssin pyörimisliikkeeksi, mutta sekään ei ole sanottua,
    mm. kalibrointialueen kanssa on mahdollista tulla ongelmia (vrt. kymppipyttysen kalibroimista jenkakelloon jossa maksimi on kasi).
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Nopeusmittarin toimintahan tuli pakolliseksi vuonna-84, eli sekään ei välttämättä ole ongelma! tottakai se on kiva, jos toimii :D
    Laiskempi lukee vauhtilukeman geepeeässällä :)
     
  5. juk1

    juk1 3rd gear

    Jotuukohan öljypohjan ja pumpun pickupin vaihtamaan. Mikäli oikein muistan truckeissa on eri öp.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Onhan noita sitten hieman muutoksia tiedossa. Tuota huomannut/muistanut, että Vaniin tuo kone tuli noin paljon myöhemmin.

    Noh, hyvä tietää tuo(kin), kun tulee koneen/tekniikan etsintä ajankohtaiseksi.

    Pakosarjat lienee kans erilaiset Vanissa kuin mitkä Caminoon käy?
     
  7. smuige

    smuige Gearhead

    Oletan että sulla on 6 camino. Vanin kone ja laatikko sopii paikalleen kun ostat 8 caminon moottorityynyt runkoon ja siirrät vaihteistopalkkia riippuen mikä laatikko vanissa on. Öljypohjaa ei tarvitse vaihtaa. Jos laitat th700 laatikon joutuu askartelemaan vaihteistopalkin kanssa ja kardaanin joutuu vaihtamaan, muistaakseni joku astron kardaani kävi. Pakosarjoja voi käyttää ellei peltisiä laita. Ruiskuvanin, eli 87-88 eteenpäin apulaitteet sopii sellaisenaan olemaan caminoon, vanhemmista taitaa tehostimen pumppu osua simpukkaan. Itse olen laittanut 90 tbi vanin tekniikan caminoon ruiskuineen päivineen, ruiskun laitto vaatii hieman askartelua mutta oli mielestäni sen arvoista. Toki jos vaihtaa tilalle kaasuttimen niin pääse aika helpolla. Jos laittaa laatikon vanista missä sähköinen mittari niin siihen saa helposti vaihdettua vaijerilähdön mutta silloin keksittävä joku muu nopeustieto tietokoneelle sekä toteutettava turbiinin ohjaus jotenkin. Ei muuta kukn mätää vania etsimään.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Ok, hyvä tietää että tuota on muutkin tehneet ja kokemusta löytyy.

    Täytyy vain toivoa, että silmään sattuisi sopiva Vani tai sitten joku muu soppeli luovuttaja.
     
  9. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Mullakin olis gmc vandurasta(sama kuin chevy g20 vani)tarkoitus nostaa seuraavalla viikolla sbc 383(6,3l)stroker kone+th350 loota 1979 EL Caminoon,mites kun tuo camino on ollut alkujaan 6 koneella ja joskus muutoskatsastettu 5l V8 koneiseksi ja otteessa 14% muutoksia,saako tuon muutoskatsastettu tuolle 383 stroker tekniikalle(tehoja noin 350-400hp?,ei penkitetty)vai meneekö % yli?mikä on tuo max tehoraja/%luvut?

    Mitä kaikkea vaativat konttorilla/mitä lupa lappuja?jotta tuon saa muutoskatsastettua 383 stroker tekniikalle?
     
  10. smuige

    smuige Gearhead

    Suurin orkkiskone on 5,7 diesel johon 25% lisää saa laittaa, tehokkain kone ollut joku 160-180hv? Ja sen päälle
    20% lisää. Eli joku 200-210hv max ilman poikkeuslupaa. Iske se keulille ja ole hiljaa...
     
    eilhik tykkää tästä.
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Eikös tuota 5.7l oo saanut bensanakin? Pari vuotta vanhempaan olis saanut 454:nkin mutta aina ei voi voittaa joten tällä mennään.
     
  12. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    miten konttorilla sanovat kun koneessa kuitenkin potkua jonkin verran:
    4-pulttinen lohko
    Edelbrock 60739 alukannet
    Eagle stroker sarja 383
    Edelbrock performer rpm aluimari
    650 Tuplapumppu holley
    Compcamssin rullanostajat
    Granen joku mieto rulla nokka ym...
    Ja katsastus setä varmasti huomaa nuo alukannet ym..näkyvä kilke?

    Tuossa on ainakin(ja ilmeisesti muutoskatsastettu)g-koppaseen Caminoon laitettu 396 isolohko:
    http://www.nettiauto.com/chevrolet/el-camino/5831397

    Ja tuossa alemmassa (saman vuotinen kuin itsellä,1979)SBC 383 stroker(ilmoituksessa ei ainakaan mainita onko muutoskatsastettu tuolle koneelle?):
    http://www.nettiauto.com/chevrolet/el-camino/6311710

    Ja on kai näihin muutoskatsastettu noita 383 stroker koneita?enemmänkin???

    Alusta kai näissä g-koppasissa El Camino/GMC Caballerossa on kaikissa sama myös jarrujen koko?oli sitten kutosella tai 5,7 bensalla/Diisselillä????

