caprice (307 moottori) tehot hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sale80, 6.3.2009.

  1. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    tps oli 0.60-0.61 välillä

    mikäs se iso ruuvi on siinä kaasarin päällä :oops:
    sitä kun kiristi rupi käymään tasaisemmin

    niin ja kaasuttaessa kone heijaa vähän

    niin ja ne isommat 2 kurkkua millos niitten kuuluu avautua? kun kattelin tossa että ei aukeneet yhtään vaikka antoi kuinka kaasua


    kylläpä taas tuli kysymyksiä :oops:

    henkimailman vehkeitä nää sähkökaasarit :mad:
     
  2. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Eikös nuo kurkut aukee sillon kun kickdown on toiminnassa ja auto vaihtaa pienemmälle :-?
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Isot kurkut aukeaa vain silloin kun imusarjasta häviää alipaine, eli kovalla kuormituksella. Eli vain silloin kun niiden kuuluukin aueta.

    Se iso säätöruuvi joka on alunperin tehtaalla säätämisen jälkeen peitetty peltilätkällä, säätää seossoleonoidin männän mukaan toimivaa tyhjäkäyntiseossäädintä. Jos sitä joutuu säätämään, on se mahdollisesti jo aikaisemmin säädetty pieleen, tai sitten tyhjäkäyntiä heikentää jokin muu asia.
    Se on vähän sama juttu kuin ruiskumoottoreissa on IAC-venttiili.
     
  4. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Sähköohjatusta kaasarista&saastelaittesta pitäisi tehdä oma "tietopankki".
    Monelle sen toiminta on epäselvä.
     
  5. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    ^äkkiä katsoen nuo letkut näyttäisi olevan oikein, mutta tyhjäkäyntiä säätelevä alipainekello on näköjään irti, samoin siihen kiinnikkeeseen kuuluva kaasun palautusjousi.

    Noista 80-luvun GM tietokoneohjatuista kaasarisysteemeistä on kerätty tietoa ja ohjeita Oldsikerhon kotisivuille keskustelun info-osioon. Samoin aloitimme kirjoittamaan kerhon nimissä myytäväksi suunniteltua "harrastajakirjaa" asiasta, mutta se on yhä vaiheessa. Ehkäpä se saadaan nettiin sitten kun kerholehden "Netti-Raketti" -versio saadaan vauhtiin.

    Jos joku on kiinnostunut kirjottamaan kokemuksistaan ja jakamaan tietojaan noista tietsikkaohjautuista kaasarijutuísta, niin tervetuloa mukaan. yv:llä listätetioja tai www.oldsmobile.fi sivuille ilmoittautumaan.
     
  7. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    ton kaasun jousen laitoin siihen laturin kiinnikkeeseen kun hirtti kiinni

    http://picasaweb.google.com/olds307/200 ... 4054292562

    toi alipainekello miten se oikeen toimii kun siihen tulee yksi letku ja se toinen letkun paikka oli tulpattu :oops:
    eikä tunnu liikkuvan mihinkään auton käydessä onkohan edes oikee letku kiinni siinä
    mikä tarkoitus tolla isolla pöntöllä on kun ennen siihen meni tollanen ohut letku mikä tais mennä ilmapumpumpulle

    niin ja minkä letkun kuuluis mennä ilmanputsarille kun jonkuhan siihen kuuluu mennä

    ja toi tps oli sen 0.60v meneekö vielä sallituissa rajoissa
     
  8. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    mihis se map anturin letku kuuluu mennä :oops: :oops: ?
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tyhjäkäyntiä säätelevän alipainekellon sivuliittimeen kuluu tulla alipaine kuskinpuolen venttiilikopan päällä olevalta solenoidilta ja alipainekellon päässä olevan säätöruuvin pillin kuuluu ola tulpattuna ettei se vuoda alipainetta.

    Kun ilmastointikompura kytkeytyy päälle, nostaa em. solenoidi tyhjäkäyntikierroksia. Samoin se avaa kaasuläppiä hiukan kun moottori on sammuksissa ja virta kytketään päälle niin että moottori käynnistyy ilman kaasua.

    Kun ko. alipainekellossa on alipaine, säätelee se moottorin kierroksia jos moottori meinaa hyytyä (alipainetason muuttuessa) tyhjäkäynnissä. Jos tämä säätelee kierroksia korvinkuultavasti jatkuvasti, on tyhjäkäynnissä joku ongelma.

    Kellon herkkyyttä ja työntötangon liikeradan pituutta voi säätää päädyn pillin sisällä olevalla kuusiokoloruuvilla. Työntötangon pituutta säätämällä voi säätää sitä että miten paljon alipainekello avaa kaasuläppiä.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kuvan mukaiseen paikkaan, eli siihen missä se on.
     
  11. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    ok
    eli meni oikeeseen koloon
    kun oli lähes kaikki letkut väärin
    mikä se iso pallo on on siinä jarrusäiliön vieressä?

    mikä letku tulee siihen ilmanputsariin?
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Se pallo on alipaineen reservisäiliö, yleensä se sijaitsee jossain muualla kuin moottorin päällä.
    Ilmanpuhdistajan imulman esilämmitysventtiilin termostaatille tulee imusarjan alipaine, eli samasta letkustosta kuin mihin se MAP on liitetty.
     
  13. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    mikä letku kuuluis tulla siihen pallo-säiliöön :oops: :eek:
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla ei ole kuvaa eikä muistikuvaa. Kattoisikohan joku vastaavasta autosta?
     
  15. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    vittiskö joku laittaa kuvan
    "kunnon"konehineesta missä kaikki letkut ois oikeilla paikoillaan

    olis ehkä helpompi kun kova kysely :oops:
     
  16. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Mulla on lienee kaikki paikoillaan konehuoneesta
    Voin ottaa kuvia ympäriinsä.
     
  17. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

  18. Emblem

    Emblem 1st gear

  19. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    hyvä video
    voisikko otttaa ilman ilmanputsaria :-?

    tänään tyhjäkäynti oli jostain syystä yli 2000
    ja se nousi kesken matkan
    arvatkaa oliko kiva pysähtyy kun oli kierrokset noin korkeella :mad:

    sitten kun räpelsin vähä aikaa niin oli taas "normaali" ,mutta pätki kovin :argue: :mad: :-?
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Voisko olla että menee rikastimen kierrosten nostaja jostain syystä päälle? Se rikastimen puolella oleva vivuston kolmiomainen paino kuuluu olla alhaalla.

    Tai todennäkösemmin siinä on alipainevuoto jossain, tietokoneohjaus kompensoi imusarjaan vuotavan lisäilman antamalla lisää bensaa niin että seos pysyy oikeana (happaintuirn mukaan) ja kierrokset voi nousta sen imuvuodon takia.
    Kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste on noissa kuulemma hyvä vaihtaa jossain vaiheessa. Nimim. Vilkunan autoon kun se vaihdettiin, alkoi automaatti-ilmastoinninkin ohjaus toimimaan kun alipaineet asettuivat oikeiksi.
    Suosittelen vaihtamista ihan varmuuden vuoksi.
     

Kerro tästä muillekin!