capriceen madallusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja RokkiMikko, 16.9.2002.

  1. HT

    HT Gearhead

    Korjausopas kun sanoo tosiaan noin kun kirjoitin, ja jossain jenkkien impalafoorumilla oli kans samat ohjeet. Siksi ihmettelen kun ei onnistu.
     
  2. HT

    HT Gearhead

    Iskarihan se piti ottaa kokonaan pois että homma onnistui.

    Alkuperäinen jousi on 46 cm korkea, ja uusi HD-jousi on nyt ½-kierrosta lyhennettynä 42,5 cm. Mietin vaan että pitäisikö lyhentää enemmän, kun HD-jousi on kummiskin jäykempi kuin alkuperinen, että madallus voi olla aika olematon, tuolla 3,5 cm lyhemmällä jousella. Joku tosin kirjoitteli että keula tippui 8 cm, kun otti 3/4 kierrosta jousesta pois.
     
  3. HT

    HT Gearhead

    Nyt edessä toisella puolella ½-kierrosta lyhennetty HD-jousi. Muutos alustan korkeudessa 1½ tuumaa, mutta KOROTUSTA! Eli olisi pitänyt napata ainakin kierros pois heti kerralla. Pitää nyt joku päivä ajella, ja katsoa lähteekö se siitä laskemaan.

    Edittiä:
    Olisko sentin laskenut nyt kun muutamia päiviä ajeltu.
    Ei muuta kuin jousi pois uudestaan ja nappaan taas puoli kiekkaa pois ja uusi yritys.
     
  4. HT

    HT Gearhead

    Nyt on laikattu puoli kierrosta lisää, ja sillä tippui 4 cm. Nyt ollaan siis lokarikorkeudessa 68.5 cm. Alkutilanne oli 69.5 cm, korkeimmillaan oli ½-kierrosta lyhennetyllä HD-jousella 72,5 cm. Kertaalleen joutuu vielä jousen purkamaan irti autosta (ainakin), jotta saa korkeuden kohdalleen. Vielä pitäisi muutama sentti alemmas saada.
     
  5. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Olisi ehkä parempi mittailla korkeutta ja sen muutosta väliltä pyörännapa-lokarinkaari, olis helpompi soveltaa ja verrata kun ei rengaskoko vaikuttaisi mittaustulokseen...
     
  6. HT

    HT Gearhead

    Mulla on 255/60-15 rengas, jonka korkeus on 27" = 68,5 cm. Puolet siitä on 34,25 cm.
    Ilmoittamani lokarikorkeus miinus 34,25 cm = lokari-pyörännapakorkeus.

    Mieluummin mittailen lokarista maahan kun sillä saa vertailukelpisimmat tulokset. Jos yrittää tähtäillä keskelle pyörännapaa, tulee heittoa helposti.
     
  7. HT

    HT Gearhead

    Nyt alla 1 ja 1/4 lyhennetty HD jousi ja ollaan 67.5 cm lokarikorkeudessa. Eli 1 cm tiputusta kun leikkasin 1/4 lisää jo kierroksen lyhennetystä jousesta. Nyt taas hetki ajelua ja katsellaan vieläkö lyhennellään. Ollaan jo parin sentin päässä tavoitteesta.
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Nyt olen saanut etupään madaluksen päätökseen joten laitetaanpas koonti tähän.

    Alkutilanteena oli siis 69,5 cm korkeudella maasta oleva lokarin kaari 255/60-15 renkaalla.

    Alla nyt MOOGin 5030 HD jouset. Spring rate 419 vs. vakio 352. Jousesta rälläköity reilu 1 1/4 kierrosta pois, jolla saatiin jousen vapaapituudeksi 38 cm. Alunperin HD-jousi oli n. 43 cm. Vakiojousen pituus oli 46 cm. Jousi ei mennyt vielä lähellekään liian lyhyeksi vaan istuu todella tiukasti vaikka keula oli ylhäällä ja ripustuksen roikkuivat ala-asennossa, joten sen puolesta lyhennysvaraa vielä on jos tarve tulee.

    Näiden muutosten jälkeen lokarin kaari on maasta 67 cm korkeudella, joka on juuri sama korkeus jolla renkaan korkein kohta on. Ei haittaa vaikka muutaman millin tuosta vielä painuu.

    Ajettavuuteen ei mitään radikaalia muutosta tullut. Jonkinverran jämäkkyyttä lisää, mutta ei alusta vieläkään mikään kova ole. Iskarit pitää vielä vaihtaa johonkin parempiin, ehkä se jämäköittää vielä hiukan lisää.
     
  9. boogieman

    boogieman Gearhead

    Ostin ebaysta koni sportit joka nurkkaan, säädetty 2 jäykkyydelle.(380€)
    HD etujousista pätkäsin kierroksen pois.
    HD takajouset kiikutin jousipaja Vuolalle. Jouset madallettiin 4cm.(70€)
    Vielä asentamatta airlift 1000 setti taakse.(120€)
    Edessä 8x15 vanteet, päällä 255/60/15
    Takana 10x15 vanteet, päällä 275/60/15
    Renkaat edessä ja takana pyöränkaaren tasolla. Ei raavi mikään mihinkään.
    Hyvä ajaa ja halpa.
     
  10. HT

    HT Gearhead

    Kerro vielä tarkemmin mikä caprice kyseessä.
    Kuva? :odroll:
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Tältä näyttää kun on 15x7 ja sentti moottorin palkista maavaraa.
     
  12. boogieman

    boogieman Gearhead

    Box wagon `89
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kuvaa?
     
  14. boogieman

    boogieman Gearhead

    http://s155.beta.photobucket.com/user/p ... %20Classic
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Noni, sehän on hyvä.
     
  16. Waxin

    Waxin 3rd gear

    on hyvällä korkeudella! onko tosiaan 10tuumaset takana?
     
  17. boogieman

    boogieman Gearhead

    On ne kympit. Ostin setin käytettyjä kiinalaisia Rallye wheelsejä 8x15 (100€). Vannepaja levitti klassikko levityksellä 2 vannetta kympiksi. (90€). Hiekkäpuhallus ja pulverit vielä päälle (70€). Vanin keskiöt (40€)
    Bridgestonet eteen (200€) Bfgoodrichit taakse (250€) Rengastyö (40€)

    Jumalauta,790 €uroa!
     
  18. HT

    HT Gearhead

    Korkeus on juuri se mitä itsekin haen.
    Komeen näköinen pirssi muutenkin.
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Paljon sulla on runkopalkista edessä/takana?

    Ite meinasin jättää rungon 10 senttiin mut onks se noin korkea? Pitäiskö lie puolittaa...
     
  20. Lotja

    Lotja 1st gear

    sämpylä capricee pitäis saada tiputettua perseesta alaspäin anaki pari kolme tuumaa, mistä löytyis passelit jouset siihen ? kokeilin t5 portterin jousia, mut ne oli liian lyhyet. alkuperänen 44 cm ja portteri 27 cm... ostaisin belltekin jouset jos ois ylimääräistä rahaa :rotfl: :poff:
     

Kerro tästä muillekin!