    Käykö vertailu kohteeksi esim nuo super sport/royal knight ym...erikoismallit(1978-1987)mallit?
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Miksi stroukkauksesta pitäis ilmottaa katsastusmiehelle?
     
    xarper tykkää tästä.
  14. spinneri

    spinneri Gearhead

    Eikös nuo vanhemmat TH700R4:set toimi niin, että mekaanisen vaijeriliitännän paikalla on anturi, joka muuttaa pyörimisliikkeen sähköpulsseiksi? Eli silloin vaijerikäyttöön siirtyminen olisi hyvinkin helppoa, pitää vain löytää oikeanlainen vaijeri ja sen päähän oikealla hammasluvulla varustettu ratas. Vai muistanko väärin?

    Käy! Vertailumoottorina vuosimallien 1978-79 350-kuutiotuumainen ja 170-hevosvoimainen bensakasi.


    Muistiaan kaiveli

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  15. smuige

    smuige Gearhead



    Tilavuus ei ole ongelma 437,5cid on max mikä muutoskatsastamalla menee. Periaatteessa 427 200hv dynopapereilla onnistuu. Se on sitten omassa harkinnassa miten asian hoitaa, 300-400hv ei saa paperihin ilman poikkeuslupaa. Jarrut on kaikissa g-bodyissa samat.

    Th700:seen käy impulssirenkaan tilalle perinteiset rattaat vanhemmasta vastavasta.
     
  16. smuige

    smuige Gearhead



    Tilavuus ei ole ongelma 437,5cid on max mikä muutoskatsastamalla menee. Periaatteessa 427 200hv dynopapereilla onnistuu. Se on sitten omassa harkinnassa miten asian hoitaa, 300-400hv ei saa paperihin ilman poikkeuslupaa. Jarrut on kaikissa g-bodyissa samat.

    Th700:seen käy impulssirenkaan tilalle perinteiset rattaat vanhemmasta vastavasta.
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on sitten tekniikka hommattu vanista. Vaihteistoksi tulee TH700 sähköisellä nopeusmittarilla. Se täytyy siis ainakin vaihtaa mekaanisesti. Lisäksi tuossa on sähköinen turbiinilukko jonka ohjauskytkentöjä jo hieman selvittelinkin. Ruiskun tilalle tulee kaasutin, kun koneen johtosarja oli irrotettu väkivalloin.

    Yksi mikä mietityttää on että joutuuko kardaanitunnelia arvartamaan etupäässä? Todennäköisesti ei, mutta laatikko vain näyttää hieman leveämmältä kuin TH200.

    Kardaanin otin kans vanista talteen ja pari vanhaa kardaania on kans. Josko niistä sais teetettyä sopivan.

    Toinen mikä mietityttää on vaihdanäyttö. Tulee yksi vaihde lisää. Otin vanista rattiakselin mukaan joten stopit saanee kohdalleen, mutta kuinka tuon vaihdenäytön kanssa ootte tehneet? Mukavampi jos toimis kaikki vaihteet ja näkyisi oikea vaihde.
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt kävi niin, että -91 vanista otetun tekniikan tehostajan pumppu osuu simpukkaan. Tuolla aiemmin sanotitin, että vanhemman kuin -87 tms. tekniikan kanssa saattas noin käydä, mut nyt kävi siis myös -91:n kanssa.

    Miten olette tuon ratkaisseet? Vaihtaneet kiilahihnalle? Itsellä kävi mielessä, että pumppua voisi periaatteessa hieman nostaa, mutta siinä tulee ongelmaksi saada hihnarata suoraksi, kun moniurahihna on tarkempi tuon kanssa kuin kiilahihna.

    Sekin vielä, että jos pumpun paikkaa menee muuttamaan niin kiristäjästä saattaa loppua vara kesken ja joutuu sitten miettimään toisaalle pidempää lenkkiä tai lyhempää hihnaa.

    Muuten tuntuisi tekniikka uppoavan varsin hyvin Caminoon. Kardaania en ole mitannut, että passaako mikään minulla olevista.
     
  19. jeva

    jeva 1st gear

    Millaseen ratkaisuun päädyit caminon tehostajan ja laturin kiinnikkeiden kaa vai vaihtuiko kiilahihna vehkeet takas?

    Entä kardaani?
    Löytykö esim astrosta sopiva kardaani vai onko vaa lyhennettävä vanha?
    Mittasin ristikoiden välin olevan 1240mm malibu 1979 ja tekniikka vani 1988:sta 350 ja th700,
    Malibu ssa ollu 305 ja th 200 3 vaihteinen ja kardaani 90mm pitkä tuohon uuteen tekniikkaan.
     
    Muokattu: 15.9.2019
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Kiilahihnan laitoin takas. Muistelisin, että laturi tai tehostin oli semmosessa paikkaa moniuralla, että otti runkoon kiinni.

    Kardaani löyty valmiina oikean mittaisena. En vaan millään muista mistä värkistä se on, kun pituuden mukaan sen ostin. Vanin kardaani on tallilla edelleen.
     

Kerro tästä muillekin!