Caprice LT1 vingahtaa startatessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja mike-79, 19.1.2010.

  1. mike-79

    mike-79 1st gear

    Startin kanssa on ongelmia, vaihdettu uusi startti (vaikka vika olikin alunperin huonossa akussa...). Auto siis Caprice 96 LT1.

    Uusi startti alkoi oireilla heti varsinkin pakkasella, käynnistyksessä kun päästi avaimesta niin kuului kova vingahdus startista. -25 pakkasella startti jäi "laahaamaan" ja pahaa rutinaa muutaman sekunnin ennen kuin vaimeni.

    No, sitten vaihdettiin uuden startin (kiinalainen..) tilalle toisen merkkinen startti ja pikkupakkasilla -5...-15 toimi hyvin. Mutta nyt kun oli -20 niin taas vingahti avainta päästäessä irti. Hyvin pyöritti ja käynnisty ihan normaalisti mutta ääni ei ole terve.

    Ihan kuin startti ei ehtisi palautua tarpeeksi nopeesti pois. Onkohan startti ja vetolevy liian lähellä toisiaan? Mikähän on oikea välys? shimmaus vois auttaa?
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    vanha konsti välyksen mittaamiseen, paperiliitin
     
  3. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Joskus nuo kiinanpoikien mahdolliset rasvat aiheuttaa oireita. En tiedä onko siellä startissa mitään voitelu tai varastorasvoja. Pitää muistaa tuo shimmijuttu, kun omassa buikissa startin vaihto edessä kanssa.
     
  4. mike-79

    mike-79 1st gear

    Kiinalaisen solenoidia putsattiin ja suihkittiin wd-nelikymppistä, ei mitään vaikutusta.

    Tänään oli pajalla tutkittavana ja eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, diagnoosi: ei vika, vaan ominaisuus...-20 pakkasesta lähti hyvin käyntiin ilman lohkoa mutta vinkaisun säestämänä...ja rutinaa pari sekuntia...

    mutta ei se sais kyllä mitään ylimääräsiä rääkäsyjä pitää, jos se ääni nyt startista edes tulee...pitää vkloppuna tutkiskella lisää. Se voi olla ettei ääni lähdekkään startista kun startissa eikä vetolevyssä ollut mitään jälkiä sorvaamisesta. No, etsintä jatkuu...
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mistäs jos heittäis sen vanhan startin vaan huollon jälkeen takaisin?
     
  6. mike-79

    mike-79 1st gear

    Ite en vaihtanut eli alkuperänen startti on heitetty jo menemään... Noin maalaisjärjellä vois kuvitella ettei 2 erimerkkistä starttia voi olla susia molemmat...mutta pitää raahautua auton alle tutkimaan lisää.
     
  7. G20

    G20 Gearhead

    Suurella todennäköisyydellä shimmaus tehty päin ..ttua tai jäänyt tekemättä kokonaan... :soosoo:
     
  8. Blazer79

    Blazer79 1st gear

    .

    Ponun startin väliin joutu melkein 3mm laittaan emmettä ennenkun loppu toi vingahtelu.
     
  9. mike-79

    mike-79 1st gear

    Joo shimmattuhan sitä ei ole ollenkaan kun ei ollut entinenkään ja tohtorin mukaan välys on kohdallaan, ite en oo sitä nähny.

    Saattaapi kuitenkin olla että tämä vingahtelu ja pitempään kestävä ääni onkin ohjaustehostimen pumppu:

    Juutuupista löyty klippi jossa on aika likelle se ääni mikä lähtee -25 pakkasella, mulla kestää vaan ehkä max5-10 sek. kunnes häviää, tässä jää kunnolla ulisemaan:

    http://www.youtube.com/watch?v=3McQJjO8Rrc
     
  10. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Mulla myös o-tehostin valittaa kylmänä, siis autossa, äänen kyllä erottaa hyvin jos heiluttaa rattia edestakaisin. Ääni myös häviää näin aika nopeesti. Tehostimen öljynvaihto vois auttaa asiaan.
     
  11. mike-79

    mike-79 1st gear

    Puhut vähän mutta asiaa...vaihdoin ohjaustehostinöljyt ja äänet hävis melkein kokonaan, pieni kurahdus kuului -22 pakkasessa, ja saattaa olla että häviää kokonaan kunhan sillä on ajellu muutama sata kilsaa.

    Vanha öljy oli varmaan alkuperästä vm. 96, ainakin väristä päätellen, pikimustaa... Muutenkin tuntuu ohjaus nyt paremmalta hitaassa pyörittelyssä, ennen oli pientä nytkähtelyä.
     
  12. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    niinkauan simmiä, kun pap liitin mahtuu kulkemaan hampaitten välistä (startin)
     
  13. virta

    virta Gearhead

    Yhden vinkuvan startin olen laittanut opelista ja se tartti vain vaseliinia,oli aivan kuiva.Oli tuoo ääni sellanen ilkeä rääkäisy ja aina kuului,tuo oli opelissa vähän niinku tyyppivikaa.
    Jos kuuluu vain -20 keleillä ehkä antaisin olla,niit kun on niin harvoin,itse syyttäisin huonoa vaseliinia laita jotain parempaa,kallista.
     
  14. mike-79

    mike-79 1st gear

    nii että selvennökseksi että mun tapauksessa syyllinen olikin ohjaustehostimen pumppu. Nyt näillä pakkasilla on enää pieni vingahdus kuulunut mutta paljon vähemmän ääntelee verrattuna ennen o-teh. öljynvaihtoa.

    Mutta vielä starttauksessa on ongelmia, eli välillä tekee niin että starttaa normaalisti ja sitten starttaus pysähtyy kokonaan, ikään kuin virrat katkeais. Ja tuossa pysähdyskohdassa virta-avain on käynnistysasennossa mutta mitään ei enää tapahtu. Olisko virtalukossa kontaktivikaa? Toisella yrittämällä on tähän asti lähtenyt normaalisti.

    Ja välillä käy niin että starttaa, kuuluu kurahdus, starttaa taas ja lähtee käyntiin. Otin videolle tämän äännähdyksen: http://s604.photobucket.com/albums/tt128/LT1Finn/?action=view&current=starttaus20100216.flv
     
  15. Miuge

    Miuge 1st gear

    Mulla,kun teki tuollai ekan kerran,niin meni startin solenoidi ja toisella ei ollu muuta,kun akun kenkä hapettunu.
     
  16. mike-79

    mike-79 1st gear

    Startti on uus ja tätä samaa teki alkuperäselläkin startilla, akku myös uusi. Tutkiminen jatkuu...veemäisiä nämä silloin tällöin esiintyvät viat...

    edit: ja äänihän kuuluikin ohjaustehostimen pumpusta, öljyn vaihtamisen jälkeen lakkas rääkymästä...
     

Kerro tästä muillekin!