Caprice 1989 LS SWAP muutoskatsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Makkke, 20.7.2017.

  1. Makkke

    Makkke 1st gear

    Onko joku vaihtanut kyseiseen koriin tai muuhun vastaavaan LS moottoria laillisia teitä? Kaivataan apuja/infoa mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon muutoskatsastusta ajatellen? Eli viisaampien asiantuntemusta tarvittais :)
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Laillista tietä kun miettii, niin itse lähtisin kokeilemaan josko jossain myönnettäisiin pullamallin Caprice / Impala SS sopivaksi vertailuautoksi koska niissä on sama runko ja alusta kuin vanhemmassa Capricessa. Muuten paukkuu hevoset yli. Moottorin tilavuus tai akselipainot ei varmaankaan aiheuta ongelmaa, päästöt ei varmasti.

    Toinen reitti vois olla rakentaa "omavalmiste" siitä LS-pohjaisesta koneesta, eli siinä olis pakosarjat, öljypohjaa ja moottorinohjausta ym. osaa jotka poikkea vakiosta ja jos siitä sais sitten jotenkin kuristettua sen lakisääteisen 1.2*190=228hv niin meniskö semmonen läpi.

    Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen, niin eipä ole tuommoista tullu tehtyä enkä siitä viisaamman asiantuntemuksestakaan mene takuuseen, mutta sanotaanko että samaa asiaa on tullut pohdittua ja aihe kiinnostaa täälläkin :)

    edit: joo tehokkain olikin siis 190hv
     
    Muokattu: 20.7.2017
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Suosittelen harkitsemaan silti sitä vaihtoehtoa että vaihdat tekniikan ja ajat tyytyväisenä auringon laskuun, ilman sitä muutoskatsastusta.

    Mutta jos se kerran on tehtävä niin tehot taitaa mennä yli, vai olikos joku vielä mopompi kun tuo 255hv 4,8 litrainen? Verrokkina varmaan 190hv 350tbi, ellet keksi tehokkaampaa vaihtoehtoa mikä menisi läpi.
    Että siintä voi tulla semmoista pientä vääntöä.

    Edit, hidas.
     
    Muokattu: 21.7.2017
    xarper tykkää tästä.
  4. Makkke

    Makkke 1st gear


    Eli onko näin että jos moottori on "omavalmiste" niin silloin ei ole muuta ongelmaa kun tuo tehon prosenttuaalinen lisäys ja se 7kg/KW?

    Tuon uudempa koppasen capricen jos ottaa verrokiksi niin taitaa ABS tulla ensimmäisenä vastaan... Vai oisko joku keksinyt tuohonkin ratkaisun

    Juu tätä on tullut pohdittua pienessä mielessä jo pitkään. En näe enää mitään hyötyä rakennella tota vanhaa tbi tekniikkaa kun uusilla moottoreilla saisi aikaan paljon enemmän ja kulutustakin saisi maltillisemmaksi.
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Näin olen ymmärtänyt, mutta mikä sitten lasketaan omavalmisteeksi niin onko siitä olemassa sen kummempaa määritelmää vai onko se pelkästään katsastusmiehen tulkinnassa koko asia. Jostain olen lukenut, että esim. lohko ja kansi/kannet pitäis olla eri paria. Tosin jos kaikki LS-sarjan koneet menee tehoiltaan yli sallitun, niin meneekö sellainenkaan sekasikiö läpi vaikka olis mitkä penkkipaperit.

    Olin joskus asentamassa 1.8T 20V tekniikkaa vm.1975 Passattiin ja siinä nähdäkseni oli vaihtoehdot tehdä se turbokone vastaavasta 20V 125hv vaparista ja penkittää 1.2x110=132hv tai sitten markkinoida katsurille se turbokone omavalmisteena johon on vaihdettu alkuperäisestä poikkeava öljypohja, pakosarja, turbo, moottorinohjaus, välijäähdytin, suuttimet jne. ja siitä se sama <132hv.
     
  6. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tuossa omavalmistemoottorissa vaan ei pysty tehoja pudottamaan alemmaks siitä mitä sen koodisessa alkujaan ollut, näin trafi sen katsoo olevan.
    On jopa vasten maalaisjärkeä että jos kone vaikka esimerkiksi 5litrainen 250hp ja siihen laitat pienempitilavuuksisen alakerran, niin edelleen moottori katsotaan olevan vähintään sen 250hv, olkoon siis vaikka 20% pienempi tilavuuksinen alakerta, noin siis esimerkkinä.
    Kysyin asiaa viimeviikolla joensuusta itäsuomen katsastusasemalta.
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jotain tällaista vähän muistelinkin, tää käytännössä sitten sulkee tuon omavalmistevaihtoehdon pois LS-sarjan koneista moneen 80-lukuiseen koppaan.
     
  8. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mitähän seksuaalista eroa on capricella jonka papereissa on 5.0 V8 tai capricella jonka papereissa on 4.8 V8 ??? Minusta vinkkeli kuin vinkkeli. Jätetään ne leimausongelmat vaikka niille jotka swappaa 2 litrasen nelosen tilalle 6 litrasen kasin...
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Voihan se mennä vahingossa leimasta läpi vaikka siellä ois 632cid kone, tuttu katsastusmies tai laittaa vaimon katsastamaan tai jotain, mutta tympeä se on saada konttorilta ajokauden alkuun tuomio että säädösten mukainen moottori paikalleen ja uus yritys. En itse luottais siihen ettei kukaan katsastusmies erota vanhaa pikkulohkoa LS-koneesta. Jokainen tietysti tavallaan, mutta alkuperäinen kysymys koski nimenomaan muutoskatsastusta... :)
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Miksi tehdä asioista turhan vaikeeta?
     
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Niin, jos kysymys on että miten muutoskatsastan niin ilmeisesti hyvä vastaus siihen on, että älä muutoskatsasta.
     
  12. peto

    peto Gearhead

    Mikäs säädös muutos oli, että moottori sai kuristaa ja saada leimattua? Piti esittää muutoskatsastuksessa dynolaput ja selostus miten moottoria on kuristettu. Nyt en puhu nk.omavalmiste moottorista.
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Milloin tämä on muuttunut?
     
  14. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Muistelen asiaa kyselleeni muutama vuosi sittenkin, aika sama oli vastaus silloinkin, toki ei kaikki konttorit ole aina valveutuneita.
    Tuo jossain paperillakin jonka sain viimeviikolla konttorilta, tosiaan hölmöintä se että moottoritehon katsotaan nousevan samassa suhteessa tilavuuden nousuun, mutta katsastajan mukaan tilavuuden pienentyessä teho ei sitten laskekkaan, kannet määrää minimi tehon.
     
    Muokattu: 20.7.2017
  15. Makkke

    Makkke 1st gear

    Joo muutoskatsastaa tahtoisin lähinnä sen takia ettei tarvi cruisingeissa yms pitää konepeltiä lukittuna ettei joku kateellinen vasikoi moottorista (mielenrauha).

    Onko sitten mitään verrokkiautoa joka kelpaisi jossa oisi edes TPI niin saisin sitä MS3:lla ohjattua ja pääsis leikkimään. Tietysti yksi vaihtoehto taitaa olla ostaa 350 cratemotor johon jonkinnäkönen TPI rakennelma ja muutoskatsastaa pelkästään tuo TBI (papereissa yksipisteruisku) TPI:hin

    Lähinnä haluaisin jonkin asteen viritysaihion johon saisi kivasti MS3:sen pyörimään. tehon puolesta 400hv aikalailla ylärajana

    Kiitoksia vastauksista :)
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Voin sanoa, että laillisesti Capriceen tuota ei saa, tai ei ainakaan vuonna 2014 saanut. Kysyin asiaa 1979 sedan Capriceen ja kysymäni kone oli jopa laiskempi LT1, 265 hv netto, ihan se vanhan liiton pikkulohko, mutta 8-pisteruiskulla. Sanoi siellä se Matilainen tms. niminen jeppe, että "Suomessa on paljon erilaisia 100-200 hevosvoimaisia autoja ja me olemme Turvallisuusvirasto. Suomessa on 120 km/h kattonopeus! Tiedän, että on olemassa erilaisia rodeja, joihin me myönnämme muutoslupia, mutta niissä on vähemmän moottoritehoa.".. Johon sitten jatkoin (hiukan kimpaantuneena), että entäs jos ostan vaikka vm 1965 samanlaisen auton, Impalan, jossa on rumpujarrut joka nurkassa, jäykkä rattiputki, karkaistu tuulilasi ja heitän lapset takapenkille - ilman turvavöitä tietenkin - ja laitan siihen ihan muutoskatsastuksella 400 hv 7-litraisen moottorin...? "Me emme vastaa siitä, millä te lapsianne kuljetatte", oli vastaus. Joten tee mitä haluat, älä tee tästä ongelmaa, kuten minä yritin. Trafi ei vieläkään ole pätkän vertaa yhteistyökykyinen missään muutoksissa! Se 1991-1996 siis EI kelpaa verrokiksi huolimatta IHAN samasta rungosta. Ellet sitten osta jotain sämpylää ja tiputa siihen laatikkomallin koppaa - ja pidä huolta, että ABS:t ja turvatyynyt yms. ovat sitten mukana... eli ei varmasti kannata. On maita, joissa ei saa vanteitakaan muuttaa, mutta liikenneturvallisuuden mallimaassa Ruotsissa nämä asiat eivät ole tällainen ihme ongelma. Kaikki johtuu tuosta typerästä vertailuautohommasta sekä jenkkien 70-luvun lopun onnettomista teholukemista.
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    En usko, että Chevroletin vertailuautoksi käy edes Delta 88 Oldsi, eli ei voi laittaa laillisesti edes 454 -konetta (verrokki Oldsilla 403, Chevyllä vain 350) huolimatta taas ihan samasta autosta.
     
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ei käy. Tätä koitin aikanaan -88 Capricen kanssa kun olis ollut 454 laittaa siihen.
    "Ei ole samaa mallisarjaa, ei edes saman merkin auto!":wc::soosoo:
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo ite lähtisin myöskin tähän suuntaan, että virkeä pikkulohko ja vaikka tosiaan 8-pisteruiskulla. Tuskin tarvii konttorilla selitellä vaikka ois 406cid alakerta kun pikkulohkoja ei alakerran puolesta juuri ulkoisesti voi toisistaan erottaa. Mutta sen näkee puusilmäkin onko se LS-sarjan moottori vai perinteinen pikkulohko.

    Oldseihin ja esim. Olds-koneisiin muunmerkkisiin pitkäkattoihinhan vois melko olemattomalla kiinnijäämisen pelolla laittaa 455cid vaikka stroukattuna eli 481cid, kun niitä ei aivan joka poika erota Osmon iso- ja pikkulohkoja toisistaan :)

    G-bodyissä on tää sama homma, eli esim. Monte Carlo SS kärsii siitä ettei Buick GN voi olla vertailuauto vaikka neki on kriittisimmiltä osin "samaa auto" kaikki G-koriset.
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    SBC 400 ja stroukkeri-satsilla 454ksi, vortec -kansilla ja johonkin sopivaan imusarjaan tehdyllä 8-pisteisellä ruiskulla... Perus paistinpannu ilmanputsari päälle ja hiljaiset pakoputket. Näyttää perus pikkulohkolta mutta voimaa on tarpeeksi. Ei täällä "pönttölässä" muutakaan voi.
     

Kerro tästä muillekin!