Caprice stw -86 jarrut hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja joonas-setä, 25.4.2018.

  1. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    Eli otsikon mukaisessa kulkineessa jarrujen kanssa pientä ongelmaa, nettiä on selattu, temppuja tehty, melkeen jo shamaanikin soitettu paikalle noitumaan paha henki pois autosta ja auton korjaajasta, vaan tuloksetta, jarrupoltin painuu pohjaan.

    Tein siis kaikki auton jarrulinjat uusiksi, ilmasin pääsylintelin paikallaan ollessaan, jonka jälkeen painovoimaisesti ilmasin etujarrut. Tämän jälkeen siirryin takajarrujen jännittävään maailmaan, nestettä alkoikin tulla hetken odottelun jälkeen jarrusylintereille asti, jonka jälkeen aloitin ilmauksen perinteisellä pumppausmenetelmällä, tässä kohtaa huomasin että jarrua painaessa etujarrupiirin säiliöstä nestepatsas nousi ihan konepeltiin asti. Eli paine karkaa piiristä toiseen. Autossa on tuo jakotukki, proportioning valve kai nimeltään? Onko vika nyt siellä, vaiko pääsylinterissä? Siinä on sellanen tappi päässä, joka kai pitäisi jotenkin lukita ilmauksen ajaksi, vaan kuinka se tapahtuu? Pitääkö se lukita ettei se painu sisään, vaiko jollain puristaa sisään?

    Jos joku osais jollakin tapaa asiassa auttaa, alkaa hiusten repiminen jo aiheuttamaan orastavaa pälvikaljua, ja jalatkin alkaa olla jo kipiät tuosta auton ympärillä marssimisesta
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Oon laittanut jarrusäiliön kannen kiinni ilmauksen ajaksi, kun saattaa ruikkia nestettä ympäriinsä. Pitänyt ilmiötä normaalina ja jarrutkin on toiminut ok.
    Netistä löytyy vinkkejä (tubesta) propoventtiilin ilmaukseen. Takajarrut kannattaa avata ja säätää kengät lähelle rumpuja. Ilmaa siellä varmaan vielä on, kun poljin menee lattiaan.
     
    Muokattu: 25.4.2018
  3. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    Näin toimin minäkin myöhemmässä vaiheessa, sain olevinaan ilmattua takajarrutkin, vaan silti poljin menee pohjaan. Vaikka nestettä on laskettu linjoista läpi jo toista litraa, poljin se vain painuu pohjaan, ilmaa ei oo tullu nippojen päistä enää, mut takajarrupiirin paine jarrua polkaistessa siirtyy tuonne etujarrupiirin säiliöön, eikä takajarruissa ole "ketään kotona"
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Poljin ei pitäisi mennä ihan pohjaan asti jos etulinja on kunnossa ja takalinjasta on vaikka ilmausnipat auki. Oliskohan pääsylinteri rikki, toimiko ennen jarruputken uusimis jumppaa kunnolla?
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Näissä ampuu aina nesteet kattoon jos ei oo korkki kii, syyhyn en oo sen enempiä perehtyny.

    Mut takapiirin saat ilmattua auto käynnissä ellei oo propo jumissa. Muistaakseni jakulepin blogissahan tais olla kuvia/juttua aiheesta.
     
  6. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    Tähän en osaa vastata, hain auton trailerilla vuotavien jarruputkien takia, loppuviimein kaikki putket sai uusia, pääsylinteri näyttäis aika uudelta, toki se varmaan on noiden vuotavien linjojen takia ollu kuivana aika kauan, auto on kuitenki katsastettu viimeeksi vuonna 2006
     
  7. elky

    elky Gearhead

    Pääsylinterin pitävyyden voi kokeilla niin, että laittaa sen paikalleen ja tukkii molemmat lähdöt. Tämän jälkeen jarrupolkimen pitäisi olla kivikova.

    Vastoin yleistä luuloa GM:n combination valvea ei tukita eikä mitenkään kuitata sen etupäästä. Venttiilin etupäässä on jousikuormitteinen venttiili, joka vaatii tietyn jarrupaineen ennen kuin etujarruille menee paine. Jos venttiili pitää lukita, se tehdään erityisellä työkalulla.

    Katso tämä:
     

Kerro tästä muillekin!