Caprice 1991 Lämmityslaite

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja coupedeville, 22.11.2008.

  1. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Onko 1991 Capricessa vielä samanlainen lämmityslaite ratkaisu kuin vanhemmissa?

    Ongelmana on se ettei oikein meinaa tarjeta -7 asteenkaan pakkasella. Lämmintä tulee kyllä kiihdytettäessä mutta matka-ajossa vain "haaleaa".

    Jäähdytysnestettä on normaali määrä, lämpömittari näyttää vain 1/3 maksimista eli olisiko termostaatti viallinen? Tosin tuntuu kuin jäähdyttimeenkin tulisi hieman painetta mut tuosta en ole varma onko normaalin verran vai liikaa. Eli jos esim. on kannentiiviste menossa niin sehän aiheuttaa nesteen kierrolle häiriöitä ja lämpöä ei tule normaalisti?
     
  2. kippis

    kippis Gearhead

    kyllä sen pitäs jo 1/3 osa lämmöilläkin puhaltaa jo lämmintä ihan hyvin.
    ei mullakaan sen enempää buickki lämpene, lämpimämpää termaria siihen ei ainakaan vuosi sitten saanu, mutta en oikeen sitä ole enää kaivannutkaan.
    onko siinä autom. ilmastointi ?
    ettei olis joku läppä nyt jumissa. kokeile onko kenno lämmin kun ajelet.
    pitäs olla niin että sormia polttaa sieltä konehuoneenpuolen putkista kokeiltuna.
     
  3. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Mut kun ero lämpimän tulossa on todella huomattava (tuntuu jaloilla ja muuallakin) kun esimerkiksi pysähtyy risteykseen ja siitä kun sitten lähtee taas kiihdyttelemään muun liikenteen mukaan niin tulee oikein kunnon lämpöaalto jaloille ja koetaulunkin suuttimista kun valitsin on HEATER asennossa. Normaalisti kun ajelee vakkari päälle vaikka 90km/h mittarissa niin tuntuu että autossa paleltuu -5 asteen pakkasellakin ja paikallaan auton käydessä lämmintä tuntuu tulevan vieläkin vähemmän... :eek:

    Oliskohan tuo nesteenkierrossa sitten ongelma, kenno tukossa, vesipumppu, hana ja tai tosiaan painetta tulee järjestelmään ja ilmaa ja neste ei kierrä...

    Niin ja Capricessa on manuaali-ilmastointi...
     
  4. kippis

    kippis Gearhead

    eli se luultavasti kuitenkin on ns. lämmin että pitäisi puhaltaakin lämmintä.
    meinaan jos jossain tilanteessa sieltä tulee kuumaa :eek:
    vesipumppua en epäile silloin se luultavasti keittäisi tai lämmöt kävisivät ainakin tapissa. termari jos on rikki niin pitäisi kuitenkin lämmitä ja kärsiä kanssa ylikuumasta koneesta, paitsi jos se on jämähtänyt auki asentoon,
    ja vesi kiertää jatkuvasti jäähdyttäjän kautta eikä tällöin kone pääse kuumenemaan riittävästi.
    onhan siinä mahollisuuksia...
    kenno ja se hana voisi olla mahdolliset... ja puhallin tietenkin toimii ?
     
  5. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Mulla on taas vähän sellasta asiaa että mulla tuntuu että Caprice taas lämpiää ihmeen hitaasti niinku moottorin osalta, lämmintä tulee sitten ku moottorikin on lämmin, termari just vaihdettu ja mullakaan tuo mittari ei paljon 1/3 ylemmäs nouse. Ja tuntuu että vaikka auto on lämmityksessä kestää moottorin lämpiäminen ihan yhtä kauan! :-? Onko siellä konehuoneessa jotain venttiileitä joita vois epäillä? Joutuu tosiaan muutaman kilsan ajaan että moottori lämpenee vaikka ois ollu 2 tuntia lämmityksessäkin!
     
  6. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Tämä on B-kopan yleisimpiä ongelmia.
    Kooklettelin joskus ja ratkaisuksi tarjotaan mm. lämppärin kennon huuhtelemista.
    Joku (en nyt muista kuka) täällä vaihtoi kokonaan uuden kennon.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    termari ei sulje kunnolla
     
  8. Antti P

    Antti P 3rd gear

    oisko vesipumpussa? ei jaksa imeä pienillä kierroksilla jolloin ei lämmintä tuu tarpeeks.
     
  9. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Tuota kierto ongelmaa itse kyllä veikkaisin... Eli kenno osittain tukossa kun ei ole nesteitä vaihdeltu turhan usein tai sitten vesipumppu kulunut ja kierto heikkoa pienillä kierroksilla...
     
  10. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Niin eli lämmintä kyllä tulee sit ku kone lämpenee, se vaan lämpiää hitaasti! Elikkäs kennossa ei oo vikaa! Termari on uusi ja oikein asennettu! Ei näyttäis vesipumppukaan hirveen vanhalta! Oisko mahdollista että jonnekin jäis ilmaa kiertoon? Nouseekos teillä muilla kellä on uus koppanen Caprice, lämpömittari puoleen väliin ja pysyy siellä?
     
  11. kippis

    kippis Gearhead

    sun kannattaa metsästää kuumempi termari jos puoleenväliin haluat mittarin. olisko mulla 90 asteen termari omassa, hatusta heitetty :-?
    itsekin tuon ilmauksen kanssa taistelin tuossa puoli vuotta sitten mutta kun täytät järjestelmän kylmänä ja seuraat siihen päätyyn tulevaa letkua (pitää virrata tasaisesti vettä, muuten pumppu sökö) ja samalla lasket vettä sitä mukaa kun tarvii ja kierrät korkin kiinni niin ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. ja ilmat poistuu kun koneen ajat kuumaksi, paisuntasäiliöönhän se hengittää ne.
     
  12. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ei nouse tavallisesti. Kun vedättää vaikkapa mäkeen, niin vasta tuolloin nousee lämpömittari puoliväliin ja lämpötilan nousu tuntuu sisätilassakin. Vesipumppu vaihdettu muutama vuosi sitten,joten siinäkään ei luulisi olevan vikaa. Kansipahvivikakin olisi luultavasti jo tullut esille tai ainakin pahentunut tällä aikajanalla. Termarin aion vaihtaa seuraavaksi, mutta askarruttaa, passaako lämpöarvoja paljoa muutella,jos vaikka ällirasia (ECM) ei ymmärrä moista? Lämppärin kennoa varmaan tarttis tutkia?
     
  13. 63impala

    63impala 1st gear

    Vaihda se kenno, on helppo homma vänkärin jalkotilan kautta (1/2h) ja taas lämpee. Kuumaa siitä et saa, mut normaalin. Tyhjäkäynnillä vesi kiertää niin hitaasti, et tukkoinenkin kenno ehtii lämmön luovuttaan.
     
  14. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Vesipumpun vaihdon jälkeen oli omassa jotain muutosta havaittavissa.
    Ja sitten samalla kun ilmastointi oli vähän niin ja näin, joku kirjoitteli ohjeita ilmastoinnin kennon puhdistukseen. Lähinnä imuri ja siihen teipillä kumiletkunpätkää. Pulloharja oli kans ihan ok.

    Vastuksen nyppää veks ja siitä reijästä imurilla. ilmahan tulee seuraavasti; puhallin-ilmastoinninkenno-lämppärinkenno.
    Joten jos AC-kenno on tukossa, puhallusteho on kanssa ihan onneton -> huurtuu. Kennon kuuluisi olla ihan vain alumiininen eli ei mitään maaleja. Omassa meni varmaan 10-15 min imuroidessa ennen kuin kennoa edes erotti. Imuroitiin siis lisää.
    Ei sitä kuitenkaan pöydälle nostamatta paraatikuntoon saanut mutta on se nyt kuitenkin lähtökohtaa parempi.
    Autossa kun ei oo mitään raitisilmasuodatinta tms värkkejä. Eli kaikki oravaa pienempi menee puhaltimesta läpi mutta jää kennoihin.

    Miten on muuten 94-> toteutettu raitisilmasuodattimen asennus?
    Onko kukaan virittänyt 91-93 vehkeisiin sitä?
     
  15. ss70

    ss70 1st gear

    Mistäs olet kuullut, että tuollainen raitisilmasuodin noissa olisi? Pikaisesti yritin rockautosta löytää varaosaa, mutta ei nyt viinihumalassa sellaista löydä. Kuvasta varmaan osaisi jo hiukka enemmän päätellä, miten saisi istutettua tähän vanhempaan.
     
  16. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Ei ainakaan -96 roadmasterissa ole osunut silmiin raitisilmasuodatinta, ellei sitten ole jossain tosi eksoottisessa paikassa.
     
  17. Antti P

    Antti P 3rd gear

    Mä toissapäivänä puhdistin taas omasta autosta jäähdytysjärjestelmää. Olin kokeillu varaosapuljujen puhdistus aineita mutta etukenno ei Dodgessa antanut kuin haaleaa ja matka ajossa ei edes sitä.. :mad: Laitoin 4-5% sitruunahappovettä ja annoin pyöriä pari tuntia, sit ehti 6 tuntia jäähtyä ja laskin nesteet pois. Puutarhaletkun kytkin kennolle menevään letkuun ja laskin hanasta niin kuumaa ku vaan tuli. Syylärin korkki auki sekä pohjaproppu. Oli kuin olis kokista tullu eka minuutti siitä syyläristä sit alkoi väri vaaleta. Huuhtelin vielä muutaman kerran vedellä järjestelmän ja laitoin uudet nesteet. Nyt tulee tosi kuumaa. Agrimarketista ostin 5kg sankon sitruunahappoa 26 euroa ovh. Apteekissa olis saanu n. 1,5kg niissä sadan gramman pusseissa..
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Onkohan ominaisuus, että tuulilasi huurtuu, ja myös pysyy huurtuneena melko pitkään. Toki se 30 senttinen ritilä siinä keskellä kojelautaa ei voikaan olla kovin tehokas mutta jotain varmaan voisi olla tehtävissä??
     
  19. hara64

    hara64 1st gear

    Ominaisuushan tuo huurtuminen noissa sämpylöissä on.
     
  20. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Talvella varsinkin on jatkuaan lasit huurussa...
     

Kerro tästä muillekin!