caprice (307 moottori) tehot hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sale80, 6.3.2009.

  1. jtbo

    jtbo 1st gear

    Pistinpä muuten yleismittarin tuohon A ja F napojen väliin, paikoillaan tyhjäkäynnillä 0.09V sitten liikkeessä kävi jopa 0.27V jollain epämääräisellä logiikalla kaasun asento siihen tuntui vaikuttavan, mutta vain vauhdissa, ei paikallaan tuntunut muutosta tapahtuvan ainakaan pienellä kaasulla, vauhdissa kyllä ihan pienikin kaasun painaminen muutti lukemia.

    Sitten tietysti onnistuin irrottamaan mittarin piuhan liittimestä ja jäi enemmät kokeilut ajanpuutteen vuoksi tekemättä.

    Jos nuo siis on ylärivin laitimmaiset, siitä kojetaulun alla olevasta pistokkeesta, niin joko omassa on kytkentä aivan omituinen tai sitten A ja F eivät ole nuo mitä olen kuvitellut.
     
  2. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    F-navan ja maan (A-napa) väliltä pitäisi olla luettavissa akkujännite sytytysvirta kytkettynä ja jarrupolkimen ollessa yläasennossa.
    Tuo F-napaan tuleva virta kiertää ensin jarrupolkimen jomman kumman katkasimen (omassa kaksi katkasinta joissa ainakin toisessa kahdet kärjet), sen jälkeen menee laatikon solenoidin läpi josta sitten F-navalle.

    Mulla oli samaa vikaa omassa buickissa, jarrupolkimen katkasimen kärjet eivät yltäneet toisiinsa, pienen taivutuksen jälkeen lähti pelittämään.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Se jarrupolkimen toinen kytkin kertoo ECM:lle että jarrua painetaan ja että mm. lukkosolenoidin pitäisi aueta. Voi se ehkä vaikuttaa seoksiinkin ja sytytysennakkoon, en tiedä tarkemmin.
     
  4. jtbo

    jtbo 1st gear

    Okei, eli tuo on sitten hyvä tarkistella, kiitokset jälleen 8)

    Kuinkas alkuperäisen kirjoittajan koneen käynnin kanssa, käykö tasaisesti katkomatta? Oma sanoo tyhjäkäynnillä vähän väliä tsuh ja nyähtelee pienessä vedossakin, liekkö ilmavuotoa jostain, mutta kyllä se täydellä kaasulla taas vetää ihan hyvin.
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Akkujännite sieltä mullakin tais löytyä A:n ja F:n välillä ja silmukassa on mukana jarrupolkimen katkaisimen lisäksi jotain muutakin, joka ei oo mulle aivan seljenny vielä. Eikä ehkä selkiäkään, sillä toimii hyvin ja kytkee pois lukon kun painaa enempi kaasua ym. - nopeusrajakin on toiminnassa ettei mee alle 80 päälle nelosella...

    Sitä seosta voi kokeilla hiukan rikkaammalle jos tsuhnuttelee, itekkin aattelin että hivenen vois rikastaa kun on aivan alhaalta vähän liika laihalla jo (jos laittaa tyhjäkäynnin just että on vapaalla 700 ja valot ja D päällä 550 ja kääntää ohjauksen toppariin niin joskus sammahtaa - se idle load compensaattori kun on vähä ryytynny, en tiä oisko siitäkään sitte apua) ja ehkä seossolenoidin iskua vähän pienentää vastaavasti.

    Vai meneekö se laihemmalle kun seossolenoidin plungerin iskua lyhentää? näin mä jotenkin hämärästi muistelen... :odroll:

    Ei ehkä aivan oo menny hukkaan pikku säädöt, alkuvuoden kulutus oli 15, 27 keskimäärin ja nyt kun pari tuhatta kilsaa oon ajellu, keskimäärin 13,46... Pakkasethan ny on olleet samanlaisia tässä, nyt vissiin rupee vähä lämpiämään ettei ryyppikään tarvi olla niin pitkään päällä.

    Kesäkelillähän se varmaan menee aika pienellä, muistelen ettei se Fleetsidellä neljä-viis litraa suurempi talvikulutus per sata kilsaa ollu mikään ihme.

    Mutta lukko päällä ja ylivaihteella kun on pienet kierrokset ja nopeus vähän yli 80, niin hiukan krapisee. Eikä viittis piru sytkääkän myöhentää... Mä luulen että toimiva EGR vois hidastaa seoksen syttymistä (päkökääsyä seokseen sekaan just hiukan ja oikeeseen aikaan) niin ettei se rapisis, mutta kun ne vermeet on ny pois päiviltä...
     
  6. jtbo

    jtbo 1st gear

    Amerikan serkut sanoo, että pitäisi EGR pitää käytössä, kun muuten tahtoo ajan myötä alkaa nakuttamaan, tuossa koneessa kun ennakkoa on aika paljon, voisi hyvinkin siis olla siitä kiinni tuo krapina.

    Nakutustunnistinhan tuossa pitäisi olla, jonka pitäisi myöhästää kipinää, eikös?
     
  7. Terosu

    Terosu 1st gear

    Nyt tulee hölmö kysymys mutta mitenköhän tuo 307 sytytys säädetään? Siis ihan korvakuulolla tarkoitus kokeilla aikaisemmalle. On niin vittumaisessa paikassa tuo jakaja ettei oikeen tahdo nähdäkään mitään, käsikopelolla löysin kuitenkin sieltä jostain kuskin puolelta jakajaa 9/16" pultin, jonka arvelin olevan jakajaa lukitseva pala. En mitään muutakaan sieltä löytänyt. Lenkkiavaimesta väänsin sopivan "erikoistyökalun" tuohon koloon ja sainkin pultin auki. Hurraa. Koitin kääntää jakajaa, ei liiku. Ei millään. Koputtelin jakajan jalkaa, ei auttanut. Olenkohan siis lainkaan oikeaa pulttia availlut, onko tuo vaan jotenkin todella jumissa vai olenko tehnyt jonkin todellisen kardinaalivirheen työssäni?
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jakajan alumiinirunko voi hapettua tosi tiukalle kiinni siihen reikään. Rungon yläpäässä on neliöpala, siitä voi vääntää sopivalla kiintoavaimella ja samalla (vääntäessä) vaikka vähän vasaralla lyödä avainta.

    Säätäminen pitää tehdä kytkemällä ECM-vikakoodinlukutilaan ja moottori oikeilla kerroksilla niin että jakaja on oikealla perusennakolla. Ohje on siinä tuulitunnelin tarrassa.
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jaaha, joo löysin tuon neliskanttisen palan sieltä alta ja epäilinkin tuon olevan sen käyttötarkoitus, mutta en uskaltanut lähteä vääntämään väkisin kun oli tosiaan niin keleen tiukassa ja oli vähän epävarma olo koko hommasta. Kiitti neuvoista, täytyt kokeilla noin, josko se lähtisi liikkeelle..
     
  10. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    mulla kans pätkii tyhjäkäynnillä ,mistäköhän lähtis vikaa ettimään :oops:

    kone käy muuten kun kello ,ei oo mitään vikoja ollu :D
     
  11. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    nyt on tyhjäkäynnillä pätkiminen pahentunut eilen pätki koko ajan

    tänään ei niin pahasti :eek:
    mistä tämä mahtais johtua?

    joskus toimii
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    kansi, pyörijä, johdot, tulpat, seokset, imuvuodot, ennakko...

    onhan noita mahdollisuuksia...
     
  13. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    kansi,pyörijä,johdot,tulpat,ennakko,imuvuodot katsottu


    eli oisko vika seoksissa?

    ei kai ne seokset ihan itsestäänkään muutu

    vika on tullu kuukauden sisällä
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Taas tämä mun vakiokysymys,onko paluulinja toiminnassa? Jos ei ole, saattaa kaasutin tulvia liian kovasta bensanpaineesta ja bensan kuplimisesta (kaasuuntuminen kuumana paineistettuna) johtuen.
     
  15. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    paluulinja on käytössä

    tietokone pelaa

    muutama alipaine letku on tulpattu,mutta oon nähny että monella muullakin on noi samat putket tulpattu en tiiä että miksi?
     
  16. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Jos sulla pakosarja vuotaa esim apparin puolelta niin se säätelee seoksia ittekseen. Mulla sen huomaa kun tyhjäkäynti seilaa, joskus se voi jopa sammua.
    307 kone on ihan paras kun se on kunnossa
    :rotfl:
     
  17. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    vaihoin just noi pako tiivisteet
     
  18. wlamies

    wlamies 1st gear

    neste kyllä kaasuuntuu ja kuplii=kiehuu herkemmin mitä matalampi on paine.
    OT
     
  19. Damned

    Damned Gearhead

    Mitkä letkut? Katso kaaviosta (pitäisi olla flektin suojan päällä).

    Ex-capricessa ('89) oli VRV:kin tulpattu - ja niin ei pidä olla! (ks. kuva).
     
  20. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    VRV on käytössä

    sol asm vai mikä alipäinejutska nyt onkaan niin siitä ylhäällä olevista kahdesta letkusta ensinmäinen oli tulpattu


    ja imusarjan efe tvs siinä se alinmainen oli tulpattu

    onko näillä merkitystä?
     

Kerro tästä muillekin